PRVA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANJA, 08.05.2002.

17. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PRVA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANJA

17. dan rada

08.05.2002

Sednicu je otvorila: Nataša Mićić

Sednica je trajala od 11:35 do 18:00

OBRAĆANJA

Dragiša Popović

Što se tiče Vlade, Vlada je reformska, to je za one neobaveštene, neinformisane i neverne Tome; a što se tiče amandmana neću sebi dozvoliti luksuz da drugi put budem preglasan; a ko je u pravu, a ko je u krivu, pokazaće praksa, tako da odustajem od amandmana.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Konstatujem da je narodni poslanik Dragiša Popović povukao amandman na član 15.
Na član 15. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Bojana Aleksić, Vladimir Andrić, Marina Stamenković, Milan Radulović i Nenad Lemajić.
Vlada i nadležni odbori nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li podnosilac amandmana želi reč?
Narodna poslanica Bojana Aleksić u ime podnosilaca amandmana povlači amandman na član 15.
Na član 15. je podneo narodni poslanik Dragoljub Stamenković.
Vlada, Odbor za prosvetu i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li želite reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Dragoljub Stamenković, podnosilac amandmana na član 15. Predloga zakona.

Dragoljub Stamenković

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, ovim amandmanom SRS pokušava da spreči povratak samoupravljanja.  Ono što mi smatramo da treba promeniti u članu 15, koji se odnosi na član 86. dosadašnjeg zakona, jeste da - direktora škole čiji je osnivač Vlada imenuje ministar prosvete i sporta na osnovu javnog konkursa, po pribavljenom mišljenju skupštine lokalne samouprave na čijoj se teritoriji škola nalazi.
Dakle, bez obzira što nam sigurno nije drago da je koalicija DOS na vlasti, da je ministar Gašo Knežević, da bismo želeli da se to stanje što pre promeni, ostajemo dosledni u zastupanju svog stranačkog programa i onoga što smo i pre izbora obećavali biračima.
Mi smatramo da u javnim školama, da u državnim školama, u školama koje se finansiraju iz javnih izvora i javnih sredstava ministar mora preuzeti odgovornost da on bude taj koji će imenovati diretkora škole.
Šta to znači da ministar prosvete daje saglasnost na odluku školskog odbora? To znači, drugim rečima, da ukoliko on ne da saglasnost, da direktor škole neće biti ni izabran, nego će biti ponovljen konkurs. Zašto bi onda pravili tih 15 dana, taj razmak između onoga kada on ne da saglasnost i raspisivanja novog konkursa. Mnogo je bolje, po mišljenju SRS, da ministar uzme ta ovlašćenja i koristi ih, bez obzira što, ponavljam, nije nam drago, kao čini mi se ni većini građana Srbije, da DOS u ovom trenutku vrši vlast.
Pozivam vas da prihvatite ovaj amandman.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko prijavljuje za reč o ovom amandmanu? (Da.)
Narodna poslanica Gordana Pop-Lazić, ovlašćena predstavnica poslaničke grupe SRS po ovoj tački dnevnog reda.

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, ovaj član 15. je čitav posvećen izboru direktora škole, što je veoma značajno. Predlagač nam ovde predlaže da direktore škole čiji je osnivač Vlada bira na osnovu konkursa školskih odbor po pribavljenom mišljenju nastavničkog veća škole. Znamo kako je sastavljen školski odbor, 3+3+3 odnosno tri lokalna samouprava, tri iz reda profesora, tj. nastavnog kadra i troje iz sastava roditelja.
Na tu odluku ministar prosvete naknadno daje saglasnost i tek tada je odluka konačna, a drugi učesnici u konkursu, ukoliko su nezadovoljni, mogu da vode upravni spor sa neizvesnim ishodom, odnosno sa potpuno izvesnim ishodom da ne mogu da dobiju u upravnom sporu, da je ministarova ipak poslednja i u stvari dolazimo do onoga da je ministar taj koji na kraju krajeva i bira i postavlja direktora.
Zašto onda pravimo celokupnu ovu farsu i predstavljamo u javnosti da se sada tu nešto pita neki školski odbor ili neko nastavničko veće, kada je ministar tu koji daje saglasnost, odnosno na kraju verifikuje izbor tog direktora. Ako on to ne učini, onda imamo situaciju da mora ponovo da se raspiše konkurs ili onu situaciju da šest meseci imamo vršioce dužnosti.
Sve je ovo jedno nepotrebno zamešateljstvo, a ako pođemo od toga da imamo i privatne osnovne škole, gde je osnivač fizičko ili pravno lice, gde on jedini kao vlasnik škole ima pravo da postavlja direktora, zašto se onda ne primeni isti princip, a što je u stvari i jedini ispravni princip, onog čija je imovina odnosno ko polaže vlasnička i osnivačka prava, njegovo je i da postavlja direktora. Od toga ne treba da bežimo i tu odgovornost treba da preuzmemo.
Druga je stvar što mi naravno, sumnjamo u to kakve ćete vi kadrove dovesti na mesta direktora, ali to će biti ogledalo vaše vlasti. Principijelno smo za to da ako je Vlada osnivač srednje škole, onda ministar prosvete treba da postavlja i direktora, a on naravno da odgovara za funkcionisanje škole, tako i da rukovodi, a što sve opet pokazuje celokupno lice vlasti koja je u tom momentu na sceni.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Hvala. Da li se još neko prijavljuje za reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Stavljam na glasanje amandman.
Za 31, protiv 105, uzdržan jedan, nije glasalo 35, od ukupno 172 narodna poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 15. amandman je podneo narodni poslanik Radojko Petrić.
Vlada i Odbor za prosvetu nisu prihvatili ovaj amandman.
Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Radojko Petrić, podnosilac amandmana na član 15. Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o srednjim školama. Izvolite.

Radojko Petrić

Poštovano predsedništvo, poštovani poslanici, poštovani ministre, u ime poslaničke grupe SPS podneo sam amandman na član 15. ovog zakona kojim se reguliše izbor direktora srednjih škola. Obrazloženje koje ću dati je istovetno koje sam dao za amandman, za izbor direktora osnovnih škola, jer je i predlog Vlade istovetan za izbor direktora osnovnih i srednjih škola. Naime, amandmanom se traži da se u zakon unese odredba da je ministar, u slučaju odbijanja davanja saglasnosti za izbor direktora, dužan da u roku od 15 dana od dana dostavljanja odluke da obrazloženje u pismenoj formi o tome  zbog čega  ne daje saglasnost.
Logično je da se tek posle tog dobijanja obaveštenja raspisuje ponovni konkurs za popunjavanje mesta direktora srednjih škola. Polazeći od činjenice da je izbor kod javnog konkursa sproveo školski odbor, a koji je sastavljen zaista reprezentativno, i to od jedne trećine članova školskog odbora koje predlaže Vlada, jedne trećine koji se bira tajnim glasanjem od predstavnika kolektiva i jedne trećine školskog odbora koji biraju roditelji tajnim glasanjem, zaista je tada logično da ministar dostavi obaveštenje, odnosno obrazloženje zbog čega nije prihvatio taj predlog i odluku školskog odbora. Ovo još ima veću težinu ako se zna da se prethodno kolektiv izjašnjava i daje svoje mišljenje za tog direktora.
Zašto Vlada ne prihvati ovaj amandman? Koji su to razlozi da ministar ne da obrazloženje zbog čega nije dao saglasnost, da kaže i navede koji su to razlozi.Ako ministar ne veruje kolektivu škole, školskom odboru, njihovom poznavanju ličnosti predloženog kandidata, ako je dobio informaciju od inspekcije ili školskih nadzornika, odnosno prosvetnih savetnika, neka bar navede koji su to razlozi zbog čega je direktor taj koji je predložen od strane školskog odbora, nepodoban. Pa da se ne desi da on ima neke informacije koje dolaze tajnim kanalima, pa da to liči na policijsku, a ne na pravnu državu.
Ako se ne navedu razlozi zbog čega se ne daje saglasnost, to će veoma iskomplikovati situaciju po školama. Predloženi kandidat za direktora time se dovodi u nezgodan položaj. Sumnjaće se da je učinio neko delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje funkcije direktora škole, ali eto oni u kolektivu za to ne znaju i u toj sredini. Na drugoj strani, vladaće uverenje da je politika u pitanju, odnosno da je u pitanju politička pripadnost nekoj stranci. Pre 15 dana u uvodnom izlaganju, vi ste gospodine ministre ovde kazali da je u prethodnom periodu izbor direktora škola bio politički obojen i da se ubuduće...
(Predsednik: Vreme.)
... to neće više dešavati. Još nekoliko rečenica. Međutim, sa ovim se vidi da ta obojenost ne da ostaje, nego se još i pojačava. Zaista, ako Vlada želi da za direktore škola budu birani zaista najbolji stručni i moralno čisti ljudi, isključiće političku pripadnost kao uslov za postavljanje direktora jedne škole, bilo koje na području Srbije. Mislim da je potpuno logično da se ovaj amandman prihvati i to će ujedno predstavljati znak da se uvažava pravna država i vladavina prava. To će biti doprinos onome što ste vi ministre obećali.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Hvala. Da li se još neko prijavljuje za reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Stavljam na glasanje amandman.
Za 49, protiv 104, uzdržanih nema, nije glasalo 20, od ukupno 173 narodna poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 15. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Dragan Marković, Miloš Lukić, Petar Petrović i Adam Urošević.
Vlada i Odbor za prosvetu nisu prihvatili ovaj amandman.
Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Petar Petrović u ime podnosilaca amandmana na član 15. Predloga zakona. Izvolite.
...
Jedinstvena Srbija

Petar Petrović

Poštovano predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, gospodine ministre, poslanički klub SSJ podneo je amandman sledeće sadržine - u članu 15. posle stava 5. dodaje se novi stav 6. koji glasi: "Ako ministar prosvete u roku iz stava 4. ovog člana ne dostavi saglasnost na odluku školskog odbora o izboru direktora, smatra se da je data saglasnost i odluka o izboru postaje konačna." I dosadašnji stavovi 6. do 9. postaju stavovi 7. do 10.
Predloženi amandman ima za cilj da obaveže ministra prosvete da u utvrđenom roku odluči o davanju saglasnosti na izbor direktora. Naime, u praksi se često dešava, kada su potrebne određene saglasnosti od nadležnog organa odluke nižih organa, a u ovom konkretnom slučaju školskog odbora, pa da dolazi do tzv. ćutanja administracije. Šta se dešava, ukoliko ministarstvo ne da saglasnost u roku od 15 dana. U stavu 4. ovog zakona je predviđen rok od 15 dana.
Znači, mora da se obaveže ministarstvo da mora dati saglasnost ili negativno mišljenje o predlogu, o odluci školskog odbora. U slučaju da ne da, poslanički klub SSJ smatra da je tada ministarstvo saglasno sa izborom, odnosno sa odlukom školskog odbora i odluka postaje konačna. Jednostavno, cilj je da se ministarstvo natera, ponavljam, da u roku od 15 dana od dana dostavljanja odluke školskog odbora odluči o tome. Znači, da ima hrabrosti da kaže da odluka školskog odbora nije dobra ili je jednostavno saglasan sa tom odlukom i dostaviće pozitivno mišljenje. Hvala.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Hvala. Da li se još neko prijavljuje za reč? (Da.) Reč ima narodni poslanik Tomislav Nikolić, zamenik predsednika poslaničke grupe SRS. Izvolite.

Whoops, looks like something went wrong.