Hvala, gospodine Anđelkoviću. Dame i gospodo narodni poslanici, evo u ime poslaničke grupe SRS moram najpre da primetim da smo pre godinu dana podneli predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o privatizaciji. Sećam se da sam tada sa nekim poslanicima komentarisao sadržaj tog predloga zakona, međutim, taj predlog zakona nikada nije došao na dnevni red u ovoj skupštini. Zašto, to treba da pitamo predsednika Skupštine i vladajuću većinu, koja nikada nije našla za shodno da obrazloži ili objasni zašto im ne pada na pamet da se tako nešto pojavi na dnevnom redu, pa neka glasaju protiv. To je njihovo pravo, naravno. Ali, u skladu sa Poslovnikom i u skladu sa Ustavom, podneti predlog je morao biti razmatran.
Šta da radimo, očigledno je da neki demokratiju shvataju kao princip po kome mogu da urade šta im je volja i kako im je volja, nevezano za pravne propise, nevezano za sve ono što se podrazumeva pod poštovanjem prava manjine u Narodnoj skupštini.
Istovremeno, zanimljivo je da i predlog za izglasavanje nepoverenja pojedinim ministrima nije na dnevnom redu, iako bi, po slovu Poslovnika, morao da bude u roku od 15 dana stavljen na dnevni red, ali će reći - pa, skinuli smo. Pa, ne možete da skinete. Možete da glasate protiv, ali ne možete da skidate sa dnevnog reda predloge.
Tu vrstu osionosti ne razumem, zbog čega se pojavljuje kod poslanika većine, jer, sve zajedno sa onima koji vas podržavaju, vi koji vladate nemate više od 15 posto birača. Ne znam odakle vam takva vrsta hrabrosti, ali valjda će građani Srbije to na najbolji mogući način umeti da procene.
Što se tiče samog paketa zakona, dakle Zakona o hartijama od vrednosti, posebno Zakona o privatizaciji i Akcijskom fondu, srpski radikali su podneli najveći broj amandmana. Najveći broj primedaba imamo. Voleli bismo da ste pogledali naš predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o privatizaciji i da ste neke od tih primedaba uvažili, da neke od mogućih načina zloupotrebe ili načina sticanja koji su podložni korupciji sprečite ubuduće. Nažalost, Vlada nije imala dovoljno sluha za predloge opozicije i nije želela da ih čuje i sasluša.
Istovremeno, mi u Srpskoj radikalnoj stranci oduvek smo bili zagovornici procesa privatizacije. Smatramo da je privatizacija jedan od onih procesa koji predstavljaju suštinu ekonomskog napretka, suštinu ekonomskog oporavka naše zemlje, naših preduzeća i nešto bez čega ne možemo nikako da idemo napred. Međutim, ono na čemu insistiramo i što smo tražili da se izbegne u svakom trenutku jeste mogućnost zloupotrebe i korupcije na svakom nivou, mogućnost lopovske ili burazerske privatizacije, čiji smo bili svedoci u mnogo slučajeva do danas.
O čemu je ovde reč? Niko od nas neće da kaže da je društvena ili državna svojina bolja od privatne svojine, naprotiv, čak i kada se takvim putem sprovede privatizacija ponekad je bolje da fabrike, preduzeća, firme, kapital ili imovina ostanu u rukama države ili u tzv. društvenoj svojini. Ali, ono što mora da se spreči jeste da privatizacija bude neizmerni i neiscrpni izvor korupcije, a čini mi da to ni ovi zakoni, a ni ono što se do sada u praksi dešavalo, nisu učinili.
Naime, mi smo tek odskoro uspostavili u značajnoj meri finansijsko tržište. Berza je tek sada počela da radi. Nažalost, ovim zakonom se predviđa da državne obveznice koje izdaje Republika mogu biti u prometu i van berze. Zbog čega? Kome je to potrebno? Zašto je to potrebno? Da, reč je o obveznicama koje izdaje Republika, gospodine ministre. Taman smo uspostavili neku vrstu finansijskog tržišta koje dalje ne treba urušavati takvim merama, posebno ne zakonskim propisima.
Dalje, propisujete nova krivična dela u ovim posebnim zakonima. Zbog čega? Nekoliko puta su poslanici SRS sa ove govornice govorili i upozoravali vladajuću većinu da ne ide na disperziju krivičnih dela, već da je naš osnovni cilj i zadatak kodifikacija krivičnih dela. Imamo toliko veliko sporedno krivično zakonodavstvo da ne znamo šta sa njim da radimo.
Vi danas kada otvorite KZ Srbije, kada otvorite sve propise SRJ, odnosno danas Srbije i Crne Gore, kada otvorite zakone o krivičnom postupku, pojma nemate da ste odgovorni po nekom petom ili desetom zakonu, jer ima još 20 zakona koji propisuju krivično delo. Još 20 zakona ima koji propisuju krivična dela, na različite načine. I umesto da to smanjujete, vi taj broj povećavate i kažete, ne znam, odgovorno lice iz privrednog društva kazniće se zatvorom tako i tako itd, itd. Pa, to se propisuje krivičnim zakonom, a ne zakonima o privatizaciji, hartijama od vrednosti ili Akcijskom fondu.
Dalje, daju se veoma široka ovlašćenja ministru i Vladi Republike Srbije. Pa, mi hoćemo da ove stvari budu propisane zakonom, da ovo bude zakonska materija, a ne da bude dato na volju ministru. Tako se u jednom članu zakona kaže da način ostvarivanja prava glasa propisuje ministar, kao i visinu troškova provizije itd.
O čemu je ovde reč? Šta mi hoćemo da imamo? Svemoćnog ministra? Ovde uopšte nije reč ad personam, i ne želim da govorim o gospodinu Bubalu, želim da govorim načelno, želim da govorim o onome što je opasnost za svakog ministra, a ne samo za gospodina Bubala, već i za one koji će doći posle njega. Šta će tako široka ovlašćenja jednom nosiocu izvršne vlasti, jednom čoveku koji se nalazi na čelu organa uprave? Zbog čega je to potrebno? Zašto to nismo propisali zakonom? Nego se kaže - to će da bude upravni akt ministra. Zbog čega? Neki jeste, a neki nije upravni akt, da... (komentar iz sale)... još gore.
Dalje, imamo neravnopravan položaj, s obzirom na način sticanja akcija. Kaže se da Vlada bliže propisuje postupak i način prodaje hartija od vrednosti. Pa, mi hoćemo da to "bliže" bude regulisano zakonom, da imamo zakonsku formu. Zašto podzakonskim propisima? Kad već idete na ovakve izmene i dopune i ovoliko široke, u tri nivoa kako ste objasnili, zašto ovako nešto niste napravili i predložili Narodnoj skupštini Republike Srbije i narodnim poslanicima u Skupštini Srbije.
Zato je SRS protiv mogućnosti da dužnik subjekta privatizacije može biti kupac kapitala ili imovine. To nas zaista može dovesti u neverovatne situacije, gotovo nemoguće, i nešto što je neobjašnjivo celokupnoj javnosti i nešto što je mimo svake logike i zdrave pameti.
Istovremeno, moram da ukažem i na to kakve smo probleme imali u postupku javne aukcije. Zato ću reći da je vrlo značajno da u samom postupku restrukturiranja uvek imamo javni tender, a ne javnu aukciju. Ja ću vam to ispričati, nekoliko puta je primenjen.
Naime, na javnoj aukciji kada se ne dogovore i kada ne daju jedan drugom onih 100.000 evra da odustane od utakmice, a već znate za taj dogovor... Dakle, idemo nas dvojica na aukciju, kupuje se to i to preduzeće i ako sam ja u stanju da idem do tri miliona evra evo 100.000 vama, nemojte da idete da bih ja mogao to da kupim jeftinije. Ako vi to ne prihvatite, dužni ste da meni date 100.000 i na taj način se dogovaraju učesnici na javnoj aukciji. To ne možemo da sprečimo, to je nešto što je van samog postupka. Jeste da je država oštećena, ali teško da može da se smisli najbolji način da se to spreči.
Ima nešto drugo što je pogubnije i što je mnogo opasnije na samoj javnoj aukciji: naime, ne samo što cena nije bila jedini ili apsolutno najvažniji element ugovora koji se kasnije sklapao. O čemu je reč? Lažne investicije, navodne investicije koje su stavljane u izgled uzimane su kao izuzetno važan, ponekad i kao jednako važan deo takvih ugovora koji su se posle toga sklapali, kao što je bila i sama cena prodaje.
O čemu je reč? Onome ko postane vlasnik ne pada na pamet ili može da kaže - neću da uložim ništa. Imate primer "Putnika" i ovog Ilića. Postao sam vlasnik i baš me briga, ništa više neću da uložim, iako sam tamo napisao, potpisao da će investicije da budu pet, deset, 15 ili 20 miliona evra. Isti slučaj je sa ovim frizerskim radnjama. Videli ste da je čovek otvorio kafane, iako je rekao da će svi frizeri, svi oni pomoćnici da i dalje rade kao frizeri. O čemu je reč? On je postao vlasnik, baš ga briga, niko mu ne može ništa.
Da se vratim na onaj trik. Vrlo je ozbiljan trik i proverite kod privatizacija koje su sprovedene javnom aukcijom kako je to funkcionisalo.
Naime, moj protivnik na aukciji (uslovno govoreći, protivnik) može da ide do milion i po dinara ili evra, potpuno svejedno. Ja mogu da idem do dva, a ne mislim da platim ni blizu toga, nego ako je paket sto posto akcija platiću milion i jedan, a naravno to se rasteže kao lastiš, znate taj izraz da svi govore da je lastiš toliki i toliki, toliko i toliko treba da platim. Kada platim milion i jedan dinar ja sam vlasnik 50% plus jedan, a ovo ću da platim, možda neću da platim i nikada neću da platim.
Takvih primera ima mnogo, a ja ću vam reći koji je od savetnika, ključnih, ako me budete pitali, učestvovao u tome i kako, na koji način, koga je savetovao da na takav način trguje, ako hoćete da i tako učestvuje u javnoj aukciji. To nije nimalo naivno, nimalo bezazlena stvar, a ta stvar nije sprečena.
Dalje, mi tražimo da pravno lice sa većinskim udelom državnog kapitala više ne može da učestvuje u privatizaciji. Sada ću vam reći kako svoje mišljenje čak ispravljamo. Svojevremeno smo, želeći da pokažemo u onom sistemu, ako se sećate, da moramo da krenemo u proces privatizacije u sportskom, kulturnom i poslovnom centru "Pinki", krenuli u to i napravili; sve je navodno bilo perfektno u skladu sa zakonom, ali je bio problem što je kupac većinskog paketa akcija bila firma sa većinskim državnim kapitalom.
Tada smo shvatili da je bolje i to, jer je na takav način stiglo nešto svežeg novca, izvršena je delimična dokapitalizacija itd., nego ondašnje stanje, ali mnogo lošije nego da tu bude privatni kapital zato što se nastavilo sa relativno jednakim odnosom ili nedovoljnom brigom vlasnika tog sportskog, kulturnog i poslovnog centra prema svojoj imovini, prema svom kapitalu, kao što je bio slučaj ranije. To je ono što pokušavamo predlogom naših amandmana da sprečimo.
I na kraju, da ne bih oduzimao vreme ostalim poslanicima SRS-a, hoću samo da kažem, pošto vidim da vam je krenulo ovo donošenje raznih zakona, prilično neustavnih i najavljujete donošenje zakona kojima ćete da zamrzavate nekome imovinu, ja vas, gospodine Bubalo, kao ozbiljnog čoveka, upozoravam da tako nešto ne radite (najavio je to ministar Stojković), zato što je to suprotno Ustavu Republike Srbije, zato što je privatna svojina neprikosnovena. Nemojte da se igrate sa tim, nema te preporuke koja može da bude važnija od Ustava Srbije, zato što posle toga ničija svojina neće biti neprikosnovena.
Sa druge strane, svi u Narodnoj skupštini, a posebno Vlada Republike Srbije, treba malo više da obrate pažnju na to kako žive građani Srbije, jer od tih priča o španskim selima, o tome kako ćemo da živimo stotinu puta bolje, kako će nam biti milion puta lakše, samo da se još neki propis tobož usvoji, samo da nam stigne Studija o izvodljivosti, mi ćemo, nažalost, još malo morati da postavimo semafor na Brankovom mostu, s obzirom na to koliko ima potencijalnih samoubica, ljudi koji ne mogu da prehrane svoju decu, ljudi koji ne vide budućnost, ni za sebe, ni za svoju decu.
Zato vas molim da vodite računa o tome, da vodite računa o životnom standardu građana i da obezbedite, u skladu sa svojim izbornim obećanjima, građanima da žive neuporedivo bolje, da imaju egzistenciju i da žive životom dostojnim čoveka, ma kako to demagoški nekome zvučalo. Zato što od silnih priča da ćemo sada u Evropu, pa na Antarktik, pa na Arktik ljudi ostaše bez hleba, jedva krpe kraj sa krajem, a ljudi samo traže da žive kao i svi drugi, najnormalnije, u svetu i da imaju jednaku šansu za sebe i svoju decu.