TREĆA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 20.12.2001.

1. dan rada

OBRAĆANJA

...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, otvaram Treću sednicu Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2001. godini.
Obaveštavam vas da, prema službenoj evidenciji, današnjoj sednici prisustvuje 180 narodnih poslanika.
Molim vas da utvrdimo kvorum.
Konstatujem da imamo kvorum.
Obaveštavam vas da su sprečeni da prisustvuju sledeći narodni poslanici: Miloš Lučić, Dušan Budišin, Ljubiša Đoković, Milutin Prodanović, Predrag Stojanović, Branislav Pomoriški, Petar Mišić, Vasilije Pavićević, Ružica Veljović, Nebojša Leković i (pre podne) Dragan Vukšić.
Obaveštavam Narodnu skupštinu da su pozvani da sednici prisustvuju predsednik, potpredsednici, ministri i sekretar Vlade Republike Srbije, kao i sekretar Republičkog sekretarijata za zakonodavstvo.
Saglasno članu 80. stav 2. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, obaveštavam vas da sam ovu sednicu sazvala u roku kraćem od sedam dana zbog obaveze Narodne skupštine, propisane članom 147. stav 1. Poslovnika, da budžet Republike za narednu godinu donese najkasnije do kraja Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine, koje traje do zaključno sa 29. decembrom 2001. godine.
Podsećam vas da je članom 85. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije predviđeno da se, pre utvrđivanja dnevnog reda sednice, usvaja zapisnik prethodne sednice Narodne skupštine.
Pošto je prethodna sednica trajala 24 dana rada, nakon njenog okončanja odmah smo sazvali novu sednicu; molim vas da to uvažite kao razlog što zapisnik nije mogao da bude završen i sravnjen, pa nećemo moći da ga sada usvajamo.
(Inače, do sada pripremljeni deo zapisnika ima preko 90 strana kucanog teksta. Posebno napominjem da se na sednici Narodne skupštine vode stenografske beleške koje se odmah dostavljaju poslaničkim grupama, pa svako od narodnih poslanika, ko to želi, može da izvrši potpuni uvid u tok sednice, donete odluke i rezultate glasanja.)
Po Poslovniku za reč se javio narodni poslanik Vojislav Šešelj.
...
Srpska radikalna stranka

Vojislav Šešelj

Vaša ideja, gospođo Mićić, je veoma dobra, lepo smišljena, ima samo jednu manu, ne može da se uklopi u poslovničke odredbe. Jer, član 85. Poslovnika je jasan. Po članu 85. nemoguće je da počne nova sednica, dok se poslanicima ne dostavi zapisnik sa prethodne sednice.
Ako se dostavi neposredno pred sednicu, moguće je da se donese odluka da se sledećeg dana raspravlja o zapisniku. Ali, pošto nama nije dostavljen zapisnik sa prošle sednice, mi i ne znamo ko je predsednik Narodne skupštine. Izvinite, vi ste za mene novi tu, ne znam koja je vaša funkcija. Ko je bio, a ko nije, to se ne zna pouzdano, jer i Novaković je bio u Solunu, a vi tvrdite da je bio ovde.
Prema tome, to pitanje me uopšte ne interesuje. Bitno mi je da Poslovnik kaže da zapisnik mora postojati pre početka sednice. U stavu 1. stoji da se pre utvrđivanja dnevnog reda usvaja zapisnik sa prethodne sednice. Ovo mora da se poštuje. Ne postoji mogućnost da se ovo promeni, osim u jednom slučaju, da sada odmah promenite Poslovnik. Ukoliko je zapisnik sa prethodne sednice uručen narodnim poslanicima neposredno pre početka sednice, a nije, usvajanje zapisnika će se obaviti narednog dana sednice pre prelaska na dnevni red. Ako zapisnik nije uručen, sednica ne može ni da počne. To je logično tumačenje ove pravne norme.
Ali, pošto kod vas sve može, pošto ste navikli da sve može, može i služba Vlade Srbije da glasa, može i Novaković iz Soluna da glasa, može Jočić da krene u lov pa da ispali rafal nasumice, pa šta pogodi. Kod vas može sve. Ali, onda treba i celoj srpskoj javnosti da bude jasno kako kod vas bukvalno, sve može, bez obzira na propise, bez obzira na Poslovnik.
Moje je bilo da vam skrenem pažnju šta piše u Poslovniku koji ste vi nametnuli Narodnoj skupštini, a na vama je da srpskoj javnosti kažete: "Jeste, tako piše u Poslovniku, ali mi možemo i drugačije jer nam se hoće da radimo drugačije".
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Gospodine Šešelj, vaše primedbe su donekle opravdane, ali sam rekla da služba objektivno nije bila u mogćnosti da pripremi zapisnik jer je veoma obiman. Već smo jedanput imali ovakvu situaciju i već smo imali sednicu bez usvajanja zapisnika.
Međutim, treba odrediti prioritet. Takođe, postoji odredba Poslovnika - član 147. stav 1, gde se kaže: "Budžet Republike za nerednu godinu donosi se najkasnije do kraja drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine". Pa, onda mislim da je veći prioritet da usvojimo budžet, nego da usvajamo zapisnik sa prethodne sednice.
Pored toga, treba imati u vidu da je ovaj poslovnik zadržao neke odredbe iz ranijeg rada Narodne skupštine, tako da je zadržao neku nefleksibilnost i nije predvideo da će se vršiti reforme, a sada su reforme u toku, radi se punom parom i zbog toga nismo uspeli da pripremimo ovaj zapisnik.
Da li želite da stavim na glasanje povredu Poslovnika? (Da.)
Stavljam na glasanje povredu Poslovnika koju je istakao gospodin Vojislav Šešelj.
Za 51, protiv 107, uzdržanih 12, nije glasao 21, ukupno prisutan 191 narodni poslanik.
Konstatujem da nije izvršena povreda Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije.
Po povredi Poslovnika za reč se javio narodni poslanik Branislav Ivković, posle njega Jovan Deretić.

Branislav Ivković

Dame i gospodo poslanici, zakon o budžetu je zasigurno jedan od najvažnijih zakonskih akata koje donosi Narodna skupština Republike Srbije jer potpuno definiše socijalnu, ekonomsku politiku u ovoj zemlji u narednom periodu. Verovatno je uz rame sa Ustavom Srbije i Zakonom o prostornom planu Republike Srbije. Zbog toga je zakon o budžetu jedan od najvažnijih zakonskih projekata koje treba donositi tokom godine.
Prijavljujem povredu Poslovnika, člana 80. i člana 142. O čemu se radi? Završavajući prethodnu sednicu, predsedavajući Skupštine Republike Srbije zakazala je Treću redovnu sednicu. Zakazivanje Treće redovne sednice podrazumeva dostavljanje materijala najkasnije sedam dana uoči te sednice, ali, ono što je mnogo važnije, podrazumeva i pravo i obavezu poslanika da, po članu 142. Poslovnika, najkasnije tri dana uoči početka sednice dostave svoje amandmane. Mi smo dobili raspis o zakazivanju Treće sednice Drugog redovnog zasedanja gde se predsedavajući poziva na član 80. Poslovnika Narodne skupštine koji govori o redovnom zasedanju.
Nema hitnog zasedanja. Poslanici su dobili telegram u kojem je tačno rečeno da se saziva Treća sednica Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije. Takođe, nema naznake o bilo kakvom hitnom zakonskom projektu, niti o hitnom zasedanju. Tačno je da je poslanicima juče, negde oko 11,00-12,00 časova dostavljen materijal, gde se navodi da su određeni zakonski projekti po hitnom postupku. Povređen je Poslovnik, član 142, jer je poslanicima onemogućeno da podnose amandmane. Zakazana je Treća redovna sednica; po Poslovniku imali smo obavezu tri dana uoči sednice da dostavimo te amandmane. Mi smo nekoliko sati uoči te sednice dobili projekat na kojem treba da radimo i da dostavljamo amandmane, pa predlažem, pošto je povređen Poslovnik, član 142. (i vi ćete to konstatovati) da se ova sednica sada prekine i zakaže za ponedeljak. Ukoliko je redovno zasedanje, da mi imamo vremena tri dana uoči redovnog zasedanja da dostavimo svoje amandmane. Ukoliko je po hitnom postupku, izvolite, zakažite za sutra, da možemo da uradimo amandmane i da budu podneti na vreme do početka sutrašnjeg zasedanja. Hvala lepo.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Gospodine Ivkoviću, sednica je sazvana po osnovu člana 80. stav 2, gde se kaže: "Izuzetno, obaveštenje o vremenu održavanja sednice i dnevnom redu može se dostaviti i u kraćem roku" (od sedam dana) "pri čemu je predsednik Narodne skupštine dužan da na početku sednice obrazloži takav postupak". Ja sam takav postupak obrazložila na početku sednice - iz razloga što smo u obavezi da, po članu 147. stav 1. usvojimo budžet. Od predlagača, od Vlade, dobili ste akte po kojima piše da se po hitnom postupku stavljaju na dnevni red tri zakona: o budžetu, o porezu na promet i o akcizama. U tom slučaju, primenjuje se odredba člana 160. stav 4: "Amandman na predlog zakona koji se razmatra po hitnom postupku može se podnositi najkasnije do početka pretresa predoga zakona."
Znači, vi možete da podnosite amandmane sve do početka pretresa predloga zakona. Imate u predlozima predlagača koji su vam blagovremeno dostavljeni, piše za svaki da je po hitnom postupku, na osnovu člana 158. Da li ste zadovoljni mojim odgovorom?
Stavljam na glasanje povredu Poslovnika.
Za 32, protiv 98, uzdržan jedan, nije glasalo 60, ukupno 191 narodni poslanik.
Konstatujem da nije izvršena povreda Poslovnika Narodne skupštine.
Izvolite, za reč se javio posle Ivkovića, gospodin Deretić, po Poslovniku.

Jovan Deretić

Uvaženo predsedništvo, poštovane kolege poslanici, poslanički klub SSJ smatra da je sazivanje ovog zasedanja Skupštine jedna velika greška. Nikoljdan je jedna velika slava u Srbiji, koju slavi više od 50% stanovništva. Umesto da se zakaže početak zasedanja Skupštine za ponedeljak, zakazan je za danas, tako da bi se završilo zasedanje pre katoličkog Božića, da bi za katolički Božić bile ferije. Poslanički klub SSJ smatra to za jednu versku uvredu i zato nećemo učestvovati u radu ovog zasedanja. Što se tiče povrede Poslovnika, citiram član 142. i 101. Hvala lepo.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Već sam objasnila povredu člana 142. i već je Skupština donela odluku da ne postoji ta povreda i da se primenjuje, zato što se radi o proceduri po hitnom postupku, član 160. Poslovnika Narodne skupštine. Nikoljdan je bio juče, koliko ja znam, danas je drugi dan i ne vidim zbog čega biste bojkotovali sednicu.
Izvolite. Reč ima gospodin Šešelj, po Poslovniku.
...
Srpska radikalna stranka

Vojislav Šešelj

Gospođo Mićić, vi ste malopre veoma ubedljivo zastupali interes Vlade. Razumem da se Vladi Srbije žuri da Narodna skupština što pre usvoji budžet. Međutim, Narodnoj skupštini ne sme da se žuri. Narodnoj skupštini je interes da se što bolje pročešlja sadržaj zakona o budžetu, pa ako se on usvoji da bude u što kvalitetnijoj formi usvojen.
Mi ovu sednicu ne možemo još početi, jer je poslanička grupa SRS na vreme podnela amandmane na sve članove zakona o budžetu. Mi radimo i noću, za razliku od vaših službi koje ne stignu ni zapisnik da naprave. Zahvaljujući našoj ažurnosti, verovatno ćemo imati vrlo kvalitetnu raspravu o budžetu.
Nije to važno u ovom slučaju, važno je nešto drugo. Po članu 144. Poslovnika, sednica Narodne skupštine ne može da počne dok se Vlada kao predlagač pismeno ne izjasni o našim amandmanima, kao i skupštinski odbori. Znam, pouzdano, da Vlada još od jutros nije zasedala. Ne znam da li je dobila u ruke amandmane SRS, koji su negde u 9,50 jutros predati skupštinskoj službi, pa predlažem da vi početak sednice odložite dok Vlada Republike Srbije dobije naše amandmane, održi sednicu, izjasni se o svakom amandmanu i dok nadležni skupštinski odbori razmotre sve amandmane SRS.
Član 144. kaže: "Predlagač zakona, nadležni odbori i Vlada dužni su, da pre sednice Narodne skupštine, razmotre amandmane koji su podneti na predlog zakona i da Narodnu skupštinu obaveste za koje amandmane predlažu da ih Narodna skupština prihvata, a za koje da ih odbije". Aposlutno nema uslova da se sada drži sednica, dok se Vlada i odbori ne izjasne.
Vi opet možete, po interesnom principu, ovde da stavite na glasanje, pa kada dobijete većinu, da konstatujete da nije bilo prekršaja Poslovnika. Dakle, objektivno je bilo prekršaja Poslovnika i kada vi odlučite da nije bilo. Vi ne vodite računa kako će jednog dana istorija da sudi o sednicama Narodne skupštine gde ste imali većinu.
(Predsednik: Vreme.)
Završavam. Ovo je jedan od tih slučajeva, gde vi mislite da su vaša bahatost i vaša većina dovoljni da se može na legalan način pregaziti pravna norma. Pravna norma se nikada ne može na legalan način pregaziti.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Slažem se sa vama gospodine Šešelj, samo vas upućujem na član 160. stav 3. Poslovnika: "Aako Vlada u utvrđenom roku ne da mišljenjenje o predlogu zakona, predlog zakona će se razmatrati i bez mišljenja Vlade". Već sam napomenula da su to akti koj su stavljeni po hitnom posutpku u proceduru. Takođe, upućujem vas na član 136. stav 5., (molim vas da pratite): "Ukoliko nadležni odbori i Vlada ne dostave izveštaje, odnosno mišljenje, Narodna skupština može odlučiti da se predlog zakona razmatra i bez njih, ili utvrditi novi rok u kome su dužni da to učine."
(Vojislav Šešelj, sa mesta: Povreda Poslovnika.)
Da li ste zadovoljni, ne otvara se pretres, hoćete li da glasamo o ovome? Morate da sačekate na red.
(Vojislav Šešelj, sa mesta: Nova povreda Poslovnika.)
Da li hoćete da se Skupština izjasni o ovoj primedbi? Nećemo pričati.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Reč ima gospodin Ivković, po Poslovniku.