Uvaženo predsedništvo, uvažena gospođo ministre, uvažene koleginice, narodni poslanici, na početku bih demantovao ono što je rekao gospodin Rafailović.
Ovaj predlog zakona o semenu na Odboru za poljoprivredu je usvojen većinom glasova članova Odbora za poljoprivredu i po tom osnovu on je određen kao izvestilac.
Poslanička grupa SRS podnela je značajan broj amandmana i iz tih razloga mi u raspravi u načelu na Odboru za poljoprivredu nismo mogli prihvatiti predloženi Predlog zakona, a nesporno je da u proteklih godinu i nešto dana Odbor za poljoprivredu ima vrlo korektnu i kooperativnu saradnju sa Ministarstvom za poljoprivredu tj. to Ministarstvo ima jedan korektan odnos i saradnju sa predsednikom Odbora za poljoprivredu i celim Odborom.
To mogu sa zadovoljstvom i za ovom govornicom da konstatujem.
No, što se tiče zakonske regulative u oblasti poljoprivrede, o tome ću nešto reći - u proteklih godinu i nešto dana Vlada Republike Srbije i Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede najmanje su učinili na zakonskoj regulativi u oblasti poljoprivrede.
Pri prezentaciji plana i programa rada Ministarstva poljoprivrede za 2004. godinu na Odboru za poljoprivredu izneto je, od strane Ministarstva, da će u 2004. godini iz oblasti poljoprivrede biti doneto 17 različitih zakona, a donet je samo jedan.
Pri prezentaciji Strategije dugoročnog razvoja poljoprivrede, i to različitim subjektima u oblasti poljoprivrede, pa i skupštinskom Odboru za poljoprivredu, moglo se videti da se u 2005. godini planira donošenje 24 zakona iz oblasti poljoprivrede.
Pošto pretpostavljam da se Ministarstvo za poljoprivredu "preplaniralo" što se tiče zakonske regulative, pa na nedavno održanom Odboru za poljoprivredu, kada je razmatran plan i program rada Ministarstva za 2005. godinu, članovima Odbora je predočeno da Ministarstvo poljoprivrede i Vlada planiraju da u 2005. godini predlože Narodnoj skupštini donošenje 14 zakona iz oblasti poljoprivrede.
Ovo je, kao što smo mogli čuti iz uvodnog ekspozea gospođe ministra, treći zakon iz oblasti poljoprivrede u mandatu ove vlade i ovog ministarstva za poljoprivredu.
Oni koji gaje iluzije o našem brzom pristupanju EU i tržištu Unije, i brzom pristupanju Svetskoj trgovinskoj organizaciji upravo treba da znaju da u oblasti poljoprivrede imamo najmanje usklađenih zakonskih propisa sa zakonima i direktivama EU i propisima SAD. Spominje se cifra od nekih 70.000 strana različitih zakona i zakonskih akata iz oblasti poljoprivrede, koji bi trebalo da budu doneti i usvojeni kod nas.
Sa ovakvom dinamikom predlaganja zakona iz oblasti poljoprivrede od strane Vlade i Ministarstva zakonska regulativa neće se uskladiti ni za narednih 10, pa i više godina. Zbog toga je moj apel, pre svega Ministarstvu za poljoprivredu, a i Vladi, da značajno ažuriraju zakonsku regulativu u oblasti poljoprivrede, da bar ono što su planirali u ovoj godini dođe u ovaj skupštinski dom i bude usvojeno u Narodnoj skupštini, jer je to garant da eventualno pridruživanjem EU, a pogotovo priključenjem, možemo biti konkurentni na tom tržištu i možemo ispuniti zahteve poljoprivredne proizvodnje koje postavljaju te razvijene zemlje.
No, da se vratim zakonu o semenu o kome danas raspravljamo. Ovaj zakon spada u jedan od značajnijih zakona iz oblasti poljoprivrede, a predlagač zakona njime želi da uredi uslove i način proizvodnje, dorade, korišćenja, prometa, uvoza i ispitivanje kvaliteta semena poljoprivrednog bilja, rasada poljoprivrednog bilja i micelija jestivih i lekovitih gljiva, priznavanje novostvorenih domaćih sorti i odobravanje uvođenja u proizvodnju stranih sorti, kao i upis sorti poljoprivrednog bilja u Registar sorti.
Predlagač zakona u obrazloženju iznosi da su osnov za tekst tj. sadržaj zakona o semenu poslužile direktive Evropske unije, OECD šeme, sertifikacije semena i postkontrolnih ispitivanja, UPOV, a to je skraćenica za Međunarodnu konvenciju o zaštiti novih biljnih sorti, i to za pitanje priznavanja sorti poljoprivrednog bilja, i ISTA pravila za zakonsko rešenje za ispitivanje semena, obeležavanje i pakovanje. ISTA je skraćenica, Međunarodna organizacija za ispitivanje semena.
Predlogom zakona uvode se DUS testovi u postupak priznavanja sorti. DUS test je test kojim se utvrđuje različitost, osobenost, uniformnost i stabilnost sorte. Takođe se uvodi i VCU test, kojim se utvrđuje proizvodna i upotrebna vrednost sorte.
No, i pored nastojanja predlagača zakona da Predlog zakona o semenu bude savremeno koncipiran, poštovani narodni poslanici, ovaj zakon ima značajnih manjkavosti i određen broj odredbi neće se moći sprovoditi u praksi, proizvodnji i kontroli sortnog semena bilja.
Pre svega postoji prigovor pojedinih članova Komisije koja je radila na izradi nacrta zakona, a to su naučno-istraživački radnici iz oblasti biljne proizvodnje, iz naših vodećih naučnih i obrazovnih institucija, kao što su poljoprivredni fakulteti, da u toku izrade nacrta zakona nije bilo u opciji da se ovim zakonom reguliše priznavanje sorti poljoprivrednog bilja i upis u Registar sorti poljoprivrednog bilja, nego da je to naknadno uneto u Predlog zakona voljom pojedinih članova radne grupe, pre svega na osnovu mišljenja iz Ministarstva.
Zbog toga je članovima Odbora za poljoprivredu, a i predlagaču zakona stigla pisana predstavka Naučnog instituta za ratarstvo i povrtarstvo iz Novog Sada, kao našeg najvećeg proizvođača sortnog semena i bilja, a i usmeno je saopšteno od strane akademika prof. dr Dragana Škorića, najpoznatijeg i najuglednijeg kod nas i u svetu istraživača i selekcionara sortnog semena suncokreta.
Suština prigovora i primedbi na predloženi Predlog zakona o semenu je da se ovakvim predloženim rešenjima ne štiti intelektualna svojina tvoraca sortnog semena, ne štite se naše registrovane sorte bilja. Postoji osnovana sumnja da su neke naše sorte bilja iznete inkognito iz naše zemlje i registrovane u nekim zemljama iz našeg okruženja, i to pod drugim imenom.
Predlogom ovog zakona našoj zemlji neće se omogućiti pristupanje Međunarodnoj konvenciji o zaštiti novih biljnih sorti, jer učlanjenje u tu međunarodnu instituciju omogućeno je samo državama, a ne pojedinim delovima neke države. S obzirom na to da savezna država nema ingerencije u oblasti poljoprivrede, na saveznom nivou se ne može ni doneti akt o pristupanju UPOV.
Nepristupanje UPOV znači da se DUS test (ispitivanje različitosti, uniformnosti i stabilnosti sorte) i VCU test (ispitivanje proizvodne i upotrebne vrednosti sorte bilja), izvršeni u našoj zemlji na oglednom polju ili u laboratoriji u okviru ispitivanja za registraciju sorte, neće priznavati u inostranstvu, što znači da svaki naš proizvođač sortnog bilja, ako želi neku sortu da registruje van zemlje, mora platiti da se iznova uradi DUS test i VCU test, što traje dve do tri godine.
U isto vreme član 87. Predloga zakona o semenu u stavu 4. definiše da će Ministarstvo za poljoprivredu priznati rezultate ispitivanja DUS testova urađenih u zemlji članici UPOV. Ovakvim zakonskim rešenjem značajno se pre svega favorizuju strane kompanije, proizvođači sortnog semena iz zemalja članica UPOV, jer mogu kod nas registrovati i upisati u Registar sorti poljoprivrednog bilja svoje sorte semena bez prethodnog ispitivanja DUS testa.
U okviru rasprave o Predlogu zakona o semenu želim da ukažem na ozbiljan problem proizvodnje genetski modifikovanih biljaka kod nas, i to: soje i nekih vrsta povrća. Iz godine u godinu sve se više povećavaju površine zasejane semenom genetski modifikovane soje, a i povrća, a država, pre svega inspekcijski organi i pravosuđe, značajnije i oštrije ne sankcionišu tu pojavu, i pored postojanja Zakona o genetički modifikovanim organizmima i izričite zabrane gajenja u našoj zemlji genetski modifikovanih organizama.
Zato čudi da se Predlogom zakona u članu 2. stav 1. definiše da se odredbe ovog zakona ne odnose na proizvodnju i promet genetički modifikovanog semena poljoprivrednog bilja, rasada poljoprivrednog bilja i micelija jestivih i lekovitih gljiva.
Upravo ovim zakonom se daje najšira mogućnost kontrole kvaliteta genetičkog porekla i genetičke čistoće, zdravstvenog tj. fitosanitarnog stanja semena. Članom 11. Predloga zakona o semenu daje se mogućnost da naš proizvođač može, za potrebe stranog naručioca, da proizvodi i dorađuje seme biljnih sorti koje nisu kod nas upisane u Registar sorti poljoprivrednog bilja.
Ova proizvodnja se može obavljati po prethodno pribavljenoj saglasnosti Ministarstva poljoprivrede i na osnovu ugovora sa stranim naručiocem, prema kojem strani naručilac preuzima celokupnu količinu proizvedenog naturalnog ili dorađenog semena.
Ovim članom, a i drugim članovima kojima se reguliše proizvodnja semena za stranog naručioca, nije decidno određeno da strani naručilac mora dati sertifikat da sortno seme nije genetički modifikovano i da se seme pre setve mora pregledati, eventualno stepen genetske modifikacije.
Ovakvim rešenjem, kako je to dato u članu 11. u stavovima 1. i 2, suštinski kod nas za stranog naručioca mogu se proizvoditi genetski modifikovane sorte bilja i određene količine ostati u našoj zemlji.
Kojim mehanizmom i kakvom kontrolom se može obezbediti da se sve proizvedeno naturalno i dorađeno seme može isporučiti stranom naručiocu, kada upravo imamo situaciju da se neovlašćenim kanalima, ilegalnim kanalima, zaobilaženjem inspekcijskih organa, uvozi i unosi seme, pre svega genetski modifikovane soje, i da se iz godine u godinu povećavaju zasadi tog bilja, ali sve više i genetski modifikovanih biljaka drugih biljnih vrsta.
Prema tome, ako mi dajemo mogućnost proizvodnje za stranog naručioca semena, a da u isto vreme ne tražimo jasne i oštre zahteve da to seme koje će se kod nas proizvoditi za stranog naručioca nije apsolutno genetski modifikovano i da se samo pod tim uslovima može proizvoditi, ja sam, u najmanju ruku, očekivao da se to ovim članom 11. preciznije odredi.
Nažalost, to nije tako decidno apostrofirano. Piše da "saglasnost" daje ministarstvo na takvu proizvodnju.
Upravo iz ovih razloga, i najverovatnije razloga koje će moje kolege poslanici iz moje poslaničke grupe izneti, poslanici SRS su uložili značajan broj amandmana na predloženi Predlog zakona o semenu. Vlada je prihvatila samo osam predloženih amandmana.
Naša podrška ovom zakonu će biti apsolutno uslovljena ukoliko u toku rasprave u pojedinostima i u danu za glasanje skupštinska većina prihvati amandmane SRS. U protivnom, najverovatnije nećemo moći podržati ovakav Predlog zakona o semenu. Zahvaljujem se na pažnji.