DRUGA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 11.05.2001.

16. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

DRUGA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA

16. dan rada

11.05.2001

Sednicu je otvorio: Dragan Maršićanin

Sednica je trajala od 10:20 do 18:20

OBRAĆANJA

...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Gospodine Nikoliću, vreme.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
A, to si ti što dobacuješ,  sve optužujem ove plavuše, nisam znao da sam zanimljiv i za crnke.
Tako vas molim, svako ko hoće da optužuje bilo kog pripadnika SRS, neka izađe i neka kaže, taj i taj i taj iz SRS je ukrao deviznu štednju, od toga 1.000 maraka, 500 maraka, 20 maraka, milion maraka, a onda ću ja da izađem pa da kažem kako sada već sumnjam u vezi jednog događaja od sinoć, da je ponovo umešana nova vlast jer se govorilo da su pripadnici te nove vlasti izvlačili novac iz jedne banke, posredstvom osobe kojoj se sinoć desila tragedija.
Ljudi moji, u ozbiljne stvari ste se upustili i nemojte lakomisleno ...
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Gospodine Nikoliću, peti minut je.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Koja opomena?
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Kažem, peti minut.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Dobro, nema veze.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Reč ima narodni poslanik gospodin Dragan Tomić.

Dragan Tomić

Poštovani narodni poslanici, ovaj zakon sam po sebi ...
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Hajde da saslušamo još ovog poslanika, pa ćemo napraviti pauzu.

Dragan Tomić

Ovaj zakon ima prilično veliki značaj jer obuhvata zaista jednu ogromnu populaciju državnih činovnika koja se broji cifrom od 420 hiljada. Tema je interesantna i važna, tačne su činjenice koje je gospodin Jovanović pomenuo, da je do 1998. godine zakonom to bilo regulisano, pa je trebalo da se donese, pa smo ušli u 1999. godinu i onda je došlo NATO bombardovanje i svi događaji i pretpostavljam da su to bili razlozi zašto se ta regulativa nije dogradila.
Definitivno je tačno da je prethodni zakon imao značajne manjkavosti, jer nije obuhvatao određene kategorije, nije odredio pravilne odnose, tako da su se pojavile određene privilegovane grupe. U to ne možemo svrstavati kao posledicu pripadnika jedne, druge ili treće političke stranke, već o ovome treba da razgovaramo kao ozbiljni i odgovorni ljudi. Ono što ne vidim kao rešenje u ovom zakonu, a istina je da će Vlada Republike Srbije svim ovim zaposlenima biti poslodavac, ne vidim nekoliko činjenica. Ono što po meni predstavlja problem, moram da kažem da sam učestvovao u četiri sistematizacije iz prethodnog perioda i stavljao niz primedbi na odnose i raspone u određenim kategorijama zaposlenih. Posebno je interesantna kategorija činovnika koja se bavi kontrolom funkcija države.
U tu kontrolnu funkciju države spadaju i MUP, razne inspekcijske službe u okruzima na teritoriji cele Srbije, organi finansijske policije, organi preventivne kontrole u poreskim upravama i da ne nabrajam ove inspekcijske organe. Ono što je ostalo kao problem, mislim da treba ozbiljno da ga tretiramo, to su nekvalitetan rad. U prethodnom periodu, male plate, ali ne vidim po ovom zakonu da će to pitanje biti kvalitetnije rešeno.
Hoću da upozorim i da sugerišem da Vlada posebno povede računa o kategorijama sa posebnim ovlašćenjima, ljudima koji se bave najriskantnijim poslovima, to su inspektori finansijske policije, to je tržišna inspekcija, razni organi koji rade na graničnim prelazima, a možda i prosvetna inspekcija, koja je ostala posebno zanemarena u prethodnom periodu, van značajnih ovlašćenja, sa starim kadrovima iz prethodnih perioda, sa niskim ličnim dohocima i jako malim ovlašćenjima.
Možda bi bilo dobro, definitivno, da se posebno u toj oblasti povede računa, jer smo bili suočeni sa nizom zloupotreba, od političkih, do upotrebe od strane verskih sekti, do prisutnosti pred školama razno-raznih kupoprodaja, trgovine drogom, odnosa profesora, jednog dela predavača koji nisu vodili računa o učenicima, i mislim da bi trebalo povesti računa kada se govori o ličnim dohocima, i o ovlašćenjima, i o radu, i o tretmanu zaposlenih u tim službama. Možda bi trebalo pojačati i ovlašćenja, i definitivno zaštititi kategoriju zaposlenih u toj oblasti, a zaštititi i decu.
Kada su u pitanju rasponi, možda vas ovo ne zanima, ali je važna oblast za 400 hiljada ljudi, kada su u pitanju rasponi, moram da podsetim da je bitno u organima poreske uprave, jer tamo postoji pet kategorija načelnika, pet kategorija, a u ovom zakonu se tretira samo jedna. Mislim da neće biti dobro, teško će se organ poreske uprave moći da izbori sa strukturom raspona, a govorimo da je neko načelnik. Imamo načelnika finansijske policije, imamo načelnika odeljenja poreske uprave, imamo načelnike u organizacionim jedinicama poreske uprave. Na kraju, imamo ljude koji su načelnici odeljenja i imamo šefove odseka za preventivnu kontrolu, pričam o strukturi zaposlenih.
I, sada, u toj struci, ako se na ovaj način ne tretira složenost posla, stručnost pojedinih ljudi koji se bave tim poslovima, doći ćemo u situaciju da imamo jednu uravnilovku i u stručnosti i u odgovornosti prema poslu i zadacima.
Ono što je bitno sada reći je da ovde nema definisanog dodatka za posebne specijalnosti, a mislim da je on neophodan, jer ako smo u niz zakonskih projekata govorili o borbi protiv sive ekonomije, taj dodatak je i te kako neophodan.
Suočavanje ljudi u tim oblastima sa količinom, obimom, složenošću posla, pojedini inspektori u finansijskoj policiji utvrde samo jednim poreskim rešenjem na desetine miliona, pa mislim da ima puno smisla da se stručnom, kvalitetnom, efikasnom radu, a pre svega u onom delu gde su zastupljeni akcizni proizvodi, posebno kvalifikuje dodatak za rad tih ljudi. To su inspektori finansijske policije, inspektori u preventivnoj kontroli, tržišni inspektori, inspektori rada.
Jer, mi smo govorili o zakonu koji tretira ovu oblast, a ta je oblast jako slabo i zastupljena i bila tretirana, to mora da se kaže. Prema tome, ovaj zakon to ne tretira kvalitetno. Mislim da je bitno čuti sindikat opšte uprave i pravosuđa, a posebno pravosuđa, jer se tu završava taj deo kontrole i rada tih ljudi.
Prema tome, treba da kažemo i kolika će biti plata sudije, sudijskog pripravnika, stručnog saradnika u toj oblasti, a naravno i predsednika suda.
Kada je u pitanju odnos jednog dela državnih organa, a pre bih rekao koji su na saveznom nivou, mislim pre svega na ZOP, koji takođe vrši kontrolnu funkciju u Republici Srbiji, gotovo istovetno kontrolnu funkciju dela poslova koji obavljaju inspektori finansijske policije i imamo činjenicu da inspektor ZOP-a ima duplo veći lični dohodak od inspektora finansijske policije, a da kažem onda i duplo veći od inspektora preventivne kontrole, a da ne govorim o možda tri puta većem ličnom dohotku od inspektora tržišta, koji su suočeni i sa jakim terenskim zadacima.
Evo, recimo, sada je interesantan posao inspektora veterinarske struke, koji značajno vreme provodi na graničnim prelazima zbog kontrole slinavke i šapa. Pretpostavljam da se mora voditi računa i o određenim dodacima i naknadama za ljude koji 24 sata dnevno vrše kontrolu na tom području (žagor).
Ono što...... (žagor-vozi samo).... kaže neko da vozim samo. Uopšte ne vozim, vrlo odgovorno govorim o nečemu što sam godinama radio. Odlično poznajem ovu oblast. Zato mislim da treba da saslušamo jedni druge.
Ne bih govorio o platama narodnih poslanika i državnih funkcionera jer one i nisu neka od značajnih tema u ovom zakonu, po mom mišljenju. Značajno je kako rešiti pitanje zaposlenih u državnim organima uprave. Nije se samo u ovih zadnjih deset godina pojavio mito i korupcija, pa da mi kažemo - to pripada onom prethodnom režimu. To postoji od kad postoji državna uprava, tretirano uz razne vrste vlasti u svim državnim sistemima, i uvek je postojalo kao prirepak nekakve vlasti.
Samo odgovornim poslom, kvalitetnim ljudima, dobro plaćenim ljudima u tim oblastima i rigoroznim sankcijama možemo izaći iz tog zamršenog klupka. (Predsedavajući - vreme.)
Naravno, na kraju, vrlo kratko, pošto je gospodin Kovačević sada definitivno, posle niza replika,rekao sve činjenice, a pominjao je SPO, JUL, DOS.... (glasovi - SPS najviše)... samo polako. Kakve veze ima SPS sa gradskom vlasti Beograda i sa onim detaljima, i kakve veze JUL više ima sa SPS-om. (Žagor).
Prema tome, nemojte to tretirati više, nema efekta, gospodo, nema, džabe pričate. Hvala lepo.