Zahvaljujem se, poštovani predsedniče, poštovani narodni poslanici, imam zadovoljstvo da danas upoznam narodne poslanike i javnost Srbije sa setom zakona koji treba da reformišu celinu penzionog sistema u Srbiji
Pre toga, želeo bih jednu stvar da pomenem za koju mislim da je veoma bitna, a to je da su država Srbija, odnosno Srbija i Crna Gora dobile ocenu od svetske zajednice da su Srbija i Crna Gora globalni lider u reformama.
To govori da je aktuelna srbijanska vlada, Vlada Vojislava Koštunice u ovih godinu i nešto dana učinila ogroman posao, da je učinila ozbiljne reformske korake, a i današnju raspravu takođe treba shvatiti kao nastavak tog reformskog puta ove vlade.
Ova vlada ima nameru da u narednom periodu u potpunosti reformiše srpsko društvo, da ga pripremi za evropske integracije i da Srbija posle toliko dugo godina lutanja ponovo postane normalna, poštovana zemlja i da njeni građani budu ponovo poštovani građani u Evropi. To je cilj Vlade Vojislava Koštunice.
Postoji još jedan cilj, a to je da uvede nove standarde. Zapravo, ključna stvar na kojoj mi radimo jeste uvođenje novih političkih standarda ili novih standarda u politici. Mislim da je to možda i najznačajnije što ćemo uraditi, zato što se posle nas nijedna druga vlada neće usuđivati da siđe ispod tih standarda. U čemu se ti standardi, pre svega, sastoje?
Na prvom mestu ova vlada ne posmatra stvari i svoj posao u odnosu na neke naredne izbore koji će doći. Štaviše, ova vlada ne posmatra, još gore, kako se često posmatra u Srbiji, u odnosu na naredno istraživanje javnog mnjenja koje će nešto reći. Ova vlada stvari posmatra mnogo ozbiljnije, odgovornije i dugoročnije. Činjenica je da ulazimo u reformu penzionog sistema, koja će trajati godinama; samo ovaj zahvat o kome mi govorimo trajaće narednih desetak godina, dok ceo sistem ne postavimo.
Iskoristio bi priliku da pomenem da se u ovom istom trenutku vrši reforma penzionog sistema u jednoj vrlo ozbiljnoj zemlji, npr. u Sjedinjenim Američkim Državama. Prema njihovom planu, ta reforma kod njih treba da traje do 2035. godine. To su mere kada govorimo o ovim ključnim društvenim pitanjima.
Dakle, reforma penzionog sistema nije stvar jedne stranke, jedne vlade, to je stvar jednog društva. U tom smislu, očekujemo da, bez obzira na razne protivurečne izjave i stavove, većina srpskog društva zapravo podrži reformu penzionog sistema kao deo ukupnih reformi koje će konačno da nas izvedu i da nas vode pravim putem. Dakle, ovo nije ni dobar ni loš put, to je pravi put, u šta sam ja ubeđen.
Kada govorimo o samoj reformi penzionog sistema, želim na početku da pomenem dve stvari, kako bi bilo jasno o čemu zapravo mi ovde govorimo.
Kada je ovaj penzioni sistem svojevremeno postavljen ovakav kakav je, odnos između onih koji su uplaćivali doprinose i onih koji su koristili penzije, na početku čitave priče, bio je takav da je više od pet ljudi radilo da bi jedan dobijao penziju. To je bilo pedesetih godina prošlog veka.
Danas smo svi zajedno suočeni sa problemom da, u suštini, imamo jednog koji radi i jednog koji prima penziju. Ne postoji nikakva matematika, ne postoji nikakva logika koja može dokazati da takav sistem može da funkcioniše.
Naravno, ako ima nekoga u ovoj sali ko to može da dokaže, sigurno je da bi zaslužio Nobelovu nagradu. Ali, vrlo je teško da se to može dokazati.
Zato očekujem da i predstavnici opozicionih stranaka, uz sve primedbe koje imaju na pojedine članove zakona, u suštini podrže, i ako je moguće, pristojno i bez dobacivanja, reformu penzionog sistema i da time pokažu odgovornost za budućnost srpskog društva.
Sledeće što sam želeo da kažem, a mislim da je veoma važno, to je da se u javnosti često, naročito u poslednje vreme, postavlja pitanje zašto se ne povećaju doprinosi, jer, eto ga rešenje, pa umesto da bude 22%, da bude 32%, 52% itd.
Tu ima jedan mali, sitan problem vezan za te predloge. Čitava ideja vezana za budućnost ove zemlje je da smanjimo opterećenje privrede. Ako ne smanjimo opterećenje privrede, nema razvoja privrede.
Ako nema razvoja privrede nema ni novih radnih mesta, ako nema novih radnih mesta nema ni penzionog sistema, ali nema ni onoga što je šire, nema Srbije.
Dakle, potpuno je jasno da, u tom pravcu arbitrarno povećavanje doprinosa nije nikakvo rešenje.
Uostalom, svojevremeno, sedamdesetih godina prošlog veka, kada su zemlje upale u ovaj problem, u ovu penzionu krizu, ozbiljne i odgovorne zemlje su se tada suočile sa ovom dilemom da li da povećavaju doprinose da bi iz tekućeg priliva mogli da isplaćuju penzije ili će da urade reformu. Onda su ti ozbiljni političari i te ozbiljne zemlje, koje su zato bogate, jer su imale takvu vlast, u pravo vreme odgovorile na pravi način.
Rekli su da neće da povećavaju doprinose, jer će opasti konkurentnost privrede i onda će privreda da propada, pa će dugoročno da propada država i na kraju i narod.
Nažalost, mi nismo imali takve političare i takvu vlast, kada je trebalo. Sa 30 i više godina zakašnjenja mi to sada radimo. Ali, bolje je i sada, nego da nastavimo i da puštamo da stvar propada.
Suština priče je da tražimo i nalazimo pravi odgovor na realan problem. Dakle, ako imamo takvu situaciju da jedan radi a jedan koristi penziju, ako imamo situaciju da ne možemo povećavati doprinose, ako nećemo da sahranimo srpsku privredu, ako je već situacija takva, potpuno je jasno da rešenja moramo da tražimo u drugom pravcu i na drugi način. Zapravo, sve ovo što sada radimo jeste u toj funkciji.
Koja su dva osnovna cilja ukupne reforme penzionog sistema, ali rekao bih i šire, ukupnih reformskih zahvata koje radi ova vlada? Prvi i osnovni cilj, kada je u pitanju reforma penzionog sistema, jeste da se izvrši preraspodela društvenog proizvoda u korist investiranja, u korist budućnosti ove zemlje. O tome se ovde pričalo godinama, decenijama, a nikada niko nije imao hrabrosti da to uradi. Ova vlada ima tu hrabrost i ona će to da uradi.
Samo ukoliko pošaljemo potpuno jasne poruke da je Srbija spremna da izvrši tu preraspodelu, da se okrene prema investiranju, onda će i drugi, koji hoće da investiraju, koji imaju nameru da investiraju, reći će da je to u redu, da je to ozbiljna zemlja i da će tu da ulažu.
Pitanje investiranja u srpsku privrede jeste pitanje otvaranja novih radnih mesta. Otvaranje novih radnih mesta u Srbiji znači povećanje ukupnih doprinosa koji se skupljaju. Dakle, postoji jedna pozitivna spirala i mi to sada radimo.
Prvi cilj je da se izvrši preraspodela društvenog proizvoda u korist budućnosti, u korist investiranja. Drugi, uži cilj, ako tako mogu da kažem, jeste da penzioni fond postane održiv, da se postavi na zdrave noge i da u perspektivi to bude održiv fond.
Zajedno pamtimo da je sredinom osamdesetih godina prošlog veka počela otvorena i jasna kriza penzionog fonda, znači u ono vreme. Od tada do danas, to je 20 godina, penzioni fond je u krizi.
Zato imamo velike dugove, male dugove, srednje dugove, ovakve i onakve dugove, jer se to stalno krpilo, jer fond ne može da funkcioniše na taj način i u tim okolnostima. Znači, imamo dve decenije dokaza da ovakav fond ne može da funkcioniše.
Zato je drugi cilj pravljenje situacije u kojoj će taj fond biti održiv. Kada govorim o preraspodeli društvenog proizvoda... I, naravno, održiv fond znači još jednu važnu stvar, što želim danas ovde da kažem: u okviru i posle ove reforme, kao prvi efekti, biće da će penzioneri u Srbiji početi da dobijaju redovno penzije, jednostavno, u tekućem mesecu za prethodni mesec.
Stalno smo imali problem neizvesnosti šta će i kako će biti. Mislim da je to veoma važno da penzioneri u Srbiji znaju da ove reforme znače da će dobijati redovno penzije, bez znaka pitanja da li će biti, šta će biti i kada će biti. To je druga važna stvar kada govorimo o ovoj reformi.
Naravno, u širem kontekstu, izražavanje stava Vlade da želi da izvrši preraspodelu u korist investiranja znači da će i strani investitori, oni koji su zainteresovani za ovu zemlju, reći sebi da tamo konačno postoji neka ozbiljna vlast, tamo ima smisla ulagati.
Mislim da je to jedna vrlo važna poruka. Bez ozbiljnog rasta direktnih investicija u srpsku privredu možemo da pričamo koliko god hoćemo, ali ne možemo ništa da uradimo.
Dakle, čitava ideja ove vlade, a sadržana je i u ovoj oceni, hvala Bogu, svetske zajednice da smo lider u reformama, jeste da kao lider u reformama stvorimo najbolje moguće uslove da ovde dođe do investiranja, jer je takvo vreme da neki investitor koji hoće da investira, raspita se, ima mogućnost da bira hoće li da ulaže u ovu, onu ili u neku petu zemlju. Postoji jedna vrsta utakmice među zemljama u pogledu stvaranja uslova za privlačenje direktnih investicija. To je ključna stvar.
Najveći problem srpskog društva je nezaposlenost. Mislim da se u tome sa mnom možete usaglasiti. Nemamo odgovor na to pitanje, ukoliko ne uradimo ovo što sada radimo.
Ovde su bitne dve stvari, sa čim treba da budemo potpuno jasni i načisto. Upravo zato što taj fond toliko dugo nije bio održiv, takav kakav je, da se iz tekućeg priliva finansiraju penzije, bilo je sve više i više snalaženja i dotiranja tog fonda. Jednostavno, nema prihoda, pa daj da to odnekud drugde dodam.
Šta je konačni rezultat čitave te igre? Konačni rezultat čitave te igre je da je u Srbiji učešće penzija u bruto društvenom proizvodu najveće od svih zemalja OECD-a. To je jedna krajnje loša poruka bilo kome.
Druga važna stvar, ovo govorim zbog građana Srbije, bilo ili ne bilo to popularno, ali treba da znaju istinu, to je da odnos prosečne penzije i prosečne plate, onaj kakav je kod nas, nigde drugde ne postoji. Šta je ta poruka bilo kome? Ovi tamo, u toj zemlji su neozbiljni ljudi. Znači, radi se o jednoj vrlo važnoj poruci. Odnos prosečne penzije i prosečne plate najbliži nama je praktično, govorim o nekom okruženju, u Hrvatskoj i Sloveniji, koji je negde 55%, prosečna penzija - prosečna plata. Naš će biti ove godine oko 65%.
Znači, kao što se iz ovoga vidi, čitava ideja u svemu ovome jeste da kroz odgovarajuće efekte reforme podstaknemo privredni razvoj, jer je to pitanje svih pitanja.
Što se tiče samog Predloga zakona koji se nalazi pred vama, polazeći od ovih ciljeva, govorim o zakonu o izmenama i dopunama Zakona o penzijskom i invalidskom osiguranju, dakle, polazeći od ovih strateških ciljeva koje sam pomenuo, izvršeno je nekoliko važnih intervencija u Zakonu. Na prvom mestu, to je promena načina usklađivanja penzija, kao najprisutnije pitanje.
Naime, prema Predlogu zakona formula na osnovu koje se izračunava usklađivanje penzija je tzv. švajcarska formula, gde se uzima pola zarade, pola troškovi, u naredne četiri godine; prema ovom predlogu, trebalo bi da se proporcionalno smanjuje učešće zarada. Na kraju, posle te četiri godine, da način usklađivanja penzija bude sa troškovima života. To je jedna od najkrupnijih promena.
(Momir Marković, sa mesta: Ko preživi.)
Vratićemo se na to – ko preživi.
Druga krupna promena jeste pomeranje starosne granice – dve godine za žene i muškarce, i to u periodu od četiri godine. Znači, svake godine od 2006. godine treba da se pomera starosna granica po šest meseci dok ne stigne do 65 za muškarce, odnosno 60 godina za žene.
Pored te odredbe postoji još jedna odredba koja u naredne dve godine, u 2006. i 2007. godini, štiti, tako da kažem, od pomeranja starosne granice radnike koji će u procesu restrukturiranja srpske privrede ostajati bez posla, koji su tu do penzije.
Zašto ta odredba? Zato što će ova vlada u te dve naredne godine, a takođe želim da upoznam javnost Srbije, sprovesti do kraja proces restrukturiranja srpske privrede. Posle 2006. i 2007. godine moći ćemo da kažemo – posao je završen, što je bilo bolesno, nema ga, što je zdravo, živi i život će kretati dalje. Znači, vezano za taj cilj ove vlade, koji će sigurno biti izvršen, jesu ove dve godine, u tom smislu da se ne pomera starosna granica.
Ima jedna zanimljiva stvar kada govorimo o obe ove stvari, o troškovima života, kao načinu, i o pomeranju starosne granice. Digla se čitava priča, halabuka, itd. Šta je zanimljivo?
Zanimljivo je da su se u ovoj zemlji do 1982. godine, to je bilo takoreći do juče, pre dvadesetak godina, godinama pre toga u ovoj zemlji usklađivale penzije sa troškovima života. Nisam primetio, nisam saznao, možda neko ovde prisutan ima tu informaciju, da je u tom periodu bio neki genocid nad penzionerima, u tom periodu kada su se usklađivale sa troškovima. Nisam informisan.
Druga interesantna stvar kada o ovome govorimo jeste da je u istom tom periodu takođe starosna granica bila 65 i 60 godina, ovo što mi sada dižemo, dakle do 1982. godine. Šta se zapravo dogodilo da se tada pređe na zarade, da se smanje godine za odlazak u penziju? To je posebna priča. Verovatno ću kroz diskusiju ovih dana iskoristiti priliku da pojasnim kako ja vidim razloge takvog ponašanja, zašto se i šta se tada dogodilo.
Želim da kažem da su ova rešenja bila prisutna do početka osamdesetih godina, tada napuštena i sada mi opet, u nekim normalnim okolnostima, vraćamo ta normalna rešenja.
Koji će biti efekti na penzionere kada je u pitanju reforma penzionog sistema? To zanima ljude. Osnovna posledica ovih rešenja biće da u narednom periodu od četiri - pet godina penzije sporije rastu od zarada. To je efekat koji će biti. Prema našoj projekciji, 2010. godine, to imamo u Strategiji zapošljavanja koju je Vlada usvojila, prosečna zarada u Srbiji treba da bude 300 evra neto, a prosečna penzija bi bila oko 165 - 170 evra te godine. Dakle, to je ono što se tiče samih penzionera neposredno u ovih nekoliko godina koje su pred nama.
Takođe, mislim da je iz ove činjenice vidljivo da ove zapaljive reči koje su prisutne u javnosti nemaju nikakvog utemeljenja na činjenicama.
Kada je u pitanju položaj penzionera, vršimo još jednu intervenciju, a to je da predviđamo da se najniža penzija podigne na 25% od prosečne zarade iz prethodne godine u januaru 2006. godine. Sada je ta najniža penzija daleko ispod toga, nekih 17% od te neke prosečne zarade. Praktično, to znači da će od januara 2006. godine ta najniža penzija biti preko 6.000 - 6.300 i da će obuhvatiti mnogo veći broj ljudi nego što je do sada ova najniža penzija obuhvatala. Naravno, to je jedna od bitnih socijalnih mera ove vlade. Mi želimo da zaštitimo najugroženije penzionere. Otuda ova mera koja se predviđa u zakonu.
Naravno, nije to jedina mera koju predviđa ova vlada. Ova vlada predviđa niz drugih socijalnih mera, od plaćanja struje, komunalija i niz drugih stvari, gde će olakšati poziciju ne samo penzionera, nego i drugih građana koji su u teškom socijalnom položaju.
Ne moram da govorim o tome da je ova vlada ovih godinu i po dana, čini mi se, vodila jednu od najsnažnijih socijalnih politika koja se pamti.
Znači, jedino gde nikada nije bilo upitno kada su u pitanju sredstva, zapravo, bila je socijalna politika u okviru ove vlade. Mislim da je to potpuno jasan politički stav kada govorimo o tome šta želimo.
Ove izmene u Zakonu o penzionom osiguranju treba posmatrati u celini, rekao sam na početku, reforme penzionog sistema. O tome će danas ovde govoriti kolega Dinkić. Mislim na zakon o dobrovoljnim penzionim fondovima kojim se uvodi treći stub u penzioni sistem. Znači, sada u Srbiji uvodimo treći stub – dobrovoljno penziono osiguranje. Za pet - šest godina, videćemo kada su ispunjeni uslovi, u Srbiji će se uvesti i drugi stub penzionog osiguranja. Zato govorim o periodu od desetak godina. To je period u kome ćemo imati sva tri stuba, u kome će konačno penzioni sistem Srbije stajati na zdravim nogama. To je i srednjoročna i dugoročna ideja.
Pored trećeg stuba činimo još dve mere koje imaju sličan karakter, o čemu će više govoriti kolega Dinkić. Jedno je – predlog dva zakona o preuzimanju duga prema poljoprivrednim penzionerima iz fonda zaposlenih, i još jedan zakon, o kome želim nešto više da kažem, pored penzionog zakona, to je zakon o povezivanju staža.
Više puta sam pomenuo u ovoj skupštini, a i u javnosti, da će ova vlada rešiti problem više stotina hiljada ljudi u Srbiji koji su se u periodu od uvođenja sankcija, od 1991. godine, kada je zapravo počelo intenzivno propadanje srpske privrede, našli u situaciji da čitavi višegodišnji periodi njihovog radnog angažovanja nisu pokriveni stažom osiguranja zato što poslodavci nisu hteli, ili mogli, što god bilo, da uplaćuju doprinose. Onda se ljudi nalaze u situaciji, to svi ovde znamo, odu i kažu – ispunio sam uslov za penziju; u Fondu mi kažu – ti nemaš u stvari toliko godina staža osiguranja. Kako nemam? Nije ti upisano pet, šest, sedam godina itd.
Dakle, polazeći od toga da je nužno da ovo društvo pokaže brigu i interes za stotine hiljada naših sugrađana koji su, ne svojom krivicom, došli u takvu jednu nemoguću i tešku situaciju, ova vlada je pripremila i pred vama se nalazi predlog zakona o povezivanju staža, kojim ćemo rešiti taj problem.
Po usvajanju ovog zakona u Skupštini, a očekujem, takođe, da taj zakon podrže svi poslanici u Skupštini, kada ga budemo usvojili, onda će u određenom vremenskom periodu svi poslodavci i svi zaposleni u Srbiji moći da podnesu zahtev za priznavanje tog staža, onda će u narednom periodu Fond PIO doneti rešenje kojim će utvrditi pravo na staž osiguranja za taj period.
Dakle, radi se o stotinama hiljada ljudi. Podsetio bih, to su, pre svega, čitava tekstilna industrija, građevinska industrija, koje su u godinama sankcija naglo upale u bezizlaznu situaciju, bez izlaza, a vi znate da je tekstilna industrija bila naša najjača izvozna grana.
Odjednom više ne može da izvozi, umirala je na nogama. Dakle, to su te grane, to su tekstilci, kožari, obućari, građevinari, koji su u tom periodu došli u situaciju da nemaju pokriven staž osiguranja.
Ovim zakonom koji se pred vama nalazi, kada ga budemo usvojili, bićemo u prilici da u narednom periodu tim ljudima rešimo problem. Znači, ako postoji kondicional, ako postoji upitanost "ako ga usvojimo", onda onaj ko postavlja pitanje "ako ga usvojimo" u stvari otvara pitanje da li tim ljudima treba pomoći da mogu da idu u penziju sa stažom osiguranja. Prema tome, komentari takve vrste su prilično neodgovorni.
Što se tiče zakona, još jedna bitna stvar, a to je da je njime predviđena još jedna stvar, a to je da država zadržava regresni zahtev, mogućnost prema poslodavcu da namiri te doprinose. Zašto? Zato što ovim zakonom treba da se zaštite ljudi, radnici, pojedinci, a ne poslodavci. Naime, tu imamo dve grupe poslodavaca. Jedna je grupa koja nije mogla; to je čitav društveni sektor, u smislu tekstilne industrije i drugih o kojima sam govorio. I, imate druge poslodavce, vrlo često privatnike, koji su mogli, ali nisu hteli. To je razlog zbog čega država zadržava u zakonu i otvara mogućnost regresnog zahteva prema poslodavcima, prema onima koji mogu, koji su bili bezobrazni itd. To naravno ne važi za one koji nisu mogli.
Dakle, u tom smislu je ovaj zakon o povezivanju staža nešto što srpsko društvo očekuje najranije od 2000. godine. Meni nije jasno zašto ranije takav zakon nije bio pripremljen, ali sada to ne komentarišem. On se sada nalazi pred nama i očekujem posle rasprave da ga ova skupština usvoji.
To bi bilo osnovno što sam hteo da kažem u vezi sa reformom penzionog sistema koja je u toku i nadam se da ćemo zajedno ovih dana usvojiti rešenja koja će označavati nastavak snažnog reformskog kursa Vlade Vojislava Koštunice, koja će nas zadržati na mestu svetskog lidera u reformama, jer je to nešto što je najbolje i u interesu građana Srbije.