TREĆA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 11.05.2005.

20. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

TREĆA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA

20. dan rada

11.05.2005

Sednicu je otvorio: Predrag Marković

Sednica je trajala od 11:05 do 18:05

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Pošto više nema ovlašćenih predsednika i predstavnika koji žele reč, zaključujem načelni pretres.
Saglasno članu 136. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na član 6. amandman je podneo poslanik Dušan Petrović.
Vlada i Odbor za trgovinu i turizam predlažu da se amandman odbije, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 10. amandman je podnela narodni poslanik Leila Ruždić-Trifunović.
Pošto su Vlada i Odbor za trgovinu i turizam prihvatili amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 11. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Milan Ninić, Sanja Čeković, Blagica Kostić i Staniša Stevanović.
Pošto su Vlada i Odbor za trgovinu i turizam prihvatili amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 11. amandman je podneo poslanik Dušan Petrović.
Vlada i Odbor za trgovinu i turizam predlažu da se amandman odbije, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 12. amandman je podneo poslanik Dušan Petrović.
Vlada i Odbor za trgovinu i turizam predlažu da se amandman odbije, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 26. amandman je podnela poslanik Nataša Jovanović.
Vlada i Odbor za trgovinu i turizam predlažu da se amandman odbije, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Nataša Jovanović.
...
Srpska napredna stranka

Nataša Jovanović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, amandman koji sam podnela na član 26. je nešto oko čega smo se u više navrata sporili mi poslanici SRS i moja malenkost i resorni ministar, ali ne samo mi, već i predstavnici struke iz asocijacije turističkih agencija, udruženja agencija u našoj zemlji. To u pravom smislu reči u turizmu predstavlja svojevrsnu instituciju i to nije tako samo kod nas, već i u bilo kojoj razvijenoj zemlji u Evropi, u zemlji koja ima kvalitetnu i razvijenu turističku ponudu.
Dakle, nacionalna asocijacija koja okuplja turističke agencije je asocijacija, konkretno u Grčkoj, Španiji, gde god želite, koja se pita kada je u pitanju oblast turizma, zbog toga što su ljudi koji zastupaju poslovanje turističkih agencija merodavni i kompetentni da uzmu aktivnu ulogu i u kreiranju zakonodavne oblasti, ne na direktan način, jer oni nisu političari, nisu poslanici, ali ako se pojedina ministarstva u više navrata pozivaju na struku i na to šta su primedbe onih koji imaju određene probleme, onda je za mene bilo neshvatljivo da to pravo da zastupaju u upravnom odboru Turističke organizacije Srbije nemaju kolege iz pomenute asocijacije, i ja sam to upravo tražila amandmanom na član 26. zakona.
Dakle, to nije ključni razlog zbog čega nećemo da prihvatimo ovakav predlog zakona, ali je to zaista nešto što ja nisam, ni kao poslanik, ni kao bivši kolega tih ljudi, mogla da razumem.
A naročito, na veoma neprijatnom sastanku, odnosno na prvoj sednici kada je razmatran nacrt zakona u septembru, jedan rigidan stav ministra, pre svega prema direktoru te asocijacije, a zatim i prema prisutnim kolegama, koje su činile sve, za vreme sankcija i u periodu posle toga, u ovom periodu tzv. tranzicije, da svojim kvalitetnom radom doprinesu da oblast turizma bude unapređena.
Nisu sve turističke agencije članovi JUTE. Postoji jedna nova asocijacija koja je počela sa poslovanjem pre nekoliko godina, koja želi da bude pandan ovoj koja već ima dugogodišnju tradiciju. Nisam upoznata sa brojem agencija, odnosno sa tim udruženjem i njegovim poslovanjem, ali veoma odgovorno mogu da tvrdim da JUTA, kao nacionalna organizacija koja je asocijacija za turističke agencije u našoj zemlji, veoma kvalitetno radi svoj posao u uslovima i mogućnostima koje joj to dozvoljavaju, ne zbog toga što ljudi, odnosno vlasnici, naročito privatni agenti, članovi tog udruženja, imaju neke smetnje, već zbog toga što se, sa sredstvima kojima raspolažu, i sa ljudstvom i sa kadrom, trude da budu u tom smislu reprezentativni i imaju sluha za probleme koje imaju turističke agencije.
Vi sada ne možete kao individualni turista da dođete, primera radi, u grčku ambasadu; npr. ne može neko od vas kolega ko hoće da putuje na letovanje sa porodicom da tamo pokuca na vrata, uzme obrazac i da kaže – hoću da idem sa svojom porodicom i na moj pasoš mi treba individualna turistička viza za Grčku, da posetim neku destinaciju. Potrebno je da imate autentični vaučer za boravak u nekom od letovališta u Grčkoj od agencije koja ima ugovor sa grčkom ambasadom za određene kapacitete i određene termine polaska.
Ako ste vi kao potencijalni putnik rezervisali jedan takav aranžman (a zaista je mali broj građana Srbije koji mogu sebi to da priušte, iako kažu da ima i nekih povoljnijih aranžmana, ništa nije povoljno u zemlji koja ima 980.000 nezaposlenih ljudi) i ako se desi da skupite taj novac i da vam agencija da povoljnu ponudu, imate vaučer, a agencija nije u situaciji i nema direktni prolaz u ambasadi, to možete da uradite preko ove asocijacije kao što je JUTA.
Dakle, nisu tačni komentari da nije potrebno da ti ljudi, sa onim što rade, budu uključeni, odnosno ta asocijacija kao takva, u upravni odbor Turističke organizacije Srbije. Svojim amandmanom sam upravo to potencirala, a i kolege koje su bile prisutne na tom prvom sastanku su razmišljale u tom pravcu, dakle, članovi JUTE i sam direktor smatraju da je to potrebno.
Ministarstvo to nije htelo da prihvati, mi ćemo to da promenimo kada budemo u prilici da menjamo zakonsku regulativu i da intervenišemo u svim oblastima u našoj privredi, pa i u zakonu o turizmu.
Treba da se poštuje ono što je zaista dokazani kvalitet i agencije moraju da prođu kroz određene restriktivne, da kažem, filtere, da bi u pravom smislu reči zaslužile taj epitet reprezentativne agencije ili da dođu u situaciju da, po kadrovskoj osposobljenosti, po onome što mogu da ponude i po solventnosti, uđu u ovu grupu kako je sada izvršeno licenciranje agencija, da budu ti koji organizuju putovanje u zemlji i inostranstvu, posreduju, a subagenti, odnosno ova druga grupa su oni koji naravno ne spadaju u drugu kategoriju ljudi koji se bave ovim poslom, ali još nisu na tom nivou da mogu tako kvalitetno da rade i da pruže kvalitetnu ponudu.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Veselinović. Gospođice Jovanović, molim vas ubuduće da se držimo striktno pet minuta.

Milan Veselinović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, kao i prethodni zakoni tako i ovaj zakon o turizmu, kojem pridajete veliku pažnju, u stvari generalno ne rešava ništa, niti poboljšava onaj prethodni zakon koji smo imali. Ovde se predviđa osnivanje nekakvih novih fondova, jednostavno, razvodnjavanje ovog posla i skidanje ingerencije nadležnog ministarstva.
Naime, osnivanjem turističke organizacije Srbije, kao što vidimo, stvara se jedan novi turistički organ ili novi birokratski aparat koji se finansira iz budžeta Republike Srbije. Vidimo i kod samog osnivanja upravnog odbora da je nad tim upravnim odborom nadležno Ministarstvo, iako se ovde predviđa da će biti članovi iz turističkih preduzeća i drugih organizacija.
Moram da počnem sa onom izrekom koju naš narod ima – bog nam dao, priroda nas obdarila, a đavo nam nosi torbu. Šta time hoću da kažem? Bog nam je dao sve što treba nama Srbima i Srbiji, priroda obdarila lepotama, a u toj đavoljoj torbi se nalaze neke dragocenosti, nekada može biti kolač, ali većinom novac. Nažalost, pitanje je ko danas nosi taj novac i tu torbu u državi Srbiji i ko raspolaže novcem.
Taj novac, narodni novac pripada jednoj ekspertskoj grupi koja zloupotrebljava novac, kako u svakoj grani privrede Srbije tako će i u turističkoj grani, jer su uglavnom raspoređeni u svim organima i organizacijama gde se vrše finansijske transakcije. Taj narodni novac ne usmerava se tamo gde je bitno i za šta ga narod izdvaja, već za mnoge druge nebitne stvari, putovanja, rasprodaju imovine i pranje novca.
Pomenuo sam ove prirodne resurse, naše prelepe planine, čiste izvore, jezera i banjske izvore, do kojih je teško doći, iako se hvalite da ćete napraviti putnu mrežu, da ćete praviti nekakve magistrale; to Velja Ilić govori redovno širom Srbije, da će biti povezana sva sela, čak i u zabitima na Goliji.
Do sada vidimo da sve što predviđate jeste usklađivanje zakona sa nekakvim evropskim propisima, izdavanje koncesija i slično.
Šta će se desiti u oblasti turizma? Predviđate regije, izdavanje koncesija u regiji, zavisno od uslova koje ispunjava turistički kapacitet u toj regiji. Jednostavno, daćemo to opet tuđinu, tako da će on prodavati svoju robu, prodavaće našu vodu, a mi od toga nećemo imati ništa. Izgubiće mnogi radnici radna mesta, kao što se to i do sada dešavalo. U tom smislu smatram da ste morali da prihvatite amandmane SRS-a i gospođice Nataše Jovanović, čime bi se poboljšao ovaj zakon, otklonile ove nedoumice i rasteretio budžet Republike Srbije.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
 Da li još neko želi reč o ovom amandmanu? Reč ima narodni poslanik Momir Marković.
Samo jedno obaveštenje: u slučaju da završimo, ako imamo ozbiljan pristup ovoj tački dnevnog reda, danas ne bismo počinjali drugu tačku dnevnog reda.

Momir Marković

Srpska radikalna stranka
S obzirom na broj amandmana, gospodine predsedniče, i na to da će poslanici Srpske radikalne stranke zdušno braniti sve amandmane koje su predložili, mislim da ćete sledeću tačku početi idućeg četvrtka.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Vratiću vreme da biste mogli da iskoristite puno vreme, gospodine Markoviću. Moja obaveza je da obaveštavam poslanike o načinu na koji će se raditi, a naravno, moguće je da neki poslanici nisu u stanju da objasne amandman za pet minuta.

Momir Marković

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, ne vidim zašto Vlada nije usvojila amandman narodnog poslanika Nataše Jovanović gde se traži da se iza reči "turističkih" doda reč "asocijacija".
Da bi građanima Srbije bilo jasno o čemu se radi ja ću pročitati prvi stav člana 26: "Upravni odbor ima predsednika i deset članova. U upravni odbor imenuju se, pored predstavnika ministarstva, predstavnici turističkih preduzeća i drugih organizacija, afirmisani naučni radnici u oblasti turizma i predstavnici zaposlenih."
Suština amandmana je da, recimo, JUTA, kao najveća i najozbiljnija asocijacija svih turističkih organizacija u Srbiji, ima svog predstavnika u upravnom odboru Turističke organizacije Srbije. Ovako kako Vlada predlaže onemogućavamo da JUTA ima svog predstavnika, uskraćujemo mogućnost drugim malim turističkim organizacijama koje su u sastavu JUTE da njihov predstavnik uđe u upravni odbor.
Mislim da se usvajanjem ovog amandmana samo dobija na kvalitetu i predlažem da u danu za glasanje poslanici vladajuće koalicije, zajedno sa poslanicima SRS-a, podrže ovaj amandman i da tako ovaj zakon bar malo poboljšamo.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na naslov iznad člana 34. i član 34. amandman je podnela narodni poslanik Leila Ruždić-Trifunović.
Vlada i Odbor za trgovinu i turizam predlažu da se amandman odbije, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Leila Ruždić-Trifunović.
...
Demokratska stranka

Leila Ruždić-Trifunović

Demokratska stranka – Boris Tadić
U ime poslaničke grupe DS uložila sam amandman na član 34. tako što sam predložila da se briše naslov iznad člana 34. i član 34. Taj član podrazumeva da neprofitnu organizaciju za operativne, marketinške i promotivne poslove može osnovati turistička organizacija.
Demokratska stranka smatra da nema potrebe da se ovim zakonom i uopšte turističkoj organizaciji dozvoli da osniva organizaciju neprofitnog karaktera. Mislimo da u ovom zakonu prosto nije mesto za ovakvo rešenje, pa smo iz tog razloga predložili da se član koji tretira tu materiju i naslov iznad tog člana brišu.