Dame i gospodo narodni poslanici, ovde imamo jednu neverovatnu stvar. Mi nismo izvršili razrešenje guvernera. Mi imamo guvernera živog, jer niste čak ni doneli odluku o poništaju. Imamo guvernera, nemate odluku o razrešenju, biramo novog guvernera. To je zaista skandalozno! Da ste bar sačekali da se izglasa prva tačka dnevnog reda, da vam se izglasa ova odluka o kojoj je ovde bilo reči, pa da za sledeću sednicu pripremite predlog o novom guverneru, Savetu Narodne banke Srbije, ne bi bilo sjajno, ali bi bilo bar delimično u skladu sa zakonom. Ovde nema ni "z" od zakona. Nema ničega.
Kako možete, ljudi, da na mesto nekoga koga niste razrešili postavljate nekog novog? Imaćemo dva guvernera. Kako je to moguće? Može sve, kod vas svakako, nije važno, rešila je revolucija da to uradi na takav način i baš vas briga. Može nova vladina većina da donese odluku kakvu hoće, ne sekirate se, šta vas briga za pravo, šta vas briga za Ustav i zakone, vi ste tako rešili i niko živ vam ništa ne može. Ovo je najvažnije pitanje. Ovako ne može i ne sme niko ozbiljan i odgovoran u Srbiji da se ponaša.
U ovom predlogu data su kadrovska rešenja za ona mesta koja su već popunjena. Nećemo posebno da ulazimo u kadrovska pitanja predloženih članova Saveta Narodne banke Srbije, da li su članovi ove ili one političke stranke. Očigledno je da je pripadnost političkim strankama bila rukovodeći činilac za postavljanje na mesto članova Saveta. Prema tome, ne mislim da sporim nekima od njih znanje i stručnost; nekima da, nekima ne. Ali, da li je to ono nezavisno ekspertsko telo koje treba da deluje potpuno suprotno od svih stranačkih politika, ili ako ne suprotno, onda u svakom slučaju nezavisno i samostalno u odnosu na sve njih.
U potpunoj suprotnosti sa članom 28. stavom 1. Zakona o Narodnoj banci Srbije... Znam da vas ni taj zakon, kao ni ovi drugi, ni Ustav Republike Srbije, govorim o ovoj novoj vladajućoj većini, ne interesuje, ne zanima, ovo govorim pre svega zbog građana Srbije. Dakle, u članu 28, gde se govori o nespojivosti funkcija, sukobu interesa i prestanku funkcija, regulisano je kako prestaje funkcija guvernera Narodne banke. Tako nije prestala funkcija guverneru Narodne banke Kori Udovički u ovom trenutku.
Još jednu stvar da razjasnimo, koju vam malopre nisam rekao. Govorite – nije legalno izabrana. Nije, ali jeste a posteriori stekla legalitet takva odluka. Takva odluka je stekla legalitet objavljivanjem u "Službenom glasniku Republike Srbije" i to je ono što svi pravnici u ovoj zemlji znaju. To je ono što svi pravnici u ovoj sali znaju. Vi sad hoćete bez razrešenja da izaberemo nekog drugog pored živog guvernera. Svašta ima u ovoj zemlji!
Ali sada se pozivam na član 2. koji nema veze sa tim; ko ne može biti guverner, viceguverner i član Saveta Narodne banke Srbije. Guverner, viceguverner i član Saveta Narodne banke Srbije ne može biti neko ko je poslanik u Narodnoj skupštini (nisu), član Vlade (nisu), fukcioner političkih organizacija (jesu). Doduše, kažu – Jelašić nije baš neki funkcioner, on je tamo predsednik Ekonomskog saveta ili član Ekonomskog saveta ... nije više. Ima tu nešto drugo na šta sam ja posebno hteo da ukažem. Nije ni sindikalnih organizacija, sindikati bi ga običnom motkom najurili, posebno radnici onih banaka koje su oni otpuštali u prethodnom periodu i koje su uništavali.
Tu ima nešto drugo. Ne mogu biti čak ni spoljni saradnici banaka, a gospodin Jelašić ne da nije spoljni saradnik neke banke, već smo obavešteni u udarnoj informativnoj emisiji na državnoj televiziji u "Dnevniku" u 19,30 i u svim ostalim informativnim emisijama da je gospodin Jelašić pre nekoliko dana postavljen za zamenika direktora HVB banke. To je ona banka koja je po još koječemu poznata, ali o tome ćemo u drugom javljanju da pričamo, po čemu je poznata i zašto je značajna, posebno njena mađarska ekspozitura, a ima i Devičanska ostrva, Maršalska i mnoga druga.
Postavlja se pitanje, i ako sada gospodin Jelašić kaže – izvinite, podneo sam ostavku, ili – nisam više zamenik direktora HVB banke, ne obavljam više taj posao od trenutka kada me vi izaberete na mesto na kome je već neko ko obavlja tu funkciju, ne znam kako ćete to da izvedete, kako ćete da ga uvedete u posed, osim ako opet ne budete išli onim svojim herojskim sredstvima kako ste to obavljali 5. i 6. oktobra i još neki dan iza tih datuma.
Dakle, postavlja se pitanje u kakvom će položaju da bude ta banka čiji je on zamenik direktora bio do juče, koja mu je dala visoku funkciju u trenutku kada je on ostao bez državne funkcije viceguvernera. Da li će ona biti povlašćena? Da li će prema njoj postojati drugačiji odnos nego prema nekim drugim bankama? Zašto je do sada postojao drugačiji odnos prema nekim drugim bankama, kao što je, recimo, Hipo banka. Zbog čega?
Kako je moguće da se neko takav, sa tog mesta, sa tog položaja, direktno dovodi na mesto guvernera Narodne banke Srbije, suprotno članu 28. Zakona o Narodnoj banci Srbije? Vi morate ovaj zakon na ovakav način da tumačite. Dakle, u trenutku podnošenja vašeg predloga, protivposlovničkog, kako je rekao gospodin Arsić, nismo uopšte obavešteni da on više nije zamenik direktora HVB banke; to bi bila valjda značajna informacija, kao što je bila izuzetno značajna da je na to mesto izabran, odnosno postavljen.
Dakle, on će to da uradi tek ako kojim slučajem dobije ovu funkciju. To je klasičan sukob interesa. Ne možete naći bolji primer konflikta interesa. Nemoguće je naći bolji primer. Ne samo što je u suprotnosti sa ovim zakonom, nego je i u suprotnosti sa onim zakonom koji vi nameravate da donesete, bar ste se tako hvalili u izbornoj kampanji, ili ste zaboravili na svoja izborna obećanja.
Mi imamo potpuni pravni haos u Srbiji, krivicom mnogih. Pozivate se, i Odbor za finansije predlaže, iako u Poslovniku nema odredbe da to radi Odbor za finansije, pa se poziva na član 86. koji opet pozivajući se na član 53. do toga ne može da dođe, pa onda idemo na direktno pozivanje na zakon. Dajte, ljudi, da to uredimo. Dajte, uredite taj pravni haos.
Mogli smo da donesemo novi poslovnik, koji je predložila poslanička grupa SRS, da to bude prva tačka dnevnog reda, da tu materiju uredimo na najbolji mogući način i da onda, u skladu sa zakonima i Poslovnikom, možemo da donosimo različita akta. Pa, da onda idemo na ono što je najvažnije za narod – zakon o legalizaciji, zakon o privatizaciji itd. o čemu takođe postoje predlozi u skupštinskoj proceduri.
To je ono što građane Srbije najviše zanima, a ne ovo – kako da izvedete i kome da objasnite. Evo, ja molim da izađe neko od pravnika iz poslaničke grupe koja je ovo predložila i da mi objasnite samo kako je moguće da ne izvršite razrešenje. Dakle, imamo guvernera. Niste doneli ni odluku o poništenju, ma kako bila protivzakonita i protivustavna. Nismo glasali, ljudi, nije objavljeno u "Službenom glasniku", znači nema pravnu snagu ta odluka, nije punovažna.
Kažite mi kako mislite da donesete odluku i da ovde ubeđujete poslanike da glasaju za izbor novog rukovodstva kada imamo postojeće rukovodstvo, kada imamo i guvernera i Savet NBS. Pa, to je potpuno neverovatno. To je pravno apsolutno nemoguće. Molim poslaničku većinu i one koji su se zaklinjali u legalizam, iz DSS, i ove ostale, da suštinski počnu da se zalažu za poštovanje...
(Predsednik: Vreme.)
Evo završavam... za poštovanje principa legalnosti, da usklađujemo zakone i druge opšte akte, pa i podzakonske pravne akte sa višim zakonima u hijerarhiji pravnih normi ili Ustavom, kao leks superiorom, kao najvišim pravnim aktom, jer ćemo drugačije imati potpuno nesređenu situaciju i potpuni haos.
Jedini politički motiv za ovo je, dakle - ucenjujemo pre rasprave i dogovora oko Vlade, mi hoćemo da postavimo svoje ljude i ništa drugo, da zauzmemo finansijske institucije i organizacije. Pravno uređene materije ovde nema. Na pravu zasnovanog zahteva ili predloga odluke nema. I nema tog koji u ovoj skupštini može da objasni i obrazloži. Pozivam vas da povučete ovaj predlog, jer je to jedini mogući način da se Skupština vrati pravu, zakonima i poštovanju Ustava Republike Srbije. Hvala.