DESETO VANREDNO, ZASEDANjE, 18.08.2004.

1. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

DESETO VANREDNO, ZASEDANjE

1. dan rada

18.08.2004

Sednicu je otvorio: Predrag Marković

Sednica je trajala od 14:45 do 17:10

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala vam.
Da li još neko od predsednika ili ovlašćenih predstavnika želi reč? (Ne).
Da li još neko ko nije iskoristio svoje pravo na osnovu člana 89. želi reč? (Ne).
Da li ministar želi reč? (Ne).
Zaključujem načelni pretres.
Saglasno članu 136. stav 3. Poslovnika Narodne Skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na član 1. amandman je podneo narodni poslanik Aleksandar Lazarević.
Odbor za kulturu i informisanje i predstavnik predlagača prihvatili su ovaj amandman.
Da li neko želi reč? (Ne).
Hvala.
Narodni poslanik Ljiljana Nestorović, na sednici Odbora za kulturu i informisanje, povukla je amandman na član 1. koji je podnela 18. avgusta 2004. godine u 10,05 časova, a u 13,10 časova istog dana, podnela je novi amandman na član 1.
Odbor za kulturu i informisanje i predstavnik predlagača prihvatili su ovaj amandman.
Da li neko želi reč?
Ima reč narodni poslanik Ljiljana Nestorović.
...
Socijaldemokratska partija Srbije

Ljiljana Nestorović

Samostalni poslanik
Poštovane kolege, radi se o amandmanu koji sam podnela na član 23. Zakona o radio-difuziji, stav 2. tačka 6.
Predlažem umesto rešenja koje se nudi u Predlogu zakona o izmenama i dopunama, da je jedan od ovlašćenih predlagača crkva i verske zajednice, drugačiju formulaciju. Predlažem da umesto "crkve i verske zajednice" stoji "crkve svih zvaničnih konfesija, pri čemu jedan od dva zvanična kandidata je kandidat Srpske pravoslavne crkve".
Smatram da je ovo mnogo bolje rešenje. Kao što i sami znate, pod imenom crkve i verske zajednice registrovana su raznorazna verska udruženja i veliki broj sekti. Da ostavimo i to po strani. S obzirom na broj, može nam se desiti, recimo, da istu težinu imaju neke verske organizacije koje su manje uticajne, nego što su zvanične crkve: pravoslavna, rimokatolička, muhamedanska, jevrejska i koje već postoje kao velike zvanične crkve. Ima ih sedam.
Smatram da je u redu, s obzirom na to da je većinska crkva ovde Srpska pravoslavna crkva, da jedan od dva kandidata koji nama ovde dolaze poslanicima, da glasamo, da bude predstavnik Srpske pravoslavne crkve, a drugi da bude kandidat ustanovljenom dogovorom. U tome je suština ovog amandmana koji predlažem.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Zahvaljujem.       
Da li još neko želi reč o ovom amandmanu? (Ne). Hvala.
Na član 2. amandman je podnela Skupština Autonomne Pokrajine Vojvodine.
Odbor za kulturu i informisanje i predstavnik predlagača nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne).
Na član 2. amandman sa ispravkama podnela je narodni poslanik Ljiljana Nestorović.
Odbor za kulturu i informisanje i predstavnik predlagača prihvatili su ovaj amandman.
Da li neko želi reč?
Ima reč narodni poslanik Ljiljana Nestorović. Izvolite.
...
Socijaldemokratska partija Srbije

Ljiljana Nestorović

Samostalni poslanik
Amandman koji sam predložila odnosi se na član 2. Predloga zakona. U članu 24. stav 1. umesto reči "nadležnom odboru Skupštine", po mom dubokom uverenju, treba da stoji odrednica "Službi Narodne skupštine".
Smatram da je to celishodno što u principu skupštinski odbor, kome pripadam, nije nadležan da utvrđuje administrativne stvari, odnosno tehničke stvari. On je nadležan za sasvim druge stvari.
Smatram da će u ovom slučaju pristići veliki broj raznoraznih prijava, koje će morati da prođu kroz skupštinske službe. Upravo nadležni skupštinski Odbor za informisanje i kulturu nije mesto gde to treba da stiže, nego skupštinska služba, koja je mnogo bolje i na svaki način organizovana da sve to jednostavno obradi.
Dakle, ideja je da skupštinska služba, koja priprema sednice Skupštine i sednice odbora, na sebe preuzme ovaj posao.
Što se tiče člana 4, i tu imam primedbu. Smatram da treba doneti novu rečenicu koja glasi: "Predlog se smatra usaglašenim kada se za njega izjasni većina pravnih subjekata u grupaciji ovlašćenog predlagača, koji su dostavili izjave da će učestvovati u predlaganju kandidata za članove Saveta Republičke radiodifuzne agencije, putem zajedničkog dogovora".
Takođe i u stavu 5. bi to trebalo da se primeni, da pravni subjekti ili lica koja se nalaze u grupaciji ovlašćenih predlagača iz člana 1. Predloga zakona, odnosno stav 2. tačke 3), 4) i 5), znači odnosi se na predlagače koji su rektori univerziteta u Republici Srbiji, zatim udruženja radiodifuznih javnih glasila u Republici Srbiji i udruženja novinara u Republici Srbiji, profesionalna udruženja filmskih i dramskih umetnika. To je taj deo.
Za domaće nevladine organizacije i udruženja građana, koja se prevashodno bave zaštitom slobode govora, zaštitom prava nacionalnih i etničkih manjina i zaštitom prava dece, propisuje se da oni putem zajedničkog dogovora iskristališu dva kandidata kao svoj predlog.
To je ono što sam govorila kada sam govorila u načelu. Smatram da je zakonodavac ovde izostavio preciznije uputstvo za rad ovih predlagača, koji se sastoje iz više pravnih subjekata.
Zato smatram da je vrlo važno da se to promeni, u smislu da se posle javnog poziva predsednika Skupštine odredi rok od 15 dana, da svi ti pravni subjekti dostave svoju pisanu saglasnost da žele da učestvuju u radu. Tako će se, recimo, kod nevladinih organizacija, kojih imate desetine hiljada, dobiti tačno određeni broj nevladinih organizacija koje hoće da učestvuju. Kada imate određeni broj iks, kada se sazove sastanak znate šta je kvorum, znate šta je većina i kada to imate, lako je voditi legitiman sastanak.
Takođe, nećemo doći u situaciju da nam, u nemogućnosti da se dogovore na način na koji je to propisano, dostave 50 lista sa po dva kandidata ili 5 kandidata, već ćete moći da organizujete, ako nema konsenzusa među njima, da se glasanjem dobiju dva kandidata koja imaju najviše glasova, tako da se apsolutno obezbeđujemo da proces mora da uspe i da nema blokade rada u odlučivanju o članovima Radiodifuznog saveta.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala najlepše.
Da li još neko želi reč o ovom amandmanu? (Ne).
Na član 2. amandman je podneo narodni poslanik Žarko Obradović.
Odbor za kulturu i informisanje i predstavnik predlagača nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne).
Na član 6. amandman je podneo narodni poslanik Žarko Obradović.
Odbor za kulturu i informisanje i predstavnik predlagača prihvatili su ovaj amandman.
Da li neko želi reč? (Ne). Hvala.
Na član 10. amandman sa ispravkom podnela je narodni poslanik Ljiljana Nestorović.
Odbor za kulturu i informisanje i predstavnik predlagača prihvatili su ovaj amandman.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Hvala.
Pošto smo završili pretres Predloga zakona u pojedinostima, da li predstavnik predlagača Dragan Kojadinović, ministar kulture, želi završnu reč. Izvolite.

Dragan Kojadinović

Želim da se zahvalim svima onima koji su podržali ovaj predlog izmena i dopuna Zakona o radio-difuziju, jer to smatram kao najjasniji signal da je konačno došlo vreme da se ova oblast reši  na najbolji mogući zakonski način.
Bilo je primedaba da se menja zakon upravo zbog toga što se ne primenjuje i da to nije dobro. Reč je o tome da postoje neke odredbe zakona koje nisu bile dovoljno dobre odnosno dovoljno jasno definisane, to je očigledno smetalo sprovođenju ovog zakona. Jasno da je potrebno još nekoliko meseci da se ispoštuje cela procedura posle donošenja Zakona i da će se u međuvremenu haos u medijima odnosno u etru pojačavati.
Da bismo smanjili to vreme, odnosno da bismo smanjili mogućnost daljeg umnožavanja radio i televizijskih stanica, mislim da je došlo krajnje vreme da svi budemo odgovorni, da se ovaj opseg radiodifuzni reši na najbolji mogući evropski i svetski način. Tačno je da se ugrožava i zdravlje ljudi, jer se predajnici velikih snaga nalaze na mnogim soliterima u ovoj zemlji i moramo da mislimo i o tome.
Siguran sam, dakle, da će ove izmene naići na podršku većine u ovom parlamentu. Hvala vam.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala i vama.
Zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i u celini. Zahvaljujem.
Na osnovu člana 94. stav 2. Poslovnika, prekidamo rad i nastavljamo sutra u 10,00 sati.