Prekršaji su one povrede društvenih normi koje čine neki prelazni oblik između disciplinovanog i zakonitog ponašanja ka onome što se zove krivično delo.
Samim tim, brojniji su od krivičnih dela i u poslednje vreme brojnost i vrste krivičnih dela uslovile su potrebu da se reaguje i kod Zakona o prekršajima. Išli smo na to da Zakon dopunjavamo i menjamo, a ne da donosimo novi zakon, bez obzira što je ovo deseta izmena i dopuna donetog zakona i glavni razlog za to - mada je bilo i mišljenja, a verujem da će u diskusiji biti i to da je trebalo ići na novi zakon - jeste taj što moramo najpre imati donet zakon sudovima koji je u pripremi, jer od toga kako će biti organizovani sudovi i od brojnih pitanja koja će sadržati taj zakon, zavisiće i položaj, mesto i uloga organa za prekršaj. Dakle, ne bismo smeli da prejudiciranjem, donošenje Zakona o prekršajima, eventualno u celini prejudiciramo neka pitanja koja će biti regulisana budućim zakonom o sudovima. Šta je svrha ovih izmena i dopuna?
Svrha je dvostruka. Pre svega da omogući potpuniju zaštitu slobode i prava građana, koje su ugrožene brojnim vrstama prekršaja, a, sa druge strane, da se blagovremeno omogući efikasnije vođenje prekršajnog postupka i samim tim zaštita društvenog poretka.
Ukazaću na nekoliko najznačajnijih novina koje sadrži ovaj predlog zakona.
Dosadašnjim Zakonom o prekršajima bila je predviđena nužnost da se pre nego što se novčana kazna zameni kaznom zatvora, kada su u pitanju novčane kazne izrečene u većem iznosu, obavezno prethodno pokuša prinudna naplata.
Ovim predlogom izostavlja se ta međufaza u postupku naplate novčane kazne i ponuđeno rešenje ide za tim da se svaka novčana kazna koja ne bude dobrovoljno plaćena odmah zamenjuje kaznom zatvora. Kako u našem prekršajnom sistemu praktično ima, najviše novčanih kazni tako se i stimuliše da učinioci prekršaja ove kazne blagovremeno i dobrovoljno plaćaju, da se ne ide na ove druge institute za zamenu te kazne.
Ukoliko je izrečena novčana kazna, samo novčana kazna, ona se može zameniti kaznom zatvora, najduže u trajanju do 30 dana. Ukoliko je prekršiocu izrečena kumulitivno i novčana kazna i kazna zatvora, onda kazna zatvora može trajati najduže do 60 dana, a za najteže prekršaje do 90 dana.
Prilika je da se kaže da se ovim izmenama predlaže i promena vrednosti jednog dana zatvora, umesto dosadašnjih 20 dinara ubuduće jedan dan zatvora bi vredeo 60 dinara.
Jedna od bitnih novina jeste prenošenje vođenja prekršajnog postupka u prvom stepenu sa prvostepenih organa za prekršaje, a to su opštinski organi za prekršaje, na organe državne uprave.
Naravno da je prenošenje rekstriktivno i važi samo za određene situacije i određene prekršaje. Konkretno, to su samo prekršaji za koje je predviđena odgovarajućim propisom samo novčana kazna i to u fiksnom iznosu. Dakle, u tom slučaju ovlašćeni radnici nadležnih državnih organa sprovode prekršajni postupak u prvom stepenu.
U praksi to će najčešće biti povrede propisa o javnom redu i miru, propisi iz oblasti saobraćaja, propisi iz raznih inspekcijskih mera kao što su siva ekonomija, jer je poznato da se veoma raširila pojava koju radi primera navodim, a to je neprijavljivanje zaposlene radne snage kod Fondova za penzijsko i invalidsko osiguranje, kod Fondova za zdravstveno osiguranje i mnogi naši ljudi koji rade faktički nisu zakonom zaštićeni, jer ne ostvaruju odgovarajuća prava što se često pojavljuje tek u kasnim godinama kada se pojavi pitanje prava na penziju ili kada im se dogodi nekakav slučaj koji bi vodio ka potrebi pružanja zdravstvene zaštite.
Dakle, u takvim slučajevima nadležni organi će moći na licu mesta da izriču i praktično vode prvostepeni prekršajni postupak.
Ukoliko građanin, učinilac ovakvih prekršaja ne plati dobrovoljno, na licu mesta, prekršajnu novčanu kaznu, taj organ bi odmah uručivao rešenje koje ima karakter prvostepenog prekršajnog rešenja, protiv koga je moguće ulagati žalbu drugostepenom organu, koji u ovom slučaju inače jeste prvostepeni prekršajni organ, a to je opštinski organ za prekršaje.
Dakle, u ovakvim situacijama prvostepeni opštinski organi za prekršaje dobijaju ulogu drugostepenih prekršajnih organa i njihovo rešenje je konačno i izvršno. Napominjem da se radi samo o prekršajima i da je predviđena jedino novčana kazna u fiksnom iznosu, tako da ovi radnici državnih organa ne bi mogli da vode postupak za teže prekršaje gde je predviđeno eventualno izricanje određene zaštitne mere. U tom slučaju postupak može da vodi samo sudija za prekršaje.
Sledeća novina jeste ustanovljavanje novih zaštitnih mera. Predlažu se dve nove zaštitne mere, koje do sada nisu bile prisutne u našem prekršajnom zakonodavstvu, a to je zabrana pravnom licu da vrši određenu delatnost i, druga, zabrana fizičkom licu, odgovornom licu, da vrši određene poslove. To je inače mera koja je prisutna u mnogim razvijenim zemljama.
Slušali smo i čitali kako se na Zapadu zatvaraju radnje i to je u stvari najefikasnija mera, jer ako se privatnom preduzetniku zatvori radnja, onda je to najveća kazna u suštini, jer se time onemogućava njegova dalja delatnost. Ovakve zaštitne mere mogu trajati najkraće tri, a najduže 12 meseci.
Predložene su i određene izmene u statusu sudija za prekršaje, pre svega one koje podižu ugled i značaj sudija za prekršaje, tako što se pooštravaju uslovi za izbor za sudije za prekršaje, pa se pored određenog radnog iskustva sada, umesto dosadašnjeg ispita za sudije za prekršaje, zahteva položen pravosudni ispit, dakle isti onaj ispit koji moraju da imaju položen i kandidati za sudije, za javne tužioce i advokati.
Dakle, u pitanju je jedan strožiji ispit i samim tim podižemo ugled sudija za prekršaje, a mislim da je to i potrebno. Među novinama predlažu se i neke novine vezane za razrešenje sudija za prekršaje, od kojih bih najznačajniju istakao, da je nov razlog za razrešenje sudija za prekršaje onda ako on odbije da se povinuje odluci o upućivanju na rad u drugi organ za prekršaje. Na ovu meru smo išli podstaknuti pojavama u poslednje vreme, jer smo imali situacije da su pojedine sudije za prekršaje odbijale da odu na Kosovo, da tamo pomognu svojim kolegama u poslednjim događajima, kada je to bilo nužno i za državu veoma potrebno.
Išli smo i na izmenu prava takvih lica, jer je bilo nelogično da neko ko bude razrešen iz ovakvih razloga ima određena prava, koja inače ima lice koje se razreši zbog drugih opravdavajućih okolnosti, kao što je primera radi, bolest.
Povećane su i novčane kazne, tako da ubuduće najveća novčana kazna za fizičko lice, u zavisnosti od prekršaja, iznosi između 100 i 10.000 dinara, za pravna lica između 2.000 i 200.000 dinara i za preduzetnika između 1.000 i 100.000 dinara. Na licu mesta novčana kazna se može izreći fizičkom licu samo u iznosu od 60 do 1.000 dinara, a za pravno lice i preduzetnika između 600 i 10.000 dinara.
Najzad, ovim zakonom predviđa se pooštravanje odgovornosti privatnih preduzetnika, koji su do sada bili u određenom smislu, može se reći, zakonom zaštićeni i njima nije mogla biti izrečena kazna zatvora, niti pak novčana kazna biti zamenjena kaznom zatvora. Sada se položaj privatnih preduzetnika, koji znamo često se približava po svom značaju i efektima svog delovanja pravnim licima, preduzećima itd, pa se njihov položaj približava u znatnoj meri položajima odgovornih lica u pravnim licima.
To su najznačajnije novine koje donosi ovaj zakon. Smatramo da su društveno korisne i opravdane i u ovom trenutku mnoge od njih i nužne.