PETA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 18.12.2002.

6. dan rada

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Pošto na listama poslaničkih grupa više nema prijavljenih za reč, pre zaključivanja načelnog pretresa, pitam da li žele reč predsednici, odnosno predstavnici poslaničkih grupa ili još neko ko nije iskoristio svoje pravo iz člana 89. Poslovnika? (Ne.)
U tom slučaju, zaključujem načelni pretres.
Pre prelaska na pretres Predloga zakona u pojedinostima, obaveštavam vas da je Zakonodavni odbor, na osnovu člana 142. stav 4. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, odbacio kao nepotpune: amandman na član 2. koji su zajedno podneli narodni poslanici Jovan Todorović, Ljubomir Mucić, mr Radojko Petrić i prof. dr Bora Stanimirović; zatim, amandman na član 53, koji je podneo narodni poslanik Miroljub Veljković; na kraju, amandman kojim se posle člana 74. dodaje novi član 74a, koji je podnela narodni poslanik Gordana Pop-Lazić.
Na osnovu člana 142. stav 5. Poslovnika Narodne skupštine, ovi amandmani ne mogu biti predmet rasprave na sednici Narodne skupštine.
Saglasno članu 136. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Reč je tražio zamenik predsednika poslaničke grupe Srpske radikalne stranke, narodni poslanik Tomislav Nikolić. Povreda Poslovnika.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, juče sam u raspravi u načelu govorio o ova dva amandmana, za koja sada gospođa Čomić kaže da ne mogu da budu predmet rasprave. To bi bio neki moj načelni stav u pogledu tumačenja Poslovnika, ali vas upozoravam, gospođo Čomić, da je princip već prekršen i da su na ovaj način već i prihvatani amandmani na pojedine predloge zakona, pa čak i jedan amandman Demokratske stranke Srbije na Poslovnik Narodne skupštine Republike Srbije. Na to sam vas upozoravao blagovremeno.
Amandmanom je prihvaćena izmena člana Poslovnika, koja uopšte nije bila predviđena Predlogom za izmenu i dopunu Poslovnika. Kada se jednom ustanovi princip da narodni poslanik amandmanom može da menja i ono što nije menjano predlogom za izmene i dopune, taj princip mora da se poštuje do kraja.
Ne mogu naši amandmani da budu odbačeni samo zato što su ih podneli poslanici Srpske radikalne stranke, a da budu prihvaćeni amandmani sa zakonski istim okvirom samo zato što ih je podnela Demokratska stranka Srbije, u to vreme pripadnik skupštinske većine.
U jednoj raspravi povodom zapisnika sa prethodne sednice Narodne skupštine upozorio sam da ste izmenili Poslovnik i u članu koji nije bio predviđen za izmenu, ali ste ga izmenili prihvatajući amandman narodnih poslanika Demokratske stranke Srbije. Podneo ga je Dragan Jočić.
Zato vas upozoravm, ne možete da odbacite ove naše amandmane. Danas će o njima da se raspravlja i da se glasa. Pretpostavljam da će ih skupštinska većina odbiti, pošto ih nije prihvatio ni predstavnik Vlade.
Ali, da bismo znali da se nalazimo u Narodnoj skupštini, da svi imamo ista prava i iste obaveze, da se ne čita potpisnik, već ono što u tekstu piše, nemojte da primenjujete dvostruke aršine. Ova Narodna skupština će raditi po istim principima, bez obzira na to da li je predlagač onaj ko pripada Vladi Srbije, vladajućoj većini u parlamentu ili pripada opoziciji. Jer, imamo ista prava. Primenjuju se isti propisi, pa i ovaj propis na osnovu koga donosimo zakone.
Uopšte ne prihvatam vašu konstataciju da naši amandmani mogu da budu odbačeni ako su isti takvi vaši amandmani, koji pripadate većini ili ste pripadali, svojevremeno bili prihvatani. To su najgori amandmani, to su oni koji su pokvarili ovaj poslovnik do te mere da se mi više uopšte ne osećamo ravnopravnim u sali Narodne skupštine.
Zbog toga tražim da se o ovoj povredi Poslovnika izjasni Administrativni odbor, a od vas tražim da bez obzira na stav Zakonodavnog odbora (on ima pravo i da odbije, a ne znam ko mu je dao to pravo).
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Tri minuta.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Završavam.
On može samo da konstatuje da li je amandman pravno moguć ili nije. On ne može da kaže da amandman nije potpun. On ne može da ceni celishodnost amandmana.
Zbog toga nas ne obavezuje mišljenje Zakonodavnog odbora. Mi smo podneli amandman u roku. Službe skupštinske su ga propustile kroz proceduru. O njemu su se izjašnjavali odbori. Red je da se o njima izjasni i Narodna skupština.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Narodni poslanik se nije, praktično, pozvao na povredu Poslovnika, već na nepravilnu primenu člana 142. stav 4. Poslovnika Narodne skupštine od strane Zakonodavnog odbora.
Pri tome, obrazlažući svoju primedbu presedanima, kojima mogu da budem sklona kao narodni poslanik, a koji se odnose uglavnom na anglosaksonski pravosudni sistem, češće na američki, gde se na osnovu presedana pravi pravna praksa, ako je do presedana uopšte došlo.
Sednica Zakonodavnog odbora je održana, Odbor je doneo odluku i na osnovu primene člana 142. stav 5. amandmani neće biti predmet rasprave na sednici ove skupštine, a sednica Administrativnog odbora će biti zakazana u Poslovnikom određenom roku.
Povreda Poslovnika, po novom osnovu? Izvolite.
Narodni poslanik Tomislav Nikolić, zamenik predsednika poslaničke grupe SRS, povreda Poslovnika.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Vi ste se pozvali na jedan član Poslovnika. Na taj član se poziva i Zakonodavni odbor i tvrdi da amandman nije potpun. Amandman je potpun, ima osnov po kome se podnosi. Odnosi se na zakon koji se menja, ima obrazloženje, podnet je u roku.
To su uslovi koji se postavljaju da bi amandman bio potpun. Vi ne možete sa obrazloženjem da amandman nije potpun da odbacite amandman koji je potpun.
Da ste rekli - amandman se ne prihvata zato što se odnosi na izmenu člana zakona koji nije menjan predlogom zakona, o tome bismo mogli da raspravljamo po drugom osnovu, ali to nije utvrdio ni Zakonodavni odbor. On je samo rekao da amandman nije potpun.
Amandman je potpun, da nije potpun, ne bi ga propustile skupštinske službe. Kada se već pozivate na precendent, tamo zaista presedan stvara pravo gde pravo nije regulisano, ali ovde kod nas je sve regulisano zakonom. Nama je izvor prava napisani zakon. Nama je Poslovnik izvor prava. Ako je prekršen jednom i to ste odobrili, ne možete idući put da kažete da je prekršen, pa da nećete da odobrite, onda ostaje sumnja, a nas gledaju građani Srbije, ostaje sumnja da ste odbacili amandman samo zato što su ga podneli narodni poslanici SRS.
To i jeste istina.
Vi se time i rukovodite, ali vas pozivam da pred očiglednim činjenicama promenite svoje stavove. U stanju sam da vam za pet minuta donesem dokumentaciju o tome kada ste sve prihvatili amandmane koji su na ovaj način bili nepotpuni. Pa ako ste ih već prihvatali, sada i ne očekujem da ih prihvatite, ali moraju da uđu u proceduru. Onda, neka skupštinska većina odluči hoćeli biti prihvaćeni ili ne, tim pre što amandmani popravljaju predlog zakona, regulišu materiju koju je ostavio predlagač zakona neregulisanom i koja će da pravi teškoće u primeni zakona.
Na primer, član 53. na koji se poziva zakon u skoro svakom članu uopšte ne reguliše materiju oko koje se zakonodavac poziva na taj član.
I da ima malo mudrosti kod predstavnika Vlade, prihvatio bi amandmane ili bi on podneo amandmane na svoj predlog zakona i mogao bi posle toga da se diči da ima jedan tekst zakona koji iduće godine neće morati da menja. Ovako, garantujem vam, moraćete ponovo da menjate Zakon o budžetskom sistemu, pa makar zbog člana 53.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Konstatujem da je narodni poslanik Tomislav Nikolić samo proširio obrazloženje i svoju argumentaciju za povredu Poslovnika, a moje obrazloženje i objašnjenje ostaje isto kao i u prethodnom slučaju, s tim što je narodni poslanik u pravu, da, mi imamo pravni osnov na osnovu kojeg donosimo odluke i taj pravni osnov je iskorišćen za odbacivanje amandmana kao nepotpunih.
Prelazimo na član 2. na koji je amandman podneo Aleksandar Vučić.
Odbor za finansije i predstavnik Vlade nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Podnosilac amandmana nije tu.
Da li neko drugi od ovlašćenih učesnika u raspravi želi reč? (Da.)
Reč ima zamenik predsednika poslaničke grupe SRS, narodni poslanik Tomislav Nikolić.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Pošto je predlagač zakona promenio ceo član 8. Zakona o budžetskom sistemu, valja ukazati na razlike između prethodnog člana i onog koji se sada predlaže, a odnosi se na ovlašćenja ministra finansija. Ministar finansija sada članom 2. dobija ovlašćenje da investira novčana sredstva koja se nalaze na konsolidovanom računu trezora Republike na domaćem ili na inostranom finansijskom tržištu novca ili kapitala. Novčana sredstva, koja se nalaze na konsolidovanom računu do sada je mogao da investira na domaćem tržištu i to naravno likvidne rezerve.
A, ako se dalje tumači član 8. i kada pogledate stav koji kaže da lokalni organ uprave nadležan za finansije može zaključiti ugovor sa ministrom o investiranju novčanih sredstava na konsolidovanom računu trezora lokalne vlasti, to znači da lokalni organ vlasti može sa ministrom da zaključi ugovor da ministar na inostranom finansijskom tržištu novca i kapitala plasira i novčana sredstva lokalnih samouprava. Dakle, nije samo sa konsolidovanog računa trezora Republike, nego i sa konsolidovanog računa trezora lokalnih vlasti, kako se to ovde naziva u ovom zakonu. To otvara pandorinu kutiju.
Najpre je, moram da kažem, besmisleno u jednoj od najsiromašnijih zemalja u Evropi koja ima, kako vi rekoste, najskromniji budžet, čija je svaka stavka budžeta već predviđena za neko socijalno davanje, budžeta koji sa preko četrdeset i nešto posto finansira socijalne obaveze, besmisleno je predvideti da će biti sredstava za investiranje. Besmisleno je. Na ozbiljnim tržištima ga neće biti. Ako budete imali milion evra za investiranje, pa ko ste to vi, gde da se pojavite, na kojoj berzi, sa milion evra i da vas neko respektuje kao partnera. Sramota je za jednu državu da se sa tim iznosom, a neće biti ni milion evra, biće 500.000 evra, da se pojavljuje uopšte na berzi.
Druga stvar, a koja brokerska kuća će to da radi? A, čime će da nam garantuje da nam ne ode taj budžet, da se ne desi za jedan dan da ga investirate, da berza pukne, a znate kako Amerikanci zaljuljaju i tokijsku berzu, i moskovsku berzu kada im to treba, propadnu ljudi za noć, propadaju države za noć, dalje u ropstvo uvlače države, a nećete da prihvatite dva člana, dva amandmana SRS, a jedan od njih utvrđuje i odgovornost minitra za investirani novac.
Nećete da prihvatite odgovornost ministra za novac koji se investira. Ostaje isključivo odgovornost ministra za zaduživanje, investiranje nije zaduživanje, to su dva potpuno različita tela, to su antipodi, znači ministar odgovara kada se zadužuje Republika, a kada Republika investira, onda ministar neće da odgovara, jer ministar hoće da špekuliše na berzi; svoje pare, tetkine pare, nečije pare, investirajte u berzu, špekulišite, nemojte sa državnim novcem.
Hoću da prihvatim na domaćem tržištu novca i kapitala da investirate koliko god hoćete. Vi ste član Vlade, a Vlada snosi odgovornost za ono što vi radite. Valjda ćete se smilovati jednom u mandatu barem ovde da nam podnesete izveštaj šta ste uradili, ako nećete jednom godišnje, na šta vas obavezuje Ustav i Poslovnik, ali da vi narodske pare i ne samo pare Republike, nego i pare svih lokalnih vlasti, investirate po svom nahođenju, ne podnoseći izveštaj nikome, ne odgovarajući čak ni prekršajno za to što činite, mislim da to u ovoj našoj Srbiji još nijedan čovek svojim dosadašnjim životom i radom nije zaslužio, a posebno niste vi ministre, vi niste minitar finansija, vi ste ministar za poreze.
Vi ste ministar za ubiranje poreza, za šišanje, vi ste jedan berberin ministar.
(Predsedavajuća: Pet minuta.)
Naravno, to treba razumeti i to govorim u prenesenom značenju, a vi možete da se krivite koliko god hoćete. Dobro, videćemo ko je koga ošišao kada sudovi budu presuđivali. Za razliku od vas DOS-manlija, kod nas sudovi rešavaju, ne rešavaju revolucionarni sudovi i ne rešava želja i volja. Tako da ono što ste meni oteli, čekam prvo da vidim šta će sud o tome da kaže. Na svu sreću, postoje sudovi u Srbiji.
(Predsedavajuća: Šest minuta.)
Ti si mi oteo, ti si mađarski privrednik i nemam sa tobom o čemu da razgovaram. Meni da dođe neko ko ovde u Srbiji ....
(Predsedavajuća: Potrošeno je vreme za raspravu o amandmanu.)
... plaća poreze da me pita, hoću. A ti što si 15 godina plaćao poreze Mađarskoj, ti o tome nemoj da pričaš. Ministre, razmislite vi malo bolje o ovom amandmanu. Mislim da nemate taj kapacitet. Kada kažem kapacitet, mislim na sve vrste kapaciteta da toliku odgovornost preuzemete na sebe.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko od ovlašćenih učesnika u raspravi javlja za reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Jovan Todorović, ovlašćeni poslanik poslaničke grupe SPS.

Jovan Todorović

Gospođo Čomić, gospodine ministre, dame i gospodo narodni posalnici, poslanička grupa SPS podržaće amandman gospodina Vučića zato što je logičan i smislen. Ovde se otvara jedno pitanje, kako se uopšte može desiti da imamo višak finansijskih sredstava na konsolidovanom računu trezora Republike i da ta sredstva možemo plasirati i u inostranstvu. Dakle, kako uopšte možemo kao trezor, kao republičke finansije doći u tu situaciju. Vidim jedan jedini način, a to je da nam se odobri zajam za finansiranje budžetskog deficita, da zajam potiče iz inostranstva, a da se ta sredstva za neko vreme i dalje nalaze u inostranstvu, pa da se eventualno može odlučiti da se ta sredstva plasiraju u inostranstvu.
To je jedina mogućnost da dođe do investiranja na stranom tržištu. Onda se postavlja pitanje, zašto smo mi zapravo uzimali zajam, da li ga je trebalo uzimati ako smo već u prilici da ga investiramo na inostrano tržište. Zato je smisleno da se ovaj amandman prihvati i da se takve moguće situacije izbegnu. Dakle, to je u najbo ljoj nameri.
Drugo, u vezi sa ovim članom, poslanička grupa SPS podnela je amandman koji je Zakonodavni odbor odbio kao nepotpun. Ne znam šta je tu nepotpuno, gospođo Čomić, a pitam i ljude koji su u Zakonodavnom odboru radili na tom pitanju, pošto nema obrazloženja. Mi smo rekli, ako postoji višak novčanih srestava u republičkom trezoru, da o njegovom plasmanu odlučuje Vlada, a ne ministar. Ako postoji višak novčanih sredstava u trezoru lokalne samouprave ili autonomne pokrajine, da o plasmanu tog viška sredstava ne odlučuje ni jedan pojedinac. Dakle, ne ovlašćeno lice u nadležnom organu za finansije lokalne samouprave nego izvršni organ te lokalne samouprave. Ne znam šta je tu nepotpuno.
Treće, tim amandmanom predložili smo da se pojam investirati zameni pojmom plasirati. Da li ima išta potpunije nego što je tekst amandmana koji smo podeni u ime poslaničke grupe SPS. Zato predlažem gospodinu ministru da bude do kraja otvoren za ovakvu vrstu predloga i za popravku zakona i da prihvati, bez obzira na stav Zakonodavnog dobora, amandman gospodina Vučića i SRS i amandman koji je na ovu temu podnela poslaničak grupa SPS.