TREĆE VANREDNO ZASEDANjE, 20.02.2004.

4. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

TREĆE VANREDNO ZASEDANjE

4. dan rada

20.02.2004

Sednicu je otvorio: Predrag Marković

Sednica je trajala od 10:30 do 18:00

OBRAĆANJA

Dušan Proroković

Demokratska stranka Srbije
Gospodo narodni poslanici, ne shvatam potrebu pojedinih poslanika, ne znam kako se to predstavljaju problemi i traže problemi čak tamo gde ih nema, osim ako to na dobar način nije obrazložio poslanik SRS gospodin Antić iz Jagodine kada je rekao da smo vas omalovažili, jer smo stavili naš predlog kao treću tačku dnevnog reda, a vaš predlog je četvrta, pa se onda radi o sujeti, ne radi se o suštinskom problemu jednog predloga izmena i dopuna zakona. A, ja u ovom predlogu ne vidim gde je suštinski problem. Pokušaću da objasnim zašto.
Prvo, zato što je odluka Ustavnog suda de fakto iznudila jedno ovakvo rešenje, a prema odlukama Ustavnog suda moramo se usmeravati. Drugo, zato što je Predlog zakona SRS, koji ćemo takođe podržati u ovom delu, bio manjkav i imao je izvesne manjkavosti. Želeli smo da napravimo jedan predlog koji je kompatibilan, koji će ga popraviti. Treće, slažem se sa gospodinom Vučićem, da Ustav poznaje dve situacije - ili imamo predsednika ili imamo izbore za predsednika. Međutim, ovo je treća situacija. Mi niti imamo predsednika, niti imamo izbore za predsednika.
Mi nemamo predsednika zbog neuspelih predsedničkih izbora koji su organizovani novembra prošle godine. Ustav tu situaciju ne poznaje, postoji pravna praznina u našem zakonodavstvu i želimo na ovakav način elegantno da je prevaziđemo, u dogovoru sa svim ostalim parlamentarnim strankama.
Mi hoćemo ovakvu situaciju da rešimo, hoćemo da predsednika što je moguće pre dobijemo. Naše mišljenje je da je optimalan rok za to 60 dana. A zašto 60 dana?
Pazite, prema shodnoj primeni prava, pravo glasa na predsedničkim izborima se utvrđuje Zakonom o izboru narodnih poslanika, je li tako? Jeste.
Jedna od sledećih tačaka dnevnog reda je i Zakon o izboru narodnih poslanika. Jedna od promena tog zakona koju je DSS predložila jeste da se omogući nesmetano glasanje, na primer, nemoćnih ili sprečenih lica u domovima gde žive. Zašto ne bismo dozvolili izvesni rok i da se dogovorimo o datumu raspisivanja izbora, da uredimo ovu problematiku na pravi način kako je to uređeno u drugim državama i dozvolimo licima koja su nemoćna ili sprečena da glasaju u svojim kućama.
Mi hoćemo da ukinemo cenzus, nemojte da obmanjujete javnost i da govorite, pojedini poslanici su ovde izlazili i govorili da mi nećemo da ukinemo cenzus. Hoćemo, ponavljam, DSS će glasati za predlog SRS o ukidanju cenzusa.
Srbija jednostavno mora da dobije predsednika, pa ma ko to bio. Ako neko bude bolji od našeg kandidata, ako to bude, kako kažete, Tomislav Nikolić, pružićemo mu ruku, ponuditi korektnu saradnju u interesu države, nećemo praviti nikakve probleme, nema nikakvih smetnji u budućim postupcima DSS-a.
Mi ćemo uraditi sve da naš kandidat pobedi, normalno u onim zakonskim okvirima i u svemu što je naše demokratsko legitimno pravo. Međutim, ako pobedite, sigurno je da ćemo vam pružiti ruku, nemojte brinuti. Ako pobedi neko drugi, nije nikakav problem.
Međutim, sada optužujete DSS, odnosno potpredsednika DSS-a i predsednika Narodne skupštine da nije na vreme raspisao izbore. Da je raspisao izbore, recite, ostao bi cenzus i izbori ne bi uspeli, pa biste za dva meseca opet sa ove govornice optuživali DSS zašto izbori nisu uspeli. Mi smo ovo predložili upravo zbog toga da bi izbori izvesno uspeli, da bi se sve institucije, jedna po jedna, u Srbiji sređivale i da ne bismo beskonačno dugo odlagali pitanje problema nepostojanja predsednika Republike Srbije.
Mi se po ovom pitanju ponašamo potpuno dosledno i principijelno, isto kao što se dosledno i principijelno ponašamo u ovoj Skupštini.
Primetićete, juče i prekjuče poslanici nekih stranaka su sedeli u ovoj sali, nisu želeli da ubace svoje identifikacione kartice u poslaničke jedinice, nisu želeli da obezbede kvorum za raspravu. Mi se nijedanput po Poslovniku nismo žalili. Zašto? Zato što je naš stav da većina mora da obezbedi kvorum.
Pravo manjine u svakom parlamentu, italijanskom, francuskom, belgijskom, jeste da obara kvorum, da ne dozvoli većini da donese odluku. To je vaše pravo, gospodo, i poslanika SRS i poslanika DS-a. Ni jedan jedini put kada mi budemo predlagali odluku i kada budemo mi ti koji ćemo obezbeđivati kvorum, zbog toga vam nećemo prebacivati. Mi smo ovaj zakonski predlog podneli, mi smo za ovaj zakonski predlog dobili većinu, između ostalog zahvaljujući i gospodinu Borisu Tadiću, hvala mu na konstruktivnosti, a istu takvu konstruktivnost mi ćemo već sutra pružiti kada se bude razgovaralo i raspravljalo o predlogu SRS. Davaćemo kvorum na toj sednici, glasaćemo za taj predlog, jer smo duboko ubeđeni da je takav konstruktivan pristup jedini način da Srbija dobije institucije kakve zaslužuje. Hvala vam.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Ima reč gospođica Milica Gavrilović. Pardon, oprostite, nisam vas video, gospodine Vučiću, replika.

Aleksandar Vučić

Srpska radikalna stranka
Prvo bih zamolio vas, gospodine Markoviću, da ne koristite govornicu kada govorite o nekim kompenzacionim poslovima, jer ja nisam nikoga uvredio, rekao sam samo da nije dobar čovek i da ne može čovek tako nešto da izgovori.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Gospodine Vučiću, samo sam reagovao na rečenicu da se kompenzacija vrši uvredama, rečenica zamenika šefa poslaničke grupe DSS-a, nisam reagovao na vas, izvinite molim vas i izvolite.

Aleksandar Vučić

Srpska radikalna stranka
Želeo bih na nekoliko stvari da ukažem. Prvo ću govoriti malo o onome o čemu je govorio gospodin Proroković, a onda ću vas pozvati da uradimo nešto što je trebalo da uradimo i sa čime je trebalo da upoznamo i Narodnu skupštinu Republike Srbije, ali i javnost Republike Srbije.
Naime, gospodine Prorokoviću, mi možemo da postignemo ovde samo jedan politički dogovor i mi vam ga nudimo sa ove govornice. Ono što smo nudili, nudili smo samo vama, nikome više u ovoj sali, vi ste odbili; to je suprotno želji i volji građana Srbije, to je bilo već prošlo, ali mi mislimo da smo predstavnici građana Srbije koji očigledno... Dakle, mi sa jedne strane, DB plus SPS sa druge strane i da napravimo tu utakmicu, politički dogovor, Tomislav Nikolić protiv Vojislava Koštunice. Nemojte nekog drugog, istaknite najjačeg, da napravimo takav džentlmenski dogovor, znači, Tomislav Nikolić protiv Vojislava Koštunice koga će da podrže sve vaše snage, Tomislava Nikolića će podržati SRS, da idemo sa tim.
Bilo je izbora tih 2000. godine, pa je najbolje da ustanovite koliko se to sve promenilo. Sada ne bi bila petostruka razlika za Tomislava Nikolića, ali verujem da bi negde dva do dva i po puta glasova više dobio Tomislav Nikolić.
Mi vam nudimo, da ne bismo licitirali sada, da ne bismo govorili rezultate umesto građana Srbije, mislim da je najpoštenija jedna iskrena i fer ponuda, naime, da napravimo dogovor i da se sa tim slože, a složili bi se, građani Srbije. Znali bi da biraju između dva puta, znali bi da biraju put nade i budućnosti, a sa druge strane put DB-a. Neka se narod i građani Srbije izjasne, i to je najbolje rešenje.
Izađite posle mene, pronađite poslovničku mogućnost, izađite i samo kažite - prihvatamo ili ne prihvatamo takvu ponudu SRS. Nemojte da izlazite sa slabijim kandidatom, jer ćete nam posle toga reći - Tomislav Nikolić je pobedio nekoga ko nije Vojislav Koštunica. Ne, mi hoćemo da Toma Nikolić pobedi vašeg najjačeg kandidata, da pobedi Vojislava Koštunicu, i to hoće narod i građani Srbije. Da li će to biti ovako kako ja mislim, ostaje da se vidi.
Nemojte da govorite o tome da su nama razlozi sujete nametali protivljenje ovom vašem zakonskom projektu. Nije sujeta razlog što mi danas (možda i jeste) ne raspravljamo i ne govorimo o našem tekstu rezolucije o Kosovu i Metohiji, jer smo mi obećali, posebno kao neko ko je dobio ogromnu podršku na Kosovu i Metohiji kod srpskog stanovništva.
(Predsedavajući: Gospodine Vučiću, tema replike i vreme vam je prošlo. Budite ljubazni, već zloupotrebljavate. Prošlo je tri minuta.)
Završiću. Dakle, danas je ubijeno dvoje ljudi u Lipljanu na Kosovu i Metohiji; trebalo je o tome da raspravljamo i to bi više ljude zanimalo nego izbor Radovana Jelašića na protivzakonit način ili ne znam ni ja šta. Predložili smo čak i predlog zakona o legalizaciji, privatizaciji i o tome je trebalo da se govori.
Ja samo želim da vam ukažem na ono što je veoma važno, gospodine Markoviću. Molio bih da pozovete zamenika predsednika Administrativnog odbora gospodina Cvetkovića, da upozna Skupštinu Srbije sa odlukom Administrativnog odbora od juče, koja značajno utiče na tok ove sednice, pri čemu bih rekao da je ovde došlo do falsifikovanja volje u materijalu Administrativnog odbora koji smo dobili.
Naime, unapred ću reći, pošto je gospodin Cvetković potpisao nešto u čemu je rekao – Odbor nije odlučio o načinu na koji bi ta povreda bila ispravljena, odnosno otklonjena, budući da nije uticala na tok rasprave. To Administrativni odbor nije rekao. To Administrativni odbor nije odlučio juče, te vas molim da se ovaj falsifikat ispravi, da se to promeni.
Ako to nije moguće ili ako neko kaže da to nije tačno, da nije istina ovo što sam ja rekao, tražićemo zapisnik sa same sednice, da vidimo ko je u pravu, ko govori istinu, a ko ne, ali mi insistiramo na ovome. Važno je da se zna da je juče povređen Poslovnik i da je Administrativni odbor takvu odluku doneo.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Prvo replika, gospodin Aligrudić. Inače, da ne obmanjujemo javnost, poslanici su upoznati sa ovom odlukom, jer su je svi dobili.
...
Nova Demokratska stranka Srbije

Miloš Aligrudić

Demokratska stranka Srbije
Gospodin Dušan Proroković, narodni poslanik, maločas je govorio o temi tačke dnevnog reda, govorio je o Predlogu zakona koji smo podneli i kada je polemisao o tome govorio je o potrebi stvaranja kompromisa u pogledu stvaranja ovakvih zakonskih predloga koji uređuju veoma značajnu oblast, a to je izborno zakonodavstvo. Način na koji je on govorio nije zaslužio ovakvu vrstu replike gospodina Vučića. Znači, nalazi se za shodno da se replicira na svaku diskusiju poslanika DSS-a i da se izvlači politička poenta, da se iza toga govori o drugim stvarima, koje nemaju nikakve veze sa onim što je govorio narodni poslanik Dušan Proroković.
Zaista bih vas zamolio da se držimio teme, i ako se pokaže u diskusiji dobra volja da o temi razgovaramo na stručan i valjan način i na kompromisan način, ovo zaista nema smisla. Svaka replika poslanika SRS pretvara se u diskusiju koja vodi jednoj mini predizbornoj kampanji za predsednika Republike Srbije, i to pre vremena, jer predsednički izbori uopšte i nisu raspisani. To slušamo ceo dan.
Što se tiče tih priča ko bi pobedio na izborima, ko će sa kim da ide u duel itd, to je stvar za ubuduće. Kada se raspišu predsednički izbori, a nadam se da će to biti vrlo brzo, onda ćemo da razgovaramo o tome ko će sa kim da ide u duel. Videćemo ko će biti kandidat na tim predsedničkim izborima. Na kraju krajeva, vi unapred nama dajete stav o tome ko će biti vaš kandidat. U redu, imate pravo na to, možda ste unapred doneli odluku stranačkih organa. To je vaša unutrašnja stvar, u redu, nemam ništa protiv.
Ali, u svakom slučaju, što se tiče onoga što je do sada bilo, dosadašnji izborni rezultati, izborni parametri su nedvosmisleni u tom pravcu. Dakle, Vojislav Koštunica je do sada bio neprikosnoven predsednički kandidat, koji je dobio do sada, u objektivnom smislu, najviše glasova na svim predsedničkim izborima koji su do sada raspisani, a na kojima je on učestvovao. Prema tome, to nije sporno i molim vas nemojte u tom smislu više da zloupotrebljavamo ovu govornicu.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Nema replike na repliku. Reč ima gospođica Milica Gavrilović. Dok ja vodim sednicu nastojaću da se držim svih pravila i odnosiće se na sve poslaničke grupe.

Milica Gavrilović

Dame i gospodo narodni poslanici, Predlog zakona o dopuni Zakona o izboru predsednika Republike, koji je podnela poslanička grupa DSS, predstavlja izraz najveće odgovornosti za građane Srbije, jer im upravo takav zakon omogućava da do predsednika što pre dođu. Srbija od 29. decembra 2002. godine nema predsednika.
Znači, država nema šefa. Ne znam da li je to nekome važno ili ne, ali Demokratskoj stranci Srbije, kao stranci koja se sve vreme zalaže za postojanje institucija, i te kako je važno.
Nemamo predsednika samo zbog toga što u važećem Zakonu o izboru poslanika imamo pravnu prazninu, a pravnu prazninu imamo zato što je Ustavni sud doneo odluku kojom je jedan član Zakona proglasio neustavnim, a taj član Zakona je upravo bio onaj koji je govorio da predsednik Skupštine može sam po ličnom nahođenju i ličnoj želji da kaže da li je za Srbiju dobro da ima predsednika ili da nema predsednika.
DOS-ov režim, koji je u ono vreme imao većinu i naravno predsednik Narodne skupštine, gospođa Nataša Mićić, većinom glasova su odlučili da Srbiji ne treba predsednik, jer to po njima nije ni važno. DSS, kao odgovorna stranka prema građanima Srbije i prema biračima koji su za nju glasali, zato predlaže upravo ovakvo rešenje koje nudi prevazilaženje novonastale situacije. Mi kažemo – Srbija predsednika mora da ima. Mi kažemo – predsednik Narodne skupštine izbore mora da raspiše u roku od 60 dana od dana njegovog izbora ili u roku od 60 dana od dana kada su izbori koji su završeni bili neuspešni.
Mi se takođe zalažemo za ukidanje cenzusa, ono što predstavlja predlog SRS-a, za ukidanje cenzusa kao jedinog krivca zašto je Srbija za samo tri dana, tačnije vlast, potrošila 15 miliona evra. Možda za nekog u ovoj sali 15 miliona evra nije veliki novac. Za DSS, kao jako odgovornu stranku i kao stranku koja važi kao skromna, ovaj iznos je i te kako veliki. Posebno je veliki u situaciji kada znamo koliko se loše u Srbiji živi, a posebno kada znamo na šta bismo taj novac mogli da utrošimo.
Ustav Republike Srbije ne predviđa i ne poznaje izraz – neuspeli izbori. Svakom građaninu Republike Srbije se daje pravo da na izbore izađe, da na njima glasa i da bira predsednika Republike. Volja birača ne potvrđuje, niti negira postojanje institucije predsednika Republike Srbije. To nije ni ustavna svrha samih izbora, jer se izbori raspisuju ne da bi potvrdili institucije, već da bi tu instituciju personalizovali, upravo da bi izabrali predsednika. Nepostojanje predsednika Republike Srbije pokazuje kakav je odnos između zakonodavne i izvršne vlasti. Sve vreme smo imali situaciju da smo mogli da vidimo da ti odnosi nisu usklađeni.
Neki moji prethodnici sa ove govornice kažu da ovakav predlog zakona nije po Ustavu, a da bi mi to objasnili kažu - nije po Ustavu zato što naš najjači kandidat, gospodin Tomislav Nikolić, ovakvim predlogom zakona ne može da pobedi. Ako su vas uverili u ovakvu njihovu tvrdnju, mene sigurno nisu.
Gospodo radikali, ne donosi se zakon po merilima onih koji misle da vode po trenutnim istraživanjima javnog mnjenja, niti onda kada to nekom lideru ili stranci odgovara, već se zakon donosi samo i isključivo, jedino u interesu građana Republike Srbije. Ovakav predlog zakona to svojom svrhom i pokazuje.
Donošenjem ovakvog zakona mi dolazimo u situaciju da nas građani iz našeg regiona, iz drugih država u međunarodnoj zajednici ne nazivaju više građanima obezglavljene države, neke banana-države i zbog toga pozivam sve predstavnike različitih političkih stranaka, koji su za vreme predizborne kampanje govorili koliko je važno da Srbija dobije institucije, da za ovakav predlog zakona, koji je podnela Demokratska stranka Srbije, glasaju.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Pošto na listama poslaničkih grupa više nema prijavljenih za reč, a prijavio se u ime predlagača, da iskoristi svojih drugih 10 minuta, gospodin Aligrudić, izvolite.