OSMA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 28.05.2003.

2. dan rada

OBRAĆANJA

...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Pošto na listama poslaničkih grupa više nema prijavljenih za reč, pitam da li se za reč javljaju predsednici poslaničkih grupa? (Ne.)

Pošto nema prijava za reč, zaključujem pretres i, saglasno članu 136. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.

Na član 1. amandman je podnela narodna poslanica Nataša Jovanović.

Imamo dva amandmana nakon kojih će ministar dati završnu reč.

Ima reč narodna poslanica Nataša Jovanović.
...
Srpska napredna stranka

Nataša Jovanović

Dame i gospodo narodni poslanici, gospodine ministre, vi ste pokazali, gostujući na državnoj televiziji, na RTS-u, koji nije dostupan za Narodnu skupštinu i za celokupnu javnost, da ima problema u funkcionisanju vašeg Ministarstva, odnosno na relaciji vaše Ministarstvo, Narodna banka Jugoslavije, tzv. Savet ministara i sve ono što ste preuzeli na svoja pleća, ukidajući bivšu SR Jugoslaviju, a stvarajući kvazidržavnu zajednicu.

Kada je prošle godine bilo reči o Zakonu o tržištu hartija od vrednosti, mi smo govorili u kontekstu funkcionisanja berze hartija od vrednosti i nekako je to bilo u isto vreme kada je usvajan i Zakon o privatizaciji.

Mnogo toga se desilo u međuvremenu, ali ništa od obećanog, gospodine Đeliću, ni onoga što ste vi obećali, ni gospodin Aleksandar Vlahović, ministar za privatizaciju, već je stvoren jedan vakuum prostor u kome mešetare najjači, tzv. bankarski lobi. Jedan od tih je više puta danas spominjan od poslanika SRS.

Za vas bi najbolje bilo da prihvatite amandman koji sam podnela na član 1, da se on briše, kao i kolege Ljubojevića koji će odmah posle da obrazlaže amandman na član 2, jer je apsolutno nemoguće, ma koliko to da vam obećaju i gospodin Pajtić i gospodin Siniša Mitrović, da do 30. maja u ponoć, odnosno do 29, kolega me koriguje, izglasate izmenu ovog zakona.

Ono što karakteriše ovakav potez nije samo neusaglašenost, ova o kojoj sam govorila, već nespremnost Vlade, vašeg ministarstva, vas lično i ljudi koji vas okružuju u ostatku DOS-a da brzo, onako kako vam to nalažu vaši mentori iz tzv. Evropske unije, a zatim i onako kako vas zakon obavezuje, rešavate narastajuće probleme. Ali, ne bi to bilo strašno da to od vas samo očekuju banke, berza i vaši spoljni nalogodavci, već je najstrašnije što od vas očekuju pre svega građani Srbije da rešavate te ekonomske i socijalne probleme.

Evidentno je da država emituje hartije od vrednosti, ali to samo moramo da posmatramo u kontekstu ogromnog budžetskog deficita za 2003. godinu.

Uskoro ćemo verovatno biti u situaciji da opet na dnevnom redu imamo neki budžetski rebalans.

Gospodine Đeliću, pre nego što se to desi, mogući su u tom smislu određeni potezi poslaničke grupe SRS, jer mi koji se domaćinski odnosimo prema svemu onome o čemu treba da se stara jedna odgovorna vlast, jedna poslanička grupa ili njeni predstavnici, ne možemo da dozvolimo i da - u ovom opštem mešetarenju i otimanju, bolje reći pljački novca od strane građana, to činite vi i ljudi koji se na takav način nedomaćinski odnose prema budžetskim sredstvima - tolerišemo da se ogromne sume novca, milijarde i milijarde dinara izdvajaju nenamenski, kao što je to bio slučaj sa RTS-om, dok sa druge strane ne izvršavate one zakonske obaveze na koje ste se sami obavezali kada ste glasali o ovom zakonu.

Gospodine ministre, simptomatično je i vi ste se požalili gospođi koja je bila vaš domaćin na RTS-u, da vam je zbog toga i zdravlje ugroženo, da su i vama i ljudima oko vas i nervi i, kako ste rekli, živci popustili. Simptomatično je da vi ne možete oko osnovnih stvari da se dogovorite, već smo u "Službenom glasniku" dobili i odluku o imenovanju vršioca dužnosti predsednika komisije. Kad već u državi nemamo, a treba da imamo legalno i legitimno izabranog predsednika, onda bar možete za jednu komisiju da se dogovorite, a ne da i tu imate vršioca dužnosti.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko prijavljuje za reč o ovom amandmanu? (Nema prijave.)

Na član 2. amandman je podneo narodni poslanik Dragan Ljubojević.

Da li želite reč?

Izvolite.

Dragan Ljubojević

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, Vlada u gotovo svim slučajevima kada predlaže zakone Narodnoj skupštini Republike Srbije traži da zakon ili stupi na snagu danom objavljivanja u "Službenom glasniku" ili narednog dana od objavljivanja u "Službenom glasniku", a član 120. Ustava Republike Srbije, još uvek važećeg, još uvek aktuelnog, jasno definiše kada zakoni ili drugi opšti akti stupaju na snagu. Citiram član 120: "Zakon, drugi propis ili opšti akt stupa na snagu najranije osmog dana od dana objavljivanja, osim ako, iz naročito opravdanih razloga, nije predviđeno da ranije stupi na snagu".

Što se tiče poslaničke grupe SRS, mi smatramo da u obrazloženju ovog zakona ni ministar finansija, niti Vlada Republike Srbije nisu argumentovano i suvislo obrazložili razloge za donošenje po hitnom postupku, a i za stupanje na snagu ovog zakona narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku".

Imajući u vidu činjenicu da je 30. maja 2002. godine bilo obavezno da se otpočne primena i usaglašavanje učesnika na tržištu hartija od vrednosti sa odredbama ovog zakona, ako znamo da je 30. maj u petak i ako se ovaj i ovakav zakon usvoji, sasvim je jasno i sasvim je izvesno da ovaj zakon neće biti moguće usvojiti sutra - 29. maja, da će on najranije, s obzirom na to kako teče rasprava u parlamentu Republike Srbije, biti usvojen u subotu 31. maja, tako da ni ova odredba člana 2. Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o tržištu hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata neće poštovati rok do 30. maja 2003. godine.

Postavlja se pitanje zašto nije ovaj rok do sada poštovan, zašto nije formirana komisija za hartije od vrednosti. Očigledno je da su sukobi unutar vladajuće koalicije, unutar nekih političkih stranaka koje glume opoziciju, a u stvari su vlast, imaju monetarnu vlast, toliko veliki da nije bilo moguće postići kompromis i formirati tu komisiju. To je osnovni razlog zašto se predlaže ovaj zakon i zašto se rok od šest meseci pomera na rok od 10 meseci.

Nije nam ovde pružena nikakva garancija da će u roku od 10 meseci, odnosno od ova naredna četiri meseca biti prevaziđen taj sukob unutar koalicionih partnera i da će u roku od 10 meseci biti usklađeni ovi zakoni, odnosno da će biti izvršeno usaglašavanje učesnika na tržištu hartija od vrednosti sa odredbama zakona. Vrlo lako može da se desi da za četiri meseca dobijemo zakon sličan ovome, u kome se traži da se rok od 10 meseci pomeri na 12 meseci.

Za razliku od koleginice Nataše Jovanović, koja je predložila da se ovi amandmani usvoje, da se ovaj zakon briše, predložio bih ministru finansija da podnese ostavku i da tako učini nešto dobro za ovu državu.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko prijavljuje za reč o ovom amandmanu? (Nema prijava.)

Pošto smo završili pretres Predloga zakona u pojedinostima, pitam da li ministar finansija i ekonomije gospodin Božidar Đelić želi završnu reč?

Izvolite.

Božidar Đelić

Hteo bih samo da prokomentarišem nekoliko pitanja i da pokušam da odgovorim na nekoliko nedoumica. Što se tiče, prvo, razloga; nema trećeg razloga nego ona dva koja sam napomenuo. Prvi je to što uistinu ljudi koji se bave poslovima posredovanja ili, pak, berze ili koriste hartije od vrednosti, zbog toga što u momentu ustavnih promena nije bilo dovoljno ni volje, ni snage, ni koncentracije da se taj posao odradi, a on je bio zahtevan, jer je to veoma obiman posao, jednostavno oni nisu bili u stanju da to odrade u datim rokovima i to je šteta.

Međutim, mislim da bi oni još nekako i mogli da to odrade, ali još je važnije i zbog toga je ovo odlaganje za četiri meseca nužno, a obrazložiću zbog čega četiri, ne šest ili 12 meseci: to je zbog toga što se traži, kao što i nalaže Zakon o sprovođenju Ustavne povelje, da do kraja 2003. godine države članice - Srbija i Crna Gora - ingerencije koje prelaze na nivo tih država članica i celo zakonodavstvo uklope i upodobe ostatku tog zakonodavstva.

To je ono što ćemo mi predložiti ovom cenjenom domu u sledećih nekoliko nedelja, jer, naravno, uveliko radimo na izmenama i dopunama ovog zakona, kao što radimo, kao što sam napomenuo, na novom zakonu o osiguranju, koji je nužan i čućemo tu o nekim zloupotrebama u nekim osiguravajućim društvima, kao što je to DD OR Novi Sad, tako da uvedemo red i na tom tržištu osiguranja.

Najzad, hteo bih da komentarišem u nekoliko rečenica, pripremamo izmene i dopune Zakona o platnom prometu. Tu možemo da kažemo da je prelazak platnog prometa u banke Srbije bio najuspešniji od svih zemalja bivše SFRJ. To je, po ocenama svih onih koji su pratili te promene, najuspešnije i najbrže. Da li je to bilo perfektno? Nije.

I iz tri razloga mi ćemo predložiti izmene i dopune. Prvo, to je zbog toga što sistem prinudne naplate, pripremila ga je Narodna banka, nije dao očekivane rezultate i on se sada menja, što je nužno. Drugi razlog, to smo uočili u relacijama između države i banaka, nemamo primerenu kaznu za one banke koje ne poštuju dogovor i ugovor, imamo mogućnost da idemo preko dužničko-poverilačkih odnosa, sa jedne strane, ili pak isključenja iz tzv. RTGS, što znači kraj banke i tražićemo neke kazne za one banke koje se oglušuju na opravdane namere države da rukovodi svojim novcem.

Treći razlog je da uvedemo još efikasniji sistem u smislu ubiranja i raspoređivanja javnih prihoda, naročito ono što se pokazalo kao neproblematično, to možemo videti i kasnije, što je još efikasnije, a to je nominiranje prihoda za lokalnu samoupravu nekih manjih fiskalnih formi, jer je tu bilo problema. Znam da je u jednom momentu čak četiri milijarde dinara bilo na nekim privremenim računima, jer banke su propuštale naloge, a ticali su se javniih prihoda i gde nisu bili korektno oformljeni i zbog toga su neke lokalne samouprave u prvih nekoliko nedelja primene platnog prometa imale neke teškoće.

Međutim, u globalu svi nezavisni eksperti i ljudi iz bivših republika, pa i međunarodne finansijske organizacije, veoma su visoko ocenili prelazak platnog prometa u banke i tu je možda razlika između onoga što se pre dešavalo, a to je da se pričalo o prelasku platnog prometa u banke, ali se uvek predlagalo, a mi smo to najavili i mi smo to uradili.

Što se tiče drugih suštinskih razloga, kao što sam napomenuo, u smislu što bolje primene ovog zakona, mi ćemo predložiti neke izmene i dopune. One neće biti suštinske, ali su ipak dovoljno važne da idemo kroz izmene i dopune ovog zakona, tako da u potpunosti odgovara privrednom i zakonskom ambijentu Srbije i ne bih se vratio na onih nekoliko elemenata koje sam naznačio, o tome ćemo pričati, siguran sam, za koju nedelju.

Jedna tema koju nisam napomenuo, a koja je dva puta pomenuta od strane nekih govornika, to je pitanje Srbije i Crne Gore. Možemo primetiti da domen tržišta kapitala finansijskog sistema je sada u potpunoj ingerenciji Srbije, tj. Crne Gore. Ovaj zakon koji nismo mi predložili, niti ste ga vi izglasali, nego su ga predložile savezne institucije i izglasao savezni parlament, on je formalno bio jugoslovenski, ali je faktički bio srpski.

Već tada Crna Gora je imala svoj Zakon o hartijama od vrednosti i već je nekoliko godina uredila na svojstven način ovaj domen. Moram da kažem da posle upodobljavanja ovog zakona imaćemo pitanje koje nije lako, a koje je važno, a to je način na koji će moći da se ostvari promet hartija od vrednosti između Srbije i Crne Gore. To je još jedan od elemenata koji ćemo morati da nađemo i da regulišemo i u ovom zakonu i odgovarajućem aktu na nivou državne zajednice, da na taj način i tu bude jedna državna zajednica, da imamo harmonizaciju ekonomskih sistema u tom domenu.

Nažalost, imajući u vidu koliko su u Crnoj Gori te stvari odmakle, neće to biti lako uraditi odjedanput, ali naravno, to će biti jedan od koraka i moraćemo da ga preduzmemo. Najzad ono što je bilo pitanje, želim samo da pojasnim neke institucije, jer nekoliko govornika je malo pobrkalo te lončiće, mi imamo dve institucije koje su pomenute. Sa jedne strane imate Agenciju za sanaciju banaka i osiguranje depozita, tu je taj savet o kome ste pričali i ona je organ koji je ustanovljen još daleke 1989. godine, njen je cilj da se bavi restrukturiranjem i sanacijom, nažalost, kao što smo videli prošle godine i pokretanjem postupka, odnosno stečaja nekih banaka koje su nelikvidne i nesolventne.

Isto tako, u izmenama i dopunama odgovarajućeg zakona mi ćemo predložiti isto u tom paketu koji se tiče finansijskog sistema da ta agencija, isto kao što Agencija za privatizacij ima veoma jasno određene ingerencije za privatizaciju realnog sektora, da ta agencija bude jasno naznačena kao onaj izvršni organ koji će se baviti privatizacijom banaka.

Na taj način tamo gde Ministarstvo privatizacije nadgleda, uz Agenciju za privatizaciju, sav taj deo oko realnog sektora, Ministarstvo finansija i ekonomije, uz tu agenciju za restrukturiranje banaka, za privatizaciju banaka, a to će biti jasno naznačeno u njenom novom nazivu, isto će u paraleli biti naznačena i odgovorna za taj isti transparent i proces koji nas očekuje. Jer kroz izmene na nivou jednog zakona na saveznom nivou država je postala većinski vlasnik u devet banaka i tri banke bi trebalo da budu privatizovane, naravno kroz jedan tenderski proces koji će biti javan, a to će biti do kraja ove godine i to su JU banka, Novosadska banka i Kontinental banka.

Drugi organ, to je komisija za hartije od vrednosti i ona se zvala - Savezna komisija za hartije od vrednosti, a njena ingerencija je nadgledanje prometa hartija od vrednosti, ma odakle one dolazile, da li su to banke, osiguravajuća društva ili pak neke druge institucije.

U ovom momentu mi aktivno razmatramo optimalan model organizacije nadzora tog finansijskog sistema i najverovatnije ćemo ovom cenjenom domu predložiti koncept koji je u zadnjih deset godina bio dobro prihvaćen u zemljama u tranziciji, a to je da nadgledanje osiguravajućih društava i penzionih fondova koji će se pojaviti i kod nas. I veoma je važno da oni budu strogo regulisani, pa i uz to da hartije od vrednosti budu objedinjene u jednoj agenciji, ili snažnoj upravi, dok bi nadzor banaka u sledećih nekoliko godina ostao u Narodnoj banci, gde se taj posao korektno obavlja i danas.

Znači, to su te dve stvari. Niti je Labus u komisiji za hartije od vrednosti, niti sam ja, već ono o čemu ste pričali se tiče Agencije za sanaciju banaka.

Sve u svemu, imate pred vama nešto što je više tehničke, ali i suštinske prirode, u smislu želje da ovaj veoma važan zakon u sprovođenju nekih procesa, kao što je proces privatizacije, dalji promet deonica koje se budu stavile u promet kroz proces privatizacije, isto tako obveznica, državnih, pa i privatnih, a da ne govorim o tome da će biti veoma važno obezbediti da ne bude trgovanja po nekim insajderskim tzv. privilegovanim informacijama.

Zbog svega ovoga mislim da je posve celishodno da posvetimo još nekoliko nedelja da ovaj zakon iznikne i počne njegova primena na pravi način i da na taj način možemo da imamo još jednu ključnu tačku u našem pravnom prometu, što će omogućiti da se sve u finansijskom sistemu odvija na civilizovani i pošten način.

Hvala puno na pažnji.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Zahvaljujem gospodinu ministru i zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.

Prelazimo na 4. tačku dnevnog reda: - PREDLOG ODLUKE O IZMENAMA I DOPUNAMA POSLOVNIKA NARODNE SKUPŠTINE REPUBLIKE SRBIJE

Primili ste Predlog odluke koji je podneo narodni poslanik Bojan Pajtić.

Primili ste amandmane na Predlog odluke koje su podneli narodni poslanici: Veroljub Arsić; Branislav Blažić; Dušan Ilić; zajedno Joca Arsić i Rade Bajić; zajedno Živodarka Dacin i Đura Lazić i zajedno Joca Arsić i Rajko Baralić.

Molim predstavnike poslaničkih grupa da podnesu prijave za reč sa redosledom.

Primili ste izveštaje Administrativnog i Zakonodavnog odbora.

Saglasno članu 156. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram jedinstveni pretres o Predlogu odluke.

Pitam da li predlagač akta želi reč? (Da.)

Reč ima narodni poslanik Bojan Pajtić, predsednik poslaničke grupe DOS - Reforma Srbije.