DRUGA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 16.05.2001.

19. dan rada

OBRAĆANJA

Božidar Vučurović

Dame i gospodo narodni poslanici, ovih 200 strana završnog računa budžeta za 2000. godinu, za koji mnogi od vas izađoše ovde i rekoše da je sramota, ste upravo vi sačinili. Mi, bar ministri iz SRS-a, u ovome nismo učestvovali, a ni ministri, koliko vidim, iz SPS-a. Ovu sramotu, kako je vi zovete, je napravila prelazna vlada u kojoj ste bili vi, SPS i SPO.
Trećinu sramote snosite vi. Koliko je para potrošeno do 5. oktobra, a koliko posle 5. oktobra, a to čak ovaj vaš famozni izveštaj ne pokazuje. A ta sledeća faza će biti da je ministar ove izašao i rekao kako se to radi u demokratskim zemljama. I rekao je da je demokratski utvrdio deficit u budžetu od milijardu i 400 miliona dinara, a nije rekao da je nedemokratski ona bivša vlast ostavila u budžetskoj rezervi 2.450.000.000,00 dinara. Ako u rezervi ima dva i 450, a ovamo fali jedna i 400, onda je to stvarno jedan veliki deficit.
U demokratskim zemljama gospodine ministre, budžet se ne usvaja, niti zakon o budžetu, dok se ne izvrši usvajanje završnog računa budžeta za prethodnu godinu. U demokratskim zemljama, gospodine ministre, ne usvaja se ni budžet ni poreski zakoni, dok se ne usvoji zakon o osnovama poreskog sistema sa kojima ti zakoni u Srbiji moraju biti usklađeni. Savezna skupština je prekjuče povukla iz procedure zakon o osnovama poreskog sistema, a naši poreski zakoni su morali da budu sa njim usklađeni. Mi sad imamo zakone koji nisu zakoni i koji ne obavezuju nikoga. Uostalom, zakoni, ni ovi niti bilo koji drugi, vas uopšte ne obavezju. Vi možete da vladate bez zakona.
U demokratskom svetu na koji se pozivate, a zna se procedura, prvo, završni račun budžeta, pa onda budžet, pa onda zakon o javnim prihodima i javnim rashodima, pa onda ostali poreski zakoni. Mi smo kod ministra demokrate prvo usvojli porseke zakone, a onda zakon o javnim prihodima i javnim rashodima. Taj zakon o javnim prihodima i javnim rashodima nije usaglašen sa saveznim zakonom. U tom saveznom zakonu gomila poreza, koje mi sada treba da plaćamo, ne postoji. To je demokratija.
Demokratija je i transparentan budžet. U prošlom budžetu se 1/3 sredstava nije videla, nije bila transparentna. U ovom budžetu 40% sredstava se ne vidi. 40% sredstava je transparentno, kao u olovnoj kutiji. To je 19 milijardi dinara koji su dati ministrima na lično trošenje, i 29 milijardi budžetske rezerve, koju će isto tako po svom nahođenju trošiti, to je 48 milijardi od 129, recimo da je sada, toliko sa svim onim izmenama koje su izvršene usvajanjem amandmana.
Demokratski je i to što ste i pre donošenja budžeta načinili tri krivična dela, a koja se u nekadašnje doba zvalo ugrožavanje ekonomske stabilnosti zemlje; što ste stvorili crni fond u budžetu od otprilike 30-tak milijardi dinara i što smo vam mi odavde dokazali da se za crni fond od 1.000 dolara u vašem demokratskom svetu i te kako odgovara. Pre donošenja budžeta ste famoznom uredbom prebacili u budžet Republike Hrvatske 30-tak miliona dolara i za taj iznos uskratili naše brodare, a budžet direktno za 15-tak miliona maraka, jer da su Jugoslovensko rečno brodarstvo "Pinki" i ostali naši vozari prevozili tu sirovu naftu u iznosu od tri miliona, tona koliko nam treba da bismo to uzeli, u ovoj državi bi ostalo tih 30-tak miliona dolara, a Jugoslovensko rečno brodarstvo bi platilo porez na tih 30-tak miliona dolara, koji bi otprilike bio negde oko 15-tak miliona maraka. To je tako kako se radi u demokratskom svetu.
Izaći za govornicu i a priori i paušalno pričati o tome kako je ovo što mi sada radimo vrlo transparentno, a kako ste vi to radili kroz hirurške, pa onda još četiri para rukavica drugih, to je za neverovati. Budžetska kontrola koja je uradila ovaj vaš čuveni dokument, to je jedna neformalna ad hoc grupa. Zna se ko u ovoj državi i ko u svim državama sveta obavlja budžetsku kontrolu, obavlja budžetska inspekcija. A ne vaše tetke, ujne, braća, stričevi i ostali koje ste pokupili iz raznih organizacija, kojima ste platili to i doveli ih da pronalaze veštice.
Ta neformalna ad hoc grupa, koja je vršila budžetsku kontrolu, izvršila je onako kako je izvršila, verujte mi, niti sam pogledao, a niti ću pogledati taj vaš materijal, a niti me uopšte interesuje. Sramota je da ga Skupština, a pre toga Vlada, kao nekakav zvanični dokument prihvati i da nam ga ovde da se igramo i da omogući onim ljudima, koji zaista ništa pametno u životu nikada nisu rekli i koji zaista ništa pametno nemaju ni da kažu, a niti će ubuduće imati da kažu, da izađu ovde i da lepe etikete.
Oko etiketa smo mi ne sada, nego za svih ovih 10 godina parlamentarnih vlada mnogo štošta rekli. Jedini problem je u tome da ono što ste onda govorili, sada ne govorite. Drugi problem je u tome što su ona sredstva za koja su vaši prijatelji sa Zapada rekli da su nam podelili, ostala neoporezovana, pa možda bi ovaj izveštaj izgledao značajno drugačije. Možda bi ovaj završni račun izgledao mnogo drugačije da ste vi na to što ste primili sa Zapada, da biste prodali ono što može da se proda, platili porez. I nafta, između ostalog, nažalost ne mogu da prodajem semenke, mene je tata naučio da se bavim naftom.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Reč ima narodni poslanik Rajko Baralić, a sledeći je narodni poslanik, molim vas da se saslušamo, Ljubomir Mucić.

Rajko Baralić

Poštovani narodni poslanici, gospođo potpredsednice, cenjeni novinari, uvaženi gospodine ministre, mi imamo jedan nesporan materijal koji je sačinila finansijska služba Vlade Srbije, a koji su pregledali i usvojili nadležni odbori i usvojila Vlada Srbije, a ovo je predlog Vlade Srbije. Imamo pred sobom Predlog zakona o završnom računu budžeta za 2000. godinu. Nemam ništa da dodam onome što piše u ovom izveštaju, a prihvatam svako slovo koje je u njemu napisano i glasaću da ovaj zakon bude usvojen.
Razumem priliku jednog broja političkih stranaka i narodnih poslanika da u kontekstu donošenja ovog zakona kažu i nešto drugo. Tu im priliku ne sporim. To je, između ostalog, i alat za njihovu političku borbu, njihov metod delovanja, s tim što svi oni koji se zalažu za dostojanstvo ovog doma i koji drugima spočitavaju nedostojanstvo u ponašanju, treba sve da učine da za ovom govornicom ličnim primerom, koji jeste najjači, to isto pokažu.
Ovaj zakon koji ćemo danas usvojiti ne proizvodi nikakve pravne posledice. On ne stvara nikakvu obavezu za Vladu, niti građaninu Srbije daje bilo kakvo pravo. On je, pre svega, proizvod potrebe i zakonske obaveze da se na kraju jedne budžetske godine usvoji završni račun. Rizik od nedonošenja ovog zakona nemaju poslanici opozicije, onaj ko bi eventualno smogao snage da ga danas ne prihvati, ima realnu posledicu u svom delovanju, dakle ovaj će zakon nesporno biti donet. Trebalo bi da kažemo ipak u kakvom privrednom, ekonomskom i političkom ambijentu je radila ona vlada, čiji završni račun danas ovde usvajamo. Nema razloga da dobacujete, nisam nikada bio narodni poslanik, nikada nisam bio minitar, a obećavam da ću jednog dana biti.
Dakle, sve što jedna vlada čini, čini iz najbolje namere da sa onoliko sredstava sa koliko raspolaže korisnicima omogući najviše što je u datim okolnostima moguće. Tu nameru ne sporim ni vašoj vladi. Ko god misli drugačije, neiskreno se odnosi i prema ovoj skupštini i prema građanima Srbije. Ovde je nastao mali nesporazum i mali konflikt oko izvesnog ekskluziviteta, jeste istina da je na samom početku današnje sednice jedan broj narodnih poslanika, pre svega članova Demokratske stranke, vrlo ponosno čuvao jedan materijal, fluorescentnim olovkama podvlačio razne pasuse u njemu, ali i to razumem. To je pokušaj u samom DOS-u da jedna stranka danas ovde, za razliku od drugih, ima nešto više informacija i na izvestan način, političkim protivnicima moje stranke, se više dopadne. To isto razumem.
Ono što ne razumem, poštovani gospodine, prošli put ste mi dobacili da se obesim, pa ste me onda jedno jutro zatekli obešenog o vrat svoje prijateljice, nemojte više dobacivati, to nije lepo, nije umesno. Nemojte dobacivati, nema razloga, ja sam vas slušao, nisam nikome dobacivao. Građani Srbije o nama imaju goru sliku nego što ona zapravo jeste. Naše međusobno ophođenje izvan ove sale je na višem nivou, kako više volite vi da kažete, civilizacijskom, nego što je u samoj sali, ali to je zbog političke borbe.
Mi danas, kako ste vi rekli, u izvesnom smislu treba da progutamo jednu gorku pilulu, vi je nazivate moralom ili nekim drugim imenima, za pogrešna činjenja i nedovoljna činjenja onih koji su bili vlada u prethodnom periodu. Ta vlada ima samo jedan problem - želela je da učini više nego što je bilo moguće. To je jedina stvar koju joj zameram. Zato je ovaj izveštaj, zato su vaše pridike danas s pravom i donekle opravdane. Znam da je vama lako da dobacujete, ko god nije lopov, poštovani gospodine, a vrlo rado ću da platim vaše brijanje, neka baci kamen uvis, pa neka ga sačeka, a ako ne padne na njega, onda neka se smatra apsolutno poštenim čovekom.
Istina je da ste čekali priliku da završni račun budžeta za 2000. godinu usvajate gotovo dva meseca nakon donošenja budžeta za 2001. godinu. To takođe razumem, iako nije uobičajeno. Želeli ste priliku, priliku ste danas iskoristili. Građani Srbije neka izvagaju šta je u tome suština, a ako smatrate da završni račun budžeta za 2000. godinu nije dobar, nemojte glasati za njega, ja hoću. Doći će vreme da usvajamo i neke druge završne račune. Nadam se da ćete sa istom revnošću, sa istom kritičnošću, sa principijelnošću, za koju ste se danas ovde zalagali, i tada govoriti o tom svom završnom računu. Nemojte minimizirati ono što je urađeno, nemojte sa pežorativnom intonacijom govoriti o mostovima, o školama, o svemu onome što je napravljeno i popravljeno, zato što to zaista nema smsila. Trebalo je sve to napraviti.
Istina je da budžet ne funkcioniše po zakonu spojenih poseda i da se ne može uzimati sa jednog mesta, ako na drugom nedostaje. Svaka budžetska pozicija je pozicija za sebe, a onaj ko želi da troši neku drugu, a ako je potrošio prvu, mora da pravi rebalans, ali razumite u kakvim okolnostima se sve ovo dešavalo. Da li se moglo čekati da se sazove sednica parlamenta, da se rebalansira budžet, a samo Skupština to može, a da se pri tom ne završavaju one stvari koje su od vitalnog interesa za sve građane Srbije.
Sistematski dobacujete - lopove, ili lopov, sasvim je svejedno, šta god da učinite, ne možete me uvrediti. Ničim me ne možete zbuniti, ničim me ne možete odvratiti od programa SPS i ničim me ne možete uplašiti. Ne tresu mi se noge kao što ste rekli, ništa mi se ne trese, samo doći će dan da se vaše noge podsecaju zato što rasrbljavate Srbiju sistematski i konstantno. Zahvaljujem.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Reč ima narodni poslanik Ljubomir Mucić, a sledeći je narodni poslanik Slobodan Tomović.

Ljubomir Mucić

Uvaženi predsedniče, vi stvarno imate nešto protiv mene, dame i gospodo narodni poslanici, poštovani gospodine ministre, želeo bih odmah na početku da jedan papir koji smo dobili u sklopu ovih vaših papira, a koji niko nije prokomentarisao, da kažem samo da je ovo potvrda onoga za šta se  zalažem u ovoj skupštini i moje diskusije prilikom razmatranja amandmana koje sam predložio, a takođe i moje diskusije koja je doprinela da Vlada povuče svoj Predlog zakona o državnim organima i javnim službama, iz razloga koje smo ovde izneli i svih onih razloga koje smo čuli za ovom govornicom.

Zaista, hteo bih da se vratim na ovu temu završnog računa, zaista je vrlo teško razmatrati dokument koji su sprovodile i realizovale dve vlade, Vlada Mirka Marjanovića i prelazna Vlada Milomira Minića, a treća podržala i predložila da se usvoji, to je Vlada gospodina Zorana Đinđića. Ne znam zbog čega ministri i potpredsednici u ovoj vladi, nijedan, ne pominju predsednika ove vlade. Da li su to zaboravili ko ih je predložio ili ih još nije naučio na to. Zaista, ova treća Vlada se trudila da na najtransparentniji način prikaže rezultate rada prethodnih vlada, umesto svog budžeta. Sada je jasno svakome da u ovoj Srbiji nije i zašto nije prvo razmatran završni račun budžeta za 2000. godinu, pa onda budžet za 2001. godinu, a ja ću samo tri razloga istaći.

Završni račun budžeta je neuporedivo, odnosno tri puta transparentniji jer ima 212 strana sa izveštajem, u odnosu na 70 strana budžeta za 2001. godinu, a takođe u 254 stavke budžeta za 2000. godinu raspoređeno je 32,7 milijardi dinara, a u novom budžetu za 2001. godinu u 180 stavki, odnosno pozicija je raspoređeno četiri puta više sredstava, odnosno 129,4 milijarde. Izveštaj o završnom računu budžeta za 2000. godinu ne konstatuje nikakve nezakonite rabote, što je vama poslužilo pre toga da narodu prikažete vaš budžet i novu poresku politiku, da lakše kod naroda prođe, što će vam se brzo vratiti kao bumerang.

Sada ovaj dokument treba da posluži, bar na početku je tako izgledao, kao osnova za montiran lov na veštice u kome su učestvovali i vaši predstavnici, što se radi paušalnim pregledima po direktivi da mora nešto da se nađe i ne izlaziti dok se nešto ne nađe. Dalje, ostvareni budžetski deficit je pokriven iz sredstava posebnih računa, a kod vas je u budžetu za 2001. godinu, i pored uključivanja ovih sredstava, znači posebnih računa u budžet, iskazan planirani deficit koji iznosi oko 22 milijarde dinara.

Sledeće, deo rashoda je Vlada svojim rešenjima određivala i utvrđivala, što čini i nova Vlada. Što kaže, nije šija nego vrat, jer su najveće stavke u budžetu za 2001. godinu socijalni Fond za jednokratnu pomoć, Fond za strukturno prilagođavanje privrede, Fond za prestrukturiranje banaka, subvencije u privredi date Vladi na raspoređivanje po posebnom programu, što je i prethodna Vlada isto radila. I predhodna Vlada je raspoređivala sredstva za otklanjanje posledica i od zemljotresa, NATO agresije i druge posebne namene koje su bile u okviru posebnih računa. Takođe i nova Vlada se bavi određenim problemima koji ih pritiskaju davanjem određenih pozajmica, verovatno iz ovih posebnih namena i sa prelaznih računa.

I kod prethodnih vlada postojao je bruto princip budžeta, kao i kod ovog novog budžeta, jedino što zaključkom Skupštine bruto princip za 2001. godinu nije ispoštovan, imajući u vidu da su za januar 2000. godine preneti prihodi za prethodnu godinu, a takođe mislim da je određeni broj i posebnih računa doprineo da se ovde stvori jedan problem da prethodna vlada, Socijalistička partija i te vlade su bile protiv bruto principa budžeta i mislim da isti zakon važi i za jedne i za druge.

Želim ovde posebno da istaknem ono što se tiče priloga broj 3, a to je izveštaj o ostvarenim prihodima i korišćenju sredstava ostvarenih po osnovu Zakona o obezbeđenju sredstava za otklanjanje posledica zemljotresa u Kolubarskom okrugu u 2000. godini i istaknem rezultate obnove, koje pojedinci iz opštine Mionica i neki ministri pokušavaju da minimiziraju, a od njihovog preuzimanja lokalne vlast od pre osam meseci i ministara pre četiri meseca ništa nije građeno, ni završeno, pošto nije ni započeto. Moram da napomenem da ovaj izveštaj nije usvojio Savet za izgradnju i razvoj Kolubarskog okruga za prethodnu godinu, imajući u vidu da još nije ni formiran u prethodna četiri meseca.

Šta je do sada urađeno i sagrađeno? Izgrađeno je novih i sanirano preko 1.550 individualnih stambenih objekata za najoštećenije domaćine ukupne površine oko 100.000 metara kvadratnih i ukupne vrednosti oko 40 miliona nemačkih maraka, baš koliko i u ovoj godini nestade kod ove vlade, imajući u vidu da sam pre neki dan čuo dve milijarde i 200 dinara sredstava planiranih za, ostvare po Zakonu o porezu na finansijske transakcije. Samo milijardu dinara biće usmereno u Kolubarski okrug, što znači negde oko 47%, a glavne mahinacije po nalozima pojedinih ministara, pre svega pravde i rukovodstva opštine Mionica su bile što u prethodnoj godini Vlada Republike Srbije nije prenela Kolubarskom okrugu nekih 370 miliona dinara, već ih je uključila u pokriće budžetskog deficita za 2000. godinu.

Sanirani su ravni krovovi na 27 stambenih zgrada u Valjevu sa preko 200 stanova, kao i krovovi u naseljima oko "Krušika", bez obzira da li su oštećenja nastala od zemljotresa ili od bombardovanja. Rešavanje stambenih potreba domaćina i otklanjanje posledica zemljotresa na objektima stanovanja imali su apsolutni prioritet u policiti trošenja sredstava i izgradnje u Kolubarskom okrugu. Do sada kritikovaše da sve kuće nismo završili, a nova vlast već predloži da i ono što smo uradili vlasnici moraju delimično da plate ili da vrate.

Drugi prioritet su imali objekti javnih službi, odnosno školski objekti, gde je do sada izgrađeno novih 16 školskih objekata, a od toga četiri matične škole i isto toliko sanirano, gde je izgrađeno preko 13.100 metara kvadratnih novih školskih prostorija ukupne vrednosti oko 11 miliona nemačkih maraka, a gospodin Šumarac, ministar, u Mionici reče da je škola u Mionici izuzetno velika, ne trepnuvši da iznese da je pohađa 900 učenika, koji su pre zemljotresa pohađali nastavu u dva objekta i u tri smene. Režiser ove predstave u Mionici sve je smislio, kao da njegova deca školu ne pohađaju i prekidoše se radovi na pet školskih objekata ukupne površine 6.900 metara kvadratnih i objektu osnovne škole "Milovan Glišić", najvećem školskom objektu.

(Glasovi: Tema.)

Pričam o temi, a ko ne razume ne mora da sluša. Prekidoše se radovi na pet započetih objekata kao i na najvećem valjevskom naselju Brđani, koje ima 16.000 stanovnika, više nego cela opština Mionica.

Gospodo, vama i Kolubarskom okrugu konce mrsi Narodna radikalna stranka, koja nikada, pa i sada, nije u okviru DOS-a. Iako crveni okrug, izuzetna pažnja je posvećena sanaciji verskih objekata, gde su sanirani crkveni objekti u Mionici, Rađevu selu, a prekinuti su radovi na izgradnji crkve u Valjevu, Cvetanovcu i sanaciji crkve u Grabovici.

Dosta je urađeno i na putnoj mreži, gde je rekonstruisano 16 kilometara magistralnog puta, 25 kilometara regionalnih i preko 20 kilometara najznačajnijih lokalnih putnih pravaca. Obimni radovi su izvedeni i na rekonstrukciji elektroenergetskih objekata, gde je rekonstruisano 98 kilometara dalekovoda, 215 kilometara niskonaponske mreže i 102 nove trafostanice, ne samo za narod Kolubarskog okruga, već i za sva javna preduzeća i u opštem interesu naše Republike.

Mogu konstatovati da je dosta urađeno, ali sve posledice nisu otklonjene i zato vaše mere i efikasnost su doprineli da verovatno nikad i ne budu otklonjene. Apelujem da se hitno krene u obnovu Kolubarskog okruga, nastavak obnove, imajući u vidu da dva meseca sredstva do sada nisu prenošena ovom okrugu.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Reč ima narodni poslanik Slobodan Tomović. Izvinjavam se, nisam video, izvolite gospodine Vučiću.

Aleksandar Vučić

| predsednik Republike Srbije
Dame i gospodo narodni poslanici, pred nama je Predlog zakona o završnom računu budžeta Republike Srbije za 2000. godinu, za koji, zbog onoga što je već rekao zamenik šefa poslaničke grupe, Tomislav Nikolić, poslanici SRS neće glasati. Ali, rekao bih nešto, o čemu je sa potcenjivanjem govorio ministar u Vladi Republike Srbije ovde, a radi se o delovanju Vlade u prethodnom periodu. Naime, svaki put pred utvrđivanje budžeta postojali su ozbiljni razgovori koliko će koje ministarstvo dobiti novca, kako će da se podele razdeli, na koji način će sve to da funkcioniše.
I, obično bude tako da svaki ministar želi da dobije što je moguće više. Svaki ministar želi za svoju oblast društvenog života da dobije što je moguće više novca, jer će tako biti uspešniji ministar, moći će više da plati, moći će više dati više potreba i zahteva da ispuni i to je nešto što je bilo potpunu razumljivo i potpuno normalno.
E, sad, moram da vam ukažem na činjenicu koja je ovde namerno prećutana. Postojala su brojna ministarstva, ako hoćete, a tu znam nekoliko ministarstava koja su vodili predstavnici SRS, koja su čak u nominalnom iznosu dobijala manje u budžetu za 1999. nego za 1998, a kolika je bila inflacija 1998. možete da proverite, pa čak u nominalnom iznosu dobijali manje, pa 2000. isto ili nešto više u odnosu na 1999, pa ponegde takođe manje u nominalnom iznosu, uz inflaciju od 100%. Možete da vidite koliko je na realnom osnovu bila zaista štednja i koliko je budžetska politika zaista bila restriktivna i koliko se pokušavalo da se u skladu sa mogućnostima uštedi.
Naravno, posebna je danas priča da nam o tome govore oni koji su doneli 3 - 4 puta veći budžet, to nam govore i pripremili su za ovu sednicu, računajući nešto kao da će doneti neku vrstu iznenađenja za sve poslanike, a bezmalo smo sve to već pročitali po raznim novinama, jer su bili dovoljno nestrpljivi da to daju u svu moguću štampu, da to puste po svim mogućim televizijama, pa - kao neko će se iznenaditi zbog onoga što će danas doći na dnevni red.
U pitanju je nešto drugo. Nisu mogli poslanici vladajuće većine da evo već mesec dana trpe kritike opozicionih poslanika. Nisu mogli da trpe istinu. Nisu mogli da trpe ono što im govorim ovde, o pogubnosti njihovih zakona, o svemu onome što se čini u Narodnoj skupštini Republike Srbije. Onda je došla priča da se priča o nečemu što uopšte nije na dnevnom redu. Ne daj bože da su to uradili radikali. Ne bi bilo reči o prostakluku, nego bi sve moguće televizije opet po nečijem nalogu, sve moguće novine, morale da pišu o tome kako su radikali ti koji krše i ruše dnevni red, kako opstruišu rad parlamenta, kako govore ono što nije tema, kako čine čuda svemoguća, samo da bi narodu onemogućili da živi normalno itd.
Međutim, ovde je u pitanju nešto drugo. Neko je pokušao.....
Gospodine Maršićaninu, hoćete li da opomenete onog gospodina. Nešto je nervozan. Što ste nervozni? (Glasovi - tema). Što se sekirate? Samo se vi ne sekirajte.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Molim vas, javite se za reč, nemojte s mesta dobacivati. Izvolite gospodine Vučiću.

Aleksandar Vučić

| predsednik Republike Srbije
Toliko samo oko prostakluka, i onoga ko dobacuje narodnim poslanicima.
Dakle, pošto nisu bili u stanju da trpe takve kritike, onda su došli sa nečim drugim da bi se o tome govorilo. Mislili su da će se neki uplašiti diskusije o tome i da neće da govore o tome. Hoće. Hoćemo, baš hoćemo o tome da govorimo. Ne o ovom papiru, ne o ovom završnom računu nego baš ako hoćete o ovome da govorimo.
Nema ama baš nikakvih problema da se o svemu tome priča i niko od toga neće da beži nigde. Ne pada mu na pamet. A, već sam objasnio, nego niste bili u sali, pa mi ne pada na pamet opet, ali malo se upristojite i samo se malo strpite. Dakle, rekao bih samo i postavio pitanje ministru Đeliću - u kom razdelu piše blindiranje stakala u Vladi Republike Srbije, kada je usvajan budžet gde je to pisalo, ministre Đeliću?
Da li je to nenamensko korišćenje sredstava građana Srbije? Koliko to košta? Koliko miliona to košta? Koliko miliona to košta? (Glasovi - ko pita?) Ja pitam. Koliko to miliona košta? Ko je to napisao? I, ko će to da kaže da li je namensko ili nenamensko? Što je potpuno očigledno. Gde to piše? U kom razdelu budžeta?
Ko piše i gde to piše da se neki ministri voze helikopterima na svoje radno mesto? Ko koristi helikoptere? Koliko koštaju ti helikopteri, iznajmljivanje tih helikoptera. Gde to piše, u kom razdelu?
Da li je to namensko ili nenamensko trošenje sredstava, a nije u pitanju ministar MUP-a, ako je baš sada nešto naročito hitno se desilo pa će da ide negde da interveniše. Nego neki drugi ministri. Kad će o tome neko da podnese izveštaj. Dakle, samo smatram, pošto vidim da već dobacuju za vreme, kada govore opozicioni poslanici, onda uglavnom gledaju u sat kada će da im istekne onih pet minuta da bi nekome mogli da kažu da je to isteklo.
Moram da ih podsetim da ovog puta, zato što su računali da će svi DOS-ovi poslanici izlaziti, nisu ograničili vreme tako da može da se priča 10 minuta a ne 5 minuta, i da se strpe. Nije ništa strašno. Ništa im se neće desiti još naredna tri ili četiri minuta. Mi smo se setili zato što smo mi imali jedan demokratski princip da nikada ne ograničavamo raspravu i da nikada to ne tražimo ni od koga. To nam čak ne možete zameriti ni za onaj prethodni period o kome već toliko vremena govorite.
Čak i u tom prethodnom periodu nije bilo velikih ideja, velikih demokratskih ideja o isključivanju televizijskih kamera, o zatvaranju od javnosti, o pravljenju zatvorenih sednica, zato što ima nešto što ne bi smelo da se čuje a ne tiče se odbrane i bezbednosti Srbije, nego se tiče afera i skandala unutar Vlade Republike Srbije. To nama zaista u ranijem periodu nije padalo na pamet.
Rekao bih još nekoliko stvari, koje se tiču samog Zakona o završnom računu budžeta Republike Srbije. U Predlogu zakona o završnom računu budžeta, govorilo o svemu ovome o čemu se danas govorilo a nije bilo na dnevnom redu, te tako očekujem da gospodin predsednik Narodne skupštine neće opominjati ni opozicione poslanike ubuduće, kada budu govorili o svemu što im padne na pamet, a ne samo o onome što bi želeli da čuju poslanici vladajuće većine.
Dakle, u ovom zakonu je zaista jasno, i ako hoćete da upotrebim ovaj vaš izraz, prilično transparentno pokazano kako su finansijska sredstva trošena, kakva je bila prihodna strana, kakva je bila rashodna strana. Čini mi se, po razdelima, veoma precizno je pokazano za svakoga, ako to želi da pročita, ali mi se čini da jedan deo ljudi to uopšte nije želeo da vidi, da ga ta knjiga, da ga sve što je napisano ovde na, čini mi se, stotinak strana, po slobodnoj proceni, možda i više, izgleda i više, nije ih naročito zanimalo, ali ih je zanimalo. Zato što su mislili - e, sada smo dohvatili opoziciju, sada ćemo da kažemo sve što nam padne napamet, možemo i najgorim mogućim rečima i najgorim mogućim izmišljotinama, možemo čak da govorimo njima i ono što je čak iz vremena prelazne vlade izglasano, što je u vremenu prelazne vlade takođe doneto, pa čak i to možemo.
Kada govorite o tim televizijama, za mnogo manju televiziju, u vremenu prelazne vlade, je mnogo više para prebačeno itd, ako već o tome govorite, ali to je, čini mi se, potpuno prirodno i potpuno normalno, kad je reč o ovom ministarstvu, i nije ništa strašno, i potpuno je razumljivo. Ali, što se tiče ovih 19 milijardi, o kojima je već ovde govoreno, to je pitanje, gospodine Đeliću, na koje treba da se odgovori, i da vidimo gde će, kako i na koji način taj novac da se troši, ko će da kontroliše i na koji način će da se kontroliše upotreba i korišćenje tih finansijskih sredstava?
Hoće li opet vaše ad hok kontrole koje ćete da formirate, što od prijatelja, što od rođaka, što od raznih drugih ljudi, to da kontrolišu, pa da bude na način na koji vi to hoćete, ili će i Narodna skupština imati precizan uvid u to, i narodni poslanici precizni uvod u to, pa da vidimo i ono što sam vas pitao, u kom razdelu piše - koliko je koštalo i iz kog razdela su ta finansijska sredstva izdvojena?
Kada već govorimo o tome, šta je korišćeno namenski, a šta je korišćeno nenamenski, ili ako hoćete, šta je korišćeno zakonito, a šta protivzakonito, dakle, čini mi se da ovaj predlog zakona ne treba prihvatiti, ako ni zbog čega drugog, ono zbog činjenice da su se poslanici vladajuće većine toliko radovali tome što će moći to da prihvate, a istovremeno da govore o nečemu potpuno petom, računajući da će moći na najgori mogući način da napadnu svakog pojedinca, na najgori mogući način da govore o svakoj poslaničkoj grupi, koja im predstavlja političkog protivnika, i da uopšte ne govore o onome što jeste na dnevnom redu i o onome što jeste interes građana Srbije. Hvala.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Ima reč gospodin Jovanović.