DRUGA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 22.11.2001.

12. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

DRUGA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA

12. dan rada

22.11.2001

Sednicu je otvorio: Dragan Maršićanin

Sednica je trajala od 10:40 do 17:25

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Veroljub Arsić.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslani, gospođo ministre, drago mi je što vas posle 10 meseci, od kada ste izabrani za ministra, konačno vidim u ovoj skupštinskoj sali kada je Skupština u zasedanju. Možete da se pravdate, verovatno da ste do sada bili zauzeti izgradnjom mostova kod Novog Sada. Pa, eto, malo je para zapelo - napravili ste novi zakon i odredili ste nove kazne.
Tako, po vašem zakonu, recimo, radnik kada dođe na posao u svoju matičnu firmu, presvuče se, obuče radno odelo, krene na svoje radno mesto koje se nalazi na terenu, naiđe vaš inspektor, zaustavi vozilo, uzme spisak, utvrdi da polovina radnika nema lične karte i za to naplati firmi 120.000 dinara.
To tako piše u vašem zakonu. Možete da vrtite glavom koliko god hoćete. Što se tiče mostova - pare tražite od onih koji su srušili te mostove, a ne otimajte od naroda. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Golub Rajić.

Golub Rajić

Uvaženo predsedništvo, gospođo ministre, dame i gospodo narodni poslanici, na dnevnom redu Skupštine Republike Srbije je Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju, a kao razlozi za njegovo došenje navode se određene pravne praznine i neusklađenosti saveznih i propisa Republike Srbije i Crne Gore, kao i pitanje zakonske regulative kada su u pitanju inspekcijska ovlašćenja.
Ovo svakako ukazuje na to da Zakon treba nadograditi a, isto tako, i pojava velikog broja prevoznika, pogotovu divljih, pojava kabotaže i neuređenost međurepubličkog prevoza, što sve utiče na bezbednost saobraćaja. Donošenjem ovih izmena i dopuna Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju, kako se kaže u obrazloženju, suzbila bi se siva ekonomija u korišćenju saobraćajnog tržišta Republike Srbije i republička inspekcija bi trebalo da puni republički budžet.
Ministarstvo saobraćaja i telekomunikacija je najavljivalo novi zakon, svakako sam očekivao taj novi zakon, koji bi odgovarao današnjim kao i budućim vremenima, i išao ka Evropi. Međutim, ponovo od Vlade eksperata dobijamo samo izmene i dopune koje su vrlo represivne, a najveći broj izmena i dopuna se odnosi na uvođenje ogromnih kazni za učinjene prekršaje i davanje većih ovlašćenja republičkoj inspekciji.
Ovaj zakon nudi izuzetno represivne mere. U našem okruženju takvih nema. Mislim da će se ovo vrlo loše odraziti i na privatizaciju, i čudno je da sada, po donošenju Zakona o privatizaciji, umesto da u ovoj oblasti stvaramo što povoljnije uslove, mi onemogućavamo državnim organima da oni što bolje rade i da bolje vrše kontrolu.
Činjenica je da ovu delatnost treba urediti i u okviru društvene zajednice, određene odnose u okviru delatnosti, kao i stvoriti regulativu za prevoz između republika Srbije i Crne Gore, što svakako podržavam, a sve drugo bi trebalo rešiti u okviru novog zakona koji bi po svim osnovama rešavao ovu problematiku.
Propisane uslove iz sadašnjeg Zakona za obavljanje javnog prevoza treba preispitati i precizirati i to pre svega kada je u pitanju parking prostor, redovno održavanje i kontrola tehničke ispravnosti vozila, ali isto tako treba propisati i određene uslove koji će odražavati stvarnu mogućnost i osposobljenost za obavljanje ove delatnosti.
Pravna i fizička lica koja žele da se bave ovom delatnošću moraju da ispunjavaju određene uslove. Da li je to poslovni ugao, da li je to finansijska sposobnost, da li stručna osposobljenost, posedovanje određenog broja vozila, posedovanje parking prostora ili autobuskih stanica - sve to treba rešiti zakonom, a verovatno bi moglo da bude rešeno i nekim podzakonskim aktima.
Predloženi zakon svojim rešenjima još više centralizuje odlučivanje i nadzor na republičkom nivou, što svakako nije dobro.
Obećavana je decentralizacija, a u ovim izmenama i dopunama lokalnim samoupravama se poverava samo lokalni prevoz, mada pored toga što propisuju uslove za obavljanje taksi prevoza moraju da imaju još veća ovlašćenja u ovoj oblasti. Povlašćeni položaj autobuskih stanica u ovom predlogu, kao i po dosadašnjem Zakonu o prevozu u drumskom saobraćaju, omogućava vlasnicima monopolski položaj, što je protivustavno. Ovo je izraženo u gradovima gde se naplaćuju stanične usluge, često izuzetno visoke, a njih i nema. Autobuske stanice su, i pored naplate korišćenja, neugledne, prljave i prevoznici ih izbegavaju.
Ovaj izuzetno represivan Predlog zakona u drumskom saobraćaju je vrlo teško amandmanima popraviti, jer je cilj njegovog donošenja regulisan pre svega u članovima 18. i 19, gde se povećavaju prava, dužnosti i ovlašćenja republičkog inspektora za drumski saobraćaj.
Takođe, odredbama u članovima od 21. do 26. vrši se enormno povećanje visina novčanih kazni za privredne prestupe i prekršaje, tako da se one uvećavaju po deset i više puta, što je stvarno preterano, i ko će to plaćati? U članu 27. mislim da nije dat objektivan rok za obavljanje međurepubličkog prevoza putnika po postojećim redovima vožnje koji su registrovani i overeni u Privrednoj komori Jugoslavije.
Rok treba promeniti, jer je predloženi vrlo blizu. Član 2. ovog zakona treba brisati, jer je apsurdno da se posebno zabranjuje korišćenje vozila koje je u vršenju inspekcijskog nadzora isključeno iz saobraćaja. Pa, valjda se to podrazumeva. Takođe, članom 6. je propisana zabrana korišćenja autobuskih stajališta u obavljanju međurepubličkog prevoza, a u cilju sprečavanja kabotaže. Ali, šta sa onim opštinskim mestima koja nemaju autobuske stanice - kako da se tu obavlja prevoz?
U ovom predlogu zakona posebno je interesantan član 18. koji, pored svega ostalog, omogućava republičkom inspektoru da može i da utvrđuje identitet putnika i lica, korisnika prevoza, kontrolom ličnih karata, identifikacionih isprava i drugih odgovarajućih isprava. Pa, da li je to neki novi vid demokratije?
Zbog svega iznetog do sada, socijalisti ne mogu podržati ovaj zakon. Ukoliko se prihvate naši amandmani, zakon će biti svakako kvalitetniji. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Đuro Popović, a posle njega narodni poslanik Branislav Blažić.

Đuro Popović

Dame i gospodo, poštovani narodni poslanici, uvažena gospođo ministre, raspravljajući u načelu o Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju, ponovo smo u prilici da konstatujemo da predlagač - Vlada Republike Srbije nastoji da važeće zakone oblikuje shodno zapadnoevropskom zakonodavstvu. Tome ne može biti zamerki.
Međutim, i u zapadnoevropskom zakonodavstvu postoji vreme edukacije. Na primer, kada je 1978. godine u Francuskoj uveden zakon o upotrebi sigurnosnog pojasa, ovaj zakon se počeo primenjivati tek od 1. januara 1979. godine. Znači, nakon godinu dana. Za to vreme je saobraćajna policija edukovala vozače i na taj način ih je pripremala na represivne mere. Zakon mora da se postavi po vertikali, tako da mora imati vreme edukacije, pravnu normu i represivne mere.
Iz mnogo razloga je očigledno da se u donošenju paketa zakona koji su pred nama ili će biti predmet naših rasprava, ne vodi računa o realnosti, odnosno stvarnim mogućnostima pravnih i fizičkih lica u našoj zemlji. Baš kao što je očigledno da ekonomski napredak Srbije nije moguć preko noći, tako je neosporno da i promene u zakonodavstvu moraju, u većoj meri, da budu postepene i primerene stvarnim mogućnostima, pogotovu u domenu kaznenih odredbi i u Zakonu o čijim izmenama i dopunama raspravljamo. Baš se o tome posebno vodilo računa u amandmanima Stranke srpskog jedinstva koji su potekli iz naše poslaničke grupe.
Ovim amandmanima je predloženo razumno smanjenje predloženih drakonskih kazni. Pri tome su naši predlagači iskazali svoje puno uvažavanje neophodnosti povećanja novčanih kazni, u odnosu na kazne predviđene sada važećim Zakonom, a s obzirom na stanje u saobraćaju, kao i nepoštovanje propisa u ovoj oblasti.
Primera radi, zahtevamo da se predloženi iznos u članu 21. stav 1. Predloga zakona "od 100.000 dinara" zameni iznosom "od 30.000 dinara", a umesto "400.000 dinara" da kazna bude "200.000 dinara". I u ovom i u drugim slučajevima odgovoreno nam je na amandmane istom formulacijom; opštom i nedovoljno argumentovanom.
Da rezimiram - kazne su u mnogi slučajevima uistinu drastične i pogodiće neminovno izvršioce, odnosno radnike, bez obzira što novo slovo zakona tereti pravne subjekte, odnosno u njima odgovorna lica. Uostalom, ovo što rekosmo već je predviđeno važećim Zakonom o obligacionim odnosima, član 171. stav 2. ovog zakona, s tim što je u praksi ređe primenjivano.
Ako se ima na umu šta se sve predlaže budućim zakonom o radu, ovo o čemu ćemo raspravljati za koji dan, izvesno je da će na pleća radnika pasti da snose i kazne, nedosledno poštovanje izmenjenog i dopunjenog zakona o prevozu u drumskom saobraćaju. To podrazumeva novčane iznose ravne sadašnjim jednogodišnjim, pa i višegodišnjim primanjima jednog radnika, uz evidentnu mogućnost da izgube svoj posao.
Teško je da se negde u svetu može pronaći nešto slično, u odnosu na visinu kazni i primanja zaposlenih. Svi koji smo u poslaničkim klupama, dospeli smo u ovaj visoki dom voljom naroda, odnosno većinskim glasovima birača. Ova većina ne može da prihvati rešenja koja nam je ponudila Vlada Republike Srbije, u pogledu više kaznenih odredbi, u zakonskom aktu koji bi trebalo da usvojimo danas.
Iz tog razloga, predlažem da se u ovom slučaju Predlog Vlade Republike Srbije povuče iz procedure na doradu ili barem da, poštovane kolege poslanici, sada prihvatimo naše amandmane, kao i amandmane drugih poslanika, koji idu u prilogu donošenja primerenijih, odnosno realnijih izmena i dopuna Zakona o pravozu u drumskom saobraćaju.
Iz svega navedenog, Stranka srpskog jedinstva neće podržati ovaj predlog Vlade Republike Srbije.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Branislav Blažić, posle njega narodni poslanik Sreten Mitrović.
...
Srpska napredna stranka

Branislav Blažić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo, ponovo imamo isti, sličan zakon, bar kada je u pitanju način pripreme, kao što smo i do sada imali određene izmene i dopune postojećih zakona, gde su se  i po 40-50 puta povećavale kazne. Već smo u prethodnim zakonima sličnu priču imali, a obrazloženje je uvek isto - biće kad bude, sada je ovo tako, ali se priprema neki sistemski zakon koji će radikalno izmeniti tu problematiku u nekoj oblasti. Znači, ništa se suštinski ne menja.
Ali, ovaj zakon pokazuje nešto što se možda razlikuje u odnosu na prethodne svu dubinu krize u kojoj se Savezna država nalazi. Ovaj zakon je napravljen, u stvari, da se na neki način oponaša, ili da se pravi utuk na utuk prema Vladi Republike Crne Gore.
Ko ima štete, a ko koristi od toga - štete, normalno, imaju građani, koji se ne vide u ovom zakonu; i sva ta dosadašnja prepucavanja su išla na štetu građana, a u obrazloženju stoji da se štiti ekonomski interes domaćih prevoznika. Ekonomski interes domaćih prevoznika može da se štiti na drugi način, ali nikako na ovaj način, na štetu građana koji ne mogu sada da uđu, recimo, u autobus koji dolazi iz Crne Gore, samo zbog toga što je on iz Crne Gore.
I, ono što je suština čitave priče, to su te kaznene odredbe koje su drastično povećane, ali neće biti sprovodive, jer je to apsolutno isključeno i nemoguće u nekim stvarima. Evo samo jednog primera - ako autobusko stajalište ne ispunjava propisane uslove, kazna je 30.000 do 120.000 dinara. Ako krenete to da sprovodite, nijedno preduzeće i pravno lice, možete sve da ih pozatvarate, neće biti u stanju to da plati.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Sreten Mitrović.

Sreten Mitrović

Poštovano predsedništvo, poštovana gospođo ministar, dame i gospodo narodni poslanici, danas je na dnevnom redu Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o drumskom saobraćaju, za koji smo očekivali da treba da afirmiše značaj saobraćajne infrastrukture, kao uslov ubrzanog ekonomskog razvoja zemlje za koji je Evropa zainteresovana.
Od Ministarstva za saobraćaj i telekomunikaciju smo očekivali novi zakon o prevozu, zakon koji će odgovarati sadašnjem i vremenu koje nam dolazi i koji će u uslovima privređivanja biti u pravom smislu zakon koji će odgovarati evropskom standardu.
Međutim, predloženi predlog zakona još više se udaljava od očekivanih reformi. Osnovni utisak i najveći deo izmena i dopuna ovog zakona je u davanju većih ovlašćenja inspekcijskoj službi i uvođenje većih kazni za učinjene prekršaje. Izmena i dopuna zakona u ovim uslovima može vršiti opstrukciju Zakona o privatizaciji, jer pod ovakvim zakonskim uslovima, za obavljanje prevoza u drumskom saobraćaju, neće biti ulaska stranog kapitala u preduzeća koja se bave ovom delatnošću, prvenstveno prevozom putnika.
Ovaj predlog zakona ne doprinosi poboljšanju prevoza građana koji koriste javni prevoz, iako znamo da javni prevoz koriste uglavnom građani lošeg materijalnog stanja. Ovim predlogom i organizacijom kompletnog saobraćaja ništa ne obećava njegovo poboljšanje.
Jedan od tekućih problema u prevozu u drumskom saobraćaju je nedostatak bilo kakve regulative za prevoz između Republike Srbije i Republike Crne Gore, i on zahteva hitno rešavanje, a pozitivno je što će se ovim predloženim zakonom to rešiti.
Međutim, dame i gospodo, s obzirom da dolazim sa područja Kosova i Metohije, moram neke sugestije i možda molbe da uputim Ministarstvu za saobraćaj - a to nije vezano sa zakonom, pošto znamo da se danas na prostoru Kosova i Metohije ne primenjuju zakoni Srbije, da je i kompletan saobraćaj obustavljen na prostorima Kosova i Metohije - da Ministarstvo za saobraćaj učini sve da se regulišu one linije i onaj saobraćaj koji je nekada funkcionisao, posebno na delovima centralnog Kosova, a koji danas ne funkcioniše zbog svima nama znane bezbednosti.
Zbog onih ljudi koji su ostali na Kosovu i Metohiji, zbog obaveza i povezivanja sa svojom maticom, treba predstavnici našeg Ministarstva saobraćaja sa predstavnicima UNMIK-a i KFOR-a da nađu zajednički jezik da se omogući slobodan prevoz putnika, kao što je omogućeno ono što je bilo u interesu UNMIK-a, za prevoz glasačkog materijala, jer sam imao prilike da vidim, u vreme mog dolaska na Skupštinu, da je put bio toliko bezbedan kada su dolazili listići za one koji su glasali u centralnom delu Srbije.
Drugo što bih zamolio, da se i dokumentacija, odnosno isprave omoguće, da Srbi na Kosovu i Metohiji koriste isprave, sve one isprave koje se koriste po zakonu Srbije. Mi dole moramo duple tablice da imamo (evo, ja ću vam pokazati kako izgleda tablica koju moramo da koristimo za registraciju vozila, jer sa ovom tablicom ne možemo da vozimo van administrativnih granica), znači, moramo da registrujemo vozilo i po srpskom zakonu, i po zakonima koje je sproveo dole UNMIK, znači, dupla registracija.
Prema tome, nadam se da će Ministarstvo i po ovom pitanju preduzeti određene mere da se i ovo uskladi sa našim zakonima.
Što se tiče diskusije - toliko, ali na osnovu onoga što primećujem u sali poslanici bi mogli da slušaju ono što mi diskutujemo, jer vidim da u sali ima dosta kartica, a da poslanici nisu prisutni, pa molim da se utvrdi kvorum.