Poštovane kolege, nakon zaista nerazumne odluke da se spoji rasprava o tri zakona, teško je govoriti pojedinačno o bilo kom od ovih zakona u ovim uslovima. Ja ću pokušati nešto da kažem o Predlogu zakona o sprečavanju nasilja i nedoličnog ponašanja na sportskim terenima, mada je o ovom zakonu u ovom trenutku posebno teško govoriti. Mi do ovog trenutka nismo dobili mišljenje nadležnog odbora o ovom zakonu, nismo dobili mišljenje niti Vlade niti bilo kog odbora o podnetim amandmanima.
Dakle, u ovom trenutku objektivno nema uslova za raspravu o ovom zakonu i vi bi, gospođo Mićić, kao predsednik Skupštine trebalo da prekinete raspravu o ovom zakonu, dok se ne steknu po Poslovniku predviđeni uslovi za nastavak rasprave. Teško je govoriti o zakonu kada ne znate kakav je stav predlagača zakona o vašim amandmanima, a to može suštinski i ključno da opredeli vaš stav prema ovom zakonu.
(Predsednik: Dobićete izveštaj do rasprave o amandmanima.)
Rasprava je u ovom trenutku.
(Predsednik: Do rasprave u pojedinostima, ovo je zajednički načelni pretres.)
Ne očekujem da ćete vi postupiti po mom predlogu. Dužan sam da skrenem pažnju na još jednu stvar, na još jedno kršenje Poslovnika sa vaše strane kada je ovaj zakon u pitanju. Ovaj zakon je ušao u proceduru 22. marta prošle godine i od tada je sasvim sigurno prošlo ne jednom nego tri puta po 90 radnih dana, koliko je po Poslovniku predviđeno da bi se bilo koji akt mogao staviti u proceduru.
Dakle, ovaj zakon na ovaj način nije mogao da se nađe pred poslanicima, vi ste prekršili Poslovnik, a mogli ste jednostavno da zamolite predlagača da formalno ponovo podnese ovaj zakon i ne bi ništa bilo sporno.
Uprkos tome, hajde da pređemo i preko toga, da pređemo i preko te činjenice, nismo imali ni uvodno izlaganje predlagača zakona o ovoj temi. Ono što je malopre rekao gospodin ministar pravde, koga nema ovde, zaista je više nego skromno da bi se zauzeo stav o ovom zakonu.
Dakle, sve su to uslovi koji otežavaju raspravu, ali svesni smo potrebe da se ovaj zakon donese. Nadam se da ćemo usaglasiti stavove oko ovog zakona i da će ovaj zakon biti donet u ovoj skupštini i da će biti predmet konsenzusa svih poslaničkih grupa, jer smo svesni da je zakon potreban.
Demokratska stranka Srbije je u postupku tretiranja ovog zakona obavila niz konsultacija sa stručnjacima za ovu oblast, sa pravnim ekspertima i sa predstavnicima navijača, dakle, sa onima na koje se ovaj zakon neposredno odnosi. Rezultat tih naših razgovora i konsultacija je da je ovo prihvatljiv način da se reguliše ova oblast. Zakon kao model, kao koncept, moguće je i na drugi način usvojiti, ali ovo je jedan prihvatljiv način.
Dakle, zakon može da se podrži i evidentno je da je rađen po uzoru na neke zapadnoevropske zakone iz ove oblasti, pre svega po uzoru na Englesku i Italiju. I, ako se zakon bude primenjivao u praksi kao što se primenjuje u tim zemljama, on može biti dobra osnova u sprečavanju ovih devijantnih pojava na sportskim terenima.
Naravno, pri tom ne možemo gajiti iluzije i ne treba zakonodavac da gaji iluzije da će isključivo usvajanje ovog zakona otkloniti sve posledice devijantnih ponašanja na sportskim borilištima; ne smemo zaboraviti nikada da svi moramo raditi kao društvo, i sve institucije ovog društva, na otklanjanju onih društvnih uzroka koji dovode do ovakvog devijantnog ponašnja navijača, dakle te naše omladine i na ulicama i na drugim mestima, pa i na sportskim terenima.
Mislim da treba naglasiti da ovo nije zakon protiv huligana, kako se to ovih dana tretira u delu javnosti, već zakon koji treba da zaštiti većinu onih normalnih građana ove zemlje, dakle ljudi koji odlaze sa najboljim namerama na sportske terene.
Ovo je zakon koji treba da omogući svima koji hoće da prisustvuju tim sportskim priredbama da tamo povedu svoju decu, a da pri tom ne misle i da ne rizikuju da će se vratiti sa sportskih terena razbijene glave, slomljene ruke itd, a to je sve zbog jedne male grupe huligana koji se tamo ponašaju izvan društvenih normi.
Nekoliko sugestija ću dati u smislu, pre svega, primene ovog zakona, a zatim ću ukazati na par stavova koje u zakonu treba po mišljenju DSS-a promeniti. Dakle, dobro je što ovaj zakon prenosi ovlašćenja i odgovornost na sportske klubove i sportske organizacije, na organizatore sportskih takmičenja. To je prva dobra stvar.
Druga stvar u primeni zakona, na to bi trebalo obratiti pažnju: ovo ne bi trebalo da bude zakon za "Zvezdu" i "Partizan". Ovo je zakon za velike klubove i za neke derbi utakmice, utakmice velikog rizika. Dakle, ovaj zakon treba primenjivati dosledno i jednako na sve sportske priredbe u zemlji, od onih utakmica školskog ranga, od utakmica najniže lige, od seoskih liga, pa sve do velikih derbija i velikih utakmica. Samo u tom slučaju ćemo imati njegovo tačno i potpuno dejstvo.
Još jedna dobra stvar, nešto što je novina u našem zakonodavstvu, dobro je što zakon tretira svojim odredbama i neposredne aktere u sportskim događajima, a tretira ih krivično. Dobro je što su i sami sportisti koji su na terenu, treneri, uprave, druga službena lica i svi oni koji su na terenu, a nisu u gledalištu, obuhvaćeni ovim zakonom. Do sada nismo imali takvu praksu, a ubuduće će strukovni savezi sportskih organizacija sankcionisati prekršaje na samim igralištima, ali ovim zakonom se otvara mogućnost da i sportisti, dakle oni koji se nedolično ponašaju i koji uzrokuju ovakve pojave, mogu da odgovaraju prekršajno i krivično.
Naravno, ono što ne bi bilo dobro, to je da policija shvati da ovim zakonom, da tako kažem, dobija još jedan pendrek. Dakle, ne sme se shvatiti ovaj zakon kao represivna mera u rukama policije. Policija mora takođe svoje ponašanje na sportskim terenima uskladiti sa ovim zakonom i sa drugim važećim zakonima u ovoj zemlji, ne sme ona biti ta koja će da iritira navijače. Nažalost, do sada smo bili svedoci toga da i policija na pojedinim sportskim manifestacijama svojim ponašanjem, nepotrebnim prekoračenjem ovlašćenja, uzrokuje loše ponašanje navijača.
Na kraju, juče je to neko od prethodnika u diskusiji govorio, problem je što se ovaj zakon primenjuje samo u Srbiji; Crna Gora u ovom trenutku nema sličan zakon. Takmičenja najviših rangova su zajednička na nivou državne zajednice i to će da stvara veliki problem, biće diskriminacije u odnosu na klubove i navijače u Srbiji, ali mislimo da je bolje i tako nego nikako, s tim što treba raditi sa Crnogorcima da i oni ovakav ili sličan zakon donesu dok se situacija ne usaglasi i izjednači.
Primedbe DSS-a na ovaj zakon, što smo pokušali da damo kroz šest amandmana na zakon, tiču se, pre svega, ovlašćenja policije i redarske službe na stadionima. Dakle, nismo hteli da dajemo amandmane koji će biti suprotni duhu i koncepciji ovog zakona. Oni se tiču, pre svega, preciziranja ovlašćenja redarske službe, u članu 8, i policije, u članu 17. stav 3. ovog zakona. Smatramo da nije dobro kako je to ovde zakonodavac predložio da se daje jedno široko diskreciono ovlašćenje i redarskoj službi i policajcu da maltene po slobodnom nahođenju može da zabrani ulazak na sportski objekat bilo kome ako mu se u tom trenutku učini nesimpatičnim.
Nadamo se da će ovi amandmani biti prihvaćeni i da će biti prihvaćen naš amandman na član 23. stav 1. gde predlažemo brisanje ovog stava. Smatramo da bi ova formulacija kako je data u zakonu na neki način bila ponovo povratak verbalnog delikta, i to kolektivnog; iz tog razloga predlažemo da se ovako formulisani stav zakona briše, a da se analogno primenjuju odredbe Krivičnog zakona koje inače regulišu ovu materiju, dakle, vređanje po verskom, nacionalnom itd. osnovu. Dakle, to bi trebalo da se primenjuje u ovoj varijanti.
Demokratska stranka Srbije će u svakom slučaju podržati ovaj zakon, a nadamo se da će se prihvatanjem naših amandmana stvoriti uslovi da ovaj zakon podržimo u celini.