ŠESTO VANREDNO, ZASEDANjE, 20.07.2004.

11. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ŠESTO VANREDNO, ZASEDANjE

11. dan rada

20.07.2004

Sednicu je otvorio: Predrag Marković

Sednica je trajala od 11:15 do 18:00

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, nastavljamo rad sednice Šestog vanrednog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2004. godini. Zahvaljujem se što ste čekali da se završe ova dva odbora.
Ponovo vas obaveštavam da je, prema službenoj evidenciji, današnjoj sednici prisutan 101 narodi poslanik.
Radi utvrđivanja kvoruma za rad Narodne skupštine, molim narodne poslanike da ubace svoje identifikacione kartice u poslaničke jedinice.
Konstatujem da je primenom elektronskog sistema za glasanje utvrđeno da je u sali prisutno 90 narodnih poslanika i da postoji kvorum za rad Narodne skupštine.
Obaveštavam vas da su sprečeni da prisustvuju sledeći narodni poslanici: Dragan Vuksanović, Marko Đurišić, Miroslav Markićević, Velimir Stanojević, Dušan Mrvoš, Sava Urošević, Goran Paunović, Takač Ištvan, Aleksandar Vlahović, Milovan Marković, Goran Knežević, Boško Ristić, Slobodan Vučković; zakasniće Žarko Obradović.
Prelazimo na 9. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O LEKOVIMA I MEDICINSKIM SREDSTVIMA (nastavak u načelu)
Reč će imati narodni poslanik Vladan Vučićević, neka se pripremi Dragoslav Milković, a pre toga, po Poslovniku, Milan Dimitrijević. Izvolite.

Milan Dimitrijević

Demokratska stranka Srbije
Gospodine predsedniče, dame i gospodo narodni poslanici, pozivam se na čl. 100, 219, 220. i 221. No, pre nego što dam obrazloženje, molim vas da mi dopustite da vam pročitam jedan podnaslov u jednom dnevnom listu: "Skupština Srbije na osnovu Zakona o javnim nabavkama plaća kupovinu odeće narodnim tribunima, ali na računima nije retka stavka - dečja garderoba".
Molim predsednika Narodne skupštine da zaduži odgovarajuće službe da provere informaciju, i da obaveste narodne poslanike i Narodnu skupštinu, da li je ovaj natpis tačan ili ne i da se odredi da li su "narodni tribuni'' - narodni poslanici ili su "narodni tribuni" - zaposleni u Republičkoj skupštini. Hvala.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala vama. Sa ove govornice možemo da potvrdimo, "ni jedan narodni poslanik ni po jednom zakonu ne dobija nikakvu odeću", ali demanti će biti objavljen, a ovo nije bilo uslovno po Poslovniku.
Izvolite, gospodin Vučićević.

Vladan Vučićević

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9
Dame i gospodo narodni poslanici, poštovani predsedavajući, gospodine ministre, zakon o lekovima i medicinskim sredstvima je zakon koji će sigurno tokom ove nedelje biti usvojen ovde, u ovoj skupštini.
Naime, ovde se radi o harmonizaciji naših propisa i usklađivanju naših propisa sa propisima zemalja EU. Sigurno je da uvek kod promena postoje određeni strahovi i obično se ljudi koji su stekli određene navike plaše, imaju strah od novoga, imaju strah od promena.
Šta izaziva kod ovog zakona najveću polemiku? Najveću polemiku izazvala je agencija zato što neki ljudi imaju strah ko će voditi tu agenciju, kako će voditi tu agenciju i šta sve ta agencija mora raditi!
Ono što je sigurno, to je, da će ta agencija imati stručne i kvalitetne ljude, koji će apsolutno moći da odrade posao za koji budu bili delegirani. Naravno, u toj agenciji će raditi stručni ljudi i ta agencija će polagati pravo na rad, tako i obavezu da izveštava republičke organe dva puta godišnje, što znači da će tu agenciju kontrolisati Republička vlada. Ko je u Republičkoj vladi? I ministar zdravlja je u Republičkoj vladi, pa prema tome, kontrolisaće je i Ministarstvo.
Pored agencija veliku polemiku na Odboru za zdravlje, a i za ovom govornicom, izazvao je član zakona koji govori o kontroli leka. Na Odboru je bilo priče i većina članova Odbora je bila za to da se svaka serija leka kontroliše.
Kao član Odbora, ispred Nove Srbije, nijednog trenutka nisam smatrao da treba da zastupam na tom Odboru partijske i političke programe, već sam postupao kao lekar, a to je bio dogovor svih ljudi na Odboru kada je on formiran, da zastupamo interese građana, naših pacijenata i da učinimo sve da zdravstvo u Srbiji bude bolje i kvalitetnije.
Bez obzira što izuzetno cenim predsednika Odbora, gospodina Momčilova, koji je jedan izuzetan stručnjak, mog kolegu Kragujevčanina, gospodina Poskuricu, kada je ovaj član zakona bio i kada se o amandmanima na ovaj član zakona pričalo, ja sam apsolutno želeo da podržim njihov amandman i amandman DSS - da se uvede ta klauzula, da ''svaka serija mora da podlegne proveri''. Nažalost, glasao sam ''za'', a oni su bili ''uzdržani'', što je, na neki način, izazvalo moj revolt - zbog čega ste uzdržani kada ste taj član zakona kritikovali i uložili amandman?!
Naravno, odgovor je jednostavan: da bismo sada mogli da kritikujemo za ovom govornicom. To nije u redu! Nije u redu, ne zbog ove skupštine, već zbog pacijenata za koje se mi zalažemo i zbog građana Srbije koji su nas ovde delegirali. To je istina.
Mi moramo da uradimo harmonizaciju ovog zakona, da uskladimo naše zakone sa zakonima zemalja Evropske Unije, ako želimo da sarađujemo sa Evropskom Unijom. Ovde je vrlo često bilo priče da li je Srbija u Evropi. Srbija jeste u Evropi i nju niko iz Evrope teritorijalno ne može da izuzme!
Ono što je važno jeste - da li neko hoće sa nama da sarađuje ili neće da sarađuje? Da bi neko sarađivao sa nama, mi moramo da harmonizujemo naše zakone sa evropskim zakonima. Prema tome, sav napor ovog zakona, cilj ovog zakona jeste, upravo u interesu građana Srbije, u interesu pacijenata, u interesu boljeg zdravstva, da se harmonizuje sa svim zemljama Evropske unije, kako bismo mogli da napravimo saradnju. Mi smo uvereni da će ovaj zakon biti izuzetno dobar, i da će omogućiti saradnju naše zemlje sa zemljama Evropske unije.
Naravno, ima nešto što je dobro, ali ima nešto što smatramo da u ovom zakonu treba promeniti. Ono što je dobro, to je da ćemo imati saradnju sa Evropskom unijom; da je zakon kvalitetan; da ćemo imati kvalitetne lekove, da ćemo imati bolje obezbeđeno tržište i da će se uvesti red u farmaceutskoj industriji.
Ono o čemu smatram da treba da razmislimo i da se mora promeniti, da se usvoje ovi amandmani, a to je - da se svaka serija leka kontroliše. Zašto je neophodna kontrola svake serije leka? Neophodna je zato što su greške i propusti skupi. Podsetio bih ministra zdravlja na njegovog kolegu iz Francuske, kada se desio prevelik propust. Mislim da je ministar posle skidanja sa te funkcije osuđen na dugogodišnju robiju, što znači da se i u zemljama gde su visoki standardi, mogu desiti propusti. Sigurno je da se propust može desiti i kod nas.
U krajnjoj liniji, koji su ti propusti i kakve su posledice takvih propusta? Setimo se sada i ovoga što je bilo kada je jedna devojčica bila zaražena virusom HIV-a! To je tragedija koja ne može biti opravdana, čak nijednom zakonskom merom!
Iz tih razloga, želeo bih da ispričam jednu kratku priču kada je otac ostavio u nasleđe svome sinu dva pisma i rekao: sine, jedno pismo otvori kada ti bude bilo najteže, a ovo drugo otvori kada ti bude bilo najbolje i kada budeš smatrao da si najviše uspeo u životu. Sin je zapao u jednu tešku situaciju, bezizlaznu, pa se seti da mu je otac rekao da otvori pismo. Otvorio je pismo i pročitao ga, a u pismu je pisalo: "sine, proći će''. Prošlo je sve to, postigao je velike uspehe, a onda se setio drugog pisma, otvorio je i to drugo pismo i u tom drugom pismu je pisalo: ''proći će''.
Mi smo danas svi ovde narodni poslanici, a možda sutra većina od nas neće biti. Danas je gospodin Tomica - ministar, a možda sutra neće biti, ali mi moramo da napravimo dobar zakon i moramo da se izborimo da se ovaj amandman oko kontrole leka usvoji u ovoj skupštini, bez obzira, svi ćemo mi sutra koristiti te lekove, koristiće ih naša deca. Svaki propust jeste vrlo neprijatan i povlači za sobom strašne konsekvence.
Zato želim da zamolim, u ime građana Srbije, u ime Nove Srbije i poslanika Nove Srbije, u ime građana Šumadije i mojih Kragujevčana koji su me delegirali, da gospodin Tomica Milosavljević prihvati, ako treba i oba amandmana, amandman DSS i amandman SRS, jer su oni isti i da se uvede kontrola svake serije leka. To će biti dobro i za ovu skupštinu. Ako treba, to da izglasa i ova skupština, verujte mi, gospodo poslanici, to je u vašem interesu i interesu građana Srbije.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
 Narodni poslanik Paja Momčilov, replika,  posle toga reč ima Dragoslav Milković, a neka se pripremi Snežana Pantić-Aksentijević.

Paja Momčilov

Srpska radikalna stranka
Poštovane koleginice i kolege, pošto sam pomenut ovde od kolege Vučićevića, a već sam juče pokušao da objasnim naš stav, radikala, u Odboru za zdravlje kada smo glasali o spornom članu 86.
Ponavljam, radikali su dali svoj amandman i taj amandman nije usvojen od članova Odbora. Nemojte tražiti od nas toliki stepen mazohizma, pa čak ni za ljubav pozicije, da glasamo za isti amandman koji je predložila DSS. Valjda moramo biti za svoj amandman, valjda je to elementarna logika. Nikakav drugi razlog tu ne postoji, nikakvo zamajavanje ove skupštine. Kada budemo izlazili za ovu govornicu, sve što budemo rekli možemo materijalno da dokumentujemo i to je na čvrstim i stabilnim osnovama istine. Samo toliko.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
 Narodni poslanik Dragoslav Milković. Izvolite.

Dragoslav Milković

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, svrha amandmana i inače svih mojih zalaganja jeste ne povećavati administraciju, ne širiti stare prostore za korupciju i ne stvarati nove prostore za korupciju. Naslušao sam se i načitao obrazloženja motivisanih evropeizacijom, ali ostajem i dalje pri uverenju da će agencija, po brojnosti personala, biti još jedno ministarstvo i da će biti nastavak onoga sa čim već imamo iskustva, a to je, ogromna korupcija u oblasti lekova i ogromno iskustvo sa prepakivanjem i dalekim  istokom - mislim na Kinu.
Uostalom, ako se želi da se žrtvuju ogromna sredstva za plaćanje jednog segmenta, za koji se unapred zna kako će da nas "usreći", najbolje bi bilo, kako ste krenuli, da idete na osnivanje ministarstva za oblast lekova, pa ćemo bar znati ko je neposredno odgovoran za ono što nas pouzdano čeka.
Ovo što ću sada reći, na prvi pogled nije u vezi sa lekovima, ali je debelo u vezi sa lečenjem. Dakle, imam tri molbe. Jednu upućujem ministru zdravlja, gospodinu Milosavljeviću, a dve Bogu. Ministra molim da dođe u Trgovište, a Boga molim, prvo, da pomogne da ministar stvarno dođe u Trgovište, a drugo, da ministra usput zaboli zub, da bi za svoju zubobolju pomoć zatražio u Trgovištu. Znate li da za više od godinu dana u Domu zdravlja u Trgovištu nije mogla da bude popravljena zubarska stolica. Sada u opštini Trgovište nema ni jedne zubarske stolice, gospodine ministre.
U zdravstvenom centru u Vranju, pod čijom je "vlašću" Dom zdravlja Trgovište, sve preokupacije su u znaku iz koje će stranke biti direktori, što centara, što bolnica, što domova zdravlja.
Tamo, ali u Vranju, učinjen je napredak u vidu nabavljanja skenera, više rendgen-aparata, aparata za anesteziju, više ultrazvukova, EKG aparata, formirana je nova koronarna jedinica, renovirana psihijatrija. To je dobro.
Ali, opština Trgovište nema zubarsku stolicu, jer je postojeća neispravna više od godinu dana. Dom zdravlja u Trgovištu ima samo jedno terensko sanitetsko vozilo. Teren je 100% brdsko-planinski. Pacijenti se dopremaju konjima, a mi idemo u Evropu! Zahtevam od ministra da hitno obezbedi jedno terensko sanitetsko vozilo za Dom zdravlja u Trgovištu.
Završiću sa jednom pričicom, koja nam kazuje da smo mi tamo u Trgovištu još uvek u 1958. godini. Naime, te godine je moj prijatelj, sakupljač jezičkih, finih bisera, skinuo sa vrata jedne zadružne prodavnice obaveštenje kojim šef mesne kancelarije obaveštava svoje podanike da, u taj i taj dan, u sedište mesne kancelarije stiže zubar, a taj papir iz 1958. godine imam kod sebe, gde pod znacima navoda stoji "radi vađenja zubova". Sada više ne stiže, a zubarska stolica je u kvaru.
Umesto da rešava vitalne probleme u zdravstvu ministar rešava probleme svoje stranke. Postavlja direktore domova zdravlja i bolnica u Srbiji, a mi iz SRS mislimo da ministar Milosavljević treba da podnese ostavku i oslobodi zdravstvo u Srbiji samovolje G17 plus. Hvala.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala vama.
Reč ima narodni poslanik Snežana Pantić-Aksentijević, neka se pripremi Miroslav Nedeljković.

Snežana Pantić-Aksentijević

G17 Plus
Poštovani gospodine predsedniče, poštovani ministre, dame i gospodo narodni poslanici pred nama je Predlog zakona o lekovima i medicinskim sredstvima. Zakon stvara uslov za razvoj farmaceutske industrije, za inostrane investicije i izvoz lekova i medicinskih sredstava.
Poslanici poslaničke grupe G17 plus će podržati i glasati za ovaj zakon.
U junu 2003. godine usvojen je Akcioni plan za usklađivanje više od 50 zakona sa propisima Evropske unije. Potrebno je uskladiti kako zakonodavni tako i institucionalni sistem. Usvajanjem ovog zakona ostvariće se višestruka korist, u prvom redu za građane, koji su i krajnji korisnici i koji će dobiti kvalitetnije i efikasnije lekove. Dobiće svakako i informaciju o medicinskim sredstvima. Društvo će dobiti agenciju - specijalizovanu instituciju koju imaju sve države, što će svakako omogućiti i garantovati i veći kvalitet i veći standard.
Prvi put se pojavljuje pojam farmakovigilanca, koji označava neželjena dejstva leka i interakcije lekova.
Farmaceutska industrija će imati koristi od ovog zakona, biće postignuta standardizacija, a svakako i Dobra proizvođačka i distributivna praksa. Na taj način postiže se rast, razvoj, a i konkurentnost proizvodnje.
Veledrogerije će svakako imati pozitivne efekte posle donošenja ovog zakona. Svakako će uslovi za rad i razvoj biti usklađeni sa standardima Evropske unije. Dobijanjem dozvole stiču se uslovi za ekspanziju tržišta i mogućnost osvajanja inostranog tržišta.
I, još jednom o brojnim pozitivnim efektima ovog zakona: imaćemo kvalitetne lekove, razvićemo konkurentnost, potpunu sigurnost u kliničkom ispitivanju, adekvatno uputstvo za pacijenta, novi način reklamiranja leka, kao početak i uvod u standardizaciju i novi vid reklamiranja; sistem kontrole, nadzora i reklamacija, što će nam omogućiti i stručnost proizvođača, pooštravanje kaznene politike - imaćemo zabranu delatnosti kao krajnje zaštitnu meru.
U oblasti veterine, donošenjem ovog zakona obezbediće se kvalitetni, bezbedni i efikasni lekovi, a svakako, uz adekvatnu i racionalnu upotrebu i primenu ovih lekova doći ćemo i do krajnjeg rezultata, a to su kvalitetne i sigurne životne namirnice.
G17 plus se zalaže da nestane sive ekonomije sa ulica, ali i lekova sa pijačnih tezgi. Ne dozvolimo našim građanima da lekove kupuju prema boji ili prema dizajnu kutije u kojoj je lek upakovan, često sa proteklim rokom, zatim, lekove koji su izmenjeni od lošeg skladištenja! Priznajmo da svako svoj posao obavlja najbolje i ne plašimo se da pravi ljudi dođu na prava mesta! Ne sumnjajmo u njihovu stručnost, jer na kraju jedino ćemo tako sprečiti nemile pojave koje su opasne po život i laku zaradu na tuđoj nesreći!
Budimo savremeno društvo i budimo odgovorni prema sebi, ali budimo odgovorni, pre svega, prema generacijama koje dolaze. Ostavimo im mogućnost da imaju sigurnost i šansu za kvalitetno izlečenje.
G17 plus ispunjava svoja obećanja. Kao što znamo, u predizbornoj kampanji, u decembru 2003. godine, obećali smo novu zakonsku regulativu u oblasti zdravstva. Pred nama je prvi od četiri sistemska zakona. Znamo da su zakoni prvi korak u stvaranju novog zdravstvenog sistema.
Krajnji cilj G17 plus je stvaranje zdravstvenog sistema održivog na duži rok i dugoročno, sveopšte poboljšanje zdravlja stanovništva. Pozivam vas da glasate za ovaj zakon. Neka to bude prvi korak i doprinos zdravstvenim reformama i još jedan korak ka savremenom i uređenom društvu. Hvala.