TREĆA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 02.04.2003.

2. dan rada

OBRAĆANJA

...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
 Upozoravam vas na prekoračenje dozvoljenog vremena.

Bora Stanimirović

Izvinjavam se, završavam. Zbog toga predlažemo da se samim tim i član 2. menja i da se formira još jedno ministarstvo. Znam da ministar sada to neće moći u ime Vlade da prihvati, ali neka se bar razmišlja, znam da se o tome razmišljalo, a to je ministarstvo za omladinu i sport. Hvala lepo i izvinjavam se.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
 Hvala. Da li se još neko prijavljuje za reč? (Ne.)
Na član 17. amandman je podnela narodni poslanik Nataša Jovanović.
Odbor za pravosuđe i upravu i predstavnik predlagača nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Nataša Jovanović.
...
Srpska napredna stranka

Nataša Jovanović

Dame i gospodo narodni poslanici, SRS prilikom prvobitne izmene zakona o ministarstvima pre dve godine, kao što su to uradile neke poslaničke grupe, nije izričito tražila da postoji ministarstvo za sport. Apsolutno je neprihvatljivo da se Ministarstvo prosvete, koje je nadležno i za sport, bavi određenim poslovima.
Naime, u članu 17. se kaže da što se delatnosti sporta tiče, "Uprava za sport, kao organ uprave u sastavu Ministarstva prosvete i sporta, obavlja poslove državne uprave i stručne poslove koji se odnose na: sport, fizičku kulturu". Neprihvatljivo je i amandmanom sam tražila da se u drugom stavu ostatak, teksta briše: da se uprava za sport bavi ostvarivanjem prava stranih sportista i sportskih organizacija i saveza u Republici Srbiji, kao i druge poslove određene zakonom.
Pre svega, zbog toga, što mi još uvek u Srbiji nemamo zakon o sportu i svi klubovi su registrovani kao udruženja građana. S druge strane, postavlja se jedan veliki problem. Ako u okviru Ministarstva za prosvetu i sport postoji ova uprava za sport, kako će moći da stavi na uvid javnosti, kao što to rade i treba da rade druga ministarstva, recimo Ministarstvo za privatizaciju, transfere pojedinih velikih klubova koje ostvaruju sa stranim sportistima.
U obrazloženju amandmana koji sam podnela, u ime poslaničke grupe SRS, jasno stoji ono što mora da bude po zakonu, a to je da su sva prava i obaveze stranih sportista i sportskih organizacija regulisana zakonom, kao za sva druga strana fizička i pravna lica. Isti je slučaj kada neko kupuje preduzeće i mi nemamo ništa protiv toga, ali da je to sve dato na uvid javnosti.
Šta sada da se desi, gospodine Šabiću, velika se prašina digla oko toga i sa pravom, zbog čega da mi ne znamo koliki su pojedini transferi u pojedinim sportskim klubovima! Imate situaciju da u Košarkaškom klubu FMP, čiji je faktički vlasnik potpredsednik Vlade Nebojša Čović, igra Amerikanac Redži Frimen, koji je u košarkaški klub doveden uz transfer koji je do dana današnjeg neobjašnjiv javnosti. Na koji način ćete tim stranim sportistima da odrežete porez, a naročito na dohodak koji ostvaruju ovde, kada oni podležu upravi za sport koja praktično po ovoj ingerenciji nema tu nadležnost. Oni moraju da se stave pod zakon kome pripadaju sva druga strana i fizička lica. U Košarkaškom klubu "Zvezda" ista je situacija. To su samo neki od mnogobrojnih primera. Tu su takođe strani sportisti, kao što su Skuni Pen i Obina Ekezije, koji su sada igrači košarakaškog...
(Predsednik: Upozoravam vas na prekoračenje vremena.)
završavam... kluba "Zvezda" i imaju transfere koji su i dan-danas neobjašnjivi javnosti. Pitanje je po kom zakonu će strani sportisti da plate porez ovde i da se ponašaju kao sva druga strana pravna i fizička lica, bilo da su u pitanju pojedinci ili strane sportske organizacije.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
 Da li se još neko prijavljuje za reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Narodni poslanici Branko Ružić i Rajko Baralić zajedno su jednim amandmanom predložili izmenu člana 18. i dodavanje novog člana 18a.
Odbor za pravosuđe i upravu nije prihvatio ovaj amandman, predstavnik predlagača, takođe nije prihvatio, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć. Izvolite.

Rajko Baralić

Gospođo Mićić, gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici. Sa kolegom Brankom Ružićem u ime SPS podneo sam amandman da se umesto jedinstvenog ministarstva formiraju dva, rizikujući da kao kontraargument dobijemo odgovor da u modernim evropskim državama postoji manje ministarstava nego što to ima naša Vlada.
Podneli smo argumente za koje smatramo da mogu biti prihvatljivi. Mislimo da i kultura i informisanje zaslužuju poseban tretman, odnosno da mogu u Vladi imati rang portfelja. Razloga ima više. Ministarstvo kulture, da ne čitam šta ovde piše, imalo bi sasvim dovoljno posla. Na svu sreću, građani Srbije i naš narod imaju šta da ponude u oblasti kulture i zaslužuju da to što imaju da ponude i to što je istorijsko i kulturno nasleđe ove države i ovog naroda treba da bude smešteno u jedno ministarstvo.
Predloženim aktom, kaže se da se ovo što je oblast informisanja se naziva medijima. Mislimo da je pojam informisanja širi od pojma medija i da zaslužuje informisanje kao takvo da ima svoje ministarstvo i svog ministra. Teško je sada u uslovima vanrednog stanja iznositi argumente "za" i "protiv". Nevezano za to, potpuno principijelno i potpuno u skladu sa razumevanjem ove problematike i delokruga nadležnosti i jednog i drugog, smatramo da bi bilo normalno, da bi bilo uputno da ovo bude razdvojeno u dva ministarstva, zbog toga što bismo onda tačno znali ko šta radi, šta su čije nadležnosti i šta je čiji delokrug rada.
Između ostalog, onda se ne bi moglo dogoditi da ministar, kao što je sada situacija, koji pokriva i kulturu i informisanje, inače i poznat i priznat dramski umetnik, u svojoj karijeri zabeleži da je, makar i u uslovima vanrednog stanja, zabranio neke listove. Kada prođe vreme, to neko neće razumeti onako kako njegova umetnička reputacija to danas zaslužuje. Zato bi bilo dobro da se tačno zna ko šta radi i da se umesto medija ovo naziva informisanjem, da se to ne nalazi u jedinstvenom ministarstvu, već da se ove dve stvari razdvoje. Postoje još...
(Predsednik: Upozoravam vas na prekoračenje vremena.)
Zahvaljujem. Postoji još nekoliko sličnih amandmana. Moguće je da to ne može danas, ali ovo zaslužuje pažnju kao i kod sporta i kod nekih drugih oblasti. Gospodine ministre, predlažem da prihvatite argumentaciju koju smo ponudili i naš amandman. Hvala.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko javlja za reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 18. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Nataša Milojević i Olgica Kirćanski.
Odbor za pravosuđe i upravu i predstavnik predlagača nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li podnosilac amandmana želi reč? (Ne.)
Na član 18. amandman je podneo narodni poslanik Dragan Ljubojević.
Odbor za pravosuđe i upravu nije prihvatio ovaj amandman, predstavnik predlagača takođe nije prihvatio amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li podnosilac amandmana želi reč?
Reč ima narodni poslanik Dragan Ljubojević.

Dragan Ljubojević

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, SRS je podnela ovaj amandman a vezano za brisanje dela nadležnosti ministarstva kulture i medija, koje se odnose na istraživanje i analitičko vrednovanje stanja i razvoja medija i odnosa sa javnošću.
Uvođenjem vanrednog stanja u Srbiji je uvedena i cenzura, ukinuta je sloboda medija - ovakav predlog zakona o ministarstvima, odnosno proširenja nadležnosti novoformiranog ministarstva za kulturu i medije predstavlja pokušaj da onaj posao koji je započet u uslovima vanrednog stanja bude nastavljen, odnosno bude dovršen u periodu po okončanju vanrednog stanja.
Vlada je, naravno, svesna da jednoga dana mora doći kraj vanrednom stanju i da mora ukinuti vanredno stanje i onda se postavlja pitanje šta će raditi sa neposlušnim medijima, sa medijima koji ne žele samo afirmativno da se odnose prema aktuelnoj vlasti, konkretno, prema Vladi Srbije, izvršnoj vlasti i prema aktuelnom režimu, odnosno DOS-u!
Dakle, ovo je pokušaj da se oni disciplinuju i da se vanredno stanje u kompletnoj oblasti, odnosno u svim društvenim oblastima, prenese i produži u redovnom stanju na medije!
Postavlja se pitanje: ko će vršiti vrednovanje stanja u medijima i ko će utvrditi kriterijume za ocenjivanje medija - da li će to biti ministar, da li će to biti kompletno ministarstvo, neki organ ili organizacija u okviru ministarstva, Biro za komunikacije, ili će to biti neka neformalna grupa ljudi, kao što je to do sada bio slučaj, npr. Beba Popović i Goran Vesić, da li će oni ocenjivati rad medija i vršiti pritisak na medije?
Da li će mediji biti vrednovani isključivo po tome na koji način se odnose prema Vladi? Mi, srpski radikali, smatramo da vrednost, kvalitet rada, bilo da su u pitanju štampani ili elektronski mediji, treba da ocenjuju građani Srbije, odnosno korisnici usluga. Ako neke novine imaju tiraž od 150.000 primeraka i prodaju od toga 130.000, 140.000 primeraka, to je kvalitetna novina, to je kvalitetan medij, to je nešto što na tržištu uspeva i prolazi.
S druge strane, ako imamo neki medij koji afirmativno piše o vlasti, odnosno o Vladi, a ima tiraž od 1.000, 2.000, 3.000 ili 5.000 primeraka, a od toga sama Vlada otkupi pola tiraža, ova druga polovina tiraža je u remitendi, to, kako god Vlada ocenjivala, ne može da vude kvalitetan medij.
Stoga smatram da se ovaj amandman mora prihvatiti i da ovim amandmanom sprečavamo mogućnost da i po okončanju vanrednog stanja Vlada uređuje, odnosno vodi uređivačku politiku medija.
(Predsednik: Upozoravam vas na prekoračenje vremena.)
Danas u Srbiji nemamo nijedan zakon koji reguliše javno informisanje. Ovim i ovakvim aktom praktično se ostavlja Vladi da ona vodi i kaznenu, i kadrovsku, i uređivačku politiku svih medija u Srbiji.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li još neko želi reč o ovom amandmanu?
Ima reč narodni poslanik Gordana Pop-Lazić.

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, istraživanje i analitičko vrednovanje stanja i razvoja medija moglo bi da bude, i jeste nadležnost skupštinskog Odbora za kulturu, i to je sasvim dovoljno, a nadležnost Ministarstva za kulturu ne može da bude nikako. Jer, zamislite da ministar izađe u sredstva javnog informisanja, bilo kog, vidim ovih dana, kako traje vanredno stanje, ne skidaju se sa televizije, novine pišu samo o njima, oni to, naravno, zloupotrebljavaju za širenje svojih političkih ideja, za satanizovanje svih onih koji drugačije politički misle, pre svega SRS,  izađe i kaže - te i te novine, na osnovu istraživanja i analitičkog vrednovanja nekog tima, kao što je recimo sada ovaj tim koji je formiran u sklopu ove komisije za ispitivanje medija u slučaju ubistva predsednika Vlade, bivšeg, Zorana, zaboravih mu ime, Đinđića, Zorana Đinđića, stavljen je čovek, kao predsednik te komisije, Petar Luković.
To je čovek koji ima svoju kolumnu u Vremenu i koji koristi isključivo ili gotovo isključivo hrvatski novogovor, i sada je on najkompetentniji da se bavi ovim istraživanjem. To su ta vaninstitucionalna delovanja, koja postoje do sada, a sada hoćemo ovim zakonom o ministarstvima da to sve i legalizujemo i da mediji budu potpuno pod kapom ministra za kulturu i medije. I gde je tu onda sloboda medija? Nema je nigde!
Možda, gospodo, niste čuli, jer mediji ne izveštavaju dovoljno ili ne izveštavaju uopšte, a pogotovu Služba za informisanje Skupštine ne izveštava, a nama poslanicima novinari više ne smeju ni da priđu; poslanici SRS juče su Skupštini predali predlog odluke za obrazovanje anketne komisije Narodne skupštine Republike Srbije radi utvrđivanja činjenica i okolnosti vezanih za ubistvo predsednika Vlade, Zorana Đinđića, jer se dokazuje da su državni organi bili nespremni da se efikasno bore protiv organizovanog kriminala, to je sada svima valjda jasno.