PETO VANREDNO ZASEDANjE, 11.07.2002.

3. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PETO VANREDNO ZASEDANjE

3. dan rada

11.07.2002

Sednicu je otvorila: Gordana Čomić

Sednica je trajala od 10:30 do 21:05

OBRAĆANJA

...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko javlja za reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 49. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Rajko Baralić, Branko Ružić, Joca Arsić i Radojko Petrić.
Da li predstavnik podnosilaca amandmana želi reč o ovom amandmanu? Izvolite, narodni poslanik Rajko Baralić.

Rajko Baralić

Član 49. govori o postupku za izdavanje dozvola i o javnom konkursu. U ime SPS-a sa grupom narodnih poslanika podneo sam amandman koji se odnosi na drugi stav ovog člana: "Javni konkurs se obavezno raspisuje", i mi sada molimo da se ovde doda "jednom godišnje". Zbog čega?
Zbog toga što kod oglašavanja, kod javnog konkursa, ne moraju biti podeljene sve slobodne frekvencije, što najverovatnije neće biti slučaj, ali ukoliko neko u međuvremenu ispuni određene uslove i ima ambiciju da se bavi ovim poslom ili bilo čim drugim u ovoj oblasti, ne treba da bude prepušten volji ili slobodnoj proceni agencije, odnosno ovog saveta, već zakon treba da obezbedi da najmanje jednom godišnje, ukoliko postoje slobodne frekvencije, treba da budu oglašene i da zainteresovani konkurišu. Mislim da bi to bilo korektno rešenje. Hvala.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko javlja za reč? Izvolite, reč ima potpredsednik Vlade gospodin Žarko Korać.
...
Socijaldemokratska unija

Žarko Korać

Zahvaljujem se, predsednice, poštovani narodni poslanici, ovo bi bilo umesno da ovde ne stoji, pročitaću drugi stav: "Javni konkurs se obavezno raspisuje kada na osnovu plana raspodele radiofrekvencija postoje mogućnosti za izdavanje novih dozvola za emitovanje programa". Što znači da konkurs može da se raspiše dva puta mesečno, čak jednom nedeljno, u zavisnosti od toga da li se pojavila slobodna frekvencija.
Ali, tačno je, kada bi tu važila primedba, da ne piše - javni konkurs se obavezno... Znači, ne može agencija da taktizira, da raspisuje kada se nagomilaju frekvencije, kad se njoj sviđa. Onog trenutka kada se oslobodi frekvencija ona mora da raspiše konkurs. Odmah da kažem da to može da bude jednom u dve godine, ali i jednom nedeljno. Zavisi od toga koliko frekvencija ima.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko javlja za reč? (Ne.)
Na član 52. amandman su podneli narodni poslanici Toma Bušetić, Joca Arsić, Miloš Nešović i Sreten Mitrović.
Da li predstavnik podnosilaca amandmana želi reč? Izvolite, reč ima narodni poslanik Joca Arsić.

Joca Arsić

Poštovane koleginice i kolege, poslanička grupa SPS-a, odnosno grupa poslanika je podnela amandman na član 52. predloženog zakona, kojim je predvidela brisanje tačke 5) u članu 52. koji glasi da uz prijavu na javni konkurs treba dostaviti: dokaz o registraciji podnosioca prijave za obavljanje delatnosti proizvodnje i emitovanja radio i televizijskog programa; dokaze o ispunjenosti uslova iz člana 50. st. 1. tač. 2) i 3) ovog zakona, a to su - tehnički, organizacioni i programski uslovi za proizvodnju i emitovanje programa koje podnosilac prijave treba da ispunjava, i uslovi utvrđeni posebnim zakonom kojim se uređuje oblast telekomunikacija i propisima donetim na osnovu njega, koje podnosilac prijave treba da ispunjava za dobijanje dozvole za radiodifuznu stanicu; takođe - dokumentaciju koja se odnosi na predloženu programsku koncepciju; i, pored toga - organizaciono - tehničku koncepciju i strukturu kadrova; i u tački 5) koju mi osporavamo - projekciju planiranih godišnjih prihoda i rashoda, sa njihovom specifikacijom i podacima o finansijskom potencijalu podnosioca prijave, i - ako podnosilac prijave  i u vreme podnošenja prijave emituje radio i/ili televizijski program, i  finansijski izveštaj zajedno sa bilansom stanja i uspeha za poslednju poslovnu godinu pre godine u kojoj se podnosi prijava na javni konkurs; pored toga, i izjavu da ne postoje smetnje u smislu odredaba ovog zakona o nedozvoljenoj medijskoj koncentraciji; dokaze o izvršenoj uplati depozita i administrativnih taksi za podnošenje prijava.
Mi smatramo da je suvišna ova tačka 5) oko bilansa stanja i godišnjih prihoda i rashoda, jer ako ovo treba da bude jedan od uslova za dobijanje frekvencija, odnosno dobijanja dozvola za rad, na ovaj način je to suvišno, jer se sve ovo reguliše posebnim propisima - način finansijskog poslovanja, bilans uspeha i imovina ovog podnosioca zahteva. To može da dovede, ako to služi kao kriterijum, u različite položaje, jer onaj ko se ozbiljno bavi proizvodnjom programa, ko se bavi ulaganjem u kvalitetne i dobre programe, može da ima lošiji bilans uspeha nego onaj ko se bavi jednostavnim prenosom, korišćenjem tuđih programa, pravljenjem manje kvalitetnih programa.
Na taj način, ako je ovo jedan od uslova i kriterijuma za dodelu dozvole, nećemo imati ravnopravno posmatranje, a mislim da nije ni odlučujuće ni bitno da se ovaj bilans uspeha i ovo što spada u sferu drugih zakona nađe u ovom članu kao tačka 5), pa smo predložili brisanje ove tačke. Hvala.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Hvala. Za reč se javio narodni poslanik Vojislav Šešelj.
...
Srpska radikalna stranka

Vojislav Šešelj

Toliko sam dobrodušan i dobronameran da sam se žrtvovao i dva puta se nisam javljao po određenim amandmanima, a vi ne znate to da cenite.
Vidite, ovaj amandman ima smisla jer se tu insistira da se izbaci tačka 5) u kojoj se kaže da je podnosilac prijave za dobijanje frekvencije dužan da dostavi i - projekciju planiranih godišnjih prihoda i rashoda (sa njihovom specifikacijom) i podatke o finansijskom potencijalu podnosioca prijave. Ali, iz ovoga nije jasno šta je za njega povoljnije, da dokaže ogroman finansijski potencijal ili veoma mali.
Pažljivo sam pratio obrazloženja povodom nekih ranijih članova zakona od strane potpredsednika Vlade Žarka Koraća i on je izražavao bojazan od onih koji imaju ogromno bogatstvo, koji bi ovde mogli da nam nametnu određene uslove u radiodifuziji, određenu politiku koja bi se kosila sa nacionalnim interesom.
Ovde treba naglasiti šta je poželjnije: da neko nema ništa, a hoće frekvenciju da bi dobio nešto, ili - neko ima preterano mnogo, pa iz luksuziranja želi da ima i televiziju. Kao Bogoljub Karić, koji je imao banku, razne druge finansijske institucije, pa na kraju poželeo i televiziju, onako zabave radi. Dakle, šta vi ovde tražite - to objasnite.
Drugo, ako neko traži frekvenciju i ako je spreman da plaća godišnju nadoknadu, ta godišnja nadoknada ne sme biti suviše mala, sitna, zanemarljiva. Neće se valjda sa tim poigravati. Dobije frekvenciju, a nije u stanju da emituje program. Jer, ako ne emituje program oduzeće mu se frekvencija posle izvesnog vremena. Dakle, uopšte nema potrebe da na ovome insistirate.
Bilo bi dobro da prihvatite ovaj amandman i da brišete tačku 5) Dakle, ako je on sposoban da plati frekvenciju, uostalom za vas je poželjnije da on plati frekvenciju, da ne emituje program, pa ćete moći još nekome da dodelite, pa ćete imati veći prihod, i u ovom slučaju je to sasvim bespotrebno.
Druga stvar, kako on da vam unapred napravi ovaj finansijski plan i specifikaciju? Možda on ima 100 ili 200.000 dolara na raspolaganju, kupi od toga tehniku i tek planira da zaradi svojim programom, da se okuša. Znam u startu da će retko ko moći da zaradi. Televizija do sada kod nas nikome nije donela pare. Svi oni koji su formirali privatnu televiziju ili su imali višak para, pa su želeli tu skupocenu igračku sebi da priušte, ili su imali neke političke razloge da to rade. Niko nije uspeo da ostvari profit do sada obavljanjem radiodifuzije, niko.
(Glasovi: Željko Mitrović.)
E, Željko Mitrović je novac nelegalno stekao na drugi način, pa ga je samo prao preko programa svoje televizije.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Za reč se javio predsednik  poslaničke grupe DOS, narodni poslanik Čedomir Jovanović.
...
Demokratska stranka

Čedomir Jovanović

Poštovana gospođo Mićić, dame i gospodo narodni poslanici, veoma je važna ova tačka 5) i ona se ne može brisati. U njoj se, podsetiću vas, veoma jasno utvrđuje obaveza davanja projekcije planiranih godišnjih prihoda i rashoda, sa specifikacijom, i podataka o finansijskom potencijalu podnosilaca prijave.
Zašto je to važno - pa to je važno zbog člana 53. Ja vas podsećam, to smo nekoliko puta činili, i predstavnik predlagača zakona, i mi kao predstavnici poslaničke grupe DOS, da posmatramo zakon kao celinu.
U članu 53. se zapravo utvrđuje postupanje agencije nakon podnetih prijava. U tački 5) tog člana zapravo se vidi smisao postojanja tačke 5) prethodnog člana, dakle člana koji je sada predmet naše rasprave. Jer, u slučaju da se za korišćenje iste radiofrekvencije prijavilo više lica koja ispunjavaju uslove, daje se prednost onome koji na osnovu podnete dokumentacije pruža veće garancije da će doprinositi kvalitetnijem i raznovrsnijem programu.
Dakle, ta dokumentacija se daje pre i na osnovu date dokumentacije agencija donosi svoju odluku. Zato je potrebno, između ostalog, izaći sa konkretnim finansijskim planom, videti da li postoji, a to je veoma jasno utvrđeno tačkom 2) člana 50, tehnička, organizaciona i programska osposobljenost onoga ko aplikuje na frekvenciju da u potpunosti odgovori propozicijama predviđenim ovim zakonom.
Mi imamo 1.300 što radio, što TV stanica, ali se na prste jedne ruke mogu nabrojati one koje u potpunosti poštuju tehničke standarde. Ne govorim o kvalitetu programa, o tome možemo da raspravljamo, ali oni poštuju tehničke standarde, pokrivaju teritoriju za koju su dobili dozvolu, emituju program u zakonom utvrđenom roku, plaćaju državi naknadu za tako nešto, taj program je i tehnički kvalitetan, tako da može da se primi. Zbog toga je potreban ovaj stav 5. i ne možemo se odreći njega.
Ne vidim da time zapravo diskriminišemo nekog ako raspolaže manjim finansijskim sredstvima. Naprotiv, može se videti, ukoliko on na osnovu manjih finansijskih sredstava pažljivo planira taj proizvodni, odnosno emitovani program, da je i on sposobniji za taj posao, i to nije ključna kategorija, pogotovo ne ako se uzme pozivanje na član 53. u kome se kaže da će savet prilikom donošenja odluke o izdavanju dozvole za emitovanje programa uzeti u obzir i doprinos tog podnosioca prijave ostvarivanju načela uređenja odnosa u oblasti radiodifuzije.
Dakle, ovo su sve veoma bitne stvari i nije moguće doneti ozbiljnu odluku ako vam neko ne dostavi finansijski plan, ne kaže kakvi su njegovi tehnički kapaciteti, a to se ne može uraditi na osnovu obećanja i lepih reči, već na osnovu dokumentacije.