Poštovani predsedniče, poštovano predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, kada sam se prijavio za ovu diskusiju bila mi je namera da programski govorim o paketu novih zakona, da programski nešto kažem o novinama koje DOS-ova vlast ima namere da uvede u ovoj sferi. Bila mi je ideja da pomenem tu kampanju DOS-a, na koju se toliko poslanika opozicije poziva. Da vas podsetim, na početku te kampanje prosečna plata u Srbiji bila je 80 maraka, a sada je prosečna plata u Srbiji 150 maraka i to bez pravog povećanja proizvodnje. Povećanje proizvodnje je veliki problem i to je sledeći podatak, a nama je bilo vrlo važno da znamo kako da povećamo realnu platu u Srbiji i to građani znaju i to se desilo.
Nameravao sam da pomenem i drugu stvar, vrlo važnu, stratešku u kampanji DOS-a, a to je decentralizacija i povratak nadležnosti opštinama. Bila mi je namera da pričam o 3,5% na fond zarada, o porezu na imovinu koji se sada knjiži kao opštinski prihod, a što je vrlo važno ljudima u opštinama, jer kao što neki kažu - vojvođanske pare u vojvođanski džep, moji birači iz 96. su tvrdili - lazarevačke pare u lazarevački džep. Neće više nikada biti ono: Niš radi, Beograd se gradi. Nadam se da je to jedna važna stvar o kojoj moramo da pričamo. Nemojte Trepču, molim vas.
Moja tema trebalo je da bude i 3,5% olakšica za preduzeća koja izdvajaju sredstva za ekološke namene. Naime, DOS ima nameru da se problemima životne sredine ozbiljno pozabavi. To je moja struka. Ja sam to malo proučio. U međuvremenu je rasprava o porezima postala javna tema, broj 1 u Srbiji, a to je nešto o čemu građani pričaju, to je nešto o čemu ćete moći da čujete na ulici. Mi, poslanici DOS-a, vrlo smo zadovoljni zbog toga. Mislimo da je jedna od tekovina naše pobede i to što će i ovaj parlament i ljudi u Srbiji ubuduće raspravljati o ekonomskim temama, o socijalnim temama, a što će se u ovoj skupštini i u izbornim kampanjama bitka za partije gubiti i dobijati na onim temama koje su vezane za standard građana. Znači, ekonomija, socijala, životna sredina, osnovne stvari. Nikada više u praznim guslarskim pričama koje su se obično završavale, da vas podsetim, u ovom parlamentu vrlo tužnim raspravama i u vrlo lošoj atmosferi o raznim planovima, Dejtonima, Ahtisari - Černomirdin, a to nije bila tema koja je usrećivala naše društvo, kao što ni poslanici nisu preterano usrećivali naše društvo.
S druge strane, to me je nateralo da, pošto nisam stručnjak za poreski sistem, uzmem digitron pošto znam tablicu množenja, obratim se nekim ljudima koji su eksperti iz Vlade i pokušam da odgovorim na osnovna pitanja kojih je za ovom govornicom bilo i koje građani svakodnevno postavljaju. Dobili smo jedan rezultat. To je jedna tabela koja je dostupna i poslanicima i novinarima. U pitanju je komparativni prikaz malih, kako kaže opozicija, neznatnih nameta iz 1998. godine koji su se zvali takse i raznih dažbina i poreza koje mi ovom poreskom reformom uvodimo. Vrlo je jednostavno, verujte mi, ne mora čovek da bude ekspert da bi to izračunao. Evo rezultata: prvo i osnovno, očigledno je da se ovom reformom ne uvode novi porezi. Ukidaju se neki porezi, nameti i takse koje već postoje.
Nabrojaću vam samo neke, pošto mi se čini da su neki poslanici to zaboravili. Građani verujte mi, nisu zaboravili ni beogradsku taksu od 3%, ni čuvenu taksu, nikad shvaćenu, za izlazak iz zemlje, ni prirez za železnicu, ni dnevnice solidarnosti, a to je sve bilo i toga više nema. Znači, prvo i osnovno, ne uvodimo mi nikakve nove poreze, mi sređujemo poreski sistem, a ukidamo neke prilično besmislene takse. Drugo, treba dati javni odgovor, i to u ciframa, na ona pitanja koja muče i ljude koji su oko mene i ljude sa kojima se svakodnevno srećem i građane ove zemlje. Radi se, naime, o nekim osnovnim stvarima koje uglavnom, svaki građanin pita. One se tiču pre svega imovine. Prva i osnovna stvar za koju ljudi postavljaju pitanje je stan. Gospodo, stan je vrlo važna stvar. Ovo su ključevi od stana koji je moj otac pošteno zaradio, 62 kvadrata: uzeo sam digitron da proverim koliko sam plaćao 98. godine, koliko ću platiti ove godine porez na taj stan. Konkretno, on se vodi kao vlasnik. Ustanovio sam da se bez obzira na to što smo ovde čuli različita mišljenja, dažbine ne uvećavaju. One ostaju 0,4% na nivou dažbina iz 1998. godine. Istina je da svi čija vrednost stanova je, a pri čemu se priznaje amortizacija od 70%, do 6 miliona dinara neće platiti uvećan porez ove godine.
Tačno je da će neki, čija vrednost stana prelazi tu sumu, a prema računu stručnjaka iz Ministarstva finansija radi se o stanovima većim od 250 kvadrata u užoj zoni centra Beograda, većim od 300 kvadrata u široj zoni centra Beograda, platiti progresivnu stopu, i neka plate.
Sledeća važna stavka u imovini naših građana, koju je pomenuo i moj prethodnik, je onaj krš koji građani zovu automobil. Automobil je vrlo važno pitanje kod poreza na imovinu. Ja sam uzeo digitron, parče papira i olovku i izračunao da sam 1998. godine na automobil do 2.000 kubika platio tadašnjih dve hiljade dinara. Podsetiću vas da je tada crni kurs bio osam dinara za jednu marku. To je bilo oko 333 marke zvanično, 250 maraka po realnom, crnom kursu. Ove godine mi sleduje da platim četiri hiljade dinara po jedinom kursu, pošto više nema crnog kursa, što bi bilo oko 133 marke, uz amortizaciju na svaku godinu vozila - 5%, a maksimalno 40%, što mene jako zanima. Prosečan vek starosti automobila je 12 godina. Moj automobil će ove godine da napuni 18, znači biće punoletan, pa sam i to pitao.
Sledeća važna stvar o kojoj treba nešto reći, znači, radi se o cifri između 30 i 40% manje. To je proverljivo. Znate, svake godine kad registrujem kola, čuvam tu uplatnicu, pa postoji dokaz za to. Ovde je bilo reči o porezu na mobilni telefon. Postojala je taksa na mobilni telefon 1998. godine. Tadašnja taksa na mobilni telefon, da vas podsetim, bila je tačno 100 dinara, po tadašnjem kursu - osam dinara za marku, tačno 16, 6 maraka. Novopredloženo rešenje je 200 dinara, po sadašnjem kursu 6,6 maraka. Znači, više nego duplo umanjena je dažbina na mobilni telefon. To mogu da provere svi koji, kao ja, imaju pripejd kartice. Zna se koliko košta pri pejd kartica, odnosno ona grebalica od 500 ili 1.000 dinara na kioscima. To je vrlo jednostavno proveriti, ma šta neki za ovom govornicom mogli da pričaju.
Taksa na čamce je bila tema ovde. Dame i gospodo, verujte mi, kao klinac sam počeo da pecam. Jasno mi je da ljudima koji vole vodu taj čamčić sa motorom predstavlja mnogo više od komada imovine, predstavlja život. Malo sam se raspitao oko te takse na čamce, uzeo digitron i izračunao da taj namet za plovne objekte do pet metara, znači za šiklje kakve koriste dunavski alasi i plastične vikendaške čamce, i za čuveni motor "tomos" od četiri ili četiri i po konja, iznosi 300 dinara ili 500 sa motorom. Pošto naši ljubitelji reka koriste uglavnom starija plovila, i tu postoji amortizacija na svaku godinu starosti plovnog objekta i ona ide do 50%. Većina vlasnika čamaca u ovoj zemlji, a u pitanju su i stariji i manji plovni objekti sa malim motorima, platiće ove godine taksu između 250 i 300 dinara. Tačno je da smo uveli taksu na jahte, ali ne znam koga bi to osim gospodina Radeta Markovića trebalo da se mnogo dotiče.
Na kraju, ne treba zaboraviti ni 80 hiljada lovaca. Neko mi dobacuje o oružju. Osamdeset hiljada lovaca u ovoj zemlji su čuli ovde da će morati da vrate svoje karabine, svoje lovačko oružje. Dame i gospodo, u poređenju s dažbinama koje su do sada plaćali, a koje su 1998. iznosile 37,5 maraka za lovački karabin, 25 maraka za lovačku pušku, te dažbine su smanjene i iznose 20 maraka za karabin i 13,3 marke za lovačku pušku, na godišnjem nivou. To što se neki brinu koliki će da bude porez za pištolje, o tome se brinu ljudi kojima je i Skupština bila mesto za potezanje pištolja, ali 80 hiljada lovaca u ovoj zemlji ne treba da se brinu.
Dame i gospodo narodni poslanici, pozivam vas da glasamo za ovaj paket poreskih zakona i tako napravimo jedan važan korak napred. Slede važne reforme iz oblasti investicija, privatizacije, paket socijalnih zakona. Borba za reformu u ovoj zemlji biće duga i teška, kao što je bila borba za osnovna demokratska prava. Mi smo pokazali da smo vrlo uporni kada se zainatimo. Ova zemlja se 5. oktobra zainatila da ide napred. Slovenački parlament sedam meseci je svakog dana zasedao dok nije uskladio regulativu sa regulativom Evropske unije.
(Predsednik: Vreme.)
Antireformske snage su se i tamo koprcale, nisu uradile ništa i taj proces je išao dalje. Radi se o jednom istorijskom procesu. Tako će biti i u Srbiji. Ova zemlja ide prema Evropi, polako ali sigurno, i to je ono što je misija nas, narodnih poslanika DOS-a u ovoj skupštini, da dovedemo Srbiju do one tačke sa koje više nema povratka nazad u onu izolovanu i kriminalizovanu državu koju ste nam ostavili. Dame i gospodo, velika je Evropa i ima mesta u njoj za sve građane ove zemlje, ima mesta i za vas koji se tog puta u Evropu toliko plašite zato što ne vidite dalje od priča o svetskoj zaveri protiv Srba. Protokolu sionskih mudraca, mondijalizmu. Verujte mi, idemo u Evropu, i taj proces ne može da se zaustavi. Hvala.