Poštovane kolege, poštovani gospodine predsedniče, hteo bih samo nekoliko načelnih reči da kažem o predlogu budžeta koji imamo pred sobom. Mislim da nam je svima jasno - osnovna dilema da li glasati za budžet ili glasati protiv budžeta, znači glasati za stabilnost ili glasati protiv stabilnosti. Ono što je DOS dobio prošle godine na izborima, usudio bih se reći, bilo je poverenje naroda, figurativno rečeno, narod je glasao za nešto što bi se reklo "bela svetlost". Od različitih boja koje inače imamo u spektru, narod je izabrao tu pozitivnu mešavinu, tu belu svetlost u kojoj smo svi mi zajedno i niko nije pojedinačno. Narod je naravno glasao za ono što je mislio da svi mi zajedno, odlučujući se i na simboličan način, je li, svojih zastava, možemo bolje i više učiniti za njegovo dobro.
Ako ovaj budžet shvatimo u funkciji tih naših političkih namera, onda zapravo ozbiljnih dilema oko toga da li treba glasati za njega ili protiv njega, nema. To što smo mi sada u političkoj situaciji da kroz prizmu tu belu svetlost ponovo razlažemo na dugin spektar boja i da onda kažemo da jedna od tih boja jača i važnija, a da su sve ostale boje u tom spektru sporednije, manje važne, da su marginalne, pokušaj je koji mi imamo danas na političkoj sceni, ali mislim da nije ni korektno ni prema građanima, a ni prema koalicionim partnerima.
Prema tome, ako neka od stranaka želi da napravi tu vrstu distance, onda bi ta stvar jedina na političkoj sceni morala da bude jasnija
i bolje i drugačije formulisana. Stalna destabilizacija, čiji smo mi svedoci na ovaj ili na onaj način, kroz Skupštinu ili kroz događaje na političkoj sceni, vodi nas u to da smo opet u situaciji da postavimo sebi pitanje, da li smo mi za Vladu koju smo svi zajedno birali ili nismo za Vladu.
Kada se jedna od tih boja, a ja ću onda govoriti vrlo konkretno, to se odnosi na član 5, povlači iz spektra političkog koji je došao na vlast, dovodi u situaciju neke druge na političkoj sceni da postavljaju nove uslove, da ponovo dodatno destabilizuju situaciju. Prema tome, to se konkretno odnosi na član 5, na položaj, na situaciju oko Vojvodine. Osnovno pitanje, kažu oni koji su autonomaških ubeđenja, a ja ništa nisam manje autonomaš od njih, jesu naši novci. Ovim članom 5. i onim zakonom koji smo mi dobili, koji je nama Skupština Vojvodine ostavila, naši novci opet neće biti kod nas. Neće biti kod onih koji stvaraju naše novce, a to znači kod građana koji konkretno u opštinama i u naseljima izdvajaju sredstva za budžet.
Prema tome, vrlo je ozbiljna, i ja mislim dobra, prilika da se dobro razmisli, da se prilikom donošenja novog zakona o lokalnoj samoupravi omogući organima lokalne samouprave da imaju izvorno pravo ubiranja sredstava iz budžeta, da se sa ovim celokupnim pitanjem Vojvodine, važi naravno za definisanje odnosa u samoj republici, zastane i porazmisli.
Zašto? Zbog toga što je Jugoslavija u jednoj čudnoj situaciji, da se još događaji sa Crnom Gorom nisu okončali, a da unutar same republike ne znamo koliko i kakvih regiona treba eventualno da bude. Ako mi na ovaj način pojačavamo autnomne funkcije jednog dela Republike, to će biti sa relativno velikim brojem stanovnika i sa velikom ekonomskom snagom dobićemo jednu očiglednu nesrazmeru oko mogućnosti i potreba. Prema tome, mislim da je ovaj član 5. ovde dosta dobro definisan i da bi zapravo celu priču oko toga ko nas, koliko i kako ucenjuje, trebalo završiti na jedan način koji bi bio mnogo bolji, mnogo bezbolniji, a to je usvajanje jednog pravog zakona o lokalnoj samoupravi, gde se onda ova pitanja eventualno mogu marginalisati.
Hteo bih da kažem još da oni koji su za ovakav stepen autonomije za koji se zalažu, i koji stalno radikalizuju situaciju, zapravo mogu samo da se održe na radikalizaciji situacije, jer kada se odreknu tog svog političkog programa, onda mogu da se upišu u bilo koju od drugih stranaka koje postoje u Srbiji; oni stalno zagovaraju jednu tendenciju kriza i destabilizacije. Naravno, loše je kada se ta priča vezuje za manjine. Kaže se da je to potrebno zbog toga što i manjine žele tu vrstu autonomije, a ja mislim da to naravno nije istinito, jer manjine u toj situaciji neće dobiti ništa. Pare će iz Beograda otići do Novog Sada i opet je u toj Vojvodini jedna druga etnička većina, i manjina opet neće biti subjekat političkog odlučivanja, nego će biti objekat političkog odlučivanja, opet neće moći da iskažu svoja kolektivna prava i svoj politički subjektivitet.
Tu mi zapravo na ovaj način, pozivajući se na manjine, kroz ovu vrstu autonomije ne rešavamo ništa. Prema tome, dobro je što je predviđeno da taj član 5. bude redefinisan u nekom predstojećem rebalansu, kada razgovori oko toga šta je i kako je potrebno budu dovedeni do kraja.
Hteo bih da kažem još nekoliko sasvim konkretnih reči. Pregledajući celokupan budžet, mislim da je Ministarstvo poljoprivrede uradilo ponajbolju argumentaciju i detaljan prikaz stavki za šta će se sredstva iz njegovog budžeta potrošiti. Tačno se, eksplicitno može videti šta je namenjeno za regrese u poljoprivredi. Bilo bi još malo sugestija; pošto su rekli da je prvi put predviđena određena suma za voćarstvo i za vinogradarstvo, to je možda moglo da bude urađeno i za orahe i za kajsije, jer su i oni prilično deficitarni, kao i kod priplodne stoke. Pre jedno 7-8 godina imao sam takav amandman. Ne vidim da se daje regres za jarčeve i za koze. Vrlo je bitno to, jer smo pre nekoliko godina usvojili zakon gde te životinje nisu štetočine nego alternativa i perspektiva u poljoprivredi. Njihovo gajenje bi trebalo i na ovaj način stimulisati uvođenjem boljih rasa.
Na kraju, nešto o Ministarstvu za nauku. Dao sam jedan amandman sa namerom da njegove stavke budu lakše proverljive i uočljive, gde postoji jedan zakon o Matici srpskoj i jedan zakon o Srpskoj akademiji nauka. Predložio sam da se ona ukupna suma, koja je već inače planirana kod tih ministarstava, navede tako da te dve institucije, koje imaju svoje posebne zakone, a druge institucije nemaju - ni jedan od univerziteta nema, zakon o Univerzitetu u Novom Sadu ili zakon o Univerzitetu u Beogradu, nego postoji uopšte Zakon o univerzitetu i Zakon o kulturnim dobrima - da te dve stavke budu iskazane na onaj način kako one zaslužuju.
Ne treba reći da je Matica srpska najstarija kulturna institucija kod Srba, sa časopisom koji kontinuirano izlazi 175 godina. Druge države, da imaju takve institucije, stavile bi posebnu budžetsku stavku da se to vidi, jer jeste zakonska obaveza. Mi iz te oblasti imamo dva ledž specialisa, Zakon o SAN-u i Zakon o Matici srpskoj. Treba se i budžetu držati one strukture, koja je inače obaveza Republike, da se te insitutcije finansiraju iz budžeta.
Prema tome, moj amandman ide u tom pravcu. Nadam se da je moguće možda kroz Odbor za nauku ili Odbor za finansije to doraditi, pa bih onda bio spreman i da povučem taj svoj amandman, da planiramo onoliko sredstava koliko su ministarstva i inače planirala za izdvajanje za te institucije, ali se to iz ukupne sume koja je iskazana ne vidi, a ove dve institucije to zaslužuju, pa bih molio ministre da budu skloni prihvatanju ovakvih sugestija.