PRVO VANREDNO ZASEDANjE, 24.01.2005.

3. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PRVO VANREDNO ZASEDANjE

3. dan rada

24.01.2005

Sednicu je otvorio: Predrag Marković

Sednica je trajala od 11:30 do 18:05

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, dobar dan, nastavljamo rad sednice Prvog vanrednog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2005. godini.

Obaveštavam vas da, prema službenoj evidenciji, današnjoj sednici prisustvuje 127 narodnih poslanika.

Radi utvrđivanja kvoruma za rad Narodne skupštine, molim narodne poslanike da ubace svoje identifikacione kartice u poslaničke jedinice elektronskog sistema za glasanje.

Zahvaljujem. Konstatujem da je primenom elektronskog sistema za glasanje utvrđeno da postoji kvorum za rad Narodne skupštine.

Obaveštavam vas da su sprečeni da prisustvuju sledeći narodni poslanici: Vladan Vučićević, Milovan Marković i Ivana Kovačević; (pre podne) Aleksandar Radosavljević.

Prelazimo na 2. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O ŽELEZNICI (nastavak u pojedinostima)

Na član 94. amandman je podneo narodni poslanik Miroslav Markićević.

Vlada i Odbor za saobraćaj i veze prihvatili su ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.

Na član 94. amandman je podneo narodni poslanik Milovan Marković.

Vlada i Odbor za saobraćaj i veze nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.

Da li neko želi reč? (Ne.)

Na član 95. amandman je podneo poslanik Sreto Perić.

Predstavnik predlagača i Odbor za saobraćaj i veze nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.

Da li neko želi reč?

Aleksandar Đorđević

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, poslanička grupa Srpske radikalne stranke podnela je amandman na član 95. Predloga zakona o železnici. Taj član glasi: "Prava, obaveze, sredstva, zaposlene, dokumentaciju i predmete u vršenju javnih ovlašćenja Zajednice jugoslovenskih železnica, osnovane Zakonom o udruživanju u Zajednicu jugoslovenskih železnica ("Službeni list SFRJ", broj 18/78 i 30/78), preuzeće Direkcija za železnice i Javno preduzeće "Železnice Srbije". Tako glasi član 95. Predloga zakona o železnici.

Srpska radikalna stranka je podnela amandman da se u članu 95. reči "Direkcija za železnice i" brišu.

U skladu sa koncepcijom Srpske radikalne stranke mi smo podneli amandman, imajući u vidu da ne postoji ekonomska opravdanost da se formiraju dva javna preduzeća na nivou Vlade Republike Srbije. Imajući to u vidu podneli smo amandman na član 95.

Znači, koncepcija Srpske radikalne stranke je sasvim drugačija od koncepcije koju je Vlada Republike Srbije podnela Narodnoj skupštini.

Pošto je ovo jedan od 14 amandmana, koji je podnela poslanička grupa Srpske radikalne stranke, smatramo da će Narodna skupština glasati za amandmane srpskih radikala, imajući u vidu činjenice koje smo naveli u izlaganjima naših poslanika u ovom parlamentu i u toku ove sednice. Ponoviću, na nivou železnice zakon treba da obuhvati da postoji samo jedno javno preduzeće i da budu jasno razdvojene nadležnosti šta to radi nadležno ministarstvo i šta radi Javno preduzeće "Železnice Srbije" kao pravni naslednik postojećeg Javnog preduzeća ŽTP Beograd.

Imajući to u vidu, značaj zakon koji treba da se donese, Srpska radikalna stranka i poslanički klub Srpske radikalne stranke je u Predlogu ovog zakona našao dosta manjkavosti i trudili smo se da objasnimo javnosti i građanima Srbije da je ovo jedan od ključnih zakona koji je Vlada Republike Srbije podnela Narodnoj skupštini.

Smatramo da zakone koji imaju jasnu koncepciju, koji su precizni, treba ova skupština da donosi. Zato smo podneli ove amandmane na Predlog zakona Vlade Republike Srbije. Smatramo da zakon nije uređen na način prilagođen vremenu u kojem mi danas živimo.

Koliko god da je ministar u svom uvodnom izlaganju, obrazlažući Predlog zakona, govorio da su u tome učestvovali stručnjaci iz zemalja Zapadnoevropske unije u ovoj oblasti, mi smo izneli jasne činjenice da nema potrebe formirati dva javna preduzeća na nivou železnice u Srbiji, jer smatramo da ne postoji ekonomska opravdanost i da nema potrebe za povećavanjem broja radnika koji rade u administraciji.

S druge strane, na železnici radi 27.000 radnika. Ako želimo da nam železnica bude u sistemu evropskih železnica, moramo da se rukovodimo ekonomskim uslovima u kojima živimo. Hvala.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala vam, gospodine Đorđeviću.

Da li još neko želi reč o ovom amandmanu? (Ne.) Hvala.

Na član 96. amandman je podneo Miroslav Markićević.

Vlada i Odbor za saobraćaj i veze prihvatili su ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.

Konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.

Na član 96. amandman je podneo poslanik Nemanja Šarović.

Vlada i Odbor za saobraćaj i veze nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.

Da li neko želi reč? Izvolite, gospodine Šaroviću.

Nemanja Šarović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, posle nekoliko dana rasprave stigli smo i do poslednjeg amandmana koji je podnet na Predlog zakona o železnici.

To što je poslednji ne znači da nije važan, već je izuzetno važan i od toga da li ćete prihvatiti ovaj amandman ili ne zavisi i sudbina celog ovog zakona.

Naime, na član 96. podneo sam amandman kojim se reči "1. 10. 2004. godine" zamenjuju rečima "osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Ovde se radi o prelaznim i završnim odredbama zakona kojim se određuje datum stupanja ovog zakona na snagu. Ovaj amandman je važan i zbog toga što nam govori o nekoliko stvari.

Govori, pre svega, o neozbiljnosti predlagača ovog zakona, odnosno o neozbiljnosti Vlade Republike Srbije koja je podnela Predlog zakona i istovremeno predvidela da će ovaj zakon važiti od dana koji prethodi danu podnošenja.

To je direktno suprotno najpre članu 120. Ustava Republike Srbije, koji kaže da zakon, drugi propis ili opšti akt stupa na snagu najranije osmog dana od dana objavljivanja, osim ako iz naročito opravdanih razloga nije predviđeno da ranije stupi na snagu.

Znači, da ste hteli da utvrdite retroaktivnost ovog zakona, a podsetiću vas da je danas već 24. januar, tako da bi zakon, ukoliko stupi na snagu, kako ste predložili, 1. januara 2005. godine, bio u celosti retroaktivan, a što bi dalje značilo da će taj ceo zakon na Ustavnom sudu pasti u vodu, pa bi to dalje značilo da ćemo opet morati da gubimo još nekoliko dana raspravljajući ponovo o istom predlogu zakona u ovoj Narodnoj skupštini.

To kao da nije bilo dovoljno Vladi, već u obrazloženju gde ne prihvata moj amandman napisano je da se amandman ne prihvata iz razloga što je prihvaćen amandman na član 96. koji je podneo poslanik Miroslav Markićević i kojim je definisan datum stupanja na snagu ovog zakona.

Dame i gospodo narodni poslanici, to takođe ne bi bio problem da taj amandman koji je sastavni deo zakona takođe ne predviđa da zakon stupa na snagu 1. januara 2005. godine. Na ovaj način vi dolazite u situaciju, iako ovde nema naravno našeg ministra kapitalnog koji bi prihvatio ovaj amandman, da pokažete pravu suštinu vaše vlasti time što je nadležni odbor odbio ovaj amandman, time što je Vlada Republike Srbije odbila ovaj amandman, a bićete u situaciji i moraćete, hteli ne hteli, da kada se bude glasalo o amandmanima prihvatite ovaj amandman i da vam ceo zakon ne bi pao u vodu.

Onda bi mi, srpski radikali, mogli kada bi to želeli i da povučemo ovaj amandman i da vas na taj način dovedemo u bezizlaznu situaciju. S obzirom na to da smo mi kao poslanička grupa odgovorni najpre građanima Republike Srbije koji su nas birali u ovu skupštinu, mi to nećemo učiniti.

Molim vas da ubuduće, kada se bude radilo o ovakvim stvarima koje su čisto pravne prirode, jer niko ne može osporiti da je pravno gledano rešenje koje je ponudila poslanička grupa SRS mnogo bolja i od rešenja koje ste vi dali u zakonu i rešenja koja ste prihvatili po amandmanu.

Ovde je očigledno da se radilo o tome da ne prihvatate amandman samo zato što je podnet od strane poslanika SRS i da naredni put malo bolje razmislite, i da budete malo više odgovorniji i prema sebi i prema građanima Republike Srbije, i da ne gledate od koga je podnet amandman, već da gledate kakav je. Hvala.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala vama. Da li ima još neko o ovom amandmanu? (Ne.). Hvala.

Pošto smo završili pretres Predloga zakona u pojedinostima, da li predstavnik predlagača želi završnu reč? (Ne.) Hvala.

Zaključujem pretres Predloga zakona, u pojedinostima. Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučiti o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i celini.

Prelazimo na 3. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O POŠTANSKIM USLUGAMA (načela)

Primili ste Predlog zakona koji je podnela Vlada Republike Srbije.

Primili ste amandmane koji su na Predlog zakona podneli narodni poslanici: Vjerica Radeta, Nataša Jovanović, Leila Ruždić-Trifunović, Nemanja Šarović, Rajko Baralić, Gordana Pop-Lazić, Vojislav Milajić, Radiša Ilić, Darko Glišić, Dragan Čolić, Ljubomir Kragović, Zoran Krasić, Dragoljub Stamenković, Sreto Perić, Milka Silajev, Veroljub Arsić, Branislav Blažić, Stefan Zankov, Boško Ristić, Božidar Koprivica, Petar Jojić, Momir Marković, Milovan Radovanović, Tomislav Penezić, zajedno Milka Silajev i Željko Ivanji, Zoran Antić, Miroslav Nedeljković, Milan Stevović, Rodoljub Gačević, Aleksandar Đorđević, Velimir Stanojević, zajedno Zoran Anđelković i Žarko Obradović, Ivan Radić i Igor Bečić, Milorad Mirčić, Branislav Rankić, Milan Veselinović, Igor Mirović, Miljko Četrović, Milan Škrbić, Dragutin Perić, Dragoljub Simonović, Milomir Dunjić i Srđo Komazec.

Amandmane su povukli narodni poslanici Milka Silajev na član 23, Leila Ruždić-Trifunović na članove 3, 21, 22. i 82. i Velimir Stanojević na član 75. Primili ste izveštaje Odbora za saobraćaj i veze i Zakonodavnog odbora. Primili ste mišljenje Vlade o podnetim amandmanima.

Pre otvaranja načelnog pretresa podsećam vas da, prema članu 90. Poslovnika Narodne skupštine, ukupno vreme rasprave u načelu za poslaničke grupe iznosi pet časova, kao i da se ovo vreme raspoređuje na poslaničke grupe srazmerno broju narodnih poslanika članova poslaničke grupe.

Pošto ukupno vreme rasprave u načelu za poslaničke grupe iznosi pet časova, konstatujem da je vreme rasprave po poslaničkim grupama sledeće: poslanička grupa SRS - jedan sat, 38 minuta i 24 sekunde, DSS - jedan sat, tri minuta i 36 sekundi, DS - Boris Tadić - 44 minuta, 24 sekunde, G17 plus - 37 minuta i 12 sekundi, SPO - NS - 26 minuta, 24 sekunde, SPS - 26 minuta i 24 sekunde, a poslanici koji ne pripadaju nijednoj poslaničkoj grupi, tri poslanika SDP, po pet minuta, a na osnovu člana 89. stav 3. Poslovnika.

Istovremeno vas obaveštavam, a molim poslaničke grupe ukoliko to već nisu učinile, da odmah podnesu prijave za reč sa redosledom narodnih poslanika. Istovremeno vas obaveštavam da sve poslaničke grupe po ovoj tački imaju ovlašćene predstavnike, i to: SRS Zlatana Jovanovića, DSS Dejana Stojiljkovića, DS - Boris Tadić Milana Markovića, G17 plus Željka Ivanjija, SPO - NS Velimira Stanojevića i SPS Rajka Baralića.

Saglasno članu 136. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram načelni pretres.

Da li predstavnik predlagača Velimir Ilić, ministar za kapitalne investicije, želi reč? (Da.) Izvolite.