TREĆA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 21.12.2001.

2. dan rada

OBRAĆANJA

...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Reč ima narodni poslanik Tomislav Nikolić.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, sve ovo moglo je drugačije - kao što se kaže u onom crtanom filmu: "Do ovoga ne bi došlo da je Pera ranije otišao u policiju" - da ste vi prihvatili amandman da lekove oslobodite poreza. Onda vam ne bi trebale kontrole, superkontrole, superrevizije, a posebno ne bi trebalo da ministarstva kontrolišu jedno drugo. Evo prvi put čujem da je u političkom životu jedne države potrebno da jedno ministarstvo vrši kontrolu nad drugim ministarstvom, tako da u Vladi dolazi do međusobne kontrole.
Recite mi, za poslove Ministarstva unutrašnjih poslova, koje drugo ministarstvo je nadležno da vrši reviziju njegovih poslova, zatim i za mnoga druga ministarstva, koja su to ministarstva određena da vrše nad njim kontrolu. Šta to znači 1. januara 2002. godine od kada se primenjuje zakon? Mada, i to je nelogično i na to smo imali amandmane. Drugo, "zakon počinje da se primenjuje 2. januara 2002. godine", a mi nemamo ministra zdravlja. Vlada Republike Srbije nema ministra zdravlja. Ima ministra finansija. Hoće li biti preskakanja, pa se uopšte više neće ni pitati ministar zdravlja, jer ga nema.
I onda će odjednom da se pojavi ministar nadležan za poslove finansija i ekonomije, pa će reći - koja su to ortotička i protetička sredstva koja treba osloboditi poreza na promet. A zašto se tako igrate, zašto ste napravili koaliciju u kojoj više niko nikome ne veruje?
Vi sada ne znate iz koje će političke stranke biti ministar zdravlja, a znate da neće biti menjan ministar finansija, pa hajde za svaki slučaj da ustanovimo kontrolu nad ministrom zdravlja, jer se može desiti da ovi koji su do sada to radili ponovo dobiju to ministarstvo, i hajde da mi vršimo kontrolu nad Ministarstvom zdravlja, odnosno nad ministrom, koji je do sada uvek bio lekar.
I sada će doći ekonomista da kaže - izvinite, gospodine ministre, po mom mišljenju, a zakon me je ovlastio da vam dam mišljenje, to sredstvo nije ortotičko i nije protetičko. Kako ti to, Đeliću, znaš - pa znam, pao sam sa neba i sada sve znam, a to što si ti lekar, to što si ti mašinski inženjer, to ti obriši, ti si iz DSS, ti si iz one Veljove, ti si iz ove, iz one, i na kraju ćemo doći do toga da će se vaš rad svesti samo na to - koji će ministar kog ministra da kontroliše. A mi ćemo ovde da sedimo i čekamo kada će ministri da se dogovore, kada će da se slože, da dođu pred skupštinu da nam daju dan vremena da pročitamo zakon o budžetu i da se o tom zakonu izjasnimo.
I još jedna stvar, obećanje - poslanicima radovanje. Neko nam je juče obećao da ćemo imati na klupama prihode budžeta za ovu godinu, za 2001, pa toga nema.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Ima reč gospodin Đelić (pravo na repliku).

Božidar Đelić

Imamo dva primera sa liste: imate uloške koji se stavljaju u cipele i sočiva koja nisu nešto specijalno za dioptriju, nego da se menja boja očiju. O tome pričam.
Ne pričamo naravno o tome da sada treba neki ekonomista da zna bolje od lekara šta je ortopedsko pomagalo, nego kolegijalno, kao što radimo i u mnogim drugim delovima, da vidimo šta se tu dešava. Ipak, mislim da nije loše, tako pokušavamo u Vladi danas da radimo, bez ikakvih političkih opredeljenja. Ko zna ko će biti ministar finansija sledećeg meseca, za šest meseci, godinu dana. Pokušavamo da ustanovimo sistem koji će pomoći da radimo kolegijalno i da, eventualno, kao Vlada, ne samo u momentu kada dođu neki zakoni pred vas, nego i u svakodnevnom životu, budemo što otporniji na lobiranje.
To je jedini razlog. A što se tiče prihoda, u pravu ste. Dao sam nalog, a i dalje se radi, nadam se da ćemo do kraja današnjeg dana, do rasprave, znači posle pauze, da vam dostavimo izvršenje budžeta na prihodnoj strani.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Ima reč narodni poslanik Dragan Tomić.

Dragan Tomić

Mišljenje poslaničke grupe SPS-a je takođe bez obzira što nema ministra zdravlja u Vladi Republike Srbije, da ovo upravo treba da pripadne onom delu koji se tiče poslova zdravstva i upravo ministru koji je nadležan za to, a po pribavljenom mišljenju lekarske i farmaceutske komore.

I ovaj amandman ima zaista puno smisla iz više razloga. Ovde je rečeno da su lekarska i farmaceutska komora određeni lobi. U širem smislu može to da se tako i kaže, ali rekao bih, pre svega stručni lobi i stručni ljudi koji znaju šta treba raditi u ovoj oblasti.

Moram još nešto da kažem - samo lekari u ovoj državi su na platama tamo gde jesu, za razliku od vozača u farmaceutskim kućama i zaposlenih u farmaceutskim kućama, gde su zaista plate ovih nižih zaposlenih, bar portira, svedene na nivo lekarske zarade.

Prema tome, i u toj oblasti ništa se značajno nije promenilo, iako nemamo ni ministra, koji treba da vodi računa oko toga. U naše vreme mnogo se galamilo i na sam termin da postoji ministar, a sada to što ga nema, nikome nije ni važno i nije ni bitno, funkcioniše kako funkcioniše, a ne funkcioniše gotovo nikako.

Znači, kada kažete da nema ministra, onda nam ne trebaju ni ministarstva, a ni ministri nadležni za ova pitanja. Kod vas sve može, ali ne mislim da ministar finansija bolje zna od ministra zdravlja, a opet ovaj, u saglasnosti lekarske i farmaceutske komore, koja su to ortotička i protetička sredstva, koja su neophodna i koja treba da budu oslobođena i gde treba da se napravi lista za oslobođenje kad je u pitanju ova oblast.

Upravo je to njihov deo i resor. Ovaj amandman ima puno smisla i poslanička grupa SPS će ga podržati.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko javlja za reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Stavljam na glasanje amandman.
Za 74, protiv 91, uzdržana dva, nije glasalo 15, od ukupno 182. Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 4. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Srpske radikalne stranke.
Zakonodavni odbor nije prihvatio ovaj amandman.
Amandman će obrazložiti narodni poslanik Petar Jojić.
...
Srpska radikalna stranka

Petar Jojić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, odredbom člana 4. predviđeno je od strane predlagača da ovaj  zakon stupa na snagu jedan dan nakon objavljivanja u "Službenom glasniku", a da će njegova primena otpočeti od 1. januara 2002. godine,        mada je članom 120. Ustava Republike Srbije predviđeno da se zakoni po pravilu primenjuju osmog dana od dana objavljivanja.
Razlozi na koje se poziva predlagač ne stoje, da će doći do špekulativnih radnji od strane onih koji se bave trgovinom i uslugom, iz prostog razloga što je predlagač ovde zaista pogrešio utoliko što je otvorio mogućnosti da se u vremenu od dana stupanja na snagu, do dana prijema, odnosno primene ovog zakona, otvaraju velike i brojne mogućnosti u trgovini, jer će prodavci imati mogućnosti da za taj period robu prodaju, a dnevni pazar tek da predaju nakon stupanja, odnosno primene ovog zakona.
Kolike su tu mogućnosti za sedam dana, ako se ovaj zakon danas usvoji, mislim da je šteta velika i da tu stoje špekulativne mogućnosti, da se odvijaju u ovom vremenskom periodu.
Šta je trebalo uraditi - trebalo bi istoga dana kada zakon stupa na snagu, da njegova primena otpočne, jer se na taj način sprečavaju zaista zloupotrebe i špekulacije onih koji u trgovini to koriste.
Dakle, ako je cilj predlagača bio da se ostvare neka sredstva i da se poboljša materijalni položaj građana, onda je trebalo sniziti cene svih proizvoda sigurno za 80%, za koliko je ove godine povećan budžet Republike Srbije.
Naime, prošle godine, dame i gospodo narodni poslanici, budžet je bio 129 milijardi, a ove godine budžet Republike Srbije je 234 milijarde. Dakle, u pitanju je povećanje za oko 105 milijardi dinara. Stoga se treba pridržavati utoliko i da inspekcijske službe budu osposobljene i da budu spremne da od dana stupanja na snagu ovog zakona izvrše popis roba u svim prodavnicama, a njihova primena da se kontroliše, dakle primena ovog zakona, od dana njegovog stupanja na snagu.
Ponovo ističem da nema pravne logike da ovaj zakon, čiji je cilj bio da se smanje cene i da se navodno građanima olakša položaj, omogućava da im se sa druge strane dere koža. U pogledu donošenja zakona primene prava i ova pravna nelogičnost nije održiva i zato predlažem da se ovo uskladi.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Reč ima Tomislav Nikolić, predstavnik poslaničke grupe.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Nama predlagač zakona nije obrazložio član 4. Predloga zakona ili ga bar nije obrazložio tako da nam bude jasno zašto odstupa od pravila koja se primenjuju pri donošenju zakona. Neshvatljivo je, dame i gospodo narodni poslanici, da jedan zakon stupi na snagu danas, a da se primenjuje kroz 10 dana. Kakav je to zakon koji je stupio na snagu, a ne primenjuje se, odnosno ako zakon danas usvojimo, a očigledno je da ćete glasati za njega ako budete imali kvorum, on će stupiti na snagu sutra. Pokreće se ogromna mašinerija i u svim trgovinama moraju da se obave popisi onih roba koje su bile na jednoj poreskoj stopi, a sada će biti robe bez poreza.
Šta će taj popis da znači kada se zakon primenjuje od 1. januara ili možda tvrdite da ne moraju do 1. januara da popisuju robu, ali zašto onda zakon nije stupio na snagu 1. januara? Kakav je to zakon koji stupa na snagu, a ne proizvodi nikakvo pravno dejstvo? Koji je osnov uopšte da se ovako razvrstava, da se odvaja dan stupanja na snagu od dana primene? Šta će se destiti u ovih 10 dana što je zakonom moguće, iako se zakon ne primenjuje? Ako neće proizvesti nikakvo dejstvo za ovih 10 dana, zašto ne stupa na snagu onog dana kada tvrdite da će moći da bude primenjen?
Zakonodavni odbor je prihvatio Predlog zakona u načelu i nije se bavio ovim problemima, ali zato za amandmane Srpske radikalne stranke išao je tako duboko u meritum da je rekao da Zakonodavni odbor ne prihvata amandmane na članove 2, 3. i 4. Mnogo bi bolje bilo kada bi Zakonodavni odbor stao iza Predloga zakona, pa rekao da je Predlog zakona pravno moguć, ali tu se onda nameće pitanje kako je pravno moguć član 4, kako je pravno moguće da zakon stupi na snagu, a primenjuje se kroz 10 dana. Da li je stupio na snagu ako se ne primenjuje i kakvo će biti ponašanje poreskih obveznika, odnosno hoće li tu robu za ovih 10 dana prodavati sa porezom, što im nalaže dan primene zakona, ili će tu robu prodavati bez poreza, što im nalaže stupanje na snagu zakona kojim je ta roba oslobođena poreza.