DESETO VANREDNO, ZASEDANjE, 19.08.2004.

2. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

DESETO VANREDNO, ZASEDANjE

2. dan rada

19.08.2004

Sednicu je otvorio: Vojislav Mihailović

Sednica je trajala od 12:25 do 17:05

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
 Hvala vama. Zaključujem jedinstveni pretres o Predlogu odluke.
Pošto smo obavili jedinstveni pretres o Predlogu odluke, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu odluke, o osporenim predlozima na osnovu člana 175. stav 4. Poslovnika, a zatim o svim ostalim neospornim predlozima u celini.
Prelazimo na 3. tačku dnevnog reda: – IZBOR I IMENOVANjE PREDSEDNIKA I ČLANOVA ORGANA I TELA UTVRĐENIH ZAKONOM
Za ovu tačku dnevnog reda primili ste:
- Predlog odluke o izboru predsednika i članova Komisije za hartije od vrednosti, koji je podnela Vlada Republike Srbije i
- Listu kandidata za izbor članova Republičkog odbora za rešavanje o sukobu interesa, koju je podnela Srpska akademija nauka i umetnosti.
Primili ste amandman koji je na Predlog odluke o izboru predsednika i članova Komisije za hartije od vrednosti podnela Vlada Republike Srbije.
Podsećam vas da prema članu 156. stav 3, a shodno članu 90. Poslovnika Narodne skupštine, ukupno vreme rasprave za poslaničke grupe iznosi pet časova, kao i da se ovo vreme raspoređuje na poslaničke grupe srazmerno broju narodnih poslanika članova poslaničke grupe.
Pošto ukupno vreme rasprave za poslaničke grupe iznosi pet časova, konstatujem da je vreme rasprave po poslaničkim grupama sledeće: SRS – jedan sat 38 minuta 24 sekunde, DSS – jedan sat, DS – Boris Tadić – 44 minuta 24 sekunde, G17 plus – 37 minuta 12 sekundi, SPO-Nova Srbija – 26 minuta 24 sekunde, SPS – 26 minuta 24 sekunde i poslanici koji ne pripadaju nijednoj poslaničkoj grupi, tri poslanika SDP-a i tri poslanika NDS-a, po pet minuta, na osnovu člana 89. stav 3. Poslovnika.
Molim poslaničke grupe, ukoliko to već nisu učinile, da odmah podnesu prijave za reč sa redosledom narodnih poslanika.
Saglasno članu 156. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram jedinstveni pretres, s tim što napominjem da će Narodna skupština posebno odlučivati o Predlogu odluke o izboru predsednika i članova Komisije za hartije od vrednosti, a posebno o svakom kandidatu sa predložene liste kandidata za članove Republičkog odbora za rešavanje o sukobu interesa.
Po Poslovniku, narodni poslanik Gordana Pop-Lazić. Izvolite.

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
Poštovane kolege, zaista ne bih želela da zadržavam dalji tok sednice i da mislite da zloupotrebljavam govornicu, ali moram da primetim da je ova sednica potpuno nepripremljena, da radimo haotično i u potpunosti u suprotnosti sa našim poslovnikom.
Jedina sednica koja je bila pripremljena, a koja je zakazana kao treća, iako je trebalo da bude zakazana kao prva, po redosledu prijema akata, jeste ona sednica koja se tiče Rezolucije o tome da niko ne sme da ostane od tužbe za naplatu ratne štete, ali nažalost, predsednik je sebi dao za pravo da to bude treća sednica, umesto da bude prva u ovom delu zasedanja.
Javljam se u skladu sa članom 96. Poslovnika, jer na to imam pravo, i reklamiram povredu člana 135. Poslovnika Narodne skupštine, poslednji stav, koji govori da ukoliko nadležni odbori i vlada ne dostave izveštaje, odnosno mišljenje, Narodna skupština može odlučiti da se predlog zakona razmatra i bez njih ili utvrditi novi rok u kome su dužni da to učine.
Vrlo dobro znate da se Odbor za finansije nije sastao da razmatra ovu tačku dnevnog reda, nije bio u pitanju nedostatak kvoruma. Jednostavno, nisu poslanici hteli da sednu i razgovaraju o tome, očigledno svesni da je to samo još jedan instrument u rukama G17 plus, koji sve finansije u ovoj zemlji drži pod svojom šapom. Kako su videli da je u predlogu za predsednika Komisije za hartije od vrednosti gospodin Štimac, verovatno su odustali od toga da uopšte o tome razgovaraju.
Vrlo dobro znate da Odbor za finansije, kao i svi drugi odbori, odslikavaju snagu svih političkih partija u ovom parlamentu. Nemamo nikakav izveštaj odbora, pa kako nemamo nikakav izveštaj, ova skupština mora u ovom trenutku, pre nego što počnemo da raspravljamo o ovoj tački dnevnog reda, da se izjasni, ovako kako Poslovnik kaže, da odluči da se predlog zakona, nije zakon u pitanju nego odluka, ali svejedno, razmatra i bez njih. Ako mi odlučimo da nećemo da razmatramo ovo bez izveštaja odbora, nemamo o čemu da vodimo raspravu.
Dakle, dajte da se jednom uozbiljimo i da radimo u skladu sa Poslovnikom. Tražim prvo ovo, ali ukoliko Skupština i odluči da se o ovome raspravlja, pitam vas – šta predstavlja ovaj novi akt koji smo mi dobili, kakav je to amandman i ko je taj koji traži da se o amandmanu raspravlja po hitnom postupku? Toga u našem poslovniku nema.
Vlada Srbije nama upućuje nešto što nije u skladu sa našim poslovnikom. Pored toga, Vlada nam i u ovom prvom aktu traži hitan postupak, ne obrazlaže hitan postupak. Da li je predsednik Skupštine trebalo da vrati ovaj predlog odluke Vladi i da zatraži da ga sačini u skladu sa našim poslovnikom? Molim vas, i na mesnoj zajednici postoje neka pravila, zna se kako se radi i nemojte da od nas pravite imbecile.
Mi smo dugo godina u parlamentu, umemo da čitamo pravila ponašanja ovog poslovnika, a ako predsednik Skupštine nije u stanju da vodi ovu skupštinu onako kako bi trebalo da je vodi, u skladu sa ustavom, zakonom i poslovnikom, neka to lepo kaže. Postoji ovde još 249 narodnih poslanika koji bi to ovde radili bolje od njega.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
 Zahvaljujem. Dužan sam da dam objašnjenje. Ovo nije mesna zajednica, ovo je Skupština Srbije i, molim vas, nemojmo više da se prozivamo. Malopre, predsednik, kada je vanredna sednica, samo zakazuje vreme održavanja, a ne broji potpise, već na zahtev poslanika to radi. Dakle, da ne mešamo babe i žabe.
Član 159. jasno kaže – ako nadležni odbori ne podnesu izveštaje u utvrđenom roku, pretres predloga zakona može se obaviti u Narodnoj skupštini i bez izveštaja odbora.
Takođe, vi ste to dobili i obrazloženje je u aktu koji je stigao, i kaže se: razlozi za donošenje odluke po hitnom postupku, shodno odredbama člana 253. stav 2. Zakona, izbor novih članova treba izvršiti u roku od 10 dana ... i tako dalje, to je obrazloženje koje je dato onda kada je podeljen materijal.
Molim poslanike da čuvaju materijale i da ih čitaju.
Ima reč po Poslovniku gospođa Pop Lazić, obzirom da nije zadovoljna objašnjenjem o tome će se izjasniti Skupština. Sada gospođa Pop-Lazić ima reč.

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
Hoću da ostanem uporna u tome jer ne želim da vi sada vređate moju inteligenciju. Jasno sam rekla da hoću da u skladu sa članom 135. ovog poslovnika stavite na glasanje da li poslanici prihvataju da raspravljaju o ovoj tački dnevnog reda bez obzira na činjenicu da nemamo izveštaj odbora.
Ponovo tvrdim, a ne znam šta ste promumlali, nema obrazloženja za hitan postupak. Osporavam hitan postupak.
Gospodine predsedniče, ovo što ste vi sada pročitali nalazi se u odeljku za hitan postupak, a ono što sam rekla vezano za član 135. odnosi se na tok sednice u vanrednom zasedanju i odredbe člana koje se odnose na to kakvi akti mogu ovde da dođu u proceduru.
Molim vas, ukoliko ovo sada ne stavite na glasanje, tražim da se Skupština izjasni da li vi sada kršite Poslovnik. Ne možete vi da radite šta hoćete. Nemate diskreciono pravo da odlučujete o tome šta će se staviti na glasanje, a šta ne. Ne odlučujemo o svemu u danu za glasanje.
Ne znam kako da vam ovo nacrtam da biste shvatili šta hoću da kažem.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Gospođa Pop-Lazić je u pravu, pročitao sam član 159. koji se odnosi na hitan postupak, tu ste u pravu, a glasi: "Ako nadležni odbori ne podnesu izveštaj u utvrđenom roku, pretres predloga zakona može se obaviti u Narodnoj skupštini i bez izveštaja odbora".
To se odnosi na hitan postupak, pa dozvolite da još jednom kažem da ne mumlamo nego čitamo u Narodnoj skupštini - razlog je za donošenje odluke po hitnom postupku, koji je uputila Vlada Republike Srbije još 16. jula.
Zato sam zamolio poslanike da čuvaju materijale i to glasi: "Shodno odredbama člana 253. stav 2. Zakona, izbor novih članova treba izvršiti u roku od 10 meseci od dana stupanja na snagu tog zakona. Obzirom da je navedeni rok istekao, potrebno je da se, saglasno članu 157. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, odluka o izboru novog predsednika i članova donese po hitnom postupku, kako bi Komisija za hartije od vrednosti mogla da radi u skladu sa Zakonom".
Pošto je izričit zahtev za hitan postupak, primenjuju se članovi Poslovnika koji se odnose na hitan postupak. Ne vidim šta je tu nejasno.
Zahvaljujem i pitam da li predstavnici poslaničkih grupa žele reč? (Ne.)
Još jednom ima reč poslanik Gordana Pop-Lazić.

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
Molim vas, gospodine predsedniče, deveto poglavlje koje razrađuje vanredno zasedanje Narodne skupštine i pravila rada ovog parlamenta u toku vanrednog zasedanja u četiri člana govori o tome kako treba da radimo u vanrednom zasedanju.
U poslednjem članu kaže: "Na vanrednom zasedanju primenjuju se odredbe ovog poslovnika o redovnom zasedanju, ako odredbama ovog poglavlja nije drugačije određeno".
Molim vas, nije drugačije određeno i u obavezi ste da primenite član 135, poslednji stav, koji nalaže obavezu da stavite na glasanje da li poslanici žele da raspravljaju o ovoj tački dnevnog reda bez stava i bez mišljenja Odbora za finansije.
Ne radi se o beznačajnim stvarima, nemojte da izvrgavate ruglu sve ovo što radimo danas u parlamentu, ovo što pokušavam da vam za govornicom dokažem, jer su štetne posledice ogromne.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Zahvaljujem još jednom. Molim da obratimo pažnju, dužan sam da dam objašnjenje. Pretpostavljam da je zabuna u jeziku, što ću naravno pročitati, a gospođa Pop-Lazić je navela član po kojem se ponašam shodno Poslovniku, koji kaže: "Na vanrednom zasedanju primenjuju se odredbe (a sada je ovo vanredno zasedanje) ovog poslovnika o redovnom zasedanju (na šta obratite pažnju, dakle ne postupku nego zasedanju), ako odredbama ovog poslovnika nije drugačije određeno."
U odredbama Poslovnika o redovnom zasedanju tretira se hitan postupak, te sam, shodno tome, po članu 159. o hitnom postupku, a na osnovu člana 165, koji kaže da se i tokom vanrednog zasedanja primenjuju odredbe o redovnom zasedanju, naravno, došao u situaciju da primenim stav 2. član 159, koji kaže – ako ne stignu mišljenja odbora, Skupština radi bez tih mišljenja.
Ne znam kako drugačije da radim sem da se držim Poslovnika. Zahvaljujem.
Ponovo traži reč gospođa Pop-Lazić, po Poslovniku.

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
Gospodine predsedniče, poslanici Srpske radikalne stranke će vam dozvoliti da u našem odsustvu raspravljate o preostaloj tački dnevnog reda i da završite sednicu, potpuno nepripremljenu, potpuno u suprotnosti sa Poslovnikom Narodne skupštine.
Mi ne želimo više da učestvujemo u ovoj nepostojećoj sednici i tražim od Skupštine da se u danu za glasanje izjasni da li je predsednik Narodne skupštine prekršio Poslovnik, time što na moj zahtev nije stavio na glasanje da li Skupština želi da nastavi rad i bez izveštaja Odbora za finansije.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Zahvaljujem.
Nastavljamo rad.
(Poslanici Srpske radikalne stranke napuštaju salu u 16,37 časova.)
Pitam da li predstavnici poslaničkih grupa žele reč? (Ne.)
Obaveštavam vas da su, saglasno članu 89. stav 4. Poslovnika Narodne skupštine, do otvaranja pretresa prijave za reč u pisanom obliku, sa redosledom narodnih poslanika, podnele poslaničke grupe Socijalističke partije Srbije i Srpske radikalne stranke.
Prvi ima reč narodni poslanik Jovan Todorović, a neka se pripremi za reč narodni poslanik Veroljub Arsić.

Jovan Todorović

Socijalistička partija Srbije
Gospodine predsedniče, dame i gospodo narodni poslanici, da nije došao ovaj amandman Vlade, verovatno niko ne bi govorio o Predlogu odluke o izboru članova Komisije za hartije od vrednosti.
Kada sam video taj predlog odnosno amandman koji je danas, 19. avgusta, usvojila Vlada, i koji je potpisao gospodin Labus, bio sam prinuđen da u ime poslaničke grupe Socijalističke partije Srbije izađem i kažem sledeće: frapiran sam i iznenađen, kako god hoćete, da je profesor Labus dozvolio sebi, kao ugledni profesor univerziteta, da potpiše ovakav predlog.
Mi očigledno imamo i proceduralni problem, a sada govorim o suštinskom, kako doći do sastava Komisije za hartije od vrednosti.
Ako izuzmemo gospodina Štimca, koji nije bio sporan ni u prvobitnom predlogu kao budući predsednik ove komisije, onda sastav te komisije meni zapravo nameće dilemu i pitanje: nije valjda da u državi Srbiji, koja je iznedrila toliko stručnjaka za oblast bankarstva, za oblast hartija od vrednosti, nemamo iskusnijih ljudi, specijalista i stručnjaka za ovu oblast?
Prosto mi je začuđujuće da mi čoveka koji je proveo pet godina u nekakvoj advokatskoj kancelariji, koji je tek nedavno položio pravosudni ispit i koji ama baš nikakvog iskustva nema u oblasti hartija od vrednosti imenujemo u sastav te komisije odnosno da ga predložimo. Dakle, da čoveka kome je karakteristika – obrazovan, mlad i politički aktivan – predložimo u sastav Komisije za hartije od vrednosti.
Ovo vređa dostojanstvo ovog doma. Da li je to sada posledica nekakvih političkih kompromisa, dogovora itd, ne znam. Ali, u podacima koje smo dobili imamo i to da neko ima položenu B, C, pa čak i A kategoriju, još od 1989. godine, da li je ovo bio konkurs za poštonošu, za onoga koji će da nosi poštu na motoru, koji se vozi sa dozvolom A kategorije, ili je to bio izbor čoveka koji treba da kreira politiku u oblasti hartija od vrednosti?
Hartije od vrednosti su izuzetno važna oblast za ekonomski, pre svega finansijski sistem svake zemlje, pa i naše. Tu su i akcije, i obveznice i zapisi bilo koje vrste.
Kada bismo sada od nekoga od ovih kandidata tražili da nam nacrta menicu, kao jedan od osnovnih oblika hartija od vrednosti, siguran sam da to ne bi mogao da učini.
Kakva je preporuka da je neko radio u uvozno-izvoznoj kući i da je prodavao sirovine za proizvodnju deterdženta, a da bi radio u Komisiji za hartije od vrednosti?
Dakle, to su razlozi zbog kojih sam izašao za ovu govornicu, jer sam siguran da bih, u mojoj Loznici, našao četiri čoveka koji su kudikamo vičniji ovom poslu. Da li je moguće da smo zaboravili da je nekad predsednik Komisije za hartije od vrednosti bio jedan od najvećih eksperata u toj oblasti, a to je bio profesor Dabić, kao i mnogi drugi?
Mi ovde, na neki način, pravimo nekakve kompromise koji ničemu ne vode.
Šta znači karakteristika da je neko bio član gradske vlade, sve dotle dok Koalicija "Zajedno" nije izašla iz te gradske vlade, a sa njom i svi demokrati? O čemu se ovde radi?
Mislim da bi, radi dostojanstva ovog doma, trebalo ovu tačku dnevnog reda predlagač da povuče, i to hitno, da se ne brukamo. Nemam ništa protiv bilo koga od ovih ljudi, čak nikoga od njih lično ne znam. Ali, ne mogu da shvatim da mi takav i tako važan državni posao hoćemo da poverujemo ljudima koji su laici u toj oblasti. Mlad, obrazovan i politički aktivan, to može da bude i glumac. To može da bude i dramaturg, na primer, Čeda Jovanović je mogao da bude u ovoj komisiji za hartije od vrednosti.
Molim Vas da se uozbiljimo i da ozbiljne državne poslove obavljamo na ozbiljan način.
Za ovakav predlog nikada ne mogu da glasam.
Poslanička grupa Socijalističke partije Srbije neće o ovome da se izjasni, jer ne zaslužuje pažnju ovog doma.
(Aplauz).