DRUGA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 21.12.1999.

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

DRUGA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA

21.12.1999

Sednicu je otvorio: Dragan Tomić

Sednica je trajala od 10:45 do 17:30

  • TAGOVI

  • Druga sednica Drugog redovnog zasedanja (1999)
  • Utvrđivanje dnevnog reda Druge sednice Drugog redovnog zasedanja (1999)
  • Predlog zakona o budžetu Republike Srbije za 2000. godinu (zajedno u načelu sa grupom pratećih zakona) (1999)
  • Predlog zakona o budžetu Autonomne pokrajine Kosovo i Metohija za 2000. godinu (1999)
  • Predlog zakona o budžetu Autonomne pokrajine Kosovo i Metohija za 2000. godinu – glasanje (1999)
  • Predlog zakona o budžetu Republike Srbije za 2000. godinu (načela) – glasanje (1999)
  • Predlog zakona o budžetu Republike Srbije za 2000. godinu (pojedinosti) (1999)
  • Predlog zakona o budžetu Republike Srbije za 2000. godinu - glasanje (1999)
  • Predlog zakona o izmenama Zakona o akcizama i porezu na promet (načela) – glasanje (1999)
  • Predlog zakona o izmenama Zakona o akcizama i porezu na promet (pojedinosti) (1999)
  • Predlog zakona o izmenama Zakona o akcizama i porezu na promet – glasanje (1999)
  • Predlog zakona o izmenama Zakona o porezima na imovinu (načela) – glasanje (1999)
  • Predlog zakona o izmenama Zakona o porezima na imovinu (pojedinosti) (1999)
  • Predlog zakona o izmenama Zakona o porezima na imovinu – glasanje (1999)
  • Predlog zakona o izmenama Zakona o porezu na dohodak građana (načela) – glasanje (1999)
  • Predlog zakona o izmenama Zakona o porezu na dohodak građana (pojedinosti) (1999)
  • Predlog zakona o izmenama Zakona o porezu na dohodak građana – glasanje (1999)
  • Predlog zakona o izmenama Zakona o zdravstvenom osiguranju (načela) (1999)
  • Predlog zakona o izmeni Zakona o javnim prihodima i javnim rashodima (načela) – glasanje (1999)
  • Predlog zakona o izmeni Zakona o javnim prihodima i javnim rashodima (pojedinosti) (1999)
  • Predlog zakona o izmeni Zakona o javnim prihodima i javnim rashodima – glasanje (1999)
  • Predlog zakona o izmeni Zakona o porezu na dobit preduzeća (načela) – glasanje (1999)
  • Predlog zakona o izmeni Zakona o porezu na dobit preduzeća (pojedinosti) (1999)
  • Predlog zakona o izmeni Zakona o porezu na dobit preduzeća – glasanje (1999)
  • Predlog zakona o korišćenju sredstava agrarnog budžeta za 2000. godinu (načela) – glasanje (1999)
  • Predlog zakona o korišćenju sredstava agrarnog budžeta za 2000. godinu (pojedinosti) (1999)
  • Predlog zakona o korišćenju sredstava agrarnog budžeta za 2000. godinu – glasanje (1999)
  • Predlog zakona o posebnim uslovima prodaje određenih nepokretnosti u državnoj svojini (načela) – glasanje (1999)
  • Predlog zakona o posebnim uslovima prodaje određenih nepokretnosti u državnoj svojini (pojedinosti) (1999)
  • Predlog zakona o posebnim uslovima prodaje određenih nepokretnosti u državnoj svojini – glasanje (1999)
  • Predlog zakona o učešću opština i gradova u porezu na promet i obimu sredstava za vršenje poslova opština i gradova u 2000. godini (načela) – glasanje (1999)
  • Predlog zakona o učešću opština i gradova u porezu na promet i obimu sredstava za vršenje poslova opština i gradova u 2000. godini (pojedinosti) (1999)
  • Predlog zakona o učešću opština i gradova u porezu na promet i obimu sredstava za vršenje poslova opština i gradova u 2000. godini – glasanje (1999)
  • Predlog odluke o izmeni Odluke o izboru članova odbora Narodne skupštine (1999)
  • Predlog odluke o izmeni Odluke o izboru članova odbora Narodne skupštine – glasanje (1999)
  • Predlog zakona o izmenama Zakona o zdravstvenom osiguranju (načela) – glasanje (1999)
  • Predlog zakona o izmenama Zakona o zdravstvenom osiguranju (pojedinosti) (1999)
  • Predlog zakona o izmenama Zakona o zdravstvenom osiguranju – glasanje (1999)
  • Prestanak funkcije i izbor nosilaca pravosudnih funkcija (1999)
  • Prestanak funkcije i izbor nosilaca pravosudnih funkcija – glasanje (1999)
  • OBRAĆANJA

    Dragan Tomić

    Socijalistička partija Srbije | Predsedava
    Zahvaljujem. Ima reč narodni poslanik Stevo Dragišić, šef poslaničke grupe Srpske radikalne stranke, a neka se pripremi Milan Rodić.

    Stevo Dragišić

    Dame i gospodo, paket predloženih zakona, koje danas razmatramo zajedno sa zakonom o budžetu, mogu samo zajedno i da se posmatraju. Jer, kada se oni kao jedna celina sagledaju, onda se može videti kakve namere ima Vlada u narednoj godini u oblasti ekonomske politike. Ali, u našoj situaciji ne možemo da prenebregnemo i činjenicu u kakvim okolnostima mi želimo da pribavljamo javne prihode i na koji način ih možemo trošiti. Okolnosti, u kojima se nalazi naša država, su više nego nepovoljne. Ove godine je došlo do pojačavanja ekonomskih sankcija, koje su već nekoliko godina unazad na snazi protiv naše zemlje. Ove godine smo imali ogromna materijalna razaranja usled bombardovanja NATO pakta i obavezu da popravimo sve ono što je NATO bombama razrušeno. Svakako treba pomenuti da smo ove godine imali nepredviđene vanredne troškove u obnovi zemlje. Uništena je gotovo kompletna infrastruktura, mnogi vitalni saobraćajni tokovi su prekinuti, uništen je elektroenergetski sistem, uništene su rafinerije i zbog njihovog uništenja je došlo do poremećaja u snabdevanju glavnim energentima, koji su neophodni za funkcionisanje privrede i ličnu potrošnju građana.
    To su sve okolnosti, pod kojima danas živimo i u kojima moramo da donosimo zakone o obezbeđivanju javnih prihoda. To se svakako odražava na ekonomsku politiku Vlade za narednu godinu.
    S obzirom da su prilike toliko nepovoljne, kakve jesu, Vlada je mogla da uradi samo ono što je i predvidela za sledeću godinu. A to je da u oblasti javne potrošnje vodi restriktivnu politiku, što se i vidi iz Predloga budžeta, koji je za ovu godinu samo 34,8% nominalno povećan u odnosu na prethodnu godinu, a rast cena na malo je do oktobra iznosio 44,5%. To znači da je u realnom iznosu budžet za 2000. godinu niži nego što je bio za prethodnu godinu.
    Što se tiče paketa poreskih zakona, treba napomenuti da je ovo nastavak liberalizacije u oblasti poreske politike. Vlada je predložila da se u slučaju koncesionog ulaganja koncesionar oslobađa poreza na dobit ostvaren po osnovu obavljanja koncesione delatnosti u roku od pet godina, što je povećanje roka koji je bio predviđen prethodnim Zakonom o porezu na dobit preduzeća. Zatim, porez na imovinu, na pravo svojine, na akcije upisane na ime ne plaća se kada je to pravo stečeno po osnovu upisa ili kupovinom sa popustom u postupku svojinske transformacije u roku od pet godina od dana kada je stečeno to pravo. Dosadašnjim rešenjem propisano je oslobođenje na rok od tri godine.
    Zatim, predviđeno oslobađanje od plaćanja poreza na imovinu povećava se sa 60 hiljada na 90 hiljada dinara, a za kapital, odnosno akcije, upisane na ime, sa 50 hiljada na 70 hiljada dinara.
    U Zakonu o porezu na dohodak građana, iz prihoda koji podležu plaćanju poreza na lična primanja, isključuju se akcije koje kod poslodavca ostvaruje zaposleni u postupku svojinske transformacije. Takođe se predlaže povećanje određenih propisanih neoporezivih iznosa ličnih primanja, dnevnica, terenskih dodataka i slično. I u nekim drugim slučajevima takođe se vidi tendencija liberalizacije u oblasti oporezivanja građana odnosno pravnih lica ili privrednih subjekata.
    Svemu ovom treba dodati da je tendencija liberalizacije neophodna, da bismo mogli da računamo na oporavak i izlazak iz ekonomske krize.
    Smatramo da je neophodno poboljšati Zakon o svojinskoj transformaciji, u onom smislu kojim će se privatizacija postaviti preduzećima kao obaveza. Svakako država mora računati na takvu vrstu privatizacije, koja bi joj obezbedila realan izvor prihoda od privatizacije i ta sredstva, pribavljena na taj način, bi kasnije mogla da upotrebi za obnovu zemlje, za pokrivanje nekih socijalnih davanja, socijalnih programa i slično.
    U tom smislu smatramo da je i predloženi zakon o posebnim uslovima za promet nepokretnosti u državnoj svojini pravac u liberalizaciji, privatizaciji odnosno svojinskoj transformaciji. Sigurno je da će dobar deo poslovnog prostora, koji će u većini slučajeva biti predmet ovog zakona, biti prodat na način koji je predviđen ovim zakonom i da će to biti realan izvor prihoda za sve ono što je država planirala u narednoj godini da pokrije iz sopstvenih izvora. To je samo jedan segment državne svojine, koja može da se proda na ovaj način, ali treba pronaći model i način kako bi se i privredna preduzeća, koja su i dalje u društvenoj ili državnoj svojini, prodala na sličan način. Naravno, tu treba voditi računa i o zaposlenim u tim preduzećima, koji bi eventualno prilikom privatizacije tih preduzeća mogli da postanu višak radne snage. Ukoliko se ne bi vodilo računa o tome, to bi se onda pojavilo kao negativna posledica privatizacije Dakle, privatizacija mora da bude ubrzana, mora da bude obavezna, ali da se vodi računa takođe i o eventualnim negativnim posledicama, koje bi mogle kasnije da budu pritisak na socijalne fondove države.
    Smatramo da je moguće postići kompromis između interesa države da privatizuje preduzeća i interesa države da ne stvori socijalni problem nakon te privatizacije. U takvoj vrsti kompromisa mislimo da bi država imala dvostruku korist. Pre svega,obezbedila bi dodatni realni izvor prihoda za pokrivanje nekih svojih dažbina, a s druge strane, zaštitila bi interes zaposlenih u tim preduzećima tako što bi im garantovala radni status u tom preduzeću, sem pod uslovima neke disciplinske odgovornosti.
    Smatramo da je ovaj paket zakona, koji je danas predložen uz budžet, koji treba danas da usvojimo, korak dalje u liberalizaciji u ekonomskoj sferi, a svakako i izraz Vlade da želi da vodi restriktivnu budžetsku politiku, kako bismo u uslovima u kojima se nalazimo, na najbolji mogući način uspeli da izađemo iz krize u kojoj se nalazimo.

    Dragan Tomić

    Socijalistička partija Srbije | Predsedava
    Zahvaljujem, ima reč Milan Rodić, šef poslaničkog kluba Jugoslovenske levice, a neka se pripremi Dušan Matković.

    Milan Rodić

    Jugoslovenska levica
    Poštovani predsedniče, članovi Vlade, kolege narodni poslanici, poslanička grupa Jugoslovenske levice podržava zakon o budžetu, ocenjujući da je predloženi obim budžeta usaglašen stanju u kome se naša privreda i zemlja nalaze.
    Ujedno, dajemo podršku predlozima izmena i dopuna zakona koji su u funkciji njegovog sprovođenja. Kao naročito značajnu ističemo činjenicu da, uprkos nominalnom povećanju, ukupna sredstva namenjena javnoj potrošnji neće preći 49,5% planiranog društvenog proizvoda.
    Stav Jugoslovenske levice u pogledu učešća potrošnje oduvek je bio jasan, ona mora biti usklađena sa obimom društvenog proizvoda i ni u kom slučaju ne sme biti činiocem koji bi poslao inflaciju. Finansiranje budžeta iz realnih izvora čini doslovnu pretpostavku za obezbeđivanje uslova za obnovu i dalji razvoj privrede i zemlje u celini, uz istovremeno zadovoljavanje osnovnih potreba u domenu javne potoršnje.
    Predlaganjem ovakvog obima i načina finansiranja budžeta, Republička vlada je pokazala najviši stepen odgovornosti i uvažavanja realnog stanja. Otuda, Jugoslovenska levica koja učestvuje u Vladi narodnog jedinstva, obavezuje se da će i u nastupajućem vremenu svojim zalaganjem i odgovornošću dati pun doprinos njenom delovanju, upravljanju i obnovi zemlje.
    Poštovani narodni poslanici, kao naročito značajnu ističemo razvojnu funkciju budžeta. U celini posmatrano nedovoljna, predviđena sredstava oko 2, 2 milijarde dinara daju osnova za početno ostvarivanje najnužijih razvojnih aktivnosti. Duboko svesna stanja u kome se privreda i zemlja u celini nalaze, još u vreme NATO agresije Jugoslovenska levica sačinila je projekat materijalne i duhovne obnove društva i dostavila ga Republičkoj i Saveznoj vladi na ocenu i sprovođenje.
    Ovaj dokument sadrži i veliki broj potpuno razrađenih i razvojnih programa, koji predstavljaju veoma značajnu podlogu za delovanje nedavno osnovanog Centra za strateška istraživanja i reforme. Takođe, visoko cenimo činjenicu da su i ostale stručne, privredne i naučne institucije sačinile i dostavile Vladi Srbije veliki broj projekata istorodne namene.
    Naši programi zasnovani su na korišćenju postojećih resursa u zemlji. Među njima, posebno mesto pripada razvoju brdsko - planinskog područja, o čemu ću šire govoriti. Mada zahvataju preko 60% teritorije Srbije i raspolažu ogromnim mogućnostima, ovi prostori nisu razvijani u potrebnom obimu.
    Ova područja pružaju izuzetne uslove za proizvodnju zdrave hrane, gljiva, lekovitog bilja, uzgoja i korišćenja divljači, brojne vidove domaće radinosti, proizvodnju drvenih briketa i galaneterije, ćumura, eteričnih ulja, šumskih dekorativnih sadnica, lovni, rekreativni seoski turizam i ostale brojne sadržaje.
    Osnovna karakteristika ovih, uslovno rečeno, malih programa ogleda se u činjenici da za njihovu realizaciju nisu potrebna velika početna ulaganja. Oni pružaju mogućnost za ostvarenje značajnog profita, budući da se njihovim sprovođenjem dobijaju proizvodi visokog kvaliteta, koji imaju prođu na svetskom tržištu.
    Od naročitog značaja je činjenica, da njihovo sprovođenje omogućuje radno angažovanje oko 70.000 radnika. Organizovano i sve obuhvatno sprovođenje ovog koncepta neposredno je usmereno na ostvarivanje sledećih osnovnih ciljeva: da se omogući odgovarajuće korišćenje postojećih resursa za proizvodnju zdrave hrane i ostalih dobara, da se obezbedi upošljavanje slobodne radne snage na selu, a naročito radnika koji su usled NATO agresije privremeno ostali bez posla, da se stvore uslovi za prekvalifikaciju i nove oblike zapošljavanja dela radnika, kao i sprovođenje svojinske transformacije, da se ponovo oživi i razvije koncept proizvodnje kroz kooperaciju sa seoskim stanovništvom i vlasnicima zemljišta, da se stvore uslovi za poboljšanje kvaliteta življenja u seoskim, naročito brdsko - planinskim sredinama, uz izgradnju objekata i infrastrukture, kao što su PTT i elektro mreža, zdravstvene i veterinarske ambulante, stvaranje uslova za organizovanje kulturnih aktivnostih i brojnih drugih sadržaja.
    Za realizaciju pomenutih razvojnih programa, kao i sveukupno oživljavanje domaće privrede, potrebna su odgovarajuća sredstva, odnosno svež kapital. Postoji više načina za njihovo obezbeđivanje.
    Nedavno su u našoj zemlji boravili najviđeniji predstavnici dijaspore. Neosporno je da je veliki broj tih ljudi voljan da investira deo svog kapitala u domaću privredu. Postavlja se pitanje šta smo uradili da ove ljude upoznamo sa mogućnostima ulaganja i poslovne saradnje?
    Neophodno je da članovi Vlade, odnosno ministri i njihovi saradnici, a naročito domaći stručnjaci posete klubove i ostala udruženja Jugoslovena, i da ih neposredno upoznaju sa sadržajem programa u uslovima poslovanja, a naročito o mogućnostima sticanja profita.
    U tu svrhu smatramo celishodnim napore Republičke i Savezne vlade usmerene ka stvaranju povoljnih zakonskih okvira koji omogućuju slobodan protok kapitala, carinske i poreske olakšice i ostalo potrebno za realizaciju zajedničkih poslova.
    Ovako organizovanim, stručnim i odlučnim radom možemo uspešno animirati brojne investitore našeg porekla.
    Stanje u kome se naša privreda i zemlja nalaze ukazuju na nesumnjivu potrebu sprovođenja sveobuhvatnih reformi, uključujući svojinsku transformaciju. Ona se mora sprovoditi efikasno, organizovano i racionalno, u skladu sa interesima većine građana.
    Jugoslovenska levica smatra da sredstva ostvarena po ovom osnovu treba usmeriti prvenstveno u privredne i razvojne projekte. Samo kod stvaranja novih vrednosti steći će se uslovi za postizanje sveukupne privredne i socijalne stabilnosti.
    Duži niz godina značajan deo privrednih aktivnosti odvija se van legalnih tokova. Delovanje takozvane sive ekonomije neminovno prati sva društva koja polaze kroz korenite promene. Ova pojava naročito se ispoljava kroz neplaćanje poreskih i drugih obaveza, što direktno vodi umanjenju sredstava za finansiranje svih vidova potrošnje.
    Neophodnost ubrzanog razvoja i postignuti rezultati u obnovi zemlji obavezuju sve institucije sistema da svojim delovanjem suzbijaju ovu pojavu. To bi na najneposredniji način doprinelo smanjenju pritiska na privredu i građane, koji svoje poreske i druge fiskalne obaveze sve teže ispunjavaju.
    Sve ovo nedvosmisleno ukazuje da siva ekonomija predstavlja i svojevrsno kadrovsko pitanje. Poznato je da su u našoj zemlji stvoreni uslovi za davanje koncesija. Ocenjujemo da postoji puna opravdanost da se ovako prikupljena sredstva, kao i sredstva ubrana na osnovu posebnih naknada za puteve i slično, usmere u izgradnju saobraćajnica i drugih objekata infrastrukture, koja su u brdsko - planinskim područjima.
    Na taj način stvoriće se osnovni uslovi za unapređivanje i kulturnog razvoja ovih prostora i zemlje u celini. Smatramo, da se svi ovi poslovi moraju sprovoditi sveoubhvatno i organizovano. Otuda je i neophodno odrediti nosioce tih aktivnosti. To bi pre svega bili veliki poslovni sistemi, koji bi svojim delovanjem sprovodili zadatke koji vode ostvarenju pomenutih razvojnih ciljeva.
    Uvaženi narodni poslanici, Jugoslovenska levica ocenjuje da obnova i sveukupni razvoj zemlje isključuju sve vidove ekonomskog štetnog delovanja. Pored sive ekonomije, o kojoj sam već govorio, nikako ne možemo da prihvatimo činjenicu, da naša zemlja uvozi proizvode koji se izrađuju u našim fabrikama i kojih imamo dovoljno i za izvoz.
    Ionako oskudna devizna sredstva nepotrebno se troše za uvoz brojnih vrsta roba. Tako, neprihvatljiv je uvoz roto papira, celoluze, nameštaja i sličnih dobara, za čiju proizvodnju postoji razvijeni lanac. Umesto da, primera radi, domaćim nameštajem opremamo objekte izgrađene u našoj zemlji, kao i objekte koje naša preduzeća grade u inostranstvu, ovu robu i dalje uvozimo, umesto da zaposlimo brojne, domaće fabrike.
    Kada ovome dodamo činjenicu da se devize nepotrebno troše na uvoz tekstila, prehrambenih proizvoda i drugih roba široke potrošnje, tada je sva štetnost i ekonomska nelogičnost ovih pojava više nego očigledna.
    Sve ovo nanosi štetu našoj privredi koja, uprkos svim pritiscima i ograničenjima spolja, uspeva da očuva svoje vitalne kapacitete. Ujedno, ovakvo delovanje sprečava sprovođenje reformi, što čini jedan od osnovnih pravaca delovanja Jugoslovenske levice. Tokom NATO agresije svi građani i institucije sistema pokazali su najviši stepen odanosti svojoj zemlji i slobodi. U ovom trenutku, patriotizam se mora ispoljavati u svim vidovima društvenog i ekonomskog delovanja. Stoga, pomenute pojave predstavljaju najrečitiji primer nepatriotskog postupanja i nanošenja direktnih šteta privredi i zemlji u celini.
    Uvažene kolege narodni poslanici, Jugoslovenska levica smatra da predložni obim budžetskih sredstava čini jedan od vidova doprinosa stabilizaciji i ostvarivanju osnovnih funkcija zemlje u vremenu obnove i njenog daljeg razvoja. Otuda, ispred poslaničke grupe Jugoslovenske levice, pozivam vas da damo podršku Predlogu zakona o budžetu i paketu izmena pratećih zakona, koji stvaraju podlogu za njegovo sprovođenje. Hvala. (Aplauz.)

    Dragan Tomić

    Socijalistička partija Srbije | Predsedava
    Ima reč ministar za vlasničku transformaciju, Jorgovanka Tabaković.
    ...
    Srpska radikalna stranka

    Jorgovanka Tabaković

    Drage kolege poslanici, ja jesam najavljena kao ministar i jesam ministar, ali ću govoriti, pre svega, kao poslanik Srpske radikalne stranke u ovoj skupštinskoj sali. Od 1993. godine imala sam zadovoljstvo da razgovaram o budžetu koji je usvajan u ovoj zgradi i među sličnim sastavom. To zadovoljstvo da govorim o budžetu vrlo često je bilo sadržano u prilici da mogu potpuno argumentovano da kritikujem, pre svega, rashodnu stranu budžeta, gde je uvek bilo mesta da se uštedi, prikažu prihodi na jedan sasvim drugačiji način, koji bi omogućavao potpuni uvid u način trošenja, a i da se sa druge strane mogu ispoštovati i uvažiti sve ustavne norme o reviziji javnih prihoda i rashoda.
    Danas, i kao poslanik i kao ministar, imam zadovoljstvo da primetim jednu štedljivu ruku domaćina, koji u teško vreme, na drugačijim osnovama gradi republički budžet. To moje zadovoljstvo pre svega se ogleda u činjenici da budžet ove godine predstavlja realno smanjeni iznos, gotovo očigledno. Rast troškova života do kraja godine će preći cifru od verovatno 50%. Rast cena na malo do oktobra meseca bio je 44%, a nominalni iznos povećanja ovog budžeta za 2000. godinu, u odnosu na 1999. godinu je svega 34,8%. Sasvim je jasno da je reč o faktički manjem iznosu sredstava namenjenom za preraspodelu kroz institut budžeta.
    Nešto što me posebno raduje i jeste polako uvođeno u praksu zadnjih godina, ali ovog puta potpuno definisano, je izbegavanje budžetskog deficita i izbegavanje da se predvidi namena da se država finansira iz emisije. Na sasvim realnim osnovama imamo jedan vrlo moderan budžet, u kojem su stavke prihoda formirane ne onako kako je nevešt i nedobronameran poslanik rekao, da je 40% predviđeno iz sredstava poreza na imovinu, reč je svega o 3,8% predviđenih prihoda, koje bi država potrošila za svoje budžetske rashode.
    Kad kažem jedan svetski koncipiran budžet, mislim na podatak da je 43% prihoda, koji će se u budžet sliti, predviđen iz izvora akciza i poreza na promet. Svaka moderna država računa da najveći deo poreskih prihoda prikupi iz oporezivanja potrošnje. S druge strane, 40% poreza na dohodak građana, iz čega je najveći deo porez na lična primanja, takođe jeste jedna sasvim pozitivna stavka u formiranju izvora za državnu potrošnju, što znači, računamo na primanja i prihode koje ćemo moći da realizujemo u proizvodnji i iz čega bi država mogla da ima jedan realan izvor za finansiranje.
    Porez na dobit preduzeća jeste jedna činjenica koju možemo komentarisati i ne koristiti se izgovorom da nam preduzeća ne posluju sa nekom značajnom dobiti zbog agresije, već jednostavno, činjenica je da radimo od 1992. godine pod sankcijama, u raznim vidovima i oblicima, i da stopa od 5,6% prihoda, po ovom osnovu, jeste nešto što ukazuje na činjenicu da računamo na povećanje ovog izvora prihoda, ali u datim okolnostima ona ne može biti veća. Ja se vrlo često služim primerima za ugledanje. Uvek smo se trudili da govorimo kako pozitivne primere treba slediti, a ne druge učiti kako da rade. Država to ovoga puta čini na najdirektniji način. Svako ko je imao u rukama ovaj materijal, ako krene od člana 32. Zakona o budžetu, u kome piše da - "korisnici budžetskih sredstava, ako ne izivrše obaveze utvrđene članom 14, 28, 29. i 30. ovog zakona, neće dobijati sredstva koja su im namenjena ovim budžetom." Ti članovi glase - "prenos sredstava za plate, koji se finansiraju iz budžeta, vršiće se isključivo prema zahtevu i na obrascima koji se podnose na propisani način za svaku isplatu." Član 28. kaže - "Budžetski korisnici mogu koristi sredstva samo za one namene, za koje su ta sredstva i preneta". Član 29. kaže - "Samo oni, koji ostvare uštede 10% od materijalnih troškova za 1/12, idealnu, kako se po budžetu predviđa, mogu tu ušteđenu razliku koristiti za stimulisanje svojih zaposlenih". Član 30. kaže - "Da izveštaj o izvršnju godišnjeg finansijskog plana svi korisnici moraju da podnesu organu na reviziju javnih rashoda". Moraju iskazati svaki svoj prihod, inače neće dobiti ni dinar budžetskih sredstava.
    Da li postoji ovakav primer budžetske discipline? Kad kažem budžetske discipline, mislim na disciplinu svih onih koji ostvaruju prihode, imaju rashode, a za to nekom treba da polažu račune, kao što država, na ovom primeru i ovim budžetom ukazuje. Pored ovoga, način investiranja u idućoj godini i način nabavke onoga što se zove statusni simbol funkcionera, govori posebno o domaćinskom odnosu ove države.
    Nabavka prevoznih sredstava isključivo ide preko Direkcije za imovinu Republike Srbije. Niko čak ne može ni registrovati prevozno sredstvo ili taj funkcionerski automobil, a da za to ne dobije saglasnost ove direkcije. Niko ne može imati višak automobila, već Direkcija za imovinu može vršiti preraspodelu, u okviru ovih budžetskih korisnika. Ovo je zaista primer koji treba slediti, a onaj koji će dati svoje pozitivne rezultate, će pretpostavljam, biti primer koji će nedobronamerni prećutkivati. Način investiranja, isključivo preko Direkcije za imovinu, koja u isto vreme omogućuje maksimalnu kontrolu i domaćinsku upotrebu sredstava, nadam se, biće stvar koju neće moći niko da prećuti.
    Uz sve pohvale ovom budžetu, koliko je on mogao biti dobar u ovom trenutku, a pri tome mislim na visinu sredstava, kao poslanik Srpske radikalne stranke dajem i glasaću, ne iz razloga učestvovanja u vlasti, ne iz obaveze, nego iz ličnog ubeđenja da je ovo zaista jedan izuzetno realan i vrlo dobro urađen budžet. Hvala.

    Dragan Tomić

    Socijalistička partija Srbije | Predsedava
    Hvala. Reč ima Dušan Matković, narodni poslanik.

    Duško Matković

    Socijalistička partija Srbije
    Poštovani predsedniče, poštovano predsedništvo, kolege poslanici, imam zadovoljstvo što mogu da kažem nekoliko reči o osnovnom instrumentu ekonomske politike za narednu godinu.

    Dakle, budžet ima sledeće tri karakteristike - neinflatoran je, restriktivan je i to je budžet koji je zasnovan na realnim izvorima. Zaslužuje poštovanje i podršku, uz želju da se kao takav sprovede u narednoj godini.

    Želim da iznesem nekoliko karakteristika danas prezentiranog budžeta. Najpre - budžet predstavlja most, nastavak prema 2000. godini, u smislu nastavka glavnog posla, a to je obnova zemlje. Mi završavamo prvu fazu obnove, podigli smo infrastrukturu, glavne građevinske potencijale, velike firme i počeli da pravimo krupan posao u ovoj zemlji, i biće dobro da uz pomoć ovakvog budžeta i ukupne privredne aktivnosti točak obnove ubrzamo kroz realizaciju druge faze, i u stvari kroz pokretanje toga, sanaciju i pravo pokretanje svih industrijskih potencijala koje Srbija ima.

    Sledeća veoma važna karakteristika budžeta je reformski pristup i reformski karakter. Nekoliko ključnih karakteristika oko toga su - okrenutost prema privatizaciji, dakle vlasničkoj transformaciji, privatizaciji, kako je danas i predsednik Vlade najavio, da mi u narednoj godini moramo da ubrzamo sve aktivnosti oko vlasničke transformacije i privatizacije.

    Srbija ima kapacitete, ima ostale privredne i vlasničke performanse da može da dođe do ulaska stranog kapitala, ali i do akativiranja kapitala koji u zemlji posedujemo na bazi ubrzanja privatizacije.

    Sledeće je prestruktuiranje koje će ovako restriktivan budžet da uslovi, a tu pre svega mislim na bankarski sektor. Dakle, poreske reforme, sprovođenje jedne nove poreske politike, a budžet vidim i kao glavnu vezu sa onim tzv. porezom na dodatnu vrednost koji treba da stupi na snagu 2001. godine.

    Prema tome, treba stvoriti uslove da jedan takav nov poreski sistem zaživi, a u tome vidim još jedan nov kvalitet budžeta.

    Sledeće je - okrenutost prema malim i srednjim preduzećima, što je takođe veoma važno. Okrenutost prema tržišnim instrumentima i institucijama u delovanju i realizaciji budžeta. Kao privrednik, u ime onih koji se pre svega bave proizvodnjom, želim da istaknem tri karakteristike koje ovaj budžet za 2000. godinu donosi.

    Prvo je dalje rasterećenje privrede, što je najvažnije.

    Drugo je socijalna komponenta budžeta, što je olakšanje privredi da posle agresije, u fazi kada pravimo obnovu i dižemo našu proizvodnju, u stvari država pomogne sa jakim i ozbiljnim socijalnim programom. To se u ovoj godini i započelo. Mnoga preduzeća su i osetila šta to znači kroz realizaciju poljoprivrednih kredita, stimulativne otpremnine itd.

    Veoma je važno da se država kroz ovaj budžet opredelila da to radi i realizuje ovako postavljen socijalni program i tu socijalnu dimenziju u budžetu.

    Treća stvar je podrška proizvodnji za izvoz. Moramo da intenziviramo u 2000. godini izvoz kao glavnu orijentaciju naše privrede. Mi imamo sve performanse koje su potrebne da napravimo veliko povećanje izvoza, čak i veće od onoga što su predstavnici Vlade ovde izneli.

    Siguran sam u to jer znam koliko je naše tržište, šta naši kapaciteti mogu, a s obzirom na blizinu evro tržišta smatram da će naš izvoz biti bar za 50% veći u narednoj godini. To je jedna realnost iz ugla privrede. U tome vidim pre svega šansu za metalski kompleks. Za proizvodnju koja je zasnovana na preradi metala, da tu možemo najviše da povećamo zaposlenost i izvoz.

    To je zadatak privrede broj jedan, a vezan za ovako postavljenu ekonomsku politiku, tj. budžet.

    Pomenuo bih samo jednu verziju budžeta, međunarodno politička dimenzija, stabilan budžet. Budžet zasnovan na realnim izvorima je pozitivan znak međunarodnom kapitalu, velikom krupnom međunarodnom biznisu koji želi da radi sa nama.

    Dakle, stabilan budžet je u stvari pozitivan znak države, uz jednu spremnost privrede da zajedno država, privreda, sa međunarodnim biznisom naprave posao. Tu mislim na krupne banke i velike evropske kompanije, koje već i rade neke poslove, ne u meri koliko žele i mogu, sa nama.

    Naše prednosti u toj saradnji su i radna snaga, i kapaciteti i u kontekstu ove rasprave budžet stabilan, realan, restriktivan, što je pozitivan znak. Ali, Srbija je sada privredna šansa Evrope broj jedan i to kapital zna. Toga ima u stranim časopisima, da smo mi privredna šansa Evrope broj jedan.

    Evropski biznis hoće da uđe, jedan deo političke elite u Evropi i Americi to za sada brani i ja vidim 2000. godinu kao godinu preokreta, gde će interes krupnog kapitala i biznisa prevladati nad političkim preprekama i ući ovde da radi. Ovo je još jedan pozitivan signal.

    Mi sa tim kapitalom, sa krupnim biznisom, sa bankama hoćemo da radimo na ravnopravnoj osnovi. Nećemo kao neki da ljubimo ruku da bi radili sa nama i da nas stavljaju u drugorazredni položaj, nego hoćemo da radimo na bazi onoga što mi imamo, a imamo puno da ponudimo. Pokazali smo to od obnove nadalje.

    Prema tome, ova dimenzija ovako postavljenog budžeta je sjajno zasnovana i pomaže u stvari privredi da na pravi način idemo u realizaciju ekonomske politike, u veću zaposlenost i veći izvoz pre svega. Hvala.

    Dragan Tomić

    Socijalistička partija Srbije | Predsedava
    Zahvaljujem. Pauza do 14,30.
    (Nastavak posle pauze - 14,50)

    Dragan Tomić

    Socijalistička partija Srbije | Predsedava
    Poštovani narodni poslanici, nastavljamo sa radom. Reč ima narodni poslanik Dragan Veselinov.