ŠESTO VANREDNO, ZASEDANjE, 22.07.2004.

13. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ŠESTO VANREDNO, ZASEDANjE

13. dan rada

22.07.2004

Sednicu je otvorio: Predrag Marković

Sednica je trajala od 12:15 do 00:00

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Da li još neko od predsednika ili predstavnika poslaničkih grupa želi reč? (Ne.)
Zaključujem načelni pretres.
Saglasno članu 136. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na član 1. amandman je podneo narodni poslanik Zoran Krasić.
Vlada i Odbor za industriju nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Da.)
Narodni poslanik Nemanja Šarović, pa potom Zlatan Jovanović, pa onda narodni poslanik Momir Marković.

Nemanja Šarović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, načelna rasprava o ovom predlogu zakona još jedanput je pokazala koliko se koja poslanička grupa ozbiljno priprema za zakon i za raspravu o svakom predlogu zakona. Poslanička grupa SRS prijavila je 14 govornika povodom ove tačke dnevnog reda, međutim, s obzirom na to da su svi bili izuzetno dobro pripremljeni za ovaj veoma važan zakon, nisu uspeli svi da dođu na red u načelnoj raspravi, tako da ćemo morati sad kroz raspravu o pojedinostima da vam kroz amandmane koje je SRS podnela na ovaj zakon pojasnimo koji je koncept SRS i na koji način mi mislimo da ovu materiju treba urediti.
Na član 1. Predloga zakona o energetici amandman je u ime poslaničke grupe SRS podneo gospodin Zoran Krasić i tražio je da se briše stav 2. člana 1, jer po mišljenju SRS nema opravdanja za formiranje još dve nove agencije.
Ministar nije dobro razumeo kada je rekao da agencija može i drugačije da se nazove, da oko imena možemo da se dogovaramo i da je SRS protiv formiranja agencija zato što se radi o agencijama. Naime, nismo mi protiv formiranja agencija zato što se one zovu agencije, već zato što agencije neće dobro doneti ni privredi Srbije, niti elektroprivredi Srbije, a pogotovu ne građanima Srbije.
Takođe, SRS nije zadovoljna ni objašnjenjem ministra koje je dao kako povodom zakona, tako i povodom formiranja same agencije i ja mislim da je ovo bilo jedno od najlošijih obrazloženja koje smo do sada imali priliku da čujemo.
Naime, nije dovoljno reći da je zakon reformski, jer, gospodine ministre, moram da vam kažem da je svaki zakon reformski. Mislim da još uvek nije zabeležen slučaj da je neko doneo zakon koji je istovetan zakonu koji već postoji. Svaki novi zakon koji se donosi nešto menja, svaki zakon je reformski, pa čak i najgori zakon, a ovaj zakon je izuzetno loš, može se nazvati reformskim.
Nije dovoljno ni to što ste nam rekli da će nas ovaj zakon sigurno odvesti u Evropu. Mi smo se već naslušali toga i mislili smo da nas neki drugi zakoni vode u Evropu, ili ste nas bar u to ubeđivali. Da li to što će nas ovaj zakon odvesti u Evropu znači da nećete isporučivati generale, da li to znači da nećete isporučivati Ratka Mladića? Niste imali ništa afirmativno da kažete o ovom zakonu, da kažete šta će on dobro doneti građanima, a to je ono što nas u stvari i zanima.
U ovom zakonu predvideli ste formiranje dve agencije. Jedna je agencija za energetiku, druga je agencija za energetsku efikasnost. Ovog puta moram priznati da ste zaista prevazišli sebe, čak dve agencije biće formirane ovim zakonom. Ali, moram da vas upozorim na narednu tačku dnevnog reda, odnosno Zakon o ministarstvima, da vam se tu potkrala greška.
Naime, izmenama i dopunama Zakona o ministarstvima nije predviđeno formiranje agencija i mi se prosto pitamo kako je to moguće, zašto baš ministarstva da ne dobiju agenciju, zašto ne bismo imali agenciju za ministarstva, ukoliko već te agencije toliko dobro donose svima. Dajte onda da i ministarstvima damo bar jednu agenciju, da ona ne bi bila zapostavljena.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Zlatan Jovanović. Molim sve poslanike, prema članu 101. stav 1. o redu na sednici Narodne skupštine stara se predsednik Narodne skupštine. Nema potrebe da ometate govornika i da dovikujete sopstveno mišljenje o tome da li je tema ili nije tema. Budite ljubazni, dozvolite govornicima da se obrate.

Zlatan Jovanović

Srpska radikalna stranka
Moram prvo kratko da se obratim ministru, da repliciram na izlaganje ministra od malopre kada je rekao da je bilo puno primedaba zato što se ugalj ne pominje kao energent u ovom zakonu. Niko nije zahtevao niti tražio da se u ovom zakonu obradi eksploatacija uglja, bila je primedba što se ugalj ne pominje kao energent.
Smatramo da je u članu 3. trebalo pomenuti ugalj kao energent, kada se objašnjavalo i definisalo šta su energenti. Znači, trebalo je da se navede ugalj, pored energenata koji su navedeni u ovom zakonu. Juče sam rekao da je ipak ugalj značajan energent, 70% električne energije se dobija iz uglja i u naredne tri-četiri decenije ugalj će sigurno biti dominantan energent u proizvodnji električne energije.
Amandman gospodina Krasića odnosi se na član 1. i na uspostavljanje agencija ovim zakonom. Naime, mi smo principijelno protiv agencija koje su počele sa egzistencijom od dolaska DOS-a na vlast 2001. godine, najpre uredbama, a sada je ova nova vlada prešla na to da agencije osniva zakonom. Ovde se formiraju dve agencije, odnosno prva se osniva kao agencija za energetiku, a druga se obrazuje, mada je malo nejasno ko tu drugu obrazuje. Nije ništa preciznije u zakonu rečeno. Verovatno se u odnosu na onu postojeću, koja je uredbom već zaživela pre par godina, sada vrši neka preformulacija da se obrazuje kao posebno pravno lice, ako sam dobro razumeo ovaj zakon.
Što se tiče ove prve agencije, ona obavlja poslove koji su joj povereni od Ministarstva za energetiku. Ako su ti poslovi izvorno u nadležnosti Ministarstva, logično pitanje je zašto ih ne obavlja Ministarstvo, zašto formirati posebnu agenciju, posebno telo, ako su to poslovi koje po zakonu treba da obavlja Ministarstvo.
Druga stvar koja je sporna jesu sredstva i način finansiranja. U članu 12. stoji da se sredstva za osnivanje i rad agencije obezbeđuju iz prihoda ostvarenih od naknada za izdavanje licenci, dela tarife za pristup i korišćenje sistema i drugih prihoda. Znači, dominantni su prihodi od izdavanja licenci i od dela tarife za pristup i korišćenje sistema. Ovi prihodi nisu permanentni, nisu stalni.
Da li će ti prihodi biti dovoljni da se agencija finansira, da postoji, s obzirom da agencija, pored tela koje upravlja agencijom (to je savet), ima određen broj zaposlenih ljudi koji će morati svakog meseca da primaju neke zarade. A u članu 14. stoji da agencija može, u cilju efikasnijeg obavljanja poslova, da organizuje jedinice u mestima van svog sedišta.
To znači da ostaje mogućnost da se van Beograda, gde je sedište agencije, obrazuju organizacione jedinice agencije koje će obavljati poslove agencije. To znači da ćemo imati u nekim drugim gradovima i opštinama u Srbiji neke ispostave agencije, gde će opet biti određen broj zaposlenih ljudi koji će se finansirati iz ovih istih sredstava. Pitam prosto da li će ova sredstva, koja nisu stalnog karaktera, biti dovoljna za rad agencije?
Pored ovih sredstava stoji da se agencija može finansirati iz donacija, osim iz donacija energetskih subjekata ili sa tim subjektima povezanim licima. Takođe ostaje mogućnost da se agencija finansira iz donacija pravnih i fizičkih lica. Sve te donacije će uticati na samostalnost, objektivnost i nezavisnost agencije. Ne sme se agencija oslanjati na donacije i čak mislim da ako želi biti nezavisna u svom radu i objektivna, nepristrasna ne bi smela da ostaje mogućnost u zakonu da neko može pomagati rad agencije svojim donacijama.
Ova agencija, odnosno savet je odgovoran Skupštini Srbije i treba jednom godišnje da podnese izveštaj. Međutim, ovde se nigde ne kaže šta se dešava ako se ne dobije saglasnost Skupštine Srbije na izveštaj agencije. Šta u tom slučaju? Koje su posledice? Šta će se desiti ako Skupština ne da saglasnost na izveštaj koji agencija jednom godišnje podnese Skupštini? Ko će biti odgovoran i koje su pravne posledice neusvajanja jedne takve odluke?

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Momir Marković.

Momir Marković

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, kada su onomad pravili Vladu, ovaj novi DOS, i kada su po vertikali podelili delatnosti i poslove i tako podelili ministarstva, moglo se očekivati da će ovakve forme kao što su agencije da se pojavljuju svuda. G17 plus je u Ministarstvu za finansije formirao agenciju, u Ministarstvu za zdravlje takođe i u tim agencijama zaposlio je svoje kadrove. Došlo je vreme da i DSS formira agencije i da zaposli svoje kadrove.

S obzirom na to da je poslanička grupa DSS najveća poslanička grupa u tom novom DOS-u, oni ne mogu sa jednom agencijom i sa ovo malo ministarstava koliko im je pripalo da podmire sve potrebe i zato komotno možemo očekivati u svakom od novih zakona, u svakom predlogu svakog ministarstva, ako ima još neko ministarstvo da su dobili, da se formiraju po dve agencije, da bi se podmirili.

Poslanička grupa SRS, odnosno narodni poslanik Zoran Krasić, podneo je amandman na član 1. gde kaže da se u članu 1. stav 2. briše, a to se upravo odnosi na ove agencije. Mišljenje Vlade je spakovano na jedva dve strane da bi nam objasnili kako ne treba prihvatiti amandman narodnog poslanika Zorana Krasića i kako treba formirati ove agencije, jer pored ovog zahteva koji se postavlja pred Demokratsku stranku, o kojem sam maločas govorio, hoće da nam obrazlože da agencija treba da postoji zbog drugih osnova.

Kaže: u pogledu predloga sadržanog u navedenom amandmanu - da se faktički ne obrazuje agencija za energetsku efikasnost, ističe se da je ova agencija bila obrazovana Uredbom o generalnom sekretarijatu i drugim službama Vlade Republike Srbije ("Službeni glasnik RS" broj 15/01, 16/01, 32/01, 64/01, 54/02, 91/03, 117/03, 130/03, 132/03, 23/04 itd). Sve od kada ste vi došli na vlast.

Upravo tada počinje najveće zamešateljstvo, jer, ja sam od 1972. godine u energetici i ta energetika je vrlo uspešno poslovala, u skladu sa zakonom i poštujući vrlo stroge standarde. Nisu imali agencije i agencije im nisu bile potrebne. Radnici zaposleni u NIS-u, EPS-u, u tzv. državnim preduzećima su podneli najveći teret upravo zbog tog svog posla, jer nijedan od tih radnika nije imao mogućnost i pravo da upiše akcije u svom preduzeću, jer to su državna preduzeća.

Danas ćemo ih rasformirati, formiraćemo agencije koje će do kraja da ih razbiju i danas ćemo otvoriti tržište, ne samo Hamoviću u oblasti energetike i raznim Hamovićima i kumovima, nego i u oblasti naftne privrede. Sve se više vidi da će ono nacionalno bogatstvo koje je godinama građeno i koje ima neprocenjivu vrednost biti rasparčano i podeljeno begovima koji se nalaze ili u vašim strankama ili u vašim familijarnim vezama.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Nataša Jovanović, povodom amandmana? Sačekajte, vi po Poslovniku.
...
Srpska napredna stranka

Nataša Jovanović

Srpska radikalna stranka
Gospodine Markoviću, vi znate da meni nikakva buka i halabuka ne smeta, evo odjednom su se umirili, ali da vam kažem, član Poslovnika koji govori o redu na sednici upućuje vas kao predsedavajućeg, ako nemate dovoljno autoriteta da obezbedite mir u sali, dvesta i neki član Poslovnika, ne moram ja baš svaki da znam, imate pravo i mogućnost da prekinete sednicu do uspostavljanja mira i reda.
Mi smo ovde malopre čuli, i nije se to odnosilo samo na predsednika naše poslaničke grupe gospodina Tomislava Nikolića, koji je do detalja i razložno juče i danas objašnjavao zbog čega ne treba ovaj zakon da se prihvati, nego i na nas druge poslanike, da mi ne radimo ništa drugo nego pišemo amandmane kojima tražimo da se neki član briše. Za one koji nisu želeli da shvate suštinu naše koncepcije i razlike između nas i onoga što vi nameravate da uradite, suština je u tome da se krene od prvog amandmana, odnosno prvog člana i drugog stava i od zahteva kolege Krasića da se taj stav briše i da ne postoji agencija.
Juče smo izneli stav koji je zaista potkrepljen i videće se u kasnijoj raspravi o pojedinostima da je zakon veoma konfuzan, da stvara veliki osnov za manipulaciju između dobavljača, odnosno kupca; nejasni su odnosi, uloga agencije kao takve, uloga te dve agencije koja ne samo da nije (ne mogu taj DSS-ovski termin da koristim koji je manir gospodina Naumova – upodobljen sa našim pravnim sistemom) upodobljena, kako biste vi voleli da kažete, nego nema nikakvo uporište.
Dakle, kako je moguće, a to znaju i pravnici iz redova SRS i svi drugi koji poznaju naš pravni sistem, da Ministarstvo za energetiku prenese svoje nadležnosti - počev od člana 1. osnivanjem agencije, preko člana 15. i tako redom - na posebno preduzeće, odnosno na agenciju kao takvu.
Vi ste verovatno mislili da će to što stoji u obrazloženju biti dovoljno, pročitaće to drugi poslanici, pročitaće Zoran Krasić, i vaša je sreća što on danas nije ovde, jer biste videli, počev od svih zakona o preduzećima koji su doneti i svih izmena i dopuna, kako to nema veze sa Zakonom o preduzećima.
Dakle, mislili ste da će to biti dovoljno, da se na ovoj jednoj i po strani napiše obrazloženje i da to bude unificirani stav vas kao predlagača i da mi svi drugi zaćutimo i kažemo - nećemo više da se javljamo, nije u skladu sa onim što Vlada traži i predlaže.
Direktiva i propisi Evropske unije i obrazloženja... a vi ste pre neko veče kada ste kroz iglene uši prošli na jednoj televiziji sa nacionalnom frekvencijom, a možda vas je i vlasnik televizije umilostivio iz nekih svojih razloga da ne prođete gore, rekli kako to nije strašno i da je potrebna agencija, novi način upravljanja elektroenergetskim sistemima i da mi treba da budemo srećni, to ste već nekoliko puta izjavili, što je cena električne energije niža nego u zemljama u okruženju. Samo ne znam u kojoj to zemlji, ne znam kako se kreću cene električne energije u Albaniji, ali sigurno je mnogo više nego što je u Rumuniji, Bugarskoj, Mađarskoj i taj prosek je za one koji koriste struju kao mogućnost da zagreju svoje stanove i za građane koji žive sa mnogo manjim primanjima nego vi narodni poslanici 10 centi u proseku.
Dakle, vi morate da budete svesni toga da će osnivanjem agencije razni lobisti i kumovi, bez obzira na njihovo kumovsko i porodično stablo, imati mogućnost da enormno profitiraju, da stiču basnoslovno bogatstvo, a da mi narodni poslanici budemo svedoci svega toga, da mi kao zakonodavno telo koje bira članove agencije ne možemo na to da utičemo, jer biće po onoj narodnoj "ne lipši magarče do zelene trave". Dok dođe izveštaj ovde, Hamović, Lazarević i svi drugi koji su imali jednu mašnu i jednu tašnu, obogatiće se sa desetinama miliona evra.
Vi se smejte, u Kragujevcu je prosek dugovanja za struju stanovnika preko 20.000 dinara sa raznim reprogramima. Vama opet to neka bude smešno, smejte sve dotle dok vam oni, ti kriminalci na kašičicu daju, upravljaju agencijom, upravljaju ministarstvom i vama kao Vladom.
Mi nećemo direktive, jer vi možete da kažete pet hiljada puta da je u drugim zemljama, to ste dali u obrazloženju, čak primenjen mnogo veći uticaj iz direktiva Evropske unije na njihove zakonske propise, nego što je to kod nas slučaj. Ne samo da nisu dobre te direktive koje vi dobijate, već će se jasno pokazati da niste bili u pravu, a za to vreme će građani plaćati toliku cenu električne energije dok se mafija u našoj zemlji bogati. Hvala.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Zamenik predsednika poslaničke grupe G17 plus Ksenija Milivojević.

Ksenija Milivojević

Predlažem da produžimo radno vreme do kraja rasprave o poslednjoj, odnosno 11. tački dnevnog reda, dakle, da završimo raspravu, kako bismo što efikasnije zaokružili ovu sednicu. Hvala vam.