Dame i gospodo narodni poslanici, pred nama su dva zakona koja će urediti finansiranje lokalne samouprave u 2005. godini: nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o lokalnoj samoupravi i nacrt zakona o raspodeli transfernih sredstava iz budžeta Republike Srbije i učešću opština, gradova i grada Beograda u porezu na zarade u 2005. godini.
Imamo u vidu da od 1. januara prestaje da važi Zakon o porezu na promet. Umesto njega stupa na snagu Zakon o porezu na dodatu vrednost. Samim tim jedan od izvora finansiranja lokalnih samouprava, a to je porez na promet, mora da se zameni nekim drugim izvorima sredstava. Zbog toga predlažemo da se učešće lokalnih samouprava i gradova u porezu na zarade poveća sa sadašnjih 30% na 40%, a da one lokalne samouprave kojima to nije dovoljno da nadomeste gubitak zbog ukidanja poreza na promet iskoriste jedan deo transfernih sredstava predviđenih Zakonom o budžetu za 2005. godinu, u iznosu od 13,8 milijardi dinara, i da se na taj način kroz direktan transfer iz budžeta omogući finansiranje jednog dela troškova rada lokalnih samouprava.
Zašto se menja način finansiranja? Postoji velika razlika između prikupljanja poreza na promet i poreza na dodatu vrednost. Za razliku od poreza na promet koji se prikuplja u poslednjoj fazi prodaje dobara i usluga, i tačno se može locirati mesto gde je naplaćen porez na promet, to nije slučaj kod poreza na dodatu vrednost, jer se on obračunava u svakoj fazi prometa dobara i usluga.
Drugim rečima, dok je važio porez na promet, ako se roba prodala u Nišu, onda jedan deo tog poreza tačno može da se locira i da se dodeli gradu Nišu. Ako se prodala u Kragujevcu, takođe smo mogli da znamo tačno koliko pripada Kragujevcu. Kod poreza na dodatu vrednost je sledeći problem, jer se on obračunava na sve sirovine koje učestvuju u proizvodnji nekog gotovog proizvoda. Ako se radi o nekom uvoznom proizvodu, onda se na granici obračunava. Može biti po 50 gradova uključeno u ovaj obračun, ali ne može se locirati tačno mesto doprinosa neke konkretne lokalne samouprave za skupljanje ovog prihoda.
To je praksa i u drugim zemljama, i zbog toga celokupni porez na dodatu vrednost ulazi u centralni budžet, a onda se kroz transferna sredstva doznačava lokalnim samoupravama.
Međutim, u odnosu na plan 2004. godine dobro je što je najveći deo lokalnih samouprava u Srbiji uspeo da ostvari veće prihode ove godine u odnosu na planirane. Naime, planirani prihodi za 2004. godinu iznosili su 75,8 milijardi dinara. Prema našim procenama, do kraja 2004. godine biće ostvareno najmanje 81,4 milijarde, a ostalo je još mesec dana do kraja ove budžetske godine.
Kada smo planirali budžetske transfere i obim sredstava koja treba da pripadnu lokalnim samoupravama pošli smo od pretpostavke da ti prihodi treba da budu sledeće godine 16,7% veći u odnosu na plan 2004. godine. Dakle, jedan deo sredstava lokalne samouprave će ostvariti od poreza na zarade, a drugi deo od ovih transfera.
Što se tiče samih transfera, kriterijumi za raspodelu transfera su ostali nepromenjeni u odnosu na postojeći Zakon o lokalnoj samoupravi i sadrže se u dosadašnjim rešenjima. Dakle, koristili smo potpuno iste kriterijume koji su važili i do sada.
U pripremi ovog zakona imao sam razgovor sa predstavnicima svih lokalnih samouprava u Srbiji. To je bilo pre nekih 10-tak dana u ovoj istoj sali. Zajednički smo konstatovali da je potrebno izmeniti neke kriterijume. Naime, ovi sadašnji kriterijumi nedovoljno uvažavaju broj izbeglica koje postoje u nekim gradovima. Nedovoljno je jasno objašnjeno koliko zapravo administracije treba da ima lokalna samouprava.
Potrebno je nekim objektivnim kriterijumima ograničiti broj ljudi koje lokalna samouprava zapošljava, kako kod nekih koji štede i imaju manju administraciju ne bi dolazilo do kažnjavanja, prema ovom sadašnjem stanju, a kod onih koji stalno povećavaju broj zaposlenih zapravo se samo uvećava baza i onda se računa rast prihoda u odnosu na uvećanu bazu na neracionalan način.
Imali smo raspravu, koja je završena možda pre sat vremena, i na Odboru za finansije. Dogovorili smo se da najkasnije do 31. marta promenimo kriterijume za finansiranje lokalnih samouprava, da ako bude potrebno čak i izmenimo ovaj zakon koji ćemo sada usvojiti u Narodnoj skupštini i da u praksi vidimo kako funkcioniše porez na dodatu vrednost, kada vidimo da li neke opštine imaju eventualno problema u finansiranju, da onda intervenišemo.
Prema ovom predlogu zakona samo će dva grada u Srbiji ostvariti nulti rast u transferima u odnosu na ovu godinu; to su grad Beograd i grad Novi Sad, a reći ću i zašto. Sve ostale opštine i gradovi imaće rast u sledećoj godini koji će varirati u zavisnosti od ovih kriterijuma. Faktički, oni gradovi koji su razvijeni će daleko više ostvariti po osnovu ovih 40% poreza na plate, a onima koji su manje razvijeni treba više da se prebaci po osnovu ovih transfera.
Intencija treba da bude upravo takva – razvijeni treba da se finansiraju pre svega od svojih, sve većih, lokalnih prihoda i mi ćemo biti raspoloženi da ustupimo što više lokalnih prihoda lokalnim samoupravama. To je slučaj danas sa nekim gradovima, kao što su Niš, Beograd, Novi Sad, i oni oko 85% sadašnjih prihoda ostvaruju iz drugih izvora, van ovih transfera. Međutim, kod nekih drugih, nerazvijenih opština potpuno je obrnuta situacija. Tako, Bosilegrad 55% prihoda ostvaruje iz transfera iz budžeta.
U najvećem broju opština prihodi su ove godine daleko veći od onih koji su planirani. Daću nekoliko primera. U Beogradu je za prvih 11 meseci ostvareno više prihoda u odnosu na ceo plan za 2004. godinu. Indeks je 101,6. Dakle, potpuno je ostvaren celokupan plan budžeta i biće očito premašen.
Izvorni prihodi grada Beograda, kao što su lokalne takse, komunalne takse, boravišne takse, takse na firmu, naknade za ekologiju, građevinsko uređenje itd. zakupnine, u prvih 11 meseci ove godine iznosili su 13 milijardi 280 miliona. To su tzv. izvorni prihodi grada Beograda. Vi znate da porez na imovinu, porez na nasleđe, porez na prihod od samostalnih delatnosti takođe pripada lokalnim samoupravama, i sve ukupno Beograd je ostvario 34,3 milijarde dinara ukupnog prihoda u prvih 11 meseci 2004. godine.
Što se tiče drugih gradova, verovali ili ne, Novi Sad ima isti procenat, takođe je prebacio plan za ovu godinu i ima indeks 101,6 za prvih 11 meseci. Niš je rekorder sa 108,2, što znači da su daleko prebacili plan, ali to je, moram da kažem, i zbog isplata otpremnina u Duvanskoj industriji Niš, na koje su obračunate kamate.
Jedini grad koji je ispod plana je Kragujevac. Kragujevac je za prvih 11 meseci imao 89,9% u odnosu na plan. Zbog toga je Ministarstvo finansija u ime Vlade prihvatilo na Odboru za privredu amandman koji je podnela grupa poslanika da se Kragujevcu dodeli 200 miliona više sredstava za sledeću godinu, na uštrb smanjenja Beogradu. To je amandman koji smo prihvatili na Odboru za finansije i to je jedini amandman koji je Vlada prihvatila.
Što se tiče ostalih samouprava, mi smo podelili članovima Odbora za finansije materijal na bazi koga smo izračunali učešća, a sve ostale lokalne samouprave imaju rast u sledećoj godini.
Daću vam još neke podatke. Može se reći da su neki, možda mali koraci učinjeni u poslednje četiri godine u decentralizaciji rada lokalne samouprave. To se vidi iz sledećih podataka. U 2005. godini ukupni prihodi lokalnih samouprava biće 6,6 puta veći nego što su bili 2000. godine. S druge strane, transferi iz budžeta ka lokalnim samoupravama biće 7,3 puta veći sledeće godine u odnosu na 2000. godinu, što znači da su brže rasli transferi i prebacivanje para iz centralne kase u opštinske, nego što su rasli sami prihodi lokalnih samouprava, a što pokazuje jedan stepen decentralizacije.
Mogu se složiti sa svima koji su pobornici, a i sam u njih spadam, da taj rast treba da bude i brži, ali činjenica je da su lokalni izbori održani u septembru mesecu i da su neke lokalne samouprave formirane tek pre 10 dana.
Mi nismo mogli da radimo na promeni kriterijuma koji već dugi niz godina važe i koji očito nisu potpuno objektivni, jer se u međuvremenu situacija na terenu menjala a kriterijumi ostajali potpuno isti.
Tako smo prihvatili i sugestiju poslanika iz DSS-a da do 31. marta razmotrimo i da promenimo konačne kriterijume, jer ja sam sada obavešten da je mnogo puta, kako kažu oni koji imaju duži staž u Skupštini, razgovarano o promeni tih kriterijuma i da se nikada nisu promenili. Evo, ja dajem obećanje pred Narodnom skupštinom da ćemo sada sa novim predsednicima lokalnih samouprava to učiniti do 31. marta, kada vidimo kako u praksi funkcioniše ovaj sistem, jer je novina za sve nas uvođenje PDV-a, odnosno kada dođemo do objektivnih kriterijuma.
Do tada, ono što je sasvim sigurno, veliki gradovi kao što su Beograd, Novi Sad i Niš već sada imaju značajne prihode od poreza na imovinu, od poreza na samostalnu delatnost, od taksi i od drugih sopstvenih izvornih prihoda. Zaista, to što je projektovan nulti rast kod njih i što će Beograd ustupiti 200 miliona dinara Kragujevcu neće nikako ugroziti njegovu poziciju; naprotiv, očekujemo, kao što su i ove godine prihodi Beograda recimo od poreza na promet 41% veći nego u 2003. godini, da će se taj trend nastaviti sa razvojem ovih velikih gradova i nadalje.
S druge strane, pošto su kriterijumi stari a nisam taj koji će ih braniti i želimo da ih promenimo, ukoliko se zaista dogodi, u šta ne verujem, da neka manja opština bude u problemu sledeće godine, želim da istaknem da imamo u rezervi i jedan budžetski fond od 200 miliona dinara namenjen lokalnim samoupravama, od prihoda koji će se ostvariti od igara na sreću.
Dakle, govorimo o malim opštinama, ukoliko im bude sledeće godine zafalilo milion, dva, tri, četiri, pet, to će moći svakako da se kompenzira iz ovog budžetskog fonda. Taj budžetski fond namenjen je i za participaciju određenim opštinama u programima Evropske agencije za rekonstrukciju, jer mnoge opštine su ušle u te programe i planira se da se iz ovih 200 miliona participira u tim programima, kako bi dodatna sredstva mogla da se angažuju u lokalnoj samoupravi.
Dame i gospodo, želeo bih da zaključim. Možda će se nekome učiniti kada pogleda transfere, i svi ćete reći da su manji nego prošle godine. To je tačno, nominalno. Ako pogledate kolonu poreza na plate, biće povećano učešće svih opština sa 30 na 40% u porezu na plate, i to će razvijeniji više osetiti, a manje razvijeni – manje. Zato će manje razvijeni dobiti veći rast u transferima. To je logika ovog zakona. Nadam se da će on dobiti podršku ove skupštine, jer, faktički, usvajanjem ovih zakona stvaraju se pretpostavke za usvajanje budžeta lokalnih samouprava za 2005. godinu.
Na kraju, ponavljam, očekujemo veće prihode lokalnih samouprava od ovih koji su dati kao osnova za izračunavanje ovih podataka na bazi kojih je zakon rađen. Zakon je rađen na bazi pretpostavke o prihodima u prvih pet meseci. Već poslednji podaci za prvih 11 meseci koje smo dobili pre nekoliko dana, nakon što smo predali ovaj zakon u skupštinsku proceduru, govore da su znatno bolji prihodi kod nekih samouprava, a kod onih kod kojih je ostvarenje slabije to se pegla kroz veće transfere. Hvala.