ŠESTO VANREDNO, ZASEDANjE, 20.07.2004.

11. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ŠESTO VANREDNO, ZASEDANjE

11. dan rada

20.07.2004

Sednicu je otvorio: Predrag Marković

Sednica je trajala od 11:15 do 18:00

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Da li ima još neko po ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 5. amandman je podneo narodni poslanik Miroslav Nedeljković.
Vlada i Odbor za zdravlje i porodicu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? Gospodin Nedeljković.

Miroslav Nedeljković

SRS je u prvih dvadesetak članova koji tretiraju formiranje agencije predložila, normalno, brisanje samog pojma "agencija", ali mi smo sebi stavili za zadatak da kroz amandmane damo alternativna rešenja. Nismo mogli biti zadovoljni samo brisanjem onoga sa čim  se ne slažemo, nego smo Vladi ponudili drugačiji koncept i u slučaju, kada bi se nekim čudom dogodilo, da Vlada prihvati naše amandmane, to bi bio kompletan zakon.
Mi smo imali obavezu da ponudimo drugačiji zakon koji može biti apsolutno u pravnom prometu. Pošto nemamo iluzija da će se ovo usvojiti, uostalom Vlada je te amandmane odbila, mi shvatamo ovo naše obrazlaganje amandmana tako da široj stručnoj javnosti ponudimo našu koncepciju.
Agencija se briše i pošto je tu predviđeno da se ona finansira iz sopstvenih prihoda, normalno, mi smo već načelno govorili protiv takve ideje. Iskoristio bih prisustvo ministra zdravlja da ga upoznam, da mu skrenem pažnju da i pored toga što i sadašnji Zakon propisuje da se lekovi i medicinska sredstva mogu stavljati u promet samo ako su registrovana po Zakonu, da kod nas postoji praksa korišćenja neregistrovanih dijagnostičkih sredstava i to upravo u onoj oblasti o kojoj sam malo šire pričao u načelnoj raspravi, u oblasti transfuziološke službe.
To su najosetljivija dijagnostička sredstva i imamo pojavu da se koriste neregistrovani dijagnostički preparati. Takođe, čak i registrovani preparati, sa njima se postupa suprotno odredbama Zakona, odnosno za sredstva gde je propisano čuvanje na tačno određenoj temperaturi, a to je od 4 do 8 stepeni celzijusa. Ta se sredstva distribuiraju službama za transfuziju, običnim poštanskim pošiljkama. Možda se i tu nalazi odgovor na pitanje zbog čega dolazi do ozbiljnih propusta i širenja nekih infekcija putem transfuzije krvi.
...
Srpska radikalna stranka

Stefan Zankov

Srpska radikalna stranka | Predsedava
Da li još neko želi reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 6. amandman je podneo narodni poslanik Zoran Mićović.
Vlada i Odbor za zdravlje i porodicu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 6. amandman je podnela narodni poslanik Živodarka Dacin.
Vlada nije prihvatila amandman, a Odbor za zdravlje i porodicu predlaže da se amandman prihvati, a Zakonodavni odbor predlaže da se amandman odbije.
Da li neko želi reč? Dr Paja Momčilov.

Paja Momčilov

Srpska radikalna stranka
Poštovane koleginice i kolege, kod nas u Odboru kad se sastanemo često se kaže kako smo mi lekari jedna porodica i kako mi treba da imamo iste stavove po svim bitnim pitanjima zdravstvene struke. Ja sada upravo koristim takvu jednu poziciju i izlazim, javljam se povodom amandmana koji je uputila koleginica iz poslaničke grupe SPS. Ona nažalost nije ovde i ne može da obrazlaže opravdanost ovog svog amandmana, pa ću ja biti slobodan da sa par reči iskomentarišem ovaj predlog.
Naime, koleginica smatra da ovaj zakon treba da reguliše i promet opojnih droga i psihotropnih supstanci. Zakonodavac, predlagač zakona je, u svom stavu, odbio ovaj amandman, smatrajući da se ne prihvata, s obzirom na to da je u suprotnosti sa Zakonom o državnoj upravi, kojim je propisano da se inspekcijski poslovi nad određenim oblastima ne mogu poveriti drugim organizacijama, pa ni regulatornom telu za oblast lekova -agenciji, odnosno da su to izvorni poslovi državnog organa. Ovakvo obrazloženje koje se sreće, evo, već po ko zna koji put, predstavlja vrhunac licemerja i nedoslednosti.
Kako je moguće da se izdaju dozvole za klinička ispitivanja leka i medicinskih sredstava i vrši kontrola sprovođenja kliničkih ispitivanja, nečega što je najosetljiviji deo u čitavoj oblasti o lekovima i da se to dozvoli samofinansirajućoj agenciji. Znači, čisto inspekcijski posao. Jedanput može, a sada ovde kada su psihotropni lekovi u pitanju i kada su droge u pitanju - to ne može. To naše zakonodavstvo dozvoljava.
S druge strane, dali ste agenciji u nadležnost stavljanje u promet leka. U jednom od vaših članova definisali ste kada se lek povlači i na koji način. Da bi se on povukao, isključivo inspekcijskim radnjama se može doći do onih stavki koje ste nabrojali. Prema tome, agencija tu može da obavlja inspekcijske poslove, ona - samofinansirajuća, ona - koja zavisi od stranog uvozničkog lobija, koji će plaćati dozvolu za klinička ispitivanja i za stavljanje u promet.
Upozoravamo vas, nemojte ovakva kontradiktorna objašnjenja da nam dajete ili rastumačite o čemu se radi!
...
Srpska radikalna stranka

Stefan Zankov

Srpska radikalna stranka | Predsedava
Da li još neko želi reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 6. amandman je podneo narodni poslanik Mileta Poskurica.
Vlada i Odbor za zdravlje i porodicu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor predlaže da se amandman odbije.
Reč ima narodni poslanik Mileta Poskurica.
...
Srpska napredna stranka

Mileta Poskurica

Srpska radikalna stranka
Smisao amandmana koji smo podneli je dosta ozbiljan amandman koji zapravo, ne znam da li nas je predstavnik reformske vlade, potpisali su se na jednom papiru kao reformska, da li premijer te Vlade zna da se potpisnici ispod takvih projekata, strateških zbivanja u zdravstvu, zovu kao reformska vlada, da li on priznaje, iako je rekao u ekspozeu da će i on držati reformske tokove.
Dakle, predstavnika reformske vlade, gospodina ministra bih želeo da pitam: da li su shvatili, Vlada kada je komentarisala predlog amandmana, da smo mi ponudili jedno rešenje koje treba da zadovolji zamenu za ono što nudi agencija, ali u sasvim drugom kontekstu. Ona neće imati mešavinu i prerogative upravnih, stručnih delovanja iz stručnih oblasti, nego sasvim jedan upravni posao koji će imati inspekcijski nadzor i koji će imati administrativnu funkciju.
Zato amandman, koji smo podneli, ne odnosi se na agenciju nego na "upravu" koju uvodimo. Tako koncipirana zamena za agenciju može da toleriše ovo što je kao predlogom amandmana i dato. Može da prihvati, a vi ste, u startu, odbili tačku 2) ovog našeg amandmana, u kome se traži da se ubaci u zakon "izdavanje dozvole za pretklinička ispitivanja lekova".
Obrazloženje Vlade jeste da tako nešto ne postoji, to se dešava u procesu proizvodnje leka. Prosto je neshvatljivo i ja zaista nikakvih ličnih, voleo bih da znam ko ima takva lična iskustva obilazeći naše fabrike, a ja ih jesam sve redom obišao i video laboratoriju za pretklinička ispitivanja, banke kulture ćelija, biološke životinje, biološke opite. Mi to nemamo, naše fabrike to nemaju. Fabrike se bave tehnologijom proizvodnje.
Ako proizvođač leka želi jedno takvo pretkliničko ispitivanje, a ne znam ko to još može da kaže da ona nisu potrebna, onda se obraćam nadležnim institucijama.
Iz tih institucija mi smo dobili dopis u kojem oni mole da se u zakon unese stavka o potrebi pretkliničkih ispitivanja. Ko su potpisnici institucija? Ni manje, ni više nego profesori, direktori ili saradnici Instituta za medicinska istraživanja, Instituta za molekularnu genetiku i genetičko inženjerstvo, Instituta za biološka istraživanja, INEP, Instituta za onkologiju i radiologiju, Instituta za nuklearne nauke Vinča. Da li treba još više autoriteta da to potkrepe?
Ne znam šta su ti ljudi koji su pisali ovaj zakon, šta je ta ekspertska grupa mislila kada su zaobišli ovakvo mišljenje. Svi smo to dobili na odborima.
Prema tome, očigledno, da, ako zamislimo "upravu" kako je zamišljamo sa nadležnostima koje ima, sasvim ima mesta da se izdaje dozvola za pretklinička ispitivanja. Nećemo valjda proizvoditi lekove, a da prethodno nisu na biološkom materijalu provereni i dat im sertifikat.
Otvara se druga sumnja. Ako ćemo da uvozimo lekove gde je neko već uradio biološko ispitivanje, pretklinička ispitivanja, odlično, onda nam je stvar jasna. "Uvoznički lobi" radi i onda je to deo priče koju sam pričao juče.
Otvara se i drugo pitanje. Da li ćemo mi na ovaj način, ako sve to izbegnemo i sve što želimo da uradimo, zatvoriti domaće firme u tom pogledu? Da li će moći firme koje sam pomenuo, institucije, naučne, stručne institucije, da sklope ugovor sa stranim proizvođačima lekova, da za njih urade pretklinička ispitivanja. Što bi im to, ako nisu u zakonu, onemogućili? Do sada su to mogli. Da li i njih stavljamo pod katanac? Nove katance stavljamo umesto da skidamo stare. Zašto to toliko smeta!?
Mi ne nudimo izmenu da agencija vrši nego "uprava", i uprava vrši. Da li ste razumeli još kod komentara prvog člana? Vlada komentariše tačke 7), 8) i 9). To su inspekcijski nadzori itd. I smatramo, ako uvodimo novi organ u sastavu Ministarstva da može da vrši inspekcijski nadzor, jer je drugostepenost žalba ministru ili Ministarstvu. Drugostepenost je očuvana i tu dileme nema.
Konačno, osvrću se i na apoteke, u jednom komentaru, tvrdeći da "apoteke nisu predmet zakona". Zašto se apoteke pominju u lancu distribucije, čak i čitavih nekoliko članova se bavi distribucijom i prometom. Vrlo zanimljivo, nisam to juče rekao, ali evo danas ću, kada je reč o medicinskim sredstvima kako se mogu distribuirati samo apotekama i specijalizovanim prodavnicama.
Pretpostavljam da ministar zna, bar što se tiče "Hemofarma", da ta kuća distribuira lekove direktno do bolnica, a ne do bolničkih apoteka. Tu instituciju ne poznajemo. Distribuira potrošni materijal bolesnicima na noge. Razvili su tu mrežu i onda tako bolje prođu tender i mogu jako dobro to da urade. Da li će im to biti zabranjeno? Opremili su se, kupili kamione, kompletnu opremu, razvili infrastrukturu, dali smo im bazu podataka.
Dakle, nije da ovaj zakon ne dotiče apoteke nego dotiče ovlaš, površno, jer to naravno naručioca ovog zakona nije ni zanimalo, naše apoteke, naša organizacija, nego čist profit i otvaranje tržišta.
...
Srpska radikalna stranka

Stefan Zankov

Srpska radikalna stranka | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Paja Momčilov.

Paja Momčilov

Srpska radikalna stranka
Ja ću biti vrlo kratak. Upozorio sam ovlašćenog predstavnika da nam ne daje nesuvisla objašnjenja.  U članu je dato jedno rešenje koje je potpuno nelogično i van konteksta predloga SRS. Ako već na toliko mnogo prostora treba da obrazlažete ovakve stvari dajte nam objašnjenje, mi ovo ne razumemo, ovo je nelogično. Jasno smo kazali šta smo predložili i tu nema nikakvih sukobljavanja sa našom zakonskom normativom.
Što se tiče tačke 2), da se izdaje dozvola za pretklinička ispitivanja lekova, ovo što je pročitao kolega pre mene, jasno je da su to najveće laboratorije koje su se bavile do sada pretkliničkim ispitivanjima. One mole da ne budu izuzeti iz zakona.
Nigde se pretklinička ispitivanja u zakonu ne ispituju. Pustite vi to da nije po evropskim normama. Jeste po evropskim normama, pokazaćemo vam zakone u kojima je i to regulisano. Nije bilo ni javne rasprave. Sve laboratorije iz Beograda koje su se ovim bavile, Vinča, medicinska istraživanja u Beogradu, mole da bude pomenuti bar u zakonu, ako ne budu regulisane njihove aktivnosti. -
...
Srpska radikalna stranka

Stefan Zankov

Srpska radikalna stranka | Predsedava
Da li još neko želi reč o ovom amandmanu?  (Ne.)
Na član 7. amandman je podneo narodni poslanik Dragoslav Milković.
Vlada i Odbor za zdravlje i porodicu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Dragoslav Milković.

Dragoslav Milković

Srpska radikalna stranka
Podneo sam amandman na član 7. gde tražim da se u stavu 1. reč "agencije" zameni rečju "uprave", a u stavu 2. reč "agencija" zameni rečju "uprava".

Usvajanjem ovog zakona u Parlamentu, sa ovakvom agencijom, dobilo bi se faktički još jedno ministarstvo, duplo ministarstvo, a danas se radi na tome da državni aparat bude što manji, odnosno država Srbija nije Amerika da ima dupla ministarstva.

Član 7. kaže - agencija ima upravi odbor, nadzorni odbor i direktora. Agencija može imati i zamenika direktora. Predsednika, članove upravnog odbora, nadzornog odbora, kao i direktora, odnosno zamenika direktora, imenuje i razrešava Vlada Republike Srbije na period od četiri godine, a mogu biti ponovo imenovani na još jedan izborni period. Mene interesuje, Vlada će ih imenovati, ali na čiji predlog? Valjda će ministar sačiniti svoju listu i na njegov predlog će to biti imenovano. Znači, nije formulisano na čiji predlog.

Da bi ova agencija radila, treba da se obrazuje nacionalna kontrolna laboratorija, nacionalni centar za praćenje neželjenih reakcija, dakle, lekova i medicinskih sredstava, nacionalni centar za informacije o lekovima i medicinskim sredstvima.

To je jedan ogroman aparat koji ova srpska država ne može da izdrži!

Dalje, svi ovi poslovi obavljaće se u farmaceutskom sektoru, medicinskom sektoru, veterinarskom sektoru, sektoru za medicinska sredstva, sektoru za informacije i administrativnom sektoru.

Znači, u jednoj agenciji faktički ima niz sektora koji će da rade bez ikakve kontrole. Ja vam garantujem da usvajanjem ovog zakona, za dva ili tri meseca, dobićemo nove afere, što je i normalna stvar pod ovakvom vlašću u Srbiji, jer Srbiju prate kojekakve afere! Hvala.