Poštovano predsedništvo, poštovane dame i gospodo narodni poslanici, poslanici Demokratske stranke proceniće, u zavisnosti od toga da li će biti prihvaćeni neki od amandmana kojima želimo da pobošljamo ovaj predlog zakona, da li će glasati ili ne za ovaj predlog, isto kao što smo postupili i kod Zakona o izboru narodnih poslanika, kada je Skupština prihvatila naš amandman da bude obezbeđeno 30% zastupljenosti žena u političkom životu, odnosno na listama političkih stranaka koje učestvuju na izborima. Dakle, kada je to prihvaćeno i kada su žene inkorporisane na takav način u politički život Srbije, prihvatili smo Predlog zakona o izboru narodnih poslanika.
Ne mislimo da je preduslov za efikasnost činjenica da je smanjeno samo za dva ministarstva. Do sada smo, po postojećem i važećem zakonu, imali 19 ministarstava, a sada se predlaže da dobijemo 17 ministarstava. Ne mislimo da je to preduslov za efikasnost funkcionisanja Vlade. Preduslov za efikasnost jeste sigurno i to na koji način će biti organizovana ministarstva unutar Vlade.
Mi smo amandmanima nastojali da predložimo onaj model koji prepoznajemo kao najbolji, ne samo na osnovu toga kako je bio strukturisan prethodni zakon, nego i na osnovu iskustava koja su proistekla iz rada Vlade u prethodnom periodu.
Smatramo da je, ukoliko govorimo o pojedinačnim ministarstvima, previše nadležnosti koncentrisano u ministarstvo za kapitalne investicije. Prosto je potrebno pronaći supermena koji bi mogao da objedini i delatnost saobraćaja i telekomunikacija i urbanizma i građevinarstva. Zaista, neko ko treba da se razume i u posao inženjerske geodezije, i u obligacione odnose, i u intermodulni saobraćaj i u radiofrekvencijske opsege, treba da bude intelektualna gromada. Ne znam da li ćete naći takvu intelektualnu gromadu, ali zaista je to veoma veliki problem pred kojim se u ovom trenutku nalazimo. U tom smislu, mi smo predložili da se zadrži postojeća organizacija ministarstava. Dakle, posebno Ministarstvo za saobraćaj i telekomunikacije i posebno Ministarstvo za urbanizam i građevinarstvo.
Poslanička grupa DS predložila je i da se posebno izdvoji ministarstvo zaštite životne sredine, kakvo smo imali i do sada. Tačno je da je ono bilo u povoju i tačno je da ne možemo biti u potpunosti zadovoljni činjenicom da nije donet zakon o zaštiti životne sredine u prethodnom sazivu. On se našao na dnevnom redu, bio je odbijen, odnosno poslanici stranaka koje će formirati Vladu odbili su na poslednjoj sednici da se taj zakon nađe na dnevnom redu. To je puna istina.
Mi smo insistirali na donošenju tog zakona, nezavisno od toga što se na toj sednici našla i tačka o poverenju Vladi. To je bilo nesporno i da se izglasa i da se ne izglasa nepoverenje Vladi, ali uz tu tačku se našao, i nije bilo razloga da se odbije, zakon o zaštiti životne sredine.
Sada nije korektno nama prebacivati da taj zakon nije usvojen. Nije se našao ni zakon o stečaju, ni zakon o registraciji preduzeća, nije se našao ni zakon o porezu na dodatu vrednost, a svi su bili predloženi. Naša je volja bila, u političkom smislu, da se ti zakoni nađu na dnevnom redu i da se usvoje nezavisno od sudbine Vlade. Danas ne bismo imali problem sa Svetskom bankom, da je bilo dovoljno mudrosti i političke odgovornosti za tako nešto.
Poslanička grupa DS predložila je i izdvajanje Ministarstva za zaštitu životne sredine kao posebnog ministarstva, zbog toga što je od 70.000 propisa koji su potrebni da bi se naše pravo harmonizovalo sa pravom Evropske unije 27.000 propisa neposredno ili posredno vezano za oblast zaštite životne sredine. To je nešto što je izuzetno važno u ovom trenutku. Stanje zaštite životne sredine u našoj zemlji je u ovom trenutku takvo da mora biti ispraćeno posebnim ministarstvom. To jeste praksa u drugim evropskim zemljama.
Predložili smo, takođe, posebno ministarstvo sporta. Ono nije postojalo u prethodnom zakonu, ali pokazala je praksa da bi bilo potrebno, s obzirom da se nekoliko stotina hiljada građana ove zemlje bavi aktivno sportom, da bi bilo konstruktivno izdvojiti posebno ministarstvo u tom smislu. Aktuelni direktor Uprave za sport je u našem poslaničkom klubu. Predložio je svojim amandmanom da se takvo ministarstvo izdvoji. Nećemo vezivati svoje glasanje za sudbinu tog amandmana. Kažem, do sada nije postojalo posebno ministarstvo, ali smatramo da bi bilo potrebno da se takvo ministarstvo ustanovi.
Jedna od krupnih mana ovog predloga zakona jeste što ne postoji posebno ministarstvo koje će se baviti zaštitom socijalno ugroženih kategorija. Dakle, posebno ministarstvo mora biti ustanovljeno, mora postojati. Mi smo zemlja koja je došla do cifre od gotovo 50% socijalno ugroženih stanovnika i briga o tim ljudima mora da se institucionalizuje na nivou posebnog ministarstva i posebne administracije koja bi se time bavila.
Dakle, napominjem da nije argument efikasnosti to da li imate dva ministarstva manje nego prethodna vlada. Radi se o tome da će biti isplaćene dve plate manje za ministre, biće dva ministra manje, ili će biti dva ministra i dva potpredsednika manje, pa će to biti četiri plate, ali ćemo doći u ozbiljan problem funkcionisanja pojedinih oblasti. Napomenuli smo i socijalno staranje, i zaštitu životne sredine, i saobraćaj, odnosno urbanizam i telekomunikacije. Da bi funkcionisala ta ministarstva, mora postojati osoba, ličnost koja u političkom smislu odgovara za svaku od tih oblasti. One ne mogu biti ispraćene na valjan način ako napravimo hiperprodukciju nadležnosti u okvir pojedinih ministarstava.
Dakle, da se razumemo, to je zbog građana Srbije važno, to što ima manje ministarstava ili ima dva ministarstva manje ne znači da se smanjuje za nekoliko desetina, nekoliko stotina ili nekoliko hiljada republička administracija. Ne, to samo znači da će biti drugačije restrukturisana ona ministarstva, one uprave, oni radnici u republičkoj administraciji koji već postoje i koji već rade u određenim oblastima. Dakle, nemojte da mistifikujemo stvar oko toga da li smo smanjili za dva ministarstva Vladu, jer to zaista ništa ne donosi, a ozbiljno će, naročito kod ministarstva za kapitalne investicije... a iskreno da vam kažem i ne znam šta to znači kapitalne investicije. To je dosta kapitalno, kao termin vezati za investicije, ne znam.
(Tomislav Nikolić, sa mesta: Nisi čitao Marksa.)
Nisam čitao Marksa, slažem se. Možda je to ključni problem.
Što se tiče ministarstva dijaspore, predložili smo neke izmene. Slažemo se sa tim da mora postojati ministarstvo dijaspore. To je konstruktivan predlog, s tim što se ne slažemo oko onog dela koji se odnosi na omogućavanje olakšica kod uvoza stvari i opreme radi obavljanja njihove delatnosti, prvo, zato što se ne radi o republičkoj nadležnosti, nego se radi o nadležnosti koja je koncentrisana na saveznom nivou, a drugo, zato što to može biti izvor zloupotreba.
Recimo, mi imamo u emigraciji, posebno u Švajcarskoj i Nemačkoj, oko 500.000 Albanaca, po nekim procenama, koji bi, ukoliko se bolje organizuju, a to je emigracija koja je bolje organizovana, mogli iskoristiti, a radi se o populaciji koja je izrazito okrenuta tržištu, odnosno trgovinskim poslovima, moglo bi kroz organizaciju te dijaspore, koja je mnogo organizovanija nego srpska, doći do toga da dođe do trgovine i do obaranja, recimo, industrije bele tehnike ili nekih industrija koje postoje u Srbiji, kroz cene koje bi bile dampinške, uslovno rečeno, odnosno povlašćene za tu vrstu kategorija.
Mislim da ne treba da mešamo dijasporu i prava koja dijaspori u političkom i u drugom smislu dodeljujemo sa nečim što se odnosi na nabavku potrošnih roba ili na nabavku nekih drugih proizvoda, posebno zbog toga što i u pravnom smislu ovo nije republička nadležnost, nego nadležnost vezana za savezni nivo, odnosno za nivo zajednice država.
Nastojali smo i predložili smo da se ustanovi i ministarstvo za informatičko društvo. Informatika je u našem društvu i u našoj zemlji zapostavljena. Ne radi se samo o korišćenju kompjutera i o korišćenju interneta dnevno, ne radi se samo o poslovnom korišćenju interneta, radi se o civilizacijskom dostignuću, radi se o načinu funkcionisanja privrede i celog društva. Smatramo da će ovakav amandman doprineti u tom smislu da naše u informatičkom smislu nepismeno društvo ili gotovo nepismeno društvo uznapreduje.
Dakle, demokrate će glasati za ovaj zakon ukoliko procenimo da su naši predlozi prihvaćeni, odnosno ukoliko procenimo da na osnovu prihvatanja naših amandmana može doći do kvalitativnog poboljšanja ovog zakona, a naročito vas molim da kod ovog ministarstva za kapitalne investicije pokažemo mudrost i da političkom trgovinom ne žrtvujemo najunosnije i u ovom trenutku najznačajnije oblasti za naše društvo. Hvala lepo.