PRVO VANREDNO ZASEDANjE, 16.02.2005.

15. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PRVO VANREDNO ZASEDANjE

15. dan rada

16.02.2005

Sednicu je otvorio: Predrag Marković

Sednica je trajala od 10:45 do 02:03

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Leila Ruždić-Trifunović

Demokratska stranka – Boris Tadić
Moram da repliciram gospodinu ministru. Smatram da "izuzetno" ne može da se prihvati, upravo iz ugla deteta. Vi imate tri stava. Prvi stav je najjači, drugi stav je malo manje jači, a treći stav je onaj koji, ako se to desi, onda organ starateljstva o tome raspravlja. U svakom slučaju, organ starateljstva vodi postupak i on procenjuje. Ne vidim zašto je ministar nadležan da to uradi, ako je to izuzetna situacija. Pravo da vam kažem, ne mislim da je toliko pametniji ministar od čitavog tima u organu starateljstva, gde rade i psiholozi, i sociolozi, i pravnici i pedagozi. Prema tome, smatram da je mnogo bolje da odlučuje  jedan stručni organ, kao što je organ starateljstva, koji će ubuduće da se obuči za ovu priču, nego da to radi sam ministar. Znači, imam dve primedbe. Jedna primedba se odnosi na to što se diskriminišu sami roditelji, odnosno pojedinci. Drugo je što ne vidim da se u ovu priču treba mešati ministar. Mislim da je organ starateljstva dovoljan; ako vodi postupak usvojenja i u ovoj situaciji može da vodi postupak.

Zoran Anđelković

Socijalistička partija Srbije | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Nemanja Šarović.

Nemanja Šarović

Srpska radikalna stranka
Replika na ovo što je narodni poslanik Leila Ruždić-Trifunović rekla o mom amandmanu. Znači, ona je rekla da je amandman koji sam ja podneo, na isti član na koji je i ona podnela, diskriminatorski. Naravno, ne mogu da se složim sa takvom konstatacijom, i to nije tako. To što su amandmanom koji sam ja predložio i amandmanom koji ste vi predložili propisani drugačiji uslovi, ali to su samo uslovi koji su propisani zakonom. Ovim zakonom se uređuju porodični odnosi i u ovom konkretnom članu uređuju se uslovi za usvojenje. Ne može se ni na koji način reći da je ovo diskriminatorski amandman, jer on to nije ni prema polu, ni prema bilo kom drugom socijalnom, ovom ili onom statusu.
Ono o čemu se ovde radi, to je da smo mi pokušali da kroz ovaj amandman sprečimo neke moguće zloupotrebe. Nesporno je da mogu da usvajaju i oni koji su u bračnoj zajednici i oni koji su u vanbračnoj zajednici. Znači, daleko od toga da smo mi ovim zakonom pokušali da sprečimo usvajanje, što je svakako u interesu deteta, ali smatramo da bi uslovi koji su potrebni u slučaju da se radi o vanbračnoj zajednici, koja u mnogim slučajevima može da bude i simulovana, trebalo da budu malo stroži nego kada se radi o uslovima koje treba da ispune oni koji su u bračnoj zajednici. Bračna zajednica je, kao što smo već rekli, a to je lako utvrditi, trajnija.
Smatramo da oni koji se odluče na takav korak kao što je usvajanje deteta na to treba da gledaju kao na neku trajniju obavezu i oni samim tim ne bi trebalo ništa da imaju ni protiv ovoga, a država bi svakako morala da podstiče ljude i da stupaju u brak i da imaju što više potomstva. To je svakako u interesu svih nas i ni na koji način nije diskriminatorski.

Zoran Anđelković

Socijalistička partija Srbije | Predsedava
Da li se još neko javlja za reč o ovom amandmanu? (Ne.)

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Na član 103. amandman je podneo narodni poslanik Miroslav Nedeljković.
Vlada predlaže da se ovaj amandman ne prihvati, a Odbor za zdravlje i porodicu i Zakonodavni odbor predlažu da se amandman odbije.
Da li neko želi reč? Narodni poslanik Miroslav Nedeljković.

Miroslav Nedeljković

Član 103. Predloga zakona kaže da strani državljanin može usvojiti dete pod tim i tim uslovima. Mi smo podneli amandman na član 103. u kome kažemo: "Strani državljanin ne može biti usvojitelj".
Ovako krut stav može se braniti sa više argumenata, a Vlada odbacuje ovaj amandman pozivajući se samo na naše obaveze po Konvenciji UN o pravima deteta. Ne znam da li je izričito potrebno da primenimo direktno Konvenciju, ali navešću razloge koji govore da ne treba da postoji zakonska mogućnost usvajanja dece od strane stranih državljana. Prvi razlog znamo svi, to je demografski, i ovom prilikom o tome ne treba šire otvarati raspravu.
Drugi razlog je što se nakon zasnivanja stranog usvojenja gubi mogućnost praćenja načina ostvarivanja roditeljskog prava od strane stranih državljana. Organ starateljstva, domaći sud više nisu u mogućnosti da nadgledaju kako usvojioci vrše roditeljsko pravo i ne mogu da reaguju, čak ne mogu doći ni do saznanja da je došlo do grubog kršenja roditeljskog prava u smislu zloupotrebe dece.
Ovde je navedeno da se usvojenje od strane stranog državljanina može odobriti, odnosno da ministar to može odobriti, ako se ne mogu naći usvojitelji među domaćim državljanima. A, u stavu 2. se kaže: "Smatraće se da se usvojitelji ne mogu naći među domaćim državljanima ako je prošlo više od godinu dana od dana unošenja podataka o budućem usvojeniku u jedinstveni lični registar usvojenja."
Kada budemo došli do tog člana koji tretira postupak zasnivanja usvojenja, značaj tog ličnog registra usvojenja, onda ćemo videti da ovaj rok od godinu dana nije nikakva garancija i nije nikakav dokaz da se za dete nisu mogli naći domaći državljani, zato što ovaj zakon ne postavlja apsolutno nikakve rokove organu starateljstva da otpočne i završi postupak usvojenja.
Po dosadašnjoj praksi, koja ovim zakonom apsolutno nije ni dovedena u pitanje, organ starateljstva, po mesnoj nadležnosti, može beskonačno dugo da ostavi dete bez roditeljskog staranja, a da ga ne pusti u postupak usvojenja. Nikakvi rokovi tu ne postoje, pa su zbog toga moguće situacije da neko namerno određeno dete čuva za konkretnog stranog državljanina, potencijalnog usvojitelja.
Dete koje ima izuzetno pozitivne karakteristike, pre svega zdravstvene, rasne, može biti čuvano za stranog državljanina tako što će se namerno propustiti rok od godinu dana da se pronađe adekvatan bračni par naših državljana, koji su spremni za postupak usvojenja, a znamo da ima mnogo više potencijalnih usvojitelja od dece koja su na raspolaganju.
Već sam rekao, kada se saglasimo sa stranim usvojenjem i kada ono bude zasnovano, naši organi, sud, organi starateljstva, gube svaku mogućnost da imaju uvid u to šta se zbiva sa tim detetom. Tu su moguće, ne samo u teoriji, to znamo iz prakse, teške zloupotrebe i ne bi trebalo tako olako da se ogrešimo o sudbinu naše dece. Hvala.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala vama.
Po Poslovniku, izvolite, prvo gospodin Albijanić, a po amandmanu gospodin Marković.
...
Zdrava Srbija

Miloljub Albijanić

G17 Plus
Gospodine predsedniče, dame i gospodo, predlažem da, po Poslovniku, produžimo rad, zaključno sa devetom tačkom, do kraja rasprave o devetoj tački dnevnog reda.
Molim da se Skupština izjasni o tome.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala. Molim Skupštinu da se izjasni.
Ko je za to da Skupština danas produži rad do završetka rasprave o ovoj tački? Izvolite. (Glasovi: Prvo kvorum.)
Pokazaće se da li ima kvoruma, pobogu. To je vidljivo iz glasanja uvek.
Za 122, nije glasalo pet, od ukupno 127 narodnih poslanika.
Konstatujem da je Skupština prihvatila da se danas radi do završetka devete tačke.
Sada prvo ima reč narodni poslanik Momir Marković... Izvinite, nisam vas video, molim vas, prvo gospođa Radeta, zatim Momir Marković, Milivoje Vuković, Leila Ruždić-Trifunović. Istovremeno molim za malo pažnje. Pošto treći kanal neće moći iz tehničkih razloga da prenosi skupštinu od 17,30 do 19,35, znajte da u tom periodu pošto je rad Skupštine javan, onda nećemo imati sednicu. Hvala vam, izvolite.
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo, važno je da je Treći kanal prenosio Skupštinu kada se videlo da je bila 121 kartica, a 122 glasalo za produženje rada, ali dobro, mi možemo da radimo i radićemo. Naravno, mi smo tu da radimo od 10,00 ujutru, a vi ste i danas počeli od 11,00, ali dobro. (Glasovi: Nije tačno.)
To ćemo drugi put, tačno je, počeli smo u 10,55 časova.