DESETO VANREDNO ZASEDANjE, 09.07.2003.

4. dan rada

OBRAĆANJA

...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko prijavljuje za reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 22. amandman je podneo narodni poslanik Bojan Pajtić.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije su prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Pošto smo završili pretres Predloga zakona u pojedinostima, pitam da li predstavnik predlagača želi da završnu reč o ovoj tački dnevnog reda? Na kraju ćete sve? Hvala.
Zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Prelazimo na 3. tačku dnevnog reda: - PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POREZU NA PROMET (pojedinosti)
Primili ste predlog zakona koji je podnela Vlada Republike Srbije.
Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici: zajedno Golub Rajić i Rajko Baralić; zajedno Jovan Todorović i Ljubomir Mucić; Ljubomir Kragović, Vitomir Plužarević, Dragan Čolić, Dragan Ljubojević, Goran Cvetanović, Milorad Mirčić, Dragoljub Stamenković, Milovan Radovanović; zajedno Živanko Radovančev i Golub Rajić; i Bojan Pajtić.
Primili ste izveštaje Odbora za finansije i Zakonodavnog odbora.
Pošto smo obavili zajednički načelni pretres u okviru koga je razmotren i Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezu na promet, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na član 1. amandman je podneo narodni poslanik Ljubomir Kragović.
Predstavnik Vlade i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Ljubomir Kragović.

Ljubomir Kragović

Srpska radikalna stranka
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, Predlog izmena i dopuna Zakona o porezu na promet je jedan dokaz o radu Vlade Republike Srbije koja ovaj predlog dostavlja, evo po treći put Republičkom parlamentu. Ono što je najinteresantnije je upravo što se ovim zakonom udarno najavljuje kako će se ovim poreskim rešenjem poreza na promet za 20% osloboditi štampani mediji i izdavači, tako da će knjige, časopisi, dnevna i povremena štampa biti oslobođena i plaćanja poreza na promet.
Problem je u tome što su upravo na ovaj član Zakona kada su se tada oporezovali štampani mediji i izdavači, ukazivala poslanička grupa SRS, a naročito prof. dr Vojislav Šešelj kao nešto što je neprimereno demokratskim društvima i civilizovanom svetu.
Najzad je ministar uvideo da je tu pogrešio, pa sada ukida.
Druga mogućnost, odnosno drugi razlog za donošenje ovog zakona je zbog usvajanja Zakona o finansijskom lizingu gde se ovde ponovo navodi jedan razlog koji se po samoj proceduri nameće, tako da porez na promet proizvoda ne plaća kada davalac lizinga kupuje proizvode radi davanja lizinga, već onog momenta kada davalac lizinga daje proizvode što je normalno i što je suvišno ovim predlogom zakona.
Inače, konkretno, poslanička grupa SRS na član 1. podnela je amandman koji treba da se menja i da glasi: "U zakonu o porezu na promet u članu 2. stav 2. u tački 6) tačka na kraju se zamenjuje zapetom i dodaju se reči iznad vrednosti utvrđene propisom koji donosi Vlada Republike Srbije; i dodaje se tačka 7) nabavka proizvoda od strane primaoca lizinga u poslu finansijskog lizinga".
Gospodine ministre, ovo je jedna ideja SRS da se i Vlada odrekne jednog dela poreza radi veće kasnije dobiti, tako što, ako se proizvođač odriče svoje zarade na proizvode koje poklanja, a u cilju reklame i propagande, prezentacije i slično, radi povećanja prodaje, zašto se država ne bi odrekla jednog dela poreza radi povećanja prodaje istog proizvoda, a samim tim i povećanja prihoda od poreza na promet.
Ideja je gospodine ministre, da se i Vlada odrekne jednog dela, da se tu iznese jedan iznos koji će lično Ministarstvo da utvrdi, da se oslobode poreza oni koji reklamiraju tu proizvodnju i koja ide u te reprezentativne ili propagandne i reklamne svrhe, tako da bi taj proizvod bio traženiji na tržištu, a samim tim kasnije bi se ostvarili veći prihodi i veći dodaci.
Garantujem da su ovo dovoljni razlozi i da će ministar da prihvati ovaj amandman Srpske radikalne stranke. Hvala.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko prijavljuje za reč? (Da.)
Narodna poslanica Gordana Pop-Lazić, zamenik predsednika poslaničke grupe SRS.

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
Poštovane kolege, mi smo iskoristili mogućnost da intervenišemo u članu 2. Zakona o porezu na promet čije se izmene i dopune traže, i to ne u ovom delu u kome je Vlada učinila, naravno nemamo ništa protiv predložene dopune da se i nabavka proizvoda od strane primaoca lizinga u poslu finansijskog lizinga se smatra prodajom i prometom i samim tim da bude predmet poreza, ali smo smatrali da u tački 6. stav 2. ovog člana treba omogućiti proizvođačima da se oslobode jednog dela poreza za korišćenje svojih proizvoda u svrhu reprezentacije ili propagande.
Koliko je danas marketing važan, koliko je propaganda bitna i koliki uticaj ima na ukupan obim prometa, samim tim i proizvodnje, valjda smo uspeli do sada da se uverimo i kroz reklame koje možemo da vidimo na bilbordima ili na sajtu ili televiziji. To je toliko već postalo agrsivno da utiče na obim proizvodnje, što je krajnji cilj proizvođača. Valjda bi trebalo da bude i cilj države, odnosno Vlade, jer to opet znači više para u državnom budžetu, pa ako je već proizvođač spreman da se jednog svog dela zarade odrekne tako što će svoje proizvode dati kao reprezentaciju i upotrebiti kao reprezentaciju ili za propagandu, onda bi trebalo i Vlada da se odluči, da se odrekne jednog dela dobiti i da oslobodi, da utvrdi neki limit dokle možete nešto da koristite kao reprezentaciju, a od kog nivoa treba da se i na to plati porez.
Smatramo da ne treba to potpuno oporezovati, već samo delimično, a Vlada bi to mogla u nekom procentu da odredi za sve, od ne znam čega, ukupne proizvodnje ili opet plaćenog poreza na promet, za prošlu godinu ili kvartalno, i tome slično. Koliko je reklama bitna, valjda ste se svi uverili sa onom reklamom "kupuju se na trafici, a nisu novine", kolika je proizvodnja tih fast cigareta i ko ima najveću dobit od tih cigareta.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko prijavljuje za reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 2. amandman je podneo narodni poslanik Vitomir Plužarević.
Predstavnik Vlade i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Vitomir Plužarević, podnosilac amandmana na član 2. Predloga zakona.

Vitomir Plužarević

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, amandman na Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezu na promet član 2. briše se.
Sve promene koje su ovim setom zakona predložene su gore od prethodnih promena na koje smo mi kao Srpska radikalna stranka ukazivali, a i sam ministar se dičio i sa puno optimizma sve te budžetske, odnosno poreske zakone predlagao kao da su oni najbolji na svetu. Ispostavilo se da ti zakoni nisu dobri i da oni imaju mnogo nedostataka, odnosno oni su konfuzni. Ni sam ministar ih ne razume. Ovim promenama i predlozima ovog seta poreskih zakona neće biti dobro građanima ni društvu. Veći je broj firmi koje se zatvaraju od firmi koje se otvaraju. Svi motivi su izgubljeni. Ustav na koji se vi pozivate toliko je za vas nebitan da to može da se poredi sa trenutnim prilikama i na Kosovu. Dajete i čudne izjave povodom svih ovih zakona o kojima danas razgovaramo.
Što se tiče tih novih ulaganja i tog novog razmišljanja da će neko uložiti čak i putem, za nas u Srbiji, novog razmišljanja a to je lizing. To je danas nemoguće. Velika je nesigurnost svih tih koji treba da ulože u današnju Srbiju, a zna se to je zbog vas koji danas vladate a niste ni spremni da date kvalitetan odgovor na to pitanje.
Hitan postupak donošenja ovog zakona je svima u sistemu poreske politike jasan, osim građanima kojima danas ništa nije jasno. Nije im jasno iz razloga pošto vi svakodnevno menjate set poreskih zakona, tako da ni vaši službenici u ministarstvima danas nisu svesni koji je zakon na snazi a koji je u proceduri. Efekti budžeta su svedeni na minimum, tako da optimizam za budžet više nema realnog komentara. Ostalo vam je da isprodajete još nešto malo živih srpskih glava i da na konto tih obaveza prema Haškom tribunalu dobijete određenu tranšu para.
Mi srpski radikali smatramo da ovaj član 2. treba da se briše iz razloga pošto država ne može da ostane bez prihoda i ne može biti u nepovoljnijem položaju od davaoca lizinga. Davaoci lizinga imaju obavezu da na prostor Srbije unesu novi kapital koji ima i svoju vrednost i ta vrednost mora biti opravdano oporezovana. Lizing nije definisan na našem tržištu tako da komentar u ovom članu nije prihvatljiv. Oprema i sredstva za rad su stavljeni pod isti Predlog ovog zakona. Možda je trebalo u ovim izmenama i dopunama Zakona predložiti da se oslobode poreza dečja obuća, hrana i garderoba, knjige i sve što je vezano za mladu generaciju kojoj treba da stvorimo pravi ambijent kako bi ona zavolela svoju državu i u njoj ostala da bitiše i živi, a ne da nam se dešavaju suprotne stvari. Da mlada generacija jedva čeka da napusti našu domovinu. Ne smemo dozvoliti da nam se organizuju vašari droge i da iz toga izvlačimo pozitivne komentare, to je sramotno od bilo kog da je došlo.
Srpska radikalna stranka je imala veliki broj amandmana i na osnovni tekst ovog zakona o porezu, tako da smo i tada ukazivali na mnogo toga kao i sada, i mi nećemo glasati za ovaj zakon. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko od ovlašćenih učesnika javlja za reč? (Da.)
Reč ima narodna poslanica Gordana Pop-Lazić, zamenik predsednika poslaničke grupe SRS.

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo, Srpska radikalna stranka je tražila da se amandmanom briše ovaj član 2. kojim se izuzima od poreza nabavka, odnosno uvoz proizvoda radi davanja u finansijski lizing. Pomalo je ovo kontradiktorno sa članom 4. kojim se interveniše u članu 8. ali nadam se da ćemo dobiti adekvatno objašnjenje u toku rasprave. Ne vidimo zašto se ovde Vlada odriče poreza od usluge davanja u finansijski lizing.
Kada smo govorili o Predlogu zakona o finansijskom lizingu, izražavali smo sumnju da će neki finansijski lobiji ovo iskoristiti za dalje bogaćenje, za dobro ulaganje slobodnog kapitala i angažovanje prljavih para i da će iz ovog posla izaći još bogatiji nego što su bili. Ja sam ubeđena da će tako i biti jer su čak i oslobođeni od poreza za uslugu finansijskog lizinga. Sav porez se preliva na kupca, odnosno onog u čiju korist je lizing urađen, a onaj koji samo posreduje između vlasnika kapitala, što je najčešće banka, kod nas je to, recimo, Delta banka: neki poslovi su sklopljeni po pitanju uvoza automobila, Mišković je kapital stvorio i dao. Određeni ljudi bliski vlasti su dobili taj kapital, uvezli recimo "pežoa" u program augomobila, ili neki drugi, ne moram sada da govorim podatke koji su potpuno tačni, ali ovo je jedan primer koji ćete vrlo brzo i sami videti da i te kako egzistira na našem tržištu. Automobili se prodaju, čist kapital, čistu zaradu ima samo onaj koji se tu javlja kao posrednik između banke i poslednjeg kupca.
(Milka Marinković, sa mesta: Tako je baba.)
Ja bih zaista volela da sam već baba. Biću valjda za dve tri godine. Hvala Milka što si me upozorila. Jedva čekam. Ja se tome radujem i mislim da se svako normalan raduje da dočeka da bude baba.
Dakle, hteli smo na ovaj način da upozorimo ministra da obrazloženje da treba da se oslobodimo dvojnog poreza možda u ovom slučaju ne stoji i da država ovde štiti masnu koku, da bi trebalo možda više da se pozabavi onima koji su krajnji kupci, a da podjednako optereti i onoga koji ima najveću korist od ovog posla finansijskog lizinga.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko od ovlašćenih učesnika javlja za reč? (Ne.)
Na član 3. amandman je podneo narodni poslanik Dragan Čolić.
Predstavnik Vlade i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Dragan Čolić.

Dragan Čolić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, ispred poslaničke grupe Srpske radikalne stranke podneo sam amandman na Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezu na promet.
U svom amandmanu tražim, ali ne gajim iluziju da ćete prihvatiti, da se član 3. menja i nakon toga da glasi: "U članu 8. posle stav 4. dodaje se stav 5. koji glasi - obveznik poreza na promet proizvoda pri davanju proizvoda u finansijski lizing je davalac lizinga".
Kao posledica DOS-manlijske vlasti pojavljuju se ljudi bliski režimu, ljudi koji imaju privilegovan status, koji imaju svoj lobi prilikom uvoza, a kasnije ostvaruju dobit na protivzakonit način. Ovaj amandman, koji nećete prihvatiti, sprečava mogućnost da obveznik poreza na promet pri davanju novih motornih vozila i plovnih objekata, koji podležu obavezi godišnje registracije, bude primalac lizinga sa pitanjem koji to uvozni lobi traži ovakvu odredbu u Zakonu. Da li će ova poreska rešenja omogućiti planirane efekte predloženih mera?
U DOS-manlijskoj državi sve finansijske transakcije, svi trezori i sve kase, osim Jožefa Kase možda, su pod rukom najviših funkcionera Vlade Republike Srbije i njima bliskih srodnika i prijatelja. Tako će ovim zakonom, odnosno članom 3, kojim predviđate, biti privilegovan Stanko Subotić-Cane, Filip Cepter, Dragoljub Marković, Miodrag Kostić-Kole, sve kum do kuma i tako će ovaj kumovski lobi i zakon koji predlažete podsećati na vreme Al Kaponea i Don Vita Korleonea. Amandmanom se sprečava privilegija uvoza i protivpravna dobit, kao i onemogućavanje lobija na štetu građana Srbije. Gore navedeni lobisti će kad-tad sa svojim zaštitnicima odgovarati, pred sudom, naravno.