ŠESTO VANREDNO, ZASEDANjE, 22.07.2004.

13. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ŠESTO VANREDNO, ZASEDANjE

13. dan rada

22.07.2004

Sednicu je otvorio: Predrag Marković

Sednica je trajala od 12:15 do 00:00

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i u celini.
Shodno odluci 130 poslanika, prelazimo na pretres 11. tačke dnevnog reda.
Prelazimo na 11. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O MINISTARSTVIMA
Primili ste Predlog zakona koji je podnela Vlada Republike Srbije.
Primili ste izveštaje Odbora za pravosuđe i upravu i Zakonodavnog odbora.
Pre otvaranja načelnog pretresa, podsećam vas da, prema članu 90. Poslovnika Narodne skupštine, ukupno vreme rasprave u načelu za poslaničke grupe iznosi pet časova, kao i da se ovo vreme raspoređuje na poslaničke grupe srazmernu broju narodnih poslanika članova poslaničke grupe.
Pošto ukupno vreme rasprave u načelnom pretresu za poslaničke grupe iznosi pet časova, konstatujem da je vreme rasprave po poslaničkim grupama sledeće: poslanička grupa SRS – 1,38,24 časova, DSS – 1,03,36 časova, DS – Boris Tadić – 44,24 minuta, G17 plus – 37,12 minuta, SPO – NS – 26,24 minuta, SPS – 26,24 minuta i poslanici koji ne pripadaju ni jednoj poslaničkoj grupi, tri poslanika SDP po pet minuta, na osnovu člana 89. stav 3. Poslovnika.
Narodni poslanici se žale da ne čuju. Trudim se da govorim što je glasnije moguće. Zahvaljujem svima koji su u međuvremenu pokazali brigu za moje zdravlje. Kao što vidite, sve je u redu, sada ćemo se čuti.
Molim poslaničke grupe, ukoliko to već nisu učinile, da odmah podnesu prijave za reč sa redosledom narodnih poslanika.
Važno obaveštenje: sednica Zakonodavnog odbora Narodne skupštine Republike Srbije održaće se u petak 23. jula 2004. godine u 9,00 časova, u sali u prizemlju. Važno je zbog svih ovih amandmana.
Saglasno članu 136. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram načelni pretres.
Da li predstavnik predlagača dr Zoran Lončar, ministar za državnu upravu i lokalnu samoupravu, želi reč? Izvolite.

Zoran Lončar

Poštovani predsedniče, poštovane dame i gospodo, dozvolite na početku da vam se zahvalim za vaše današnje razumevanje za potrebe efikasnije zakonodavne aktivnosti Vlade.
I ujedno, uz ovu zahvalnost, da izrazim svoj stav da ću maksimalno poštovati vašu nameru da radite noćas duboko u noć, dok se ne usvoji ovaj zakon.
Stoga ću najkraće moguće, nadam se na krajnje pojednostavljen način, da biste i svi vi koji baš puno ne znate o ovim krajnje stručnim stvarima, mogli nešto da razumete, i da bi građani Srbije koji noćas prate ovaj prenos i zanimaju se, bar nešto od struke, pored ovolike demagogije, za ove agencije, imali večeras prilike da čuju.
Najkraće rečeno, Predlog ovog zakona predstavlja, pre svega, programsko obećanje ove vlade Srbije, izneto ovde u ekspozeu početkom marta ove godine, za koga smo dobili podršku skupštinske većine u oblasti državne uprave, kada smo rekli da će se preispitati rad mnogih neustavno obrazovanih agencija, kao službi Vlade, od strane prethodne Vlade i da će se, nakon toga, one ugasiti ili obrazovati u skladu sa zakonom.
Takođe, predlaganje ovakvog zakona predstavlja još jedno programsko obećanje ove vlade, a to je da će se zalagati za javnost rada. Upravo usvajanjem ovog zakona vi ćete, dame i gospodo narodni poslanici, dobiti ono što niste do sada imali prilike, a to je da ove agencije, čije se obrazovanje predlaže ovim zakonom, budu dostupne javnosti.
Do sada, ako dragi narodni poslanici to možda niste znali, zbog statusa ovih agencija koje su bile službe Vlade, bile su ne samo protivustavno obrazovane, već su bile tajno obrazovane, pa čak i za nas koji pripadamo stručnoj javnosti. Nismo mogli da saznamo šta one to u praksi rade.
Vi kao narodni poslanici niste imali mogućnosti da koristite ona sredstva koja vam po Ustavu i zakonu pripadaju, u pogledu kontrole rada svih državnih organa, pa i agencija. Niste mogli da tražite izveštaje o radu, niste mogli da vršite nikakvu kontrolu.
Obrazovanjem ovih agencija, koje predlaže večeras predstavljeni zakon, omogućiće vam čak da, koristeći ovlašćenja iz Zakona o državnoj upravi, ako zaista želite da vidite šta rade, da se svako od vas lično pozove i da traži prijem kod funkcionera koji rukovodi agencijom kao posebnom organizacijom i verujem da će svi oni, kao predstavnici Vlade Srbije, ispoštovati tu obavezu da vas prime u roku od osam dana, naravno, i da vam daju potrebnu informaciju.
Ako niste možda znali, bar sada sa ove govornice čujete da imate i takvu mogućnost kontrole. Ne treba samo kontrolisati agencije i organe uprave demagoškim pričama sa ove govornice, već treba koristiti svoju zakonsku mogućnost i upoznati se šta te agencije rade, da bi onda zaista mogli i da ih kontrolišete, da kontrolišete gde odlaze pare svih nas kao poreskih obveznika.
Takođe, predlog ovog zakona predstavlja početak reformi državne uprave. Večeras Srbija ulazi u novi proces reformi državne uprave.
Sa tim reformama ćete se suočiti odmah, nakon letošnje pauze koju budete iskoristili, u prvim danima zakonodavne aktivnosti susrešćete se sa mnogobrojnim zakonima u oblasti reforme državne uprave.
Predlog večerašnjeg zakona predstavlja i deo evropskog integracionog puta Srbije, koji je Vlada Republike Srbije povela. Naime, verovatno ćete već prema satima koliko vaše poslaničke grupe imaju na raspolaganju, i znanja, neznanja, zle ili dobre namere, iskoristiti da kritikujete agencije.
Svako od nas, koji je pročitao Zakon o državnoj upravi, a pre toga Ustav Republike Srbije, a da ne kažem završio pravni, a možda i neki drugi fakultet, i možda imao i prilike da uprkos svim teškoćama kojima smo izloženi prethodnih godina, koje su nas onemogućavale da putujemo, pa obišli malo Evropu, bilo u funkciji predstavnika izvršne vlasti, bilo u funkciji narodnog poslanika, videli ste da neke zemlje, koje su oličenje demokratije, imaju ne tri, koliko se predlaže večerašnjim zakonom, već imaju tri puta stotinu, preko 300 agencija, i nikome ne pada na pamet, niti u svetu niti građanima tih država, da takvu državnu upravu, da takvu vladu, proglase neodgovornom vladom.
Naravno, te mnogobrojne agencije koje postoje imaju i mogućnost kontrole. Njihov rad je dostupan javnosti. Kako ćete to vi, dame i gospodo narodni poslanici, znati da iskoristite, to će od večeras biti vaša briga. Vlada Srbije, predlažući ovakav zakon, gaseći agencije koje su protivustavno i tajno obrazovane, uredbama prethodne vlade, daće vam priliku da kontrolišete kako te agencije i koliko dobro rade, na koji način troše naša budžetska sredstva.
Ustavni osnov za obrazovanje ovih agencija kao posebnih organizacija se nalazi u članu 94. Ustava. Po tom članu Ustava, dame i gospodo, vi ste u funkciji posebnih organizacija, sedeći po raznoraznim vladama obrazovali neke oblike posebnih organizacija, za koje tada, sedeći u udobnoj fotelji stručne javnosti, nisam mogao da nađem nikakvog ozbiljnog utemeljenja. Spomenimo, recimo, komitete kao kolegijalne organe, a znamo da su odavno svi organi državne uprave, pa i posebne organizacije isključivo zbog efikasnosti njihovog rada obrazovane u inokosnom principu.
Setimo se tela, kao senzacionalnog organizacionog oblika organa uprave i posebnih organizacija. Bilo je to tada, da vas podsetim, ne tako ni davno, doduše ne na republičkom već na saveznom nivou.
Ali, mnogi od vas su baš sedeli tada, doduše ne u ovim poslaničkim klupama kao večeras, a sećam se jako dobro - u Saveznoj vladi, koja je tada usvojila Uredbu o obrazovanju saveznih ministarstava i drugih saveznih organa i organizacija.
Dame i gospodo, podsetimo se gde ste svojevremeno, sedeći u ovim poslaničkim klupama, kao predstavnici Vlade, predlagali upravne organizacije u formi muzeja, u formi trezora, a sve su to organizacioni oblici upravnih organizacija kao što su i agencije, dame i gospodo narodni poslanici. E, na takve organizacione oblike, kada ste bili u prilici da vi vršite vlast, pa da se najbolje organizujete, kako znate, vi ste odlučili da trošite novac.
Predlažući večeras da se posebne organizacije, i to samo tri, obrazuju u formi agencije, mi smo rešili da vam damo priliku da kontrolišete kako ove agencije, koje obrazuje Vlada, troše novac.
Prethodne agencije su bile obrazovane, kao što sam već rekao - na protivustavan način, uredbom Vlade. Bilo je ukupno 13 takvih agencija. Kao što smo ovde obećali u ekspozeu, to smo i učinili, pogasili smo sve one agencije izmenama te uredbe, za čije postojanje nismo našli opravdanu potrebu da postoje. Samo tri od tih 13, koje su postojale na Ustavom predviđen način, a to je upravo ovim zakonom večeras urađeno, a koji vam ovde predstavljam, odnosno obrazujemo ih onako kako Ustav nalaže, u formi posebnih organizacija.
Pored ovih 13 agencija, postojao je protivustavno obrazovan kao služba Vlade jedan biro, Biro za komunikacije, i prvi akt ove vlade je bio da se tim aktom taj biro ukine. Postojao je i jedan centar za uklanjanje mina, a takođe se danas predlaže da se obrazuje u formi posebne organizacije i da se zove centar za razminiranje, a njegova osnovna aktivnost će biti - stručni poslovi u vezi humanitarnog razminiranja, odnosno postoji potreba za obavljanjem tih poslova i u našoj zemlji.
Predlaže se konkretno od ovih 13 agencija, koje su postojale na protivustavan način tj. koje su obrazovane kao službe Vlade, da se samo tri obrazuju ovim zakonom, dakle na Ustavom predviđen način. I to, agencija za razvoj infrastrukture lokalne samouprave, kao posebna, samostalna organizacija. Ona bi trebalo da stvori uslove za obezbeđenje posebnih finansijskih sredstava za razvoj infrastrukture lokalne samouprave.
Nećete valjda u predvečerje lokalnih izbora, kada građanima treba da damo priliku konačno da odluče ko će biti njihovi pravi predstavnici na lokalnom nivou, da neobrazovanjem ove agencije buduće rukovodstvo lokalnih samouprava uskratimo za mnogobrojna donatorska sredstva, koja treba da pomognu razvoj infrastrukture lokalne samouprave, a o čijem načinu korišćenja će novo rukovodstvo od septembra meseca na nivou lokalnih samouprava odlučivati.
Predlažemo da se kao druga agencija obrazuje agencija za strana ulaganja i promociju izvoza. Predlažemo da i ona ima samostalni status, da bude samostalno pravno lice u formi upravne odnosno posebne organizacije. Da li je potrebno u ime Vlade Republike Srbije, koja je jedna reformska, proevropska vlada, da vam opravdavam potrebu stranih ulaganja i promociju izvoza naših proizvoda u inostranstvo, na jedan ovakav način, preko posebnog organa obrazovanog zakonom.
Na kraju, treća agencija koja se predlaže, to je agencija za zaštitu životne sredine, za razliku od ove dve, ona će takođe biti posebna organizacija, ali u sastavu Ministarstva nauke i zaštite životne sredine. Ta agencija bi trebalo da prikuplja podatke o zaštiti životne sredine, a ono što je osnovno - da sarađuje sa međunarodnim organizacijama u oblasti zaštite životne sredine.
Ako niste znali, u ovoj oblasti je to evropska agencija za zaštitu životne sredine i evropska mreža za informacije i posmatranje.
Na kraju i nešto što predstavlja samo tehničku stvar, a to je sitna promena delokruga dva ministarstva. Naime, predlaže se da se deo delokruga, tačnije poslovi koji se odnose na kontrolu kvaliteta određenih proizvoda iz Ministarstva trgovine, turizma i usluga prenesu na Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede.
Da zaključim - konačni cilj ovakvog predloga zakona je da se jednom na jasan, Ustavom predviđen način, zakonom izvrši precizno razgraničenje između državne uprave, upravnih organizacija, sa jedne strane, i službi Vlade, sa druge strane.
S obzirom na činjenicu da na ovaj zakon niste uložili ni jedan amandman pretpostavljam da niste mogli da pronađete nikakvu ozbiljnu zamerku koja bi bila vredna vaše pažnje, pa da predložite bilo kakvu promenu u članovima ovog predloga o izmenama i dopunama Zakona.
Zahvaljujem na strpljenju što ste me saslušali u ove večernje sate i očekujem vašu brzu podršku za ovakav zakon.

Zoran Anđelković

Socijalistička partija Srbije | Predsedava
Zahvaljujem se ministru Lončaru.
Da li izvestioci nadležnih odbora žele reč? Predsednik Odbora za pravosuđe i predsednik Zakonodavnog odbora? (Ne.)
Da li predsednici odnosno predstavnici poslaničkih grupa žele reč? Narodni poslanik Tomislav Nikolić.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, ne znam ko ili šta je najedilo ministra, ali neprimereno je, gospodine ministre, od vas to zaista nisam očekivao, pamtim vas kada ste obrazlagali neke zakone ovde, imao sam dobro mišljenje o vama, video da cenite poslanike, neprimereno da nas unapred optužite i napadnete što smo mi protiv nekih agencija.
Uopšte ne znate kakvi će naši stavovi biti, prejudicirate ih, a i ako su negativni prema vašem predlogu zakona, otkud kod vas toliko naboja da nas napadate u ovako kasno doba dana. Zaista je dobro ako ste u pravu. Ne znam da li ste u pravu, jer napadi koje sam čuo večeras su upereni protiv Vlade DS-a, koja je uredbama osnovala tri, mislim pet agencija, o kojima se večeras radi, a to je jedna reformska Vlada, opštepriznata u Srbiji, napredna i vodi nas u Evropu. Ponavljam, dobro je ako ste u pravu što zakonom regulišemo osnivanje agencija.
Ne znam da li je neko osporio ustavnost uredbe Vlade o osnivanju agencija. Ako postoji stav Ustavnog suda, onda vam dajem za pravo da ovoliko napadate taj način osnivanja agencija, a ako se niste obratili Ustavnom sudu i ako nemate stav Ustavnog suda, onda vaše mišljenje iz fotelje stručne, pravničke javnosti, zanima me kao mišljenje jednog pravnika, ali ne utiče na moje stavove večeras.
Ovaj zakon je, kažete, na osnovu ustavnog osnova iz dva člana Ustava. Jedan je da Republika Srbija uređuje i obezbeđuje i organizaciju, nadležnost i rad republičkih organa. To je član 72. stav 1. tačka 11, i zanimljiviji, član 94. stav 5. Ustava Srbije, na koji se pozivate, i kažete - ministarstva i posebne organizacije jesu republički organi, podvlačim republički organi, čija se organizacija i nadležnost uređuju zakonom.
Ovim zakonom vi nama zaista uređujete nadležnost ovih agencija, ali nema organizacije, gospodine ministre. Da bi jedan agencija bila kontrolisana od strane Narodne skupštine, kako vi kažete da će sada prvi put biti, posebno kod ovih agencija koje prestaju da rade, za strana ulaganja i promociju izvoza, za zaštitu životne sredine i centar za uklanjanje mina, mora Narodna skupština da uredi njihovu organizaciju, barem kao što radimo kod svih drugih agencija; da utvrdimo organe agencije, način njihovog izbora, broj, način donošenja statuta.
Vi ovde kažete - ovo nisu republički organi. Kako mogu da nazovem republičkim organom firmu za koju kažete da ima svojstvo pravnog lica? Da li je to vladina ili nevladina organizacija, ko će da bira organe, ko će da usvoji statut, koja sredstva za poverene poslove? Ima li poverenih poslova u tim agencijama ili su joj sve povereni poslovi.
Kažete - ako ne bude usvojen zakon. Šta, živeli smo i do sada bez ovog zakona, sa agencijama koje su osnovane uredbom. Nisam ja kriv što ova Vlada četiri meseca nije te agencije ukidala zakonom. Da ne ukinete noćas, ukinućete neku drugu noć. Postoje i rade te agencije. Da li će neko da ih osporava pred Ustavnim sudom? Ne znam. Da li će biti ništav njihov rad, njihove odluke, bogami u to nisam baš siguran.
I sami kažete da nam je potrebna agencija koja će da promoviše naš izvoz. Ako je ta agencija i do sada promovisala izvoz, na sreću joj, kako je osnovana, na vama je bilo da utvrdite, a ne nama.
Jer u mišljenje ministra ili bilo koga iz pravničke javnosti ne verujem dok ne čujem stav Ustavnog suda Republike Srbije. On jedini procenjuje da li je nešto urađeno u skladu sa Ustavom ili nije.
Šta je kod ovih kozmetičkih izmena u dva ministarstva? Bojim se toga što Ministarstvo za poljoprivredu preuzima posebno tu kontrolu, zato što nemam poverenja u ministra i to vam otvoreno kažem. Ali, šta je sa zaposlenima? Da li će svi ti inspektori automatski preći da rade u ministarstvo u kome do sada nisu radili ili neće?
Vidim da je postojala dobra namera, ili je to malo bila i želja, da se pomalo osvetnički nastupi prema prethodnoj Vladi, koja je zaista grubo, divlje osnivala ove agencije. Tu dobru volju treba sprovesti do kraja. Agencija ovako osnovana za mene nije potpuno završena. Onda kao da je uredbom osnovana, jer kao narodni poslanik neću da učestvujem u izradi zakona koji će posle toga da dopunjuje Vlada uredbama.
Hoću da sve bude jasno u zakonu, hoću da sagledam celu agenciju, kao što je i ova protiv koje sam bio za energetiku, ali sam je potpuno sagledao u zakonu. Bio sam protiv nje, ali ona ima sve od dana za glasanje kada bude objavljena u "Službenom glasniku", ona ima sve organe. Može da bira, zna se ko predlaže, zna se koliko ima članova. Zna se kvalifikacija ljudi koji tamo moraju da rade da bi vodili tu agenciju.
Za ove tri agencije, za ove nove agencije koje ste svrstali uz zavode, i uz direkcije, i uz Sekretarijat za zakonodavstvo, ne vidim način da to budu pravna lica pod kontrolom Narodne skupštine, a ona nije uticala na njihovo osnivanje, izuzev što je samo omogućila zakonom da budu osnovane i propisala im nadležnosti. Morate da priznate da pravo na osnivanje agencije i nadležnosti agencije nisu kompletna odluka koju mora da donese Narodna skupština.
S te strane, ponavljam, ovo nije dovoljno dobro urađeno, ovo nije kompletno urađeno, ovo nije spremno za odlučivanje. Dobra volja ne može da opravda sve. Vremena je bilo. Mislim da smo mi ovaj zakon u maju dobili, bilo je vremena da se ovo sve uradi kako treba. Možda je neko zaboravio da postoje ovi predlozi zakona, ko se danas ili ovih dana setio da ih uvrsti u vanredno zasedanje.
Ponavljam, nemojte biti u dilemi da pomislite da sam možda bio za rešenje koje je uradila prethodna Vlada. Nisam bio za to da se uredbom osnivaju agencije. Protiv toga sam da se i zakonom osnivaju agencije, ali ako ih već osnivate, zato sam da ih osnivate zakonom. Postoji neki privid kontrole agencija od strane Narodne skupštine, ali ovo mora da bude kompletno urađeno da bi moglo da bude podržano od strane narodnih poslanika SRS.

Zoran Anđelković

Socijalistička partija Srbije | Predsedava
Da li se još neko javlja za reč od predsednika, odnosno predstavnika poslaničkih grupa? (Ne.)
Obaveštavam vas da je, saglasno članu 89. stav 4. Poslovnika Narodne skupštine, do otvaranja pretresa prijavu za reč u pisanom obliku, sa redosledom narodnih poslanika, podnela poslanička grupa Srpske radikalne stranke.
Reč ima narodni poslanik Gordana Pop-Lazić, a posle nje narodni poslanik Nataša Jovanović.

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, gospodine ministre, od maja meseca imamo ovaj predlog zakona o ministarstvima.
Očigledno je bilo da vam se u tom momentu žurilo jer ste tražili hitan postupak i da zakon stupi na snagu odmah narednog dana od dana njegovog donošenja, ali evo već skoro dva meseca mi to nismo imali na dnevnom redu i ono što je za mene, pre svega, sporno u ovom predlogu. A podsećam vas da poslanici SRS uglavnom nisu uzimali značajnije učešće u raspravi povodom predloga onog vašeg zakona o ministarstvima, koji je početkom godine donet, jer smo smatrali da je pravo Vlade da se ona organizuje onako kako ona smatra da je to potrebno.
Čitajući obrazloženje za ovaj zakon došla sam do zaključka da se neki pojmovi mešaju, odnosno vaše obrazloženje koje bi trebalo da ide u prilog ovom zakonu jeste da ministarstvu pre svega pripadaju tzv. autoritarna ovlašćenja, a da posebne organizacije, među kojima su i agencije, načelno nemaju ta ovlašćenja i delatnost im je pretežno analitična i predlagačka.
Da to nije istina, to ću vam obrazložiti na primeru koji smo upravo imali danas u raspravi o Predlogu zakona o energetici, kada smo posebnim zakonom, što je u skladu sa Ustavom, osnovali agenciju koja obavlja upravo te autoritarne poslove, jer izdaje licence, odlučuje po žalbi, donosi tarifne sisteme, utvrđuje metodologiju za određivanje tarifnih elemenata. Dakle, to nisu stručni poslovi nego, po mom dubokom uverenju, upravo ti naredbodavni, autoritarni, odnosno veoma široka ovlašćenja u koja niko ne može da im se meša.
Vi ste odlučili da neke agencije, za koje kažete da su neustavne, po mom mišljenju jesu, ali o tome svoj sud treba da da Ustavni sud, ukinete, jer smatrate da su vam suvišne, a opredelili ste se za to da zadržite tri agencije i da jednu agenciju formirate u okviru Ministarstva za zaštitu životne sredine. Ono što ne znam to je šta je vaš motiv da ove tri agencije sa svojstvom pravnog lica funkcionišu upravo tako, a da ova agencija za zaštitu životne sredine funkcioniše u okviru uprave za zaštitu životne sredine, dakle da ima drugačiji status od ove tri.
Dakle, šta je ono opredeljujuće za vas kada se odlučite da jednoj organizaciji, u ovom slučaju agenciji, date svojstvo pravnog lica, a nekoj drugoj ne?
Da li je motiv za to možda način finansiranja tih organizacija, jer mi iz ovog zakona ne vidimo kako će se one finansirati ako su posebna pravna lica, da li su na budžetu, iz donacija ili iz nekih trećih sredstava. Mi to zaista ne znamo.
Za ovu agenciju za zaštitu životne sredine mi znamo da se finansira iz budžeta, a za ove tri, agencija za razvoj infrastrukture lokalne samouprave, za strana ulaganja i promociju izvoza i ovaj centar za razminiranje, kako ste to rekli, ili za uništavanje mina, mi ne znamo kako će se finansirati, niti to postoji u obrazloženju, sem što se kaže u jednom delu da za sprovođenje ovog zakona nisu potrebna dodatna sredstva. Verovatno i zbog toga što su te agencije i do sada postojale, pa su bile u planu za budžet za ovu godinu. Dakle, to je jedno objašnjenje koje je nama poslanicima potrebno.
Što se tiče agencije za razvoj infrastrukture lokalne samouprave, moje duboko uverenje jeste da je ova agencija samo transmisija i veza između donatora i lokalnih samouprava, pa postavljam pitanje zašto je našoj lokalnoj samoupravi uopšte potreban posrednik ako su pitanju donacije i drugo, mislim da ne treba ovako važan zakon o ministarstvima da upodobljujemo nekim našim očekivanjima da ćemo dobiti neke značajnije donacije vezane za infrastrukturu, a koje bi se direktno davale lokalnoj samoupravi. Uopšte, moja očekivanja, i moje poslaničke grupe SRS u nekoj bližoj budućnosti, a nadam se i daljoj, nisu takva da treba da neke svoje planove baziramo na očekivanjima da ćemo od nekog dobiti pare.
Bolje bi bilo da se kao Vlada i možda predsednik Vlade kao autoritet pozabave onim što radi aktuelni ministar inostranih poslova, koji umesto da traži ono što našoj državi pripada od zemalja agresora, na sva usta priča da će se povući tužba protiv zemalja NATO-a, koje su nam nanele onoliku materijalnu i nematerijalnu štetu, i naplata te ratne odštete nama predstavlja najveću nadu da ćemo se izvući iz ove ekonomske krize i iz ove bede u kojoj se trenutno nalazimo. Dakle, to je što se tiče agencije za razvoj infrastrukture lokalne samouprave.
Što se tiče agencije za strana ulaganja i promociju izvoza, koja bi trebalo da obavlja stručne poslove koji se odnose na promociju direktnih stranih ulaganja u Republiku Srbiju i koji obuhvataju pripremu, razvoj i predstavljanje informacija o različitim poslovnim mogućnostima i prednostima ulaganja u privredu Republike Srbije, mislim da ste tu preuzeli posao aktuelnog predsednika Republike, Borisa Tadića, koji je inače u svojoj predizbornoj kampanji obećao da će se on time baviti i pokazao nam je da se vrlo uspešno time bavi, jer je u državi Ilinois već dogovorio neke poslovne kontakte i omogućio verovatno nekim našim proizvođačima, ne znamo kojima, da izvezu našu robu.
Dakle, neka čovek radi to kada je pokazao da je sposoban, ne treba nama ovde na republičkom nivou, u Vladi, da trošimo iz budžeta dodatno, ili bi možda po vašoj zamisli ova agencija trebalo da bude na raspolaganju Borisu Tadiću, da mu obavlja te stručne poslove, a on samo da putuje po svetu i da dogovara izvoz naših brendova, samo što ne znamo kojih brendova, jer se još nismo izborili za to da imamo neke značajnije brendove.
Centar za razminiranje, pravo da vam kažem, najveće je iznenađenje za moju poslaničku grupu, jer nismo znali da to uopšte postoji, a mislim da je u obrazloženju trebalo reći nešto više o tome kakva je potreba za postojanjem ovog centra, odnosno koliko je to mina koje postoje, a koje naši stručnjaci balističari nisu do sada uklonili.
Možda postoji neki stručniji izraz, zaista ne znam i da li je potrebno osnivati jednu ovakvu organizaciju, koja ipak košta i dugoročno treba nešto da radi, da odobrava planove izvođenja radova, da daje neke licence, da vrši kontrolu kvaliteta, da prati primenu međunarodnih ugovora i standarda u oblasti razminiranja, ostvarivanje međunarodne saradnje, kao i druge poslove određene zakonom.
Malo me, pravo da vam kažem, zabrinulo to da naša država ima potrebu za osnivanjem ovakve organizacije. To znači da ima veoma veliki broj neuklonjenih mina, a obzirom da se planira i saradnja, međunarodna saradnja, moguće je da će neki naši stručnjaci, ili će se raditi na tome da se osposobe u većem broju naši stručnjaci, da dobiju neke sertifikate, i da te mine uklanjaju tamo gde mi ne bismo želeli da budemo angažovani.
U svakom slučaju, obrazloženje nije zadovoljavajuće. Naravno, poslanička većina će odlučiti o tome da će ovakva organizacija ministarstva ubuduće funkcionisati i to još jedno vaše pravo, u skladu sa Ustavom, ali ostala su neka pitanja, ostali smo bez odgovora na neka pitanja, gledajući obrazloženje i stalno se nameće jedno krucijalno pitanje: ko vas to tera da osnivate tolike agencije, zašto ste ovo nazvali baš agencijom.
Ako ste ove tri posebne organizacije imali potrebu da nazovete agencijom, a ne da bude zavod ili sekretarijat, direkcija, sve tri su mogle da budu direkcije, zašto ste ovu agenciju za zaštitu životne sredine, koja funkcioniše u okviru uprave za zaštitu životne sredine, ovako nazvali.
Stalno se nameće uverenje da vas neko na to tera, neko ko odlučuje o tome kakvu ćemo mi državnu organizaciju imati, neko kome su ti pojmovi odomaćeni, normalni, a nama baš i nisu, tako da nisam ubeđena da čak i vi, mislim na Vladu, naravno, sumnjate da su vam sve ove organizacije, koje ovako besomučno osnivamo bilo ovim zakonom o ministarstvima, bilo posebnim zakonom, jer to svakodnevno radimo, i juče smo ovim zakonom o lekovima, a danas zakonom o energetici, treba li nam takvo umnožavanje administracije i da li mi zaista imamo potrebu da se na ovaj način ovi poslovi obavljaju, obzirom da sam ubeđena da već postoje stručne organizacije čije usluge mogu da se koriste u ove svrhe. Hvala.

Zoran Anđelković

Socijalistička partija Srbije | Predsedava
Zahvaljujem se narodnoj poslanici Gordani Pop-Lazić.
Reč ima narodni poslanik Nataša Jovanović, a za reč da se pripremi narodni poslanik Milovan Radovanović.
...
Srpska napredna stranka

Nataša Jovanović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, gospodine ministre, nije me iznenadio ovakav vaš ironičan stav i vaše hipotetičko razmišljanje o tome kakav ćemo stav da zauzmemo o Predlogu ovog zakona i šta ćemo da kažemo, zbog toga što sam pre nekoliko dana, a gledajući, odnosno sama reagujući na ono kako ste izlagali i kakvu ste ocenu dali o predstojećim lokalnim izborima u Srbiji, gostujući u centralnoj emisiji državne televizije, zaključila da je bahatost postao vaš manir.
Na isti način ste odgovarali novinaru, voditelju te emisije, odnosno u dnevniku, a u jednom trenutku, pošto smo se nasmejali na to vaše cinično izlaganje, pomislila sam da vi imate utisak da ste u osamdeset i nekoj godini i da se obraćate delegatima iz raznih gradova i okruga, koji su neki komunistički kadrovi došli iz svojih sredina, a ne poslanicima demokratskim izabranim.
I pre svega ste se obraćali poslanicima SRS, znajući da ćemo mi da budemo protiv ovakvog rešenja, a nemate u vidu i ne želite da imate u vidu da je nama sve vreme našeg političkog delovanja zapravo bio cilj, i to smo pokazivali stalno sa ove govornice, i dok smo, pomenuli ste taj period, učestvovali u Vladi, da unapređujemo državnu upravu.
Eto šta ste vi rekli: ovo će večeras, usvajanjem, promovisanjem ovog zakona, biti nastavak reformskog kursa u toj oblasti, a nama ne znači ništa, zbog toga što se iza tih reformi krije jedno zakonsko rešenje koje za nas nije prihvatljivo, iako ste se pozivali na Ustav, i dobro je da nešto stavljate u ustavne okvire. Iz ovog samog obrazloženja naša preporuka je, pa i moja večeras, da učinite drugačije, odnosno da ukinete ove agencije koje hoćete da stavite u okvir zakona i da one egzistiraju.
Vi ste rekli u obrazloženju, gospodine ministre, da prilikom rešavanja statusa agencije za strana ulaganja, promociju izvoza, agencije za zaštitu životne sredine i centra za uklanjanje mina, bila su moguća dva rešenja, i vi kažete, prvo, da se posle usvajanja ovog zakona novim izmenama urede i propiše da oni prestaju da rade, što je naša najtoplija preporuka.
Drugo, da se njihov prestanak rada odmah uredi ovim zakonom.
Iz do sada iznetih izlaganja, i šefa naše poslaničke grupe i gospođe Pop-Lazić, a to ću vam potkrepiti kada je u pitanju agencija za promociju izvoza i za strana ulaganja, mogli ste da vidite da mi imamo osnova za takvu tvrdnju i da je nepotrebno da to stoji. Pre svega, kada je bilo ovde reči o usvajanju budžeta za ovu godinu i neverovatnog deficita od 45 milijardi dinara, i kada smo oštro kritikovali tako skrojen budžet od strane Dinkića za ovu godinu, mi smo upravo ukazali na to, stavku po stavku, od ministarstva do ministarstva, na potpuno bespotrebno postojanje agencije u bilo kom obliku.
Njihovo ukidanje je takođe veoma važna ušteda u okviru celokupne javne i budžetske potrošnje. Drugo, vi ne možete uopšte da nas ubedite da će nastavak rada agencije za strana ulaganja i promociju izvoza nešto da promeni u ovoj sumornoj svakodnevici koju imamo i takvog kursa ekonomskog koji vi nastavljate od prethodne DOS-ovske vlade. Jer ako ta agencija, koja je postojala pod uredbom Vlade Republike Srbije, i vi sada želite da nastavi svoje delovanje usvajanjem ovog zakona, objasnite nam onda, ministre Lončar, šta je ta agencija postigla i kako je to pomogla, kroz ministarstva i uz ministarstva čiji je to delokrug rada, od kada je ova vlada od marta meseca Vojislava Koštunice.
Recite mi, koja smo to direktna strana ulaganja imali, kakvu smo promociju izvoza naših proizvoda imali, kada se statistika vrlo precizno bavi time šta se dešava sa našim dramatičnim i spoljnotrgovinskim deficitom i kada je on sve veći i veći, i kada je u pitanju kontrola proizvoda, a to nisu sada samo poljoprivredni proizvodi, nego se taksativno nabraja, recimo, kontrola mineralne vode, objasnite da li je normalno da vi i budžetski i kao ministar opravdavate postojanje ove agencije, a sa druge strane znate da ona, kao i celokupna vlada i nadležno ministarstvo, nisu ništa uradili da se situacija poboljša.
Ako je preko 10 miliona litara mineralne vode uvezeno u zemlju, ako propadaju poljoprivredni proizvodi, ako je blokada puta i večeras od strane radnika iz Bora na deonici od Batočine do Pojata, ako kreće talas štrajkova nezadovoljnih, ako se teško puni budžet, ako su niske zarade, ako nema proizvodnje, novih investicija, pospešivanja i otvaranja novih preduzeća, objasnite onda, a ne samo to da stavite na papir, kako će ova agencija da pomogne da se tako nešto desi.
Dakle, ona je preživela u kontekstu pravljenja i stvaranja tih agencija. Vi onda u obrazloženju kažete da su neke koje su formirane, a čiji rad nije počeo, prestale da rade. Naša preporuka je i da ove ukinete i da one prestanu da rade.
Kažete, agencija za unapređenje menadžmenta, za socijalnu brigu, za unapređenje zdravstva, za unapređenje rečnog saobraćaja i tako dalje, kao i agencija za zaštitu životne sredine. Moram da vas podsetim na činjenicu da u pojedinim momentima kada prethodna dosovska vlast, valjda treba da se učite na tuđim greškama, nije više imala argumenata za katastrofalno lošu politiku u svim oblastima našeg društva, posezala je za radom ove ili one agencije koje će da pomognu da se situacija poboljša.
Kada je u pitanju zaštita životne sredine, imali su jednog kadrovika iz redova DS, koji je organizovao neke akcije kada je u pitanju takođe dolazak stranih investitora. Morate onda da nam objasnite da li će ova agencija da ima sukob sa aktuelnim predsednikom Republike, Borisom Tadićem, jer se očigledno prepliću nadležnosti koje su date agenciji i Tadiću, koje on po slovu Ustava nema.
Ako je on mogao svih ovih dana da putuje po Americi, da obećava kako će ovde doći strani investitori, da bez saglasnosti bilo koga u Srbiji daje podršku jednom od predsedničkih kandidata, u ovom slučaju kandidata demokratu u Americi, Keriju, ako je mogao da organizuje razne susrete sa privrednicima i da dalje dajemo lažnu nadu bez konkretnih primera svima onima koji očekuju posao, objasnite opravdanost postojanja ove agencije, bez obzira na to što to želite da stavite u zakonske okvire i što se pozivate na Ustav, i to je jedino pozitivno.
Nemamo uopšte razloga da gajimo optimizam kada je u pitanju vaše ministarstvo i celokupna vlada. Fokusirala sam se na ovu jednu agenciju, za unapređenje lokalne samouprave, šta to znači - nove donacije, novi krediti. U Kragujevcu, u Beogradu, u svim drugim gradovima u Srbiji, pitanje kako su završile sve te donacije, a konkretne koristi od toga nije imalo 99% građana na teritoriji te lokalne samouprave.
Preporučujemo vam, i to je naš stav, da je postojanje agencije nepotrebno, da je to novo budžetsko trošenje sredstava, da one same po sebi, bez konkretnih poteza određenih ministarstava i vlade, a mi smatramo da ova aktuelna za to nije sposobna, neće unaprediti ništa u ovim pobrojanim oblastima, i zbog toga ćemo biti protiv ovog predloga zakona.
Ne iz, kako ste vi to hteli da prikažete, nekih demagoških razloga, sve sa razlogom i pre svega zbog činjenice da ste sami shvatili i uvideli da je postojanje nekih nepotrebno i gasite ih. Delokrug posla svako ministarstvo ima, spojili ste Velimiru Iliću nekoliko ministarstava, neka se on bavi time, kapitalnim investicijama, dolaskom investitora. Nije on za to očigledno nije sposoban. Možda ćete tražiti Karićevu pomoć. I on obmanjuje građane Srbije kako je sposoban da nešto uradi, jer on sam u Srbiji nikad ništa nije proizvodio.
Prema tome, bolje bi vam bilo da kroz neke konkretne poteze i otvaranje novih fabrika i pokretanje proizvodnje pokažete da želite da unapredite ekonomski položaj u našoj zemlji, a da vaši predstavnici, za koje se nadam da neće u mnogim opštinama i gradovima od septembra više biti na vlasti, jer su pokazali da nisu radili za dobrobit građana, ne koriste više i ne zloupotrebljavaju svoj položaj tamo gde su na vlasti, u opštini ili gradu kroz donacije i kroz kredite, a ne čineći ništa da se afirmiše lokalna samouprava i da se pomogne građanima da on u pravnom smislu reči bude servis građana.
Zbog svih tih nabrojanih razloga, mi ćemo glasati protiv ovog predloga zakona. Hvala.

Zoran Anđelković

Socijalistička partija Srbije | Predsedava
Zahvaljujem se narodnom poslaniku Nataši Jovanović. Reč ima narodni poslanik Milovan Radovanović. Izvinjavam se za malopređašnju permutaciju veteranu Narodne skupštine.

Milovan Radovanović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, u većini tačaka dnevnog reda ove sednice vanrednog zasedanja predviđa se formiranje neke agencije, kao otuđenog centra moći, sa različitim i prevelikim ovlašćenjima, paralelnim delovima, skoro sa istim značajem, kao nadležno ministarstvo. Desilo se po 10. tački dnevnog reda, kao i po 11. tački dnevnog reda, da se predlozima zakona predviđa formiranje određenih agencija. Po prethodnoj tački formiranje dve agencije, po ovoj tački dnevnog reda formiranje tri agencije i jednog centra.
Mi u SRS smo, zbog suštine formiranja agencija, zbog gomilanja administrativnih radnika, uvećanja troškova, kako materijalnih, tako i za plate radnicima, protiv formiranja ovih agencija, i zbog toga ne prihvatamo i ne razumemo govor, odnosno stav gospodina ministra, da se ovde radi od strane poslanika SRS, kada kritikujemo formiranje agencija, da se radi o demagogiji.
Čak i da je demagogija u pitanju, ona od strane opozicije, kada je dobro obrazložena, prihvatljiva je, a pogotovo što se ne radi o demagogiji kada su upitanju agencije, a i po prethodnom Predlogu zakona, jer upravo ta agencija za energetiku pri sprovođenju zakona o energetici svojim delovanjem dovešće do toga da se naš elektroenergetski sistem potpuno uruši, da kolaps zahvati naš sistem po pitanju razbijanja jedinstvenog preduzeća za energetiku i stvaranje nekih uslova da druge ino-kompanije dođu do našeg prirodnog bogatstva.
Imao sam utisak da mi u SRS, posebno prema vama, gospodine ministre, imamo određene simpatije zbog načina vašeg nastupa za ovom govornicom u Narodnoj skupštini Republike Srbije, ali posle vaših kritika, što smatramo nepotrebnim, ne kažemo da se to drastično promenilo, ali se u znatnoj meri smanjilo.
U ovom predlogu zakona, sa jedne strane, i ako bismo prihvatili opravdanost formiranja agencije za zaštitu životne sredine, ona ostaje organ u sastavu Ministarstva nauke i životne sredine, što je u redu. Sa druge strane, agencija dobija svojstvo pravnog lica, za šta mi u SRS smatramo da nije u redu. Nije dobro da u okviru jednog organa državne uprave postoji državni organ, odnosno posebna organizacija sa svojstvom pravnog lica, pored autoritativnih ovlašćenja koje ima nadležno ministarstvo, i da u okviru Ministarstva postoji drugo pravno lice, u najmanju ruku je neobično.
Predlogom zakona o izmenama i dopunama Zakona o ministarstvima vršite pretvaranje agencije za strana ulaganja i promociju izvoza u posebnu organizaciju. Preobražavate centar za uklanjanje mina iz statusa službe Vlade Srbije u državni organ, posebnu organizaciju, i vršite osnivanje agencije za razvoj infrastrukture, lokalne samouprave, takođe sa statusom posebne organizacije koje moraju da se formiraju zakonom, a sve one sa statusom pravnog lica, što znači da samostalno nastupaju u pravnom prometu u okviru svojih poslova i ovlašćenja.
Sve ove posebne organizacije, tri agencije i jedan centar, Predlogom zakona uzdižu se na viši nivo njihovih ovlašćenja i samostalnosti, što povlači za sobom angažovanje većeg broja administrativnih radnika, više opreme, materijalnih troškova i sredstava za plate zaposlenih, što će dodatno opteretiti budžet Republike Srbije, koji se ionako puni teškom mukom.
To shvatamo mi u opoziciji, a pogotovo vi u Vladi Srbije znate, obzirom da nam je privreda totalno u kolapsu, da su rasprodata profitabilna dobrostojeća preduzeća poput cementara, šećerana, duvanske industrije, neke za po tri evra od strane DOS-a u svim varijantama, i sve ove agencije dodatno opterećuje naše poreske obveznike.
S obzirom da postoji ogroman kriminal, finansijsko-telekomunikacioni i energetski lobi, opstaju samo ljudi koji su u bliskoj kumovskoj i političkoj vezi sa navedenim lobistima. Ovim vodite brigu, po nama u SRS, o agencijama i ljudima u njima koji su vama politički bliski i članovi su vaših političkih stranaka, a sve to na teret javnih rashoda.
Na drugoj strani ostaju ljudi bez posla, otpušteni, u radnom odnosu bez primanja zarada i plata ili sa minimalnom i nedovoljnom za život platom ili zaradom, sa zakasnelom isplatom penzija, pogotovo poljoprivrednih, mladih bez perspektive ili, jednom rečju, mnogo bede, siromaštva i očaja.
Gospodine ministre, manje je važno, sa suštinskog aspekta i značaja, da li su agencije formirane u skladu sa uredbom o generalnom sekretarijatu i službama Vlade Republike Srbije, odnosno suprotno našem pravnom poretku i Ustavu, pogotovu, kao službe Vlade Srbije, ili su formirane kao agencije u skladu sa Ustavom i zakonom, kao posebne organizacije sa statusom pravnog lica, kao što je predviđeno ovim zakonom.
Po nama u SRS nije dobro sa suštinskog aspekta ni jedno ni drugo, a iz razloga koje sam već naveo: gomilanje velikog broja administrativnih radnika, odvajanja novca za dodatnu opremu, materijalne troškove, plate tog uvećanog broja administrativnih radnika, i uvećanje činovnika i birokratije, što ide prirodno i normalno sa tim.
Umesto toga, trebalo bi da obezbedite, vi kao režim, kao vlast, kao Vlada Republike Srbije, građanima da normalno žive. To se od svake vlade s pravom očekuje. U višestranačkom, čini mi se da mogu reći, i u demokratskom društvu, osnovni posao nas u opoziciji, sada još malo nas u SRS, jeste da kritikujemo Vladu i da vam tražimo slabe tačke u vršenju vlasti, pa i u osnivanju agencija, po ovom predlogu zakona, za šta mi poslanici u SRS smatramo da je osnivanje agencija, bez obzira da li u skladu sa ranijom uredbom Vlade ili u skladu sa ovim predlogom zakona, jeste suvišno, nepotrebno, neracionalno i skupo.
Umesto što brinete o uvećanju administracije i o statusu agencija u ovim prilikama, osvrnite se malo oko sebe i videćete gladne i beznadežne ljude, videćete ljude koji su sada, verujem da ste i vi gospodine ministre čuli, blokirali autoput na delu od Jagodine do Pojata, nezadovoljni svojim životnim standardom, nezadovoljni platama, nezadovoljni time što se najavljuje zatvaranje rudnika uglja. To je, po nekima, ne po svima iz Vlade Republike Srbije, put u Evropu. To je sa vama put bez nade i perspektive za veliki broj građana. Ovako nećemo daleko stići, verujte vi koji ste u vlasti.