Gospodine predsedniče, dame i gospodo, sinoć je izgledalo da imamo dva zakončića, koje za neki minut treba da usvojimo i da sve bude u redu. Međutim, šteta je što nismo posvetili dovoljnu pažnju i uvodnom izlaganju gospodina minstra pravde, a i samom tekstu zakona, koji se nalazi pred nama. Naime, gospodin ministar je ukazao da se ovde radi prvo o usaglašavanju sa stvarnom situacijom, koja postoji i koja otežava rad, ali ne samo Vrhovnog suda i ne samo zbog njega, nego u prvom redu zbog onih ljudi, koji treba da odgovaraju i u pogledu kojih postoji potpuno različita praksa na raznim mestima.
Naime, potpuno nerealni novčani iznosi su određene radnje kvalifikovali kao daleko teža krivična dela i ljudi su faktički bili suočeni sa optužnicama, koje su daleko iznad društvene opasnosti radnji, koje su počinili, jer je krađa već bila na 151 dinaru, mada postoji i krivično delo sitne krađe. Sudovi su se našli u izuzetno teškoj situaciji, jer da bi izricali normalne realne kazne, bili su prinuđeni da primenjuju odredbu o ublažavanju kazne na suprotan način od onoga kako je to navedeno u Krivičnom zakonu. To je postala svakodnevna praksa i svakodnevni problema i na svakom zasedanju ili na svakom sastanku pravnika ukazivano je na to pitanje. Rečeno je da tako ipak ne može da bude.
Na osnovu ovoga što se sada predlaže i što prepostavljam da će se usvojiti i što podržavam da se usvoji, nesumnjiva je činjenica da će sada jedan značajan broj predmeta biti završavan pred opštinskim i okružnim sudom, neće ići pred Vrhovni sud. Prema tome, faktički niži sudovi će biti opterećeniji, i to značajno opterećeniji, nego što su do sada bili. To je pitanje, koje mora da se odrazi danas sutra i na pitanje realne procene broja potrebnih sudija u opštinskim i okružnim sudovima. Ništa se neće smanjiti nadležnost okružnih sudova, kao što u prvom trenutku izgleda, jer će izgubiti deo prvostepene nadležnosti, ali će dobiti daleko veći deo drugostepene nadležnosti. U tom pogledu mislim da će biti potrebno da se vrlo brzo reaguje od strane Minstarstva pravde, da se sagleda kakva je ta situacija i da se na osnovu toga predlože odgovarajuće izmene.
Drugo pitanje, koje je ovog trenutka od značaja je sledeće. Nemamo još uvek informaciju o tome da li se u Crnoj Gori preduzimaju mere da se na isti ili sličan način izvrši izmena Krivičnog zakona, jer bi bilo apsurdno da na teritoriji Jugoslavije postoje tako velike razlike, kakve su između dosadašnjeg Krivičnog zakona i ovog, koji danas treba da usvojimo.
Prema tome, ukoliko raspolažemo informacijom da se tamo ništa ne radi, morali bismo, ili nadležna minsitarstva ili Vlada da iniciraju da se u tom pravcu izvrše određene izmene, jer raspoloženje postoji, imajući u vidu ona iskustva, do kojih smo došli u vreme kada se govorilo o donošenju jedinstvenog krivičnog zakona za Jugoslaviju.
Treća stvar, koja je ovde nesumnjivo značajna, a to je i posebno regulisanje pitanja i poseban odnos, hoćemo li imati ili nećemo imati krivični zakon Jugoslavije. Jeste da je to ovog trenutka daleko pre političko pitanje no svako drugo, ali je nesumnjivo i pitanje u pogledu koga treba ova situacija da bude raščišćena, jer je i ova skupština svojevremeno donela odluku kojom je to što pripada u njenu nadležnost prebacila u nadležnost savezne države.
U ovom predlogu zakona, kome je ostalo jako malo vremena od vremena kada je podnet do vremena kada o njemu odlučujemo, došlo je do dve stvari. Prva stvar, takav zakon se ne donosi po hitnom postupku, ali je potrebno htino ga doneti i mi ga podržavamo, neka bude i po hitnom postupku, ali u njemu nema prelaznih odredaba. Neophodno je, nakon ovoga kada se preduzmu mere da u tom pogledu Ministarstvo pravde vrlo brzo raščisti pitanja, koja se inače regulišu prelaznim odredbama, da bi se na jedinstven način sve to učinilo na teritoriji Srbije.
Sledeća stvar, na koju mislim ovog trenuta da treba ukazati, to je da smo pre kratkog vremena načinili izbor velikog broja sudija, uglavnom novih, mladih, stručnih svakako, ali neiskusnih i u vršenju sudijskog posla i u pogledu svega i moramo biti svesni da će oni biti i promenom nadležnosti izloženi jednom velikom naporu da od samog početka počnu i ozbiljne stvari da rešavaju.
Još jedno pitanje, to je pitanje ocene rada sudija i sudova, jer, dozvolite, do sada neke od ovih predmeta rešavale su sudije, na primer, u okružnom sudu koji su imali normu, mislim, od četiri krivična predmeta mesečno da završe. Danas ti isti predmeti biće prebačeni u opštinski sud, gde će sudije biti obavezne da završavaju 15 takvih predmeta u toku jednog meseca.