PRVO VANREDNO ZASEDANJE, 14.02.2002.

15. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PRVO VANREDNO ZASEDANJE

15. dan rada

14.02.2002

Sednicu je otvorila: Nataša Mićić

Sednica je trajala od 10:45 do 14:00

OBRAĆANJA

...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici,        nastavljamo rad sednice Prvog vanrednog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2002. godini.
Obaveštavam vas da, prema službenoj evidenciji, današnjoj sednici prisustvuju 122 narodna poslanika.
Molim vas da, radi utvrđivanja kvoruma, ubacite identifikacione kartice u poslaničke jedinice.
Konstatujem da imamo kvorum i da možemo nastaviti rad.
Obaveštavam vas da su sprečeni da prisustvuju sledeći narodni poslanici: Miroslav Markićević, Miodrag Jaćimović, Dragan Jočić, Vladimir Dobrosavljević, Stevan Lilić, Slobodan Radulović, Dušan Budišin, Momir Radoičić, Milan Ernjaković, Petar Mišić, Predrag Stojanović, Đorđe Čukvas, Branislav Pomoriški, Milutin Prodanović, Miroslav Martić i Juhas Atila.
Obaveštavam Narodnu skupštinu da su pozvani da sednici prisustvuju predsednik, potpredsednici, ministri i sekretar Vlade Republike Srbije, kao i sekretar Republičkog sekretarijata za zakonodavstvo.
Takođe, saglasno članovima 83. i 84. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, obaveštavam vas da sam na ovu sednicu pozvala predstavnike Narodnog pokreta "Otpor", predstavnike Udruženja porodica otetih i nestalih Srba sa Kosova i Metohije, predstavnike OEBS-a, kao i predstavnika Stalne konferencije gradova i opština Jugoslavije povodom treće tačke dnevnog reda.
Pre nego što nastavimo rad po 3. tački dnevnog reda, želim da vas obavestim da je sutra nacionalni praznik Republike Srbije - Sretenje; to je dan kada je donet prvi, savremeni, moderni Ustav Srbije, 1835. godine; četstitam vam praznik, vama i svim građanima, i pozivam vas da u 14,00 časova, u holu Skupštine, prisustvujete maloj svečanosti koja je organizovana tim povodom.
Prelazimo na 3. tačku dnevnog reda: - PREDLOG ZAKONA O LOKALNOJ SAMOUPRAVI (pojedinosti)
Reč ima narodni poslanik Branislav Ivković, po Poslovniku.

Branislav Ivković

Dame i gospodo narodni poslanici, javljam se po članu 81. Poslovnika o radu Narodne skupštine Republike Srbije.
U Narodnu skupštinu Republike Srbije, građani Srbije, pretpostavka je, biraju one ljude kojima najviše veruju, najumnije ljude, dobre domaćine, a važno je, i informisane ljude, ljude koji znaju istinu o svemu što se događa u njihovoj zemlji i o svemu što se događalo sa njihovom zemljom i oko njihove zemlje.
Po članu 81. predviđeno je da Skupština, po pravilu, na početku zasedanja, odredi vreme svoga rada. Upravo sat i po ranije, u 9,00 časova, počeo je prenos sa suđenja predsedniku SPS, Slobodanu Miloševiću. Kao gumicom u đačkoj svesci đaka prvaka izbrisana je lažna priča o genocidu, film koji je prikazan i ono što je on rekao, potrebno je da čuje svaki građanin zemlje, jer to je bukvar za patriotizam i za odnos prema svome narodu i svojoj državi.
Tražimo zbog toga, mi socijalisti, da ova sednica, radi toga da vi koji sedite u ovim salama, znate istinu o onome što se događalo, ko je manipulisao ovim prostorom i kako se branila zemlja, da sednica počne u 15,30 časova. Hvala lepo.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Gospodine Ivkoviću, kao što znate, Narodna skupština je donela odluku u skladu sa članom 81. i ne možemo rešavati dva puta po istoj stvari.
Uvažila sam zahtev narodnog poslanika Tomislava Nikolića da Skupština odluči odmah, juče, u toku sednice, i doneli smo odluku da danas redovno nastavimo rad.
Prema tome, ne možemo dva puta odlučivati o istoj stvari.
Ako niste zadovoljni, da stavim ovo na glasanje. Ne možemo da polemišemo.
Stavljam na glasanje povredu Poslovnika koju je istakao narodni poslanik Branislav Ivković.
Molim vas da se izjasnite glasanjem.
Za 27, protiv 106, uzdržanih nema, nije glasalo osam, od 141 narodnog poslanika.
Konstatujem da je Narodna skupština donela odluku da nije povređen Poslovnik Narodne skupštine, član 81.
(Poslanici SPS-a napuštaju salu.)
Prelazimo na raspravu i odlučivanje u pojedinostima o amandmanima.
Na član 105. amandman je podneo narodni poslanik Stevan Gudurić.
Vlada, Odbor za pravosuđe i upravu i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Podnosilac amandmana nije prisutan.
Da li neko drugi želi reč? (Ne.)
Stavljam na glasanje amandman.
Za šest, protiv 112, uzdržan jedan, nije glasalo pet, od 124 narodna poslanika, što znači da nemamo kvorum.
Molim narodne poslanike da utvrdimo da li imamo kvorum.
(Utvrđivanje kvoruma.)
Konstatujem da imamo kvorum.
Ponovićemo glasanje o amandmanu na član 105. koji je podneo narodni poslanik Stevan Gudurić.
Molim vas da se izjasnite glasanjem.
Za sedam, protiv 118, uzdržan jedan, nije glasalo pet, od 131 narodnog poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 106. amandman je podneo narodni poslanik Stevan Gudurić.
Vlada, Odbor za pravosuđe i upravu i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li se neko javlja za reč? (Ne.)
Stavljam na glasanje amandman.
Za nije bilo, protiv 118, uzdržan jedan, nije glasalo 15, ukupno 134 narodna poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 106. amandman je podneo narodni poslanik Dragoljub Stamenković.
Vlada i Odbor za pravosuđe i upravu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Podnosilac amandmana nije prisutan.
Da li neko drugi želi reč?
Narodni poslanik Tomislav Nikolić, zamenik predsednika poslaničke grupe SRS.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, ipak mislim da je trebalo da odložite početak današnje sednice zato što se iznose argumenti koji možda i vama mogu da koriste. Možda vas nepravedno optužujem da niste zainteresovani hoće li Srbija biti okrivljena ili ne.
Što se samog amandman na član 106. tiče, mislim da je predlagač trebalo da prihvati ovu izmenu zato što je predvideo nešto što je nemoguće ostvariti. Naime, da biste lakše pratili, pročitaću vam šta tražimo da se menja i kako da se promeni. "Organi i službe jedinice lokalne samouprave u vršenju poslova izvornog delokruga i učestvuju u pripremi zakona i drugih propisa čija je sadržina od posebnog značaja za ostvarivanje i razvoj lokalne samouprave". Mi predlažemo da ta odredba glasi: "Organi i službe jedinice lokalne samouprave u vršenju poslova izvornog delokruga i daju inicijative za uređivanje pitanja i donošenje propisa od interesa za ostvarivanje i razvoj lokalne samouprave".
Zašto mislimo da je ovo bolje da bude u zakonu? Jednostavno, nemoguće je organizovati da organi svih jedinica lokalne samouprave u Republici Srbiji učestvuju u pripremi zakona i drugih propisa. To je megalomanski, to je neshvatljivo. Gde ćete skupiti toliko ljudi, gde ćete uskladiti njihove stavove i njihova mišljenja, a ovim predlogom zakona se uvodi obaveznost njihovog učešća u pripremi zakona.
Znači, svaki narodni poslanik koji hoće da predloži zakon mora da pozove organe jedinice lokalne samouprave da učestvuju u pripremi zakona. Može čak sekretar Skupštine predlog zakona koji se tiče lokalne samouprave, a koji je podneo narodni poslanik, po Ustavu ovlašćeni predlagač, da odbije kao neuređen predlog i da kaže - izvinite, u tom predlogu nisu učestvovali organi jedinica lokalne samouprave. Ovo je, praktično, neupotrebljivo i ovo ne može da se sprovode u praksi.
Razumem da daju inicijative, da se njihovi predlozi uvažavaju, ali da učestvuju u pripremi zakona koji treba da se donese, a koji se tiče lokalne samouprave, to je nemoguće. Trebalo je da predlagač zakona prihvati. Ništa se ne menja, ostaje njihovo pravo i da daju inicijative, da daju mišljenje o predlozima zakona, kao što je to bilo i do sada.
(Predsednik: Vreme.)
Ali, da učestvuju u pripremi zakona i da na to bude obavezan svako ko predlaže zakon, to je nemoguće.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko prijavljuje za reč o ovom amandmanu?
Podnosilac amandmana, mada niste bili prisutni kada sam vas prozivala, ali ajde.

Dragoljub Stamenković

Srpska radikalna stranka
Kad god došao, dobro došao.
Dame i gospodo narodni poslanici, SRS kao podnosilac ovog amandmana koji obrazlažem, smatra da treba promeniti tačku 4) u članu 106. zakona.
To je maločas govorio i zamenik šefa poslaničke grupe SRS, gospodin Tomislav Nikolić. Teško je nama, narodnim poslanicima, više raspravljati o ovom zakonu koji je toliko amandmanima izmenjen, pa onda amandmanima na amandmane dodatno menjan, da shvatimo šta je suština ovog zakona i potpuno smo sigurni da će usaglašavanje pojedinih članova pri uređenju konačnog teksta zakona, ako to bude radila supruga onog ministra unutrašnjih poslova, saveznog, trajati možda godinu, možda dve-tri.
Nije nam jasno zbog čega se žurilo sa ovim zakonom, zašto ga raspravljamo na vanrednoj sednici, kada imamo najavu da ćemo imati novog ministra lokalne samouprave, možda je trebalo sačekati, pa da taj ministar podnese predlog zakona, da se još malo razmisli o njemu. Možda je bila preča nužda da bar jedan zakon koji ministar Batić predlaže bude usvojen, makar to i ne bio njegov zakon, jer je izmenjen amandmanima. Ono što možemo da kažemo o ovom članu je da je to uopšte vezano za ceo zakon.
Gospodin Batić svoje zakonske predloge crpi iz svoje kadrovske baze, zato su takvi zakoni, jer je kadrovska baza siromašna. Zamolio bih gospođu predsednika Narodne skupštine da opomene ministra da iz svoje klupe ne dobacuje poslaniku. Reče mi - šta lupaš budalo. To više govori o ministru Batiću nego o meni.
Dame i gospodo narodni poslanici, čemu onda narodni poslanici kao ovlašćeni predlagači zakona, ako ove poslove treba da rade organi lokalne samouprave. Ko će finansirati te poslove i ko će te poslove u jedinicama lokalne samouprave obavljati. Dozvolite mi da se zahvalim i Čedi Jovanoviću, koji je juče prvi put javno priznao da su u Nišu pozivali građane da ne plaćaju struju. To je Živković do juče, dok to vi niste rekli, odbijao da prizna.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko javlja za reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Stavljam na glasanje amandman.
Za 22, protiv 112, uzdržan jedan, nije glasalo 11, ukupno 146 narodnih poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 107. amandman je podneo narodni poslanik Vladimir Garčević.
Vlada, Odbor za pravosuđe i upravu i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Tomislav Nikolić, zamenik predsednika poslaničke grupe SRS.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, članom 107. vi još više smanjujete lokalnu samoupravu, čak i u odnosu na ono kako je to izgledalo do sada. Uvodite još jedan nadzor nad lokalnom samoupravom. Umesto da organi Republike Srbije traže izveštaje, podatke i već šta je sve predviđeno članom 107. Predloga zakona, uvodite i organe teritorijalne autonomije.
Znači, lokalna samouprava dobija još jednog tutora. Onda će imati tutora nad tutorom, s tim što se ovaj manji tutor sve više otima tutoru nad tutorom i postaje previše samostalan. Trebalo bi da se o ovome izjasni i budući ministar lokalne samouprave. Čitam u novinama, a čujem na televiziji da je to narodni poslanik, gospodin Šabić. Vaš je ovo pokazatelj DOS-ovske vlasti. Onaj o čijem statusu treba da odluči ministar lokalne samouprave postaje ministar lokalne samouprave. Ako je i od DOS-a - mnogo je.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko prijavljuje za reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Stavljam na glasanje amandman.
Za 22, protiv 109, uzdržan jedan, nije glasalo 13, od ukupno 145 narodnih poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 108. amandman je podneo narodni poslanik Išpanovič Ištvan.
Vlada i Odbor za pravosuđe i upravu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.
Podnosilac amandmana želi reč. Izvolite.

Ištvan Išpanović

Poštovano predsedništvo, dame i gospodo, narodni poslanici, podneo sam nekoliko amandmana na ovo poglavlje i pokušaću da samo jednom diskutujem, s obzirom da je isto obrazloženje za sve ove amandmane. Molim vas za malo strpljenja.

Naime, radi se o veoma osetljivoj materiji odnosa između centralnih i lokalnih organa vlasti. Ako sam rekao da će pitanje opoziva predsednika opštine biti jedno od prvih pitanja zbog kojih ćemo menjati zakon, ovo će biti pitanje zbog koga ćemo najpre dobiti packe od Saveta Evrope, zbog toga što su ova pitanja rešena onako kako su rešena.

Pokušao sam dati jedno detaljno obrazloženje za ona rešenja koja sam ponudio. Reći ću zbog čega. Naime, "upravni nadzor nad radom lokalne samoprave se vrši na način koji obezbeđuje da obim nadzornih ovlašćenja ostane u srazmeri sa čuvanim interesima na koje se odnosi". To je citat iz Evropske povelje o lokalnoj samoupravi. Kada je Savet Evrope raspravljao neke zakone zemalja u tranziciji - Rumunija, Hrvatska, Ukrajina itd - onda je dao određene preporuke. Te preporuke mi ovde ne prihvatamo, pa se plašim da ćemo i mi doći na listu za preporuku.

Preporuka se odnosi uglavnom na to da se mi nismo držali u ovom zakonskom projektu određenog postupka. Nema onog postupka ukazivanja. Kada treba ukinuti opšti ili pojedinačni akt lokalne samouprave nema upozorenja, nego se jednostavno ukida. Međutim, šta preporuka Saveta Evrope kaže?

Kod sistema nadzornih ovlašćenja republičkih i pokrajinskih organa, trebalo bi da se držimo sledećih principa: ukazivanje na neustavnost ili nezakonitost opšteg akta radi preduzimanja odgovarajućih mera; posle toga, pokretanje sudskog postupka i to pokretanje postupka pred Ustavnim sudom od strane ministarstva nadležnog za lokalnu samoupravu, odnosno od strane nadležnog organa teritorijalne autonomije, za ocenu ustavnosti opštih akata jedinice lokalne samouprave; postoje mogućnosti Vlade Republike Srbije da vrši, do odluke Ustavnog suda (sada dolazi razlika, a što kod nas isto nema u zakonu), u krugu poverenih poslova obustavu izvršenja osporenog akta, a u krugu izvornih nadležnosti da pokrene postupak pred Ustavnim sudom i ukidanje, ali samo vrlo restriktivno i izuzetno, kada bi izvršenjem određenih odluka nastala nenadoknadiva šteta ili bi one oduzele ili ograničile zajamčenu slobodu i pravo građanina itd.

Žao mi je što Vlada nije prihvatila sve ove moje primedbe, a praktično sam preradio celo ovo poglavlje i mislim da je to trebalo prihvatiti ili se bar zamisliti nad onim rešenjima koje je Vlada prvobitno ponudila, a na osnovu ovih preporuka Saveta Evrope. Hvala vam lepo.