SEDMO VANREDNO ZASEDANjE, 20.06.2001.

7. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

SEDMO VANREDNO ZASEDANjE

7. dan rada

20.06.2001

Sednicu je otvorila: Nataša Mićić

Sednica je trajala od 10:30 do 19:05

OBRAĆANJA

...
Srpska radikalna stranka

Vojislav Šešelj

U ovom članu 19. ima nešto što sada automatski treba brisati. To je stav 2. O tome ne bih govorio, govorio bih o stavu 1. i o celom amandmanu koji su podneli narodni poslanici.
Mnoge stvari se ovde nepravilno interpretiraju i loše postavljaju. Treba razlikovati žalbeni postupak od sudskog postupka. Ovo se odnosi samo na sudski postupak. Omogućen je upravni spor pred Vrhovnim sudom. Upravni spor se ne vodi na osnovu žalbe nego na osnovu tužbe, a žalba se podnosi samo drugostepenom organu uprave, poreske uprave.
Ovde je problem što područna jedinica Republičke uprave javnih prihoda izriče rešenje, donosi rešenje o obavezama i odmah naplaćuje. Predviđena je žalba u roku od 8 dana Republičkoj upravi. Niste dovoljno strpljivi ni da sačekate tih 8 dana, pa da za tri dana Republička uprava javnih prihoda kaže da se potvrđuje provostepeno rešenje. Nije ovde reč ni o kakvom vođenju sudskih sporova od pet godina i nema upravnih sporova od pet godina, jer tu nema glavne rasprave, već se podnese tužba, odredi veće Vrhovnog suda koje odmah donosi presudu. To je u roku od mesec dana najduže.
Vi niste dovoljno strpljivi da čekate žalbeni postupak ne kod suda, nego kod organa uprave u roku od 8 dana u kom roku se podnosi žalba na prvostepeno rešenje. Republička uprava javnih prihoda može da potvrdi rešenje u roku od tri dana. To je 11 dana. Čemu žurba ako je u pitanju 11 dana? Teorijski, to može da bude 15 ili 30 dana. To se ne tiče sudskog postupka, nego redovnog postupka u upravnom postupku koji je najopasniji. U upravnom postupku, u principu, ne bi ništa smelo da dovede do situacije u kojoj žalba ne odlaže izvršenje.
Ima tu još presedana. Imamo u Zakonu o prekršajima. I to je jedna vrsta upravnog postupka. I tamo žalba može da ne odlaže izvršenje, ali nekad može, nekad ne mora. Ovde, u svakom slučaju, žalba ne odlaže izvršenje. Ovo je nešto teže od postupka u kome se izriče zakonska kazna.
Još jedna stvar. Vi ste potpuno protivzakonito vratili novac medijima koji su kažnjeni po Zakonu o informisanju, bivšem zakonu o informisanju. Zbog tog nezakonitog postupka kad-tad neko će morati da odgovara, ali ostavimo to za budućnost. Nije bitno. Koliko god da je bio restriktivan Zakon o informisanju, koliko god vam kazne izgledale drakonske, niko nije retroaktivno kažnjavan po Zakonu o informisanju.
Svi su unapred znali koje su zakonske odredbe, tamo im je rečeno ako objaviš klevetu tolika i tolika kazna, pa ko voli neka izvoli. Dakle, svako ko je objavljivao klevetu znao je unapred da će ta kleveta biti kažnjena drakonskom novčanom kaznom. Ovde niko nije znao unapred da će vama jednog dana pasti na pamet da donesete zakon koji će 12 godina unazad da neke stvari sankcioniše, koje unapred nisu bile predviđene kao predmet oporezivanja, jer ste tako pogrešno zakon nazvali, odnosno kao predmet kažnjavanja. U tome je suština. Baš ta retroaktivnost je razlog više da žalbeni postupak odlaže izvršenje.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Reč ima Dragan Tomić, kao predstavnik poslaničke grupe.

Dragan Tomić

Poštovani narodni poslanici, i u vreme kada smo dobili materijale za ovu sednicu Skupštine apsolutno je iz prvog čitanja Predloga zakona bilo vidljivo da će niz detalja iz ovog zakona, gde smo gotovo svi iz svih političkih stranaka davali amandmane, pokazati se da su ti amandmani opravdani, kao i kod ovog člana 19, koji se odnosi na vođenje upravnog spora i ne može se ledž specialis  propisom derogirati kompletna zakonodavna materija u oblasti upravnog prava, ne može se onemogućiti stranci da u krajnjoj  instanci  vodi upravni spor i da na neki način pokaže, ako ima dokaze i dokumentaciju, znači sve ono što je neophodno da bi pravdala svoj tužbeni zahtev , da je u pravu.
Upravo iz ovog razloga, kada se govori o stavu 2. zakona, da upravni spor nije dopušten, sada zaista sumnjam u razloge Vlade, u onog što se ovih dana dešavalo kada su u pitanju članovi 9, 18. i 19, u to šta se tu u stvari dešavalo. Imam utisak, bez obzira što smo svi na određeni način stavljeni u sumnju da ovo neće biti dobro, da se ovde čak remete neka građanska i ustavna prava u Srbiji, imam utisak kao da se nismo hteli čuti, kao da se ono staro pravo - kadija te tuži, kadija ti sudi - se vratilo u 21. vek i u 2001.godinu, a čini mi se da smo ostavili to iza sebe davnih dana.
Mi smo kroz istoriju to vreme konstatovali kao jedno vreme koje nije bilo dobro za srpski narod, a danas nam se vraća kroz ove zakonske predloge. Iskreno sumnjam, i to do sada nisam izgovarao, da je iskrena namera predlagača da kroz ovaj zakonski predlog baš obuhvati sve koji su došli do ekstra imovine na neki od načina koji se ovde predviđaju, ovih dvadesetak tačaka.
Prema tome, mislim da je apsolutno smisleno da svi zajedno sada učinimo jedan napor, bez obzira na stav Vlade i na stav Odbora po ovom pitanju, iako smo mi na odborima ovo prokomentarisali na ovaj isti način i rekli da su ovi amandmani upravo smisleni, da treba da budu usvojeni bez obzira na političke grupacije, stranke, razmišljanja pojedinaca, upravo su svi poslanici govorili o tome da ne mogu biti neka prava koja su konstituisana drugim zakonskim aktima, oduzimana jednim ledž specialis propisom.
Zato pozivam da svi zajedno usvojimo ove amandmane koje su predložili predstavnici svih političkih opcija i da definitivno na ovu temu ima li neko pravo da se žali , ima li neko pravo da vodi upravni spor - ima i svakako ima, i po nizu zakonskih propisa to je pravo omogućeno, dozvoljeno da dokaže u nekom postupku da je ipak bio u pravu i da donese dokumentaciju, dostavi da je njegovo pravo bilo pravno valjano i da mu je Ustavom garantovano. Ovde smo došli čak do temelja ustavnosti i rušenja ustavnosti u ovoj državi.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
 Reč ima gospodin Čedomir Jovanović u svojstvu predsednika poslaničke grupe.
...
Demokratska stranka

Čedomir Jovanović

Poštovano predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, s obzirom na promene koje proizilaze iz brisanja člana 9.,  nužno je prihvatiti ovaj amandman kojim se briše drugi stav člana 19,  u kojem se kaže da u slučaju iz člana 18. stav 3. ovog zakona upravni spor nije dopušten.  To je logična posledica promena koje smo izvršili kao narodni poslanici. Kratko bih samo prokomentarisao razloge zbog kojih je Ministarstvo finansija vratilo finansijska sredstva koja su primenom Zakona o informisanju na ime prekršajnih kazni kroz prekršajne postupke vođene pred prekršajnim sudovima, uzimana.
Odlukom Saveznog ustavnog suda kojom je taj zakon i sve ono što je proizašlo iz njegove primene, definisano kao protivustavno, Republička vlada je bila dužna da pomenuta sredstva vrati. Što se tiče retroaktivnosti zakona, tačno je da nema puno primera te retroaktivnosti, ali baš pomenuti Zakon o informisanju i njegova prva primena konkretan su primer retroaktivnosti. Neka sami mediji i novinari obrazlažu situaciju u kojoj su se nalazili, nije dobro kada to rade političari. Mi smo svoj politički stav izrekli kroz ukidanje Zakona o informisanju.
Nažalost, gospodin Slavko Ćuruvija nije u prilici da kaže ono što sam ja kao političar dužan da uradim, s obzirom da ovde nema nekog ko bi to mogao da uradi umesto mene. Prva kazna po Zakonu o informisanju izrečena je listu "Evropljanin" zbog tekstova koji su objavljeni i štampani četiri dana pre nego što je zakon stupio na snagu. Sudbina gospodina Ćuruvije je tragična i poznata vam je , ali sam bio dužan da se osvrnem na takvu vrstu nekorektnosti.
Molim vas da glasate za ovaj amandman, jer se njime usklađuje ovaj zakon sa promenama koje smo prethodno učinili.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Stavljam na glasanje amandmane koje su u istovetnom tekstu podneli navedeni poslanici na član 19.
Za 152, protiv nije bilo, uzdržanih nije bilo, nije glasalo 27, od ukupno 179 narodnih poslanika.
Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila ovaj amandman.
Na član 20. amandman je podneo narodni poslanik Božidar Vujić.
Vlada, Odbor za finansije i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li podnosilac amandmana želi reč?

Božidar Vujić

 Dame i gospodo narodni poslanici, amandmanom podnetim na član 20. na najdirektniji i najneposredniji način otklanja se i treći osnov za sumnju, otklanja se i treći motiv za tu istu sumnju koju je ovaj zakonski projekat uneo kod mnogih poslanika, a naročito kod nas poslanika Srpske radikalne stranke.
Činjenica je da ideja kojom se rukovodio zakonodavac treba da bude pozdravljena, činjenica je da na neki način treba da budu oporezovani oni koji su bili privilegovani da u uslovima sankcija, koje su bile nametnute našoj državi, u uslovima blokada, kada je 90% stanovništva, i više, jedva preživaljavalo, bilo onih koji su se vanredno obogatili.
Činjenica je takođe da DOS nije sposoban da to radi kroz zvanične institucije, a imamo ih, ni kroz zakonodavstvo, ni kroz sva nadležna ministarstva, činjenica je da DOS jedino misli da to može da uradi kroz ovaj ledž specialis, mada sam tvrdio da i dalje ostajem u tom ubeđenju da je on čisto marketinški, medijski i politički trik za moguće nove izbore.
Činjenica je da će ovaj zakon, ako ništa drugo, odobriti njihovi glasači, a možda i neki drugi, pa će kazati - hvala Bogu, od 5. oktobra, evo najzad nečega, zbog čega DOS kaže da će ući u promene. Ali, uvek postoji ali, u drugom grmu leži zec. Činjenica je da je ova Narodna skupština prihvatila amandmane narodnih poslanika, pa i poslanika SRS, da se briše predlog Vlade u članu 9 gde se nagoveštava moguća nagodba, znači, prvi osnov za sumnju.
Činjenica je da je ova Narodna skupština, zaslugom i poslanika SRS, otklonila i drugi osnov, a to su boniteti. Sada dolazimo do toga da treba otkloniti i treći osnov. Ako je Vlada imalo ekspertska, a sumnjam da jeste, više to očekujemo od poslanika, onda treba otkloniti i treći osnov, a treći osnov kaže da se ovaj porez može platiti u više rata, a najviše tri, i to tako što će onaj ko dolazi po udar ovog zakona da bude sankcionisan, uputiti molbu za više rata, nadležni organ će doneti odluku o tome i ta treća rata biće najkasnije šest meseci od donošenja novog rešenja.
Evo, stvarno, osnova za novu sumnju. Moći će da se dogovara kada će da se donese rešenje da taj istek roka bude veći, da protekne što više, da inflacija, koju ćete da učinite, obezvredi to, i očiti dokaz da vama nije zakon tu da se prikupe sredstva, kako bi se rešavali određeni socijalni slučajevi, nego vam je ovaj ledž specialis samo jedan medijski trik.
Uostalom, u obrazloženju ovog amandmana, a biću slobodan da ga pročitam, napisao sam sledeće: "Poreski dužnik po osnovu zakona o jednokratnom porezu, ostvaruje ekstra dohodak i ekstra imovinu, koristeći posebne pogodnosti, a uplata poreza u više rata predstavlja novu posebnu pogodnost, koju kod druge vrste poreza poreski obveznici nemaju, te poreske dužnike, na osnovu pomenutog zakona, ne treba posebno nagrađivati".
Ali, znajući kakav je DOS, a DOS je najgori, verujem da to nećete uslišiti.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Gospodine Vujiću, izričem vam opomenu zbog nedoličnog ponašanja. Pa, molim vas da jednom budemo svesni da smo ovde zaista zato da se vode ozbiljni državni poslovi. Izađete da diskutujete o amandmanu i zloupotrebite govornicu, da biste nekog uvredili. To zaista ne mogu da razumem.
Da li se još neko javlja za reč po ovom amandmanu?
Ima reč gospodin Vojislav Šešelj, po Poslovniku.
...
Srpska radikalna stranka

Vojislav Šešelj

Vi opet izričete opomenu narodnom poslaniku Božidaru Vujiću, zbog njegove izjave da je DOS najgori.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Koji član, gospodine Šešelj? Koji član sam povredila?