ŠESTO VANREDNO, ZASEDANjE, 22.07.2004.

13. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ŠESTO VANREDNO, ZASEDANjE

13. dan rada

22.07.2004

Sednicu je otvorio: Predrag Marković

Sednica je trajala od 12:15 do 00:00

OBRAĆANJA

Zoran Anđelković

Socijalistička partija Srbije | Predsedava
Zahvaljujem se narodnom poslaniku Momiru Markoviću.
Pošto na listama poslaničkih grupa više nema prijavljenih za reč, pre zaključivanja načelnog pretresa pitam da li žele reč predsednici, odnosno predstavnici poslaničkih grupa ili još neko ko nije iskoristio pravo iz člana 89. Poslovnika? (Ne.)
Zaključujem načelni pretres.
Saglasno članu 136. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Pošto na Predlog ovog zakona nisu podneti amandmani, pre nego što zaključim pretres u pojedinostima, pitam da li predstavnik predlagača, ministar dr Zoran Lončar, želi reč? Izvolite.

Zoran Lončar

Dame i gospodo narodni poslanici, uvažavajući činjenicu da je pet minuta pre ponoći, dozvolite mi samo nekoliko reči. Pre svega, da iskoristim priliku da se zahvalim svim narodnim poslanicima na veoma korisnim sugestijama o tome kako treba Vlada da organizuje način vršenja sopstvene vlasti za vreme svog mandata. Imali smo prilike da čujemo stavove narodnih poslanika, predstavnika nekih bivših vlada koje su imale iskustvo u tome, i svakako da su njihovi stavovi jako dragoceni.
Naravno, autonomno je pravo svake vlade, kao što smo već imali prilike sa ove govornice večeras da čujemo, da samostalno odluči kako će se to organizovati. Mnogobrojni predlozi i sugestije biće prilike da se upotrebe onog puta kada mnogobrojni govornici koji su večeras izlazili budu u prilici da organizuju sopstvenu vladu. Ova vlada smatra da je najbolji, najracionalniji, najefikasniji način sopstvenog organizovanja, ovako kako sam večeras ovde predstavio, braneći ovaj zakon o izmenama i dopunama Zakona o ministarstvima.
Pored ove zahvalnosti, moram da iskoristim priliku da se izvinim nekim narodnim poslanicima koji me nisu dobro shvatili u mojoj uvodnoj reči. Ovde sam, ne znajući ko će posle mene govoriti u skupštinskoj raspravi, hipotetički samo rekao, a izgleda da sam bio u pravu, da će najveći predmet osporavanja biti agencije, i pozvao sam da se to ne radi iz demagoških i jeftinih politikantskih, već stručnih razloga.
Da li je to nekoga uvredilo ili ne, da li se on prepoznao u tome, meni je zaista žao. Da li je večerašnja rasprava o Predlogu ovog zakona bila stručna ili demagoška, neću da sudim o tome. Najbolji sud, svakako, daće građani koji nas u ove kasne sate večeras posmatraju.
Da odgovorim samo na dva-tri kratka pitanja. Rečeno je da jedan zakon nije protivustavan sve dok Ustavni sud ne donese odluku o tome. Zaista, to je logičan stav. Ali, nekome ko pripada struci, nekome ko se bavi opozicionom politikom, mislim da pripada pravo da kaže da je jedan akt izvršne vlasti, kao što je bila uredba prethodne vlade, protivustavan, zato što Ustav kaže da se ministarstva i posebne organizacije obrazuju ne podzakonskim aktom, već zakonom.
Tada sam to izgovorio, i to sa svim kapacitetom svoje struke i političkog autoriteta i dan-danas tvrdim.
Isto tako, da li onda stoji prigovor koji je mogao da se čuje večeras sa ove govornice, da je činjenica da ovaj zakon ne reguliše unutrašnju organizaciju, da je logički protivustavan, kada je govornik rekao da je protivustavan samo onaj čiju je ustavnost, odnosno neustavnost potvrdio svojom odlukom Ustavni sud.
Izneto je i pitanje ovde da li postoje sredstva za finansiranje agencija kao posebnih organizacija. Naravno da postoje. Odgovor je postavljač pitanja već dao, na osnovu činjenice da u obrazloženju zakona piše da za funkcionisanje primene ovog zakona nisu potrebna dodatna budžetska sredstva, ali zato što su te agencije postojale i ranije, pa samim tim su u važećem Zakonu o budžetu i predviđena budžetska sredstva.
Treba reći da je to tačno, ali i da je činjenica da je ova vlada, usvajanjem ovog zakona, van snage stavila, od 13 agencija manje tri, to je 10 agencija i jedan biro za komunikacije. Za njih su takođe bila predviđena neka budžetska sredstva koja su odvajali građani. Ovaj zakon, iz tog razloga, dovodi do racionalnije, ekonomičnije uprave. Dakle, ovim zakonom se smanjuju budžetska sredstva za finansiranje agencija.
Zašto agencija, a zašto ne agencija? Da li bi problem bio rešen da je ova vlada, umesto termina "agencije" upotrebila izraz, kao što su nekada činili, što ne čini ni jedna zemlja kod svojih upravnih organizacija, telo, komitet, arhiv, muzej, trezor. Za mene nije bitan naziv, za mene je bitan pravni položaj, da li je on Ustavom propisan na valjan način i da li postoji mogućnost kontrole. U slučaju ovih agencija, postoje. Time što će se vrat nazvati šijom ništa se ne menja, a to spada u domen onog termina zbog kojeg su se neki narodni poslanici večeras uvredili.
Još jednom, zahvaljujem se i nadam se da ćete u danu za glasanje podržati ovakav predlog Vlade.

Zoran Anđelković

Socijalistička partija Srbije | Predsedava
Zahvaljujem se predlagaču, dr Zoranu Lončaru, ministru za državnu upravu i lokalnu samoupravu.
Zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučiti o Predlogu zakona u načelu, u pojedinostima i u celini.
Pošto je Narodna skupština obavila raspravu o svim tačkama dnevnog reda , saglasno članu 81. stav 3. Poslovnika, određujem 23. jul 2004. godine u 10,00 časova kao dan za glasanje o svim tačkama dnevnog reda sednice Šestog vanrednog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije.
Zahvaljujem se svim poslanicima na doprinosu pri okončanju rasprave o svim tačkama dnevnog reda.