Poštovani predsedniče, poštovane dame i gospodo, dozvolite na početku da vam se zahvalim za vaše današnje razumevanje za potrebe efikasnije zakonodavne aktivnosti Vlade.
I ujedno, uz ovu zahvalnost, da izrazim svoj stav da ću maksimalno poštovati vašu nameru da radite noćas duboko u noć, dok se ne usvoji ovaj zakon.
Stoga ću najkraće moguće, nadam se na krajnje pojednostavljen način, da biste i svi vi koji baš puno ne znate o ovim krajnje stručnim stvarima, mogli nešto da razumete, i da bi građani Srbije koji noćas prate ovaj prenos i zanimaju se, bar nešto od struke, pored ovolike demagogije, za ove agencije, imali večeras prilike da čuju.
Najkraće rečeno, Predlog ovog zakona predstavlja, pre svega, programsko obećanje ove vlade Srbije, izneto ovde u ekspozeu početkom marta ove godine, za koga smo dobili podršku skupštinske većine u oblasti državne uprave, kada smo rekli da će se preispitati rad mnogih neustavno obrazovanih agencija, kao službi Vlade, od strane prethodne Vlade i da će se, nakon toga, one ugasiti ili obrazovati u skladu sa zakonom.
Takođe, predlaganje ovakvog zakona predstavlja još jedno programsko obećanje ove vlade, a to je da će se zalagati za javnost rada. Upravo usvajanjem ovog zakona vi ćete, dame i gospodo narodni poslanici, dobiti ono što niste do sada imali prilike, a to je da ove agencije, čije se obrazovanje predlaže ovim zakonom, budu dostupne javnosti.
Do sada, ako dragi narodni poslanici to možda niste znali, zbog statusa ovih agencija koje su bile službe Vlade, bile su ne samo protivustavno obrazovane, već su bile tajno obrazovane, pa čak i za nas koji pripadamo stručnoj javnosti. Nismo mogli da saznamo šta one to u praksi rade.
Vi kao narodni poslanici niste imali mogućnosti da koristite ona sredstva koja vam po Ustavu i zakonu pripadaju, u pogledu kontrole rada svih državnih organa, pa i agencija. Niste mogli da tražite izveštaje o radu, niste mogli da vršite nikakvu kontrolu.
Obrazovanjem ovih agencija, koje predlaže večeras predstavljeni zakon, omogućiće vam čak da, koristeći ovlašćenja iz Zakona o državnoj upravi, ako zaista želite da vidite šta rade, da se svako od vas lično pozove i da traži prijem kod funkcionera koji rukovodi agencijom kao posebnom organizacijom i verujem da će svi oni, kao predstavnici Vlade Srbije, ispoštovati tu obavezu da vas prime u roku od osam dana, naravno, i da vam daju potrebnu informaciju.
Ako niste možda znali, bar sada sa ove govornice čujete da imate i takvu mogućnost kontrole. Ne treba samo kontrolisati agencije i organe uprave demagoškim pričama sa ove govornice, već treba koristiti svoju zakonsku mogućnost i upoznati se šta te agencije rade, da bi onda zaista mogli i da ih kontrolišete, da kontrolišete gde odlaze pare svih nas kao poreskih obveznika.
Takođe, predlog ovog zakona predstavlja početak reformi državne uprave. Večeras Srbija ulazi u novi proces reformi državne uprave.
Sa tim reformama ćete se suočiti odmah, nakon letošnje pauze koju budete iskoristili, u prvim danima zakonodavne aktivnosti susrešćete se sa mnogobrojnim zakonima u oblasti reforme državne uprave.
Predlog večerašnjeg zakona predstavlja i deo evropskog integracionog puta Srbije, koji je Vlada Republike Srbije povela. Naime, verovatno ćete već prema satima koliko vaše poslaničke grupe imaju na raspolaganju, i znanja, neznanja, zle ili dobre namere, iskoristiti da kritikujete agencije.
Svako od nas, koji je pročitao Zakon o državnoj upravi, a pre toga Ustav Republike Srbije, a da ne kažem završio pravni, a možda i neki drugi fakultet, i možda imao i prilike da uprkos svim teškoćama kojima smo izloženi prethodnih godina, koje su nas onemogućavale da putujemo, pa obišli malo Evropu, bilo u funkciji predstavnika izvršne vlasti, bilo u funkciji narodnog poslanika, videli ste da neke zemlje, koje su oličenje demokratije, imaju ne tri, koliko se predlaže večerašnjim zakonom, već imaju tri puta stotinu, preko 300 agencija, i nikome ne pada na pamet, niti u svetu niti građanima tih država, da takvu državnu upravu, da takvu vladu, proglase neodgovornom vladom.
Naravno, te mnogobrojne agencije koje postoje imaju i mogućnost kontrole. Njihov rad je dostupan javnosti. Kako ćete to vi, dame i gospodo narodni poslanici, znati da iskoristite, to će od večeras biti vaša briga. Vlada Srbije, predlažući ovakav zakon, gaseći agencije koje su protivustavno i tajno obrazovane, uredbama prethodne vlade, daće vam priliku da kontrolišete kako te agencije i koliko dobro rade, na koji način troše naša budžetska sredstva.
Ustavni osnov za obrazovanje ovih agencija kao posebnih organizacija se nalazi u članu 94. Ustava. Po tom članu Ustava, dame i gospodo, vi ste u funkciji posebnih organizacija, sedeći po raznoraznim vladama obrazovali neke oblike posebnih organizacija, za koje tada, sedeći u udobnoj fotelji stručne javnosti, nisam mogao da nađem nikakvog ozbiljnog utemeljenja. Spomenimo, recimo, komitete kao kolegijalne organe, a znamo da su odavno svi organi državne uprave, pa i posebne organizacije isključivo zbog efikasnosti njihovog rada obrazovane u inokosnom principu.
Setimo se tela, kao senzacionalnog organizacionog oblika organa uprave i posebnih organizacija. Bilo je to tada, da vas podsetim, ne tako ni davno, doduše ne na republičkom već na saveznom nivou.
Ali, mnogi od vas su baš sedeli tada, doduše ne u ovim poslaničkim klupama kao večeras, a sećam se jako dobro - u Saveznoj vladi, koja je tada usvojila Uredbu o obrazovanju saveznih ministarstava i drugih saveznih organa i organizacija.
Dame i gospodo, podsetimo se gde ste svojevremeno, sedeći u ovim poslaničkim klupama, kao predstavnici Vlade, predlagali upravne organizacije u formi muzeja, u formi trezora, a sve su to organizacioni oblici upravnih organizacija kao što su i agencije, dame i gospodo narodni poslanici. E, na takve organizacione oblike, kada ste bili u prilici da vi vršite vlast, pa da se najbolje organizujete, kako znate, vi ste odlučili da trošite novac.
Predlažući večeras da se posebne organizacije, i to samo tri, obrazuju u formi agencije, mi smo rešili da vam damo priliku da kontrolišete kako ove agencije, koje obrazuje Vlada, troše novac.
Prethodne agencije su bile obrazovane, kao što sam već rekao - na protivustavan način, uredbom Vlade. Bilo je ukupno 13 takvih agencija. Kao što smo ovde obećali u ekspozeu, to smo i učinili, pogasili smo sve one agencije izmenama te uredbe, za čije postojanje nismo našli opravdanu potrebu da postoje. Samo tri od tih 13, koje su postojale na Ustavom predviđen način, a to je upravo ovim zakonom večeras urađeno, a koji vam ovde predstavljam, odnosno obrazujemo ih onako kako Ustav nalaže, u formi posebnih organizacija.
Pored ovih 13 agencija, postojao je protivustavno obrazovan kao služba Vlade jedan biro, Biro za komunikacije, i prvi akt ove vlade je bio da se tim aktom taj biro ukine. Postojao je i jedan centar za uklanjanje mina, a takođe se danas predlaže da se obrazuje u formi posebne organizacije i da se zove centar za razminiranje, a njegova osnovna aktivnost će biti - stručni poslovi u vezi humanitarnog razminiranja, odnosno postoji potreba za obavljanjem tih poslova i u našoj zemlji.
Predlaže se konkretno od ovih 13 agencija, koje su postojale na protivustavan način tj. koje su obrazovane kao službe Vlade, da se samo tri obrazuju ovim zakonom, dakle na Ustavom predviđen način. I to, agencija za razvoj infrastrukture lokalne samouprave, kao posebna, samostalna organizacija. Ona bi trebalo da stvori uslove za obezbeđenje posebnih finansijskih sredstava za razvoj infrastrukture lokalne samouprave.
Nećete valjda u predvečerje lokalnih izbora, kada građanima treba da damo priliku konačno da odluče ko će biti njihovi pravi predstavnici na lokalnom nivou, da neobrazovanjem ove agencije buduće rukovodstvo lokalnih samouprava uskratimo za mnogobrojna donatorska sredstva, koja treba da pomognu razvoj infrastrukture lokalne samouprave, a o čijem načinu korišćenja će novo rukovodstvo od septembra meseca na nivou lokalnih samouprava odlučivati.
Predlažemo da se kao druga agencija obrazuje agencija za strana ulaganja i promociju izvoza. Predlažemo da i ona ima samostalni status, da bude samostalno pravno lice u formi upravne odnosno posebne organizacije. Da li je potrebno u ime Vlade Republike Srbije, koja je jedna reformska, proevropska vlada, da vam opravdavam potrebu stranih ulaganja i promociju izvoza naših proizvoda u inostranstvo, na jedan ovakav način, preko posebnog organa obrazovanog zakonom.
Na kraju, treća agencija koja se predlaže, to je agencija za zaštitu životne sredine, za razliku od ove dve, ona će takođe biti posebna organizacija, ali u sastavu Ministarstva nauke i zaštite životne sredine. Ta agencija bi trebalo da prikuplja podatke o zaštiti životne sredine, a ono što je osnovno - da sarađuje sa međunarodnim organizacijama u oblasti zaštite životne sredine.
Ako niste znali, u ovoj oblasti je to evropska agencija za zaštitu životne sredine i evropska mreža za informacije i posmatranje.
Na kraju i nešto što predstavlja samo tehničku stvar, a to je sitna promena delokruga dva ministarstva. Naime, predlaže se da se deo delokruga, tačnije poslovi koji se odnose na kontrolu kvaliteta određenih proizvoda iz Ministarstva trgovine, turizma i usluga prenesu na Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede.
Da zaključim - konačni cilj ovakvog predloga zakona je da se jednom na jasan, Ustavom predviđen način, zakonom izvrši precizno razgraničenje između državne uprave, upravnih organizacija, sa jedne strane, i službi Vlade, sa druge strane.
S obzirom na činjenicu da na ovaj zakon niste uložili ni jedan amandman pretpostavljam da niste mogli da pronađete nikakvu ozbiljnu zamerku koja bi bila vredna vaše pažnje, pa da predložite bilo kakvu promenu u članovima ovog predloga o izmenama i dopunama Zakona.
Zahvaljujem na strpljenju što ste me saslušali u ove večernje sate i očekujem vašu brzu podršku za ovakav zakon.