Gospođice predsedavajuća, gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, moram da priznam da se pred nama nalaze dva dobra predloga zakona. Istini za volju, ...
(Predsedavajuća: Molim vas da saslušamo govornika.)
... prethodni saziv ove Narodne skupštine imao je iste ovakve predloge zakona, ali sticajem okolnosti nisu ušli u proceduru, te o njima nismo odlučivali.
Vidim da je gospodin Bubalo, kao ovlašćeni ministar, optimista u pogledu primene ovih zakona i tu nisam baš spreman da podelim njegov takav i toliki optimizam. Evo i zašto. Danas u Srbiji imamo registrovano 250.000 privrednih subjekata, od kojih samo 90.000 ima status aktivnog. Oko 160.000 privrednih subjekata danas nije aktivno.
Generalni cilj i ove, a i prethodne vlade, a mislim i skupštinske većine, pa i manjine, jeste razvoj malih i srednjih preduzeća i jeste dosezanje cifre od oko 400.000 privrednih subjekata, pre svega malih i srednjih preduzeća, ali u statusu aktivnih preduzeća.
Sada se ovde postavlja jedno važno, suštinsko pitanje - zašto ovih registrovanih 160.000 preduzeća nije aktivno i kako ćemo mi to i kojom ekonomskom politikom i Vlade i države ukupno doći do toga da imamo 400.000 preduzeća, ali aktivnih. Mislim da i gospodin ministar može, čak i danas, dati potpun ili bar delimičan odgovor na ovo pitanje, ali pošto razmatram stvari sa praktičnog aspekta, podsetio bih na sledeće.
Da biste vi danas osnovali malo ili srednje preduzeće ili bilo koji privredni subjekt po Zakonu o preduzećima, minimalni osnivački kapital je 5.000 dolara. Onaj ko želi da osnuje preduzeće, taj kapital mora da uplati u dve rate. To je najveća pogodnost koju ima.
Svojevremeno, dok su socijalisti vladali u Srbiji, u čitavom periodu bar nije bilo takvih zahteva, nego su se preduzeća mogla osnivati i sa osnivačkim kapitalom, višestruko nižim, u to vreme za 100 maraka ili danas 100 evra. Pitanje koje ide uz to jeste - kako obezbediti tih 5.000 evra. Za mene je to suština. Za ovih 160.000 verujem da bar polovina ima status neaktivnog samo zato što nije uspela da obezbedi odgovarajući početni, odnosno osnivački kapital.
Ako mi sada sa 90.000 preduzeća koja su aktivna treba da dođemo do 400.000 aktivnih preduzeća, onda je to 310.000 novih preduzeća, puta 5.000 evra jednako je 1.550.000 dolara. Gde su te pare?
Ima li načina, sad govorim o suštini, da država svojom ekonomskom politikom, pre svega onom koja se odnosi na ekonomske veze sa inostranstvom, obezbedi povoljne kredite, da ne kažem donacije, i da putem Fonda za razvoj ili nekih drugih fondova, onima koji su se odlučili da osnuju malo ili srednje preduzeće, odobri povoljne kredite za osnivanje takvih malih i srednjih preduzeća.
Dosadašnja praksa govori da Vlada o tome nije dovoljno razmišljala ili je smatrala da onaj ko nema 5.000 dolara i ne treba da se bavi nekim biznisom. Nažalost, stanje u srpskoj privredi je sledeće: imate oko 1.200.000 zaposlenih, imate oko 1.000.000 radno sposobnih – nezaposlenih, i imate preko 1.000.000 penzionera. Dakle, onih 1.200.000 izdržava najmanje ovih 2.200.000, plus još neke građane koji su u statusu neaktivnih.
Ko sada ima novac? Država mora da nađe mehanizme, da podstakne osnivanje malih i srednjih preduzeća, pre svega bih rekao, u dve oblasti: jedna je osnivanje malih i srednjih preduzeća, koja će prevashodno, u svojoj delatnosti, imati poslove koji su u vezi sa izvozom.
Zato što imamo neverovatnu situaciju sa izvozom, odnosno uvozom i sa spoljnotrgovinskim deficitom.
Uzmite samo prvih nekoliko meseci i videćete da je spoljnotrgovinski deficit već oko 1.000.000.000 dolara. Ako se ovako nastavi, 2004. godina biće završena sa preko 6.000.000.000 spoljnotrgovinskog deficita i to je katastrofa za državu, ekonomske snage kakvu ima Srbija.
Dakle, prvi podsticaji moraju biti upravo u tim preduzećima koja će se baviti poslovima izvoza, ali ne samo u trgovačkom smislu, nego pre svega u razvijanju malih proizvodnji, onih koje su izvozno orijentisane, onih proizvodnji koje mogu biti konkurente i na ovako surovom evropskom tržištu.
Druga oblast mora biti poljoprivreda, i ona koja je izvozno orijentisana, ali i ona koja nije. Treća oblast, mislim da se u tome možemo sasvim složiti, jeste oblast usluga, jer se u toj oblasti, čini mi se, sa najnižim početnim kapitalom može otpočeti neka delatnost.
Da vidimo da li će baš mehanizmi registrovanja preduzeća biti tako brzi da se omogući onom ko želi da osnuje preduzeće da to traje samo pet dana. Meni nije potpuno jasno da li će i ubuduće oni koji žele da osnuju preduzeće morati da imaju odgovarajući statistički broj, koji dobijaju u Zavodu za statistiku, da li će morati da imaju odgovarajući carinski broj, koji dobijaju u Republičkoj upravi carina, da li će i dalje imati poreski identifikacioni broj, koji će dobiti u poreskoj upravi?
Da li će sve to morati da prikupe pre nego što podnesu dokumentaciju registru nadležnom za registrovanje novih preduzeća i da li sve to može da stane u taj rok od pet dana.
Ili ćemo imati potpuno obrnutu situaciju, kada prikupite odgovarajuća dokumenta, kada želite recimo da registrujete društvo sa ograničenom odgovornošću, onda agencija ovlašćena za registar obaveštava poresku upravu, carinsku upravu, Zavod za statistiku o tome da je registrovano iks preduzeće, kome treba dodeliti takav i takav broj, i onda je onaj ko je osnivač rasterećen te obaveze da ide od šaltera do šaltera, da nedeljama ili mesecima čeka na odgovarajuće identifikacione brojeve kod tih organiazcija.
Ovde se govori o evropskim iskustvima. Mi delimično danas u našem sistemu imamo prisutna evropska iskustva, ali kojih zemalja? Kod nas je otprilike prisutno stanje kakvo je u Nemačkoj, Austriji, Francuskoj, jer u tim zemljama se obavezno u sudovima registruju akcionarska društva i društva sa ograničenom odgovornošću, a preduzetnici se registruju u organizacijama, organima ili institucijama poput ove koja se danas ovim zakonom predlaže.
U obrazloženju se kaže da nije baš to dobar primer, da su bolji primeri skandinavskih zemalja, Irske ili Italije. Sa tim bih se složio da nemamo masu preduzetnika koji su registrovani u opštinskim sekretarijatima za privredu. Tačno je, ovde se kaže oko 160 ljudi ili minimalno 160 radnika je zaposleno u opštinskim upravama na tim poslovima. Mi sada taj posao treba da preselimo u centralni registar i bojim se da su rokovi koji su dati u ovom zakonu vrlo kratki.