ČETVRTO VANREDNO ZASEDANjE, 30.05.2005.

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, otvaram sednicu Četvrtog vanrednog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2005. godini.

Obaveštavam vas da, prema službenoj evidenciji, današnjoj sednici prisustvuje 146 narodnih poslanika.

Radi utvrđivanja kvoruma za rad Narodne skupštine, molim narodne poslanike da ubace svoje identifikacione kartice u poslaničke jedinice elektronskog sistema za glasanje. Zahvaljujem.

Konstatujem da je primenom elektronskog sistema za glasanje utvrđeno da postoji kvorum za rad Narodne skupštine.

Obaveštavam vas da je sprečen da sednici prisustvuje narodni poslanik Miloš Aligrudić.

Saglasno članu 80. stav 2. i članu 81. stav 4. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, obaveštavam vas da sam ovu sednicu sazvao u dogovoru sa predsednicima poslaničkih grupa u Narodnoj skupštini, izuzetno za ponedeljak, kao i u roku kraćem od roka utvrđenog u članu 80. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, zbog potrebe da Narodna skupština što pre razmotri Predlog zakona iz dnevnog reda, koji je u svom zahtevu za održavanje Četvrtog vanrednog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije, utvrdilo 99 narodnih poslanika.

Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, uz saziv Četvrtog vanrednog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2005. godini, koje je sazvano na zahtev 99 narodnih poslanika, saglasno članu 79. stav 3. Ustava Republike Srbije i članu 162. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, dostavljen vam je zahtev za održavanje Četvrtog vanrednog zasedanja, sa utvrđenim dnevnim redom sadržanim u tom zahtevu.

Kao što ste mogli da vidite, za Četvrto vanredno zasedanje Narodne skupštine Republike Srbije u 2005. godini, utvrđen je sledeći

D n e v n i r e d

1. Predlog zakona o ratifikaciji sporazuma o trgovini tekstilnim proizvodima između Republike Srbije i Evropske zajednice, koji je podnela Vlada Republike Srbije.

Prelazimo na 1. tačku dnevnog reda: PREDLOG ZAKONA O RATIFIKACIJI SPORAZUMA O TRGOVINI TEKSTILNIM PROIZVODIMA IZMEĐU REPUBLIKE SRBIJE I EVROPSKE ZAJEDNICE.

Primili ste Predlog zakona koji je podnela Vlada Republike Srbije. Primili ste izveštaje Odbora za razvoj i ekonomske odnose sa inostranstvom, Odbora za evropske integracije i Zakonodavnog odbora.

Pre otvaranja načelnog pretresa podsećam vas da, prema članu 90. Poslovnika Narodne skupštine, ukupno vreme rasprave u načelu za poslaničke grupe iznosi pet časova, kao i da se ovo vreme rasporedi na poslaničke grupe srazmerno broju narodnih poslanika članova poslaničke grupe.

Pošto ukupno vreme rasprave u načelu za poslaničke grupe iznosi pet časova, konstatujem da je vreme rasprave po poslaničkim grupama sledeće: Srpska radikalna stranka – jedan sat 37 minuta 12 sekundi, Demokratska stranka Srbije jedan sat tri minuta 36 sekundi, Demokratska stranka – Boris Tadić – 44 minuta 24 sekunde, G17 plus – 37 minuta 12 sekundi, Socijalistička partija Srbije – 26 minuta, 24 sekunde, Srpski pokret obnove – Nova Srbija – 21 minut 36 sekundi, i poslanici koji ne pripadaju nijednoj poslaničkoj grupi – četiri poslanika SPO-a, tri poslanika SDP i jedan nezavisni poslanik, po pet minuta, na osnovu člana 89. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine.

Molim poslaničke grupe, ukoliko to već nisu učinile, da odmah podnesu prijave za reč, sa redosledom narodnih poslanika.

Istovremeno vas obaveštavam da je, ispred poslaničke grupe Demokratske stranke, za ovu tačku dnevnog reda ovlašćen Milan Marković, narodni poslanik.

Saglasno članu 136. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram načelni pretres.

Da li predstavnik predlagača dr Milan Parivodić, ministar za ekonomske odnose sa inostranstvom želi reč? Izvolite.

Milan Parivodić

Gospodine predsedniče, uvažene dame i gospodo poslanici, pred vama je Zakon o ratifikaciji sporazuma o trgovini tekstilnim proizvodima, između Republike Srbije i Evropske zajednice.

Ovaj zakon, kojim ratifikujemo već potpisani Sporazum o tekstilu, od velikog je značaja za privredu Srbije, jer u privredi Srbije oko 90.000 ljudi zaposleno je u tekstilnoj industriji, a oko 250.000 ljudi je vezano prihodima za tekstilnu industriju.

Do sada, negde oko 27% izvoza u Evropsku uniju bilo je pokriveno bescarinskim kvotama, na osnovu kojih su se naš tekstil i tekstilni proizvodi izvozili u Evropsku uniju.

Kada ovaj ugovor stupi na snagu, a naš interes je da se to dogodi što pre, tekstil i tekstilni proizvodi, poreklom iz Srbije, moći će bez carine da se izvoze u Evropsku uniju.

Dakle, radi se o jednom asimetričnom sporazumu, koji je zaključen u interesu Srbije, asimetričnom u korist Srbije, koji omogućava bescarinski i bez kvota izvoz svog tekstila i tekstilnih proizvoda iz Srbije u Evropsku uniju.

Tu ću stati. Ukoliko imate nekih pitanja, rado ću odgovoriti. Mislim da je ovaj sporazum, potpuno nesporno, u najvećem interesu srpske privrede, u interesu radnih mesta, koja su nam najveći problem u Srbiji.

Molim vas da ovaj sporazum bude što pre usvojen. Hvala na pažnji.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala, gospodinu Parivodiću.

Da li izvestioci nadležnih odbora žele reč – Odbora za razvoja i ekonomske odnose sa inostranstvom, Dragor Hiber? (Ne.) Hvala.

Predsednik Odbora za evropske integracije, Ksenija Milivojević, predsednica Odbora? (Ne.) Hvala.

Zakonodavnog odbora, Miloš Aligrudić? (Ne.) Hvala.

Da li predsednici odnosno predstavnici poslaničkih grupa žele reč? (Ne). Hvala.

Obaveštavam vas da, saglasno članu 89. stav 4. Poslovnika Narodne skupštine, do otvaranja pretresa prijave za reč u pisanom obliku sa redosledom narodnih poslanika nisu predate.

Pošto na listama poslaničkih grupa nema prijavljenih za reč, pre zaključivanja načelnog pretresa, pitam još jednom da li žele reč predsednici odnosno predstavnici poslaničkih grupa? (Ne.)

Da li želi još neko reč ko nije iskoristio svoje pravo iz člana 89. Poslovnika? (Ne.)

Zaključujem načelni pretres. Saglasno članu 136. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.

Pošto na Predlog ovog zakona nisu podneti amandmani, pre nego što zaključim pretres u pojedinostima, da li predstavnik predlagača želi završnu reč? (Ne.) Hvala.

Zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.

Pošto smo obavili razmatranje jedine tačke dnevnog reda ove sednice, zahvaljujem se svim poslanicima na odgovornosti i određujem danas, ponedeljak 30. maj 2005. godine, odmah, kao dan za glasanje o Predlogu zakona o ratifikaciji sporazuma o trgovini tekstilnim proizvodima između Republike Srbije i Evropske zajednice.

Glasanju ćemo pristupiti odmah.

Pošto je Narodna skupština obavila pretres Predloga zakona, u načelu i pojedinostima, prelazimo na odlučivanje.

Stavljam na glasanje Predlog zakona o ratifikaciji sporazuma o trgovini tekstilnim proizvodima između Republike Srbije i Evropske zajednice u načelu.

Molim narodne poslanike da pritisnu odgovarajući taster.

Za 116, nije glasalo 30, od 146 narodnih poslanika.

Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila Predlog zakona u načelu.

Pošto je Narodna skupština prihvatila Predlog zakona u načelu, a s obzirom da na Predlog zakona nisu podneti amandmani, pristupamo glasanju o Predlogu zakona u celini.

Stavljam na glasanje Predlog zakona o ratifikaciji sporazuma o trgovini tekstilnim proizvodima između Republike Srbije i Evropske zajednice u celini.

Molim narodne poslanike da pritisnu odgovarajući taster.

Za 115, nije glasalo 30, od 145 narodnih poslanika.

Konstatujem da je Narodna skupština usvojila Predlog zakona o ratifikaciji sporazuma o trgovini tekstilnim proizvodima između Republike Srbije i Evropske zajednice.

Pošto je Narodna skupština obavila razmatranje jedine tačke dnevnog reda ove sednice i odlučivanje o njoj, saglasno članu 95. Poslovnika, zaključujem sednicu Četvrtog vanrednog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2005. godini. Hvala.

Dame i gospodo, za danas imamo zakazanu još jednu sednicu, ali pošto su stigli amandmani na predlog prve tačke, molim da se odmah Odbor za ustavna pitanja sastane u 13,00 časova u plavom salonu, da bismo mogli da otpočnemo i ovu sednicu. Hvala.

(Sednica je završena u 12,55 časova.)

Uvodna Reč

PETO VANREDNO ZASEDANjE

30. maj 2005. godine

(Prvi dan rada)

(Sednica je počela u 15,40 časova. Predsedava Predrag Marković, predsednik Narodne skupštine.)

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Dobar dan. Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, otvaram sednicu Petog vanrednog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2005. Godini.

Obaveštavam vas da, prema službenoj evidenciji, današnjoj sednici prisustvuje 120 narodnih poslanika.

Radi utvrđivanja kvoruma za rad Narodne skupštine, molim narodne poslanike da ubace svoje identifikacione kartice u poslaničke jedinice elektronskog sistema za glasanje. Zahvaljujem.

Konstatujem da je primenom elektronskog sistema za glasanje utvrđeno da postoji kvorum za rad Narodne skupštine.

Obaveštavam vas da je sprečen da sednici prisustvuje narodni poslanik Miloš Aligrudić.

Saglasno članu 80. stav 2. i članu 81. stav 4. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, obaveštavam vas da sam ovu sednicu sazvao u dogovoru sa predsednicima poslaničkih grupa u Narodnoj skupštini, izuzetno za ponedeljak, kao i u roku kraćem od roka utvrđenog u članu 80. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, zbog potrebe da Narodna skupština što pre razmotri predloge akata iz dnevnog reda, koji je u ovom zahtevu za održavanje Petog vanrednog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije utvrdilo 97 narodnih poslanika.

Uz saziv Petog vanrednog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2005. godini, koje je sazvano na zahtev 97 narodnih poslanika, saglasno članu 79. stav 3. Ustava Republike Srbije i članu 162. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, dostavljen vam je zahtev za održavanje Petog vanrednog zasedanja, sa utvrđenim dnevnim redom sadržanim u tom zahtevu.

Kao što ste mogli da vidite, za Peto vanredno zasedanje Narodne skupštine Republike Srbije u 2005. godini utvrđen je sledeći

D n e v n i r e d :

1. Predlog amandmana na Ustavnu povelju državne zajednice Srbija i Crna Gora, sa Predlogom zakona za sprovođenje amandmana I i II na Ustavnu povelju državne zajednice Srbija i Crna Gora, koje je podnela Vlada Republike Srbije;

2. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o akcizama, koji je podnela Vlada Republike Srbije.

Prelazimo na 1. tačku dnevnog reda: PREDLOG AMANDMANA NA USTAVNU POVELjU DRŽAVNE ZAJEDNICE SRBIJA I CRNA GORA, SA PREDLOGOM ZAKONA ZA SPROVOĐENjE AMANDMANA I I II NA USTAVNU POVELjU DRŽAVNE ZAJEDNICE SRBIJA I CRNA GORA.

Molim samo da neko obavesti nekog od potpredsednika, ako je moguće, da siđe. Hvala.

Primili ste Predlog amandmana na Ustavnu povelju državne zajednice Srbija i Crna Gora, sa Predlogom zakona za sprovođenje amandmana I i II na Ustavnu povelju državne zajednice Srbija i Crna Gora, koje je podnela Vlada Republike Srbije.

Uručen vam je izveštaj Odbora za ustavna pitanja.

Odbor za ustavna pitanja je zaključio:

a) da nema formalno-pravnih i ustavnih prepreka da se pristupi usvajanju Predloga amandmana na Ustavnu povelju državne zajednice Srbija i Crna Gora, sa Predlogom zakona za sprovođenje amandmana I i II na Ustavnu povelju državne zajednice Srbija i Crna Gora;

b) da Narodna skupština vodi objedinjenu raspravu o Predlogu amandmana na Ustavnu povelju državne zajednice Srbija i Crna Gora, sa Predlogom zakona za sprovođenje amandmana I i II na Ustavnu povelju državne zajednice Srbija i Crna Gora, i o njima odvojeno glasa;

c) da se ne otvara rasprava i da Narodna skupština ne glasa o amandmanima koje su podneli narodni poslanici na Predlog amandmana na Ustavnu povelju državne zajednice Srbija i Crna Gora, sa Predlogom zakona za sprovođenje amandmana I i II na Ustavnu povelju državne zajednice Srbija i Crna Gora.

Pre otvaranja načelnog pretresa podsećam vas da, prema članu 90. Poslovnika Narodne skupštine, ukupno vreme rasprave u načelu za poslaničke grupe iznosi pet časova, kao i da se ovo vreme raspoređuje na poslaničke grupe srazmerno broju narodnih poslanika članova poslaničke grupe.

Pošto ukupno vreme za poslaničke grupe iznosi pet časova, konstatujem da je vreme rasprave po poslaničkim grupama sledeće: Srpska radikalna stranka – jedan sat 37 minuta 12 sekundi, Demokratska stranka Srbije – jedan sat tri minuta 36 sekundi, Demokratska stranka – Boris Tadić – 44 minuta 24 sekunde, G17 plus – 37 minuta 12 sekundi, Socijalistička partija Srbije – 26 minuta, 24 sekunde, Srpski pokret obnove – Nova Srbija – 21 minut 36 sekundi, i poslanici koji ne pripadaju nijednoj poslaničkoj grupi – četiri poslanika SPO-a, tri poslanika SDP i jedan nezavisni poslanik, po pet minuta, na osnovu člana 89. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine.

Molim poslaničke grupe, ukoliko to još nisu učinile, da odmah podnesu prijave za reč sa redosledom narodnih poslanika.

Otvaram pretres.

Da li predstavnik predlagača, dr Zoran Lončar, želi reč?

Izvolite, Tomislav Nikolić, povreda Poslovnika.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Želeo bih, najpre, da citiram Poslovnik, pa vas molim da to vreme uzmete u obzir.

(Predsednik: Svakako.)

Dame i gospodo narodni poslanici, predsednik Narodne skupštine je povredio član 135. Poslovnika. Citiraću vam član 45, 46. i 135. Poslovnika.

Član 45. glasi: "Odbor za ustavna pitanja razmatra predlog za promenu Ustava Republike Srbije, predlog za promenu Ustava Savezne Republike Jugoslavije i statute autonomnih pokrajina u postupku davanja saglasnosti Narodne skupštine, predlog za pokretanje postupka za opoziv predsednika Republike, kao i načelna pitanja primene Ustava". "Odbor ima 25 članova."

Član 46. glasi: "Zakonodavni odbor razmatra predlog zakona, drugog propisa i opšteg akta, koji je upućen Narodnoj skupštini, sa stanovišta njegove usklađenosti sa Ustavom i pravnim sistemom" itd.

Član 135. glasi: "Predlog zakona, pre razmatranja u Narodnoj skupštini, razmatraju nadležni odbori i Vlada, ako nije predlagač zakona".

Stav 5. člana 135. glasi: "Ukoliko nadležni odbori i Vlada ne dostave izveštaje, odnosno mišljenje, Narodna skupština može odlučiti da se predlog zakona razmatra i bez njih, ili utvrditi novi rok u kome su dužni da to učine".

Predlog amandmana na Ustav Srbije i Crne Gore, na Ustavnu povelju, Predlog zakona za sprovođenje amandmana – nije razmatrao Zakonodavni odbor. Odbor za ustavna pitanja nije nadležni odbor koji odlučuje o suštini, da li je zakon usklađen sa pravnim poretkom i da li se može dati pozitivno mišljenje na Predlog zakona.

Naravno, u raspravi ću pokušati da vas sprečim da divljate prema Ustavnoj povelji, i ponovite grešku kada ste divljali prema Ustavu Savezne Republike Jugoslavije, zato što se time ništa ne postiže – tom i takvom naopako stvorenom većinom, za koju mislite da ovde može svašta da uradi. Doveli ste nas u situaciju da kada svašta uradite Ustavu u jednoj državi, kroz dve godine tražite odobrenje da ponovite to svašta što ste radili.

Ovaj predlog zakona ne može da uđe u proceduru bez razmatranja u Zakonodavnom odboru. Hteli vi to ili ne, to je predlog zakona. Čim je predlog zakona, nadležni odbor je Zakonodavni odbor.

Poštovao bih da nije bilo pet dana vremena za stav Zakonodavnog odbora, pa da nam ovde date obrazloženje. Poštovao bih i da ste stavili predlog da počne rasprava bez mišljenja nadležnog odbora, ali da nadležni odbor dostavi mišljenje u toku rasprave. Ali, vi ignorišete Zakonodavni odbor, a menjate Ustav zakonom za sprovođenje dva amandmana na Ustav.

Naravno, onaj ko ignoriše Ustav može da ignoriše i Poslovnik, ali to ne sme da bude praksa, ne sme da prođe a da vas bar neko na to ne upozori. Nije vaš posao ovde da poslušate Vladu šta god da čini. Vi to radite već godinu i nešto dana i izgubili ste većinu u biračkom telu koju ste imali kada ste formirali Vladu. Ako nastavite tako, onda vam neće više niko pomoći da sprečite izbore, ni molbe u Briselu, ni razni marifetluci sa rokovima za održavanje izbora.

Zato vas pozivam, gospodine predsedniče, da se uz čitanje izveštaja izjasnite zašto nije održana sednica Zakonodavnog odbora i zašto niste naterali Zakonodavni odbor da se obruka, pa da i on kaže da je taj zakon prihvatljiv, a da naši amandmani nisu. Mene mnogo interesuje stav pravnika narodnih poslanika, koji bi presudili da na neki zakon nisu dopušteni amandmani. Mnogo me interesuje kako biste opravdali da Vlada ima amandmane na Ustav, a poslanici nemaju pravo na amandmane; da ste dali pravo Vladi da piše amandmane, a niste dali narodnim poslanicima; pa i amandmane na amandmane; i to je predlog zakona.

Zato vas molim da danas obustavimo raspravu o ovoj tački dnevnog reda i da sazovete sednicu Zakonodavnog odbora; ako je predsednik "vanzemaljac" ponovo, možete vi kao predsednik Skupštine. Sazovete sednicu Zakonodavnog odbora, utvrdite da li je Predlog zakona prihvatljiv ili nije, da li su amandmani za odbacivanje ili nisu za prihvatanje, da li su amandmani pravno mogući, pa da onda Skupština nastavi da radi, jer nas već više meseci ubeđujete kako je najvažniji rad u odborima.

Čak se neko tu zanosi idejom da o amandmanima više ne raspravlja Skupština, nego da raspravljaju samo odbori. Kako da me ubedite da odbori imaju bilo kakvu važnost kada za promenu Ustava niste sazvali odbor koji je nadležan da iznese svoje mišljenje?

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Obavezan sam da pružim obaveštenje kada je u pitanju povreda Poslovnika. Da, naravno, to ste svi čuli još tokom prenosa na kraju prve sednice, sazvao sam jedini nadležan odbor kada je u pitanju promena Ustava Savezne Republike Jugoslavije, odnosno u ovom slučaju Ustavne povelje Srbije i Crne Gore, budući da je obaveza, po članu 62. Ustavne povelje, da se promena Ustavne povelje vrši po postupku i na način na koji se donosi. Budući da nisam učestvovao, ni na jedan način, u donošenju Ustavne povelje, kao i da je u pitanju bila odluka ove skupštine  – na Odboru za ustavna pitanja, uz svu dokumentaciju o tome kako je usvajana ova ustavna povelja i Zakon o njenom sprovođenju, pitao sam Odbor za ustavna pitanja kao jedini nadležan, dobio odgovor, kao i svi vi, i te zaključke sam pročitao na početku.
Još jednom podsećam na član 67, i to je i Odbor zaključio: "Zakon za sprovođenje Ustavne povelje donosi se na isti način i istovremeno s Ustavnom poveljom". To je bilo jedino čime sam se rukovodio, po pravnom principu da onaj ko može više – može i manje, a da obrnuto ne važi.
Prema tome, Zakonodavni odbor se nikada do sada nije izjašnjavao kada je u pitanju Ustavna povelja ili Ustav. To je obaveštenje koje sam dobio od stručne službe i na taj način nisam bio u mogućnosti...
Niste zadovoljni odgovorom? Izvolite, gospodine Nikoliću, po Poslovniku.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Znate, po članu 67. Ustavne povelje, promena Ustavne povelje se vrši na način na koji je doneta, pa vas sada pitam: u Predlogu za promenu da li ima potpis Miroljuba Labusa? Ako hoćete da sve bude u skladu sa načinom na koji je doneta Ustavna povelja,  onda je Miroljub Labus morao da bude potpisnik predloga za promenu Ustavne povelje. To je jedna stvar koju niste poštovali.
Druga, ne tvrdim da su amandmani stvar Zakonodavnog odbora. Oni jesu problem za Odbor za ustavna pitanja. Pričam o zakonu za sprovođenje amandmana. To je klasični zakon. To je zakon oko koga mora da se izjasni Zakonodavni odbor, zato što je razrađivao amandmane, pa je obimniji tekst zakona nego tekst amandmana.
Da vas podsetim, amandmanima je rečeno da će izbori za poslanike Skupštine Srbije i Crne Gore biti održani nakon održavanja izbora u skupštinama republika, a zakon je rekao: "istovremeno". Tamo nije baš jasno – hoće li biti istog dana izbori za jedne ili druge, ili prvo treba održati republičke izbore, pa onda savezne. Zakon je rekao istovremeno, istog dana.
Nije to tek tako, prihvatate amandmane i zakon koji će da sprovede amandmane. O tom zakonu mora da se izjasni nadležno telo Narodne skupštine Republike Srbije, a ne nadležne službe, gospodine predsedniče!
Ovo vam je već drugi put da imate opekotine, teške opekotine, opasne po funkciju predsednika Narodne skupštine, zato što se oslanjate na stavove nadležnih službi. Kada ste prošli put obmanuli predsednika Republike u pogledu teksta usvojenog zakona, rekli ste da su to radile nadležne službe. Nemojte više da se krijete iza nadležnih službi, kao što se neki kriju iza maloletnika.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala vam, sigurno se neću kriti iza maloletnika. Zahvaljujem na želji da se upotrebi "Šaljićev melem", poštujemo tradiciju.
(Glas iz sale: Ima i "Pavlovićeva mast".)
Molim da mi se ne preporučuju sopstvena iskustva. Cenim dobronamernost. To je za bebe, odrastao sam čovek.
Jasno i glasno sam rekao da su nadležne službe dostavile Odboru za ustavna pitanja materijale koji su traženi, jer u skladu sa tim trebalo je videti kakav je način i postupak. Ne potpisnici, već način i postupak, jer član 62. Ustavne povelje izričito kaže – da se promena Ustavne povelje vrši po postupku i na način na koji se donosi Ustavna povelja. Mi to upravo sada radimo. Ako niste zadovoljni, izjasnićemo se u danu za glasanje. Zadovoljni? Ne. Hvala.
Otvaram načelni pretres.
Da li predstavnik predlagača, dr Zoran Lončar, ministar za državnu upravu i lokalnu samoupravu želi reč?

Zoran Lončar

Poštovani predsedavajući, dame i gospodo narodni poslanici, Ustavnom poveljom je više nego jasno utvrđen način izbora poslanika u Skupštinu državne zajednice.
To je, kao što vam je poznato, prve dve godine posredno iz skupština država članica, srazmerno zastupljenošću stranaka u tom telu, a nakon toga slede neposredni izbori. Takođe, Zakonom za sprovođenje Ustavne povelje je više nego jasno propisan način raspisivanja i održavanja tih izbora, kao što je, čini mi se, više nego jasno propisana svaka odredba koja se odnosi na funkcionisanje državne zajednice Srbije i Crne Gore.
S obzirom na ovako jasne odredbe i činjenicu da su se izbori za Skupštinu državne zajednice, saglasno ova dva dokumenta, bili približili, Srbija je bila spremna na održavanje izbora i svi jako dobro znate da je na predlog Vlade Republike Srbije, Narodna skupština ogromnom većinom glasova, krajem decembra prošle godine, usvojila Zakon o neposrednom izboru poslanika u Skupštinu državne zajednice.
Nažalost, do raspisivanja izbora nije došlo. Razlog za to je – nepostojanje političke volje od strane druge države članice.
Ovog trenutka za nas je najvažniji cilj da Srbija, preko državne zajednice Srbije i Crne Gore, uđe u Evropu, odnosno u Evropsku uniju. Stav je, a više puta smo imali prilike da čujemo od strane najviših zvaničnika Evropske unije, da će najbrže i najlakše taj cilj i Srbija i Crna Gora ostvariti preko državne zajednice Srbije i Crne Gore.
Vođeni ovim ciljem, rešenje je napravljeno političkim kompromisom, i to 7. aprila ove godine, ovde u Beogradu. Pod pokroviteljstvom same Evropske unije potpisan je sporazum o izmeni Ustavne povelje.
Dve ključne odredbe tog političkog sporazuma odnose se ne na način izbora poslanika u Skupštinu državne zajednice, koji i dalje ostaje neposredan, već na vreme. Druga odredba vezana je za mogućnost raspisivanja referenduma u nekoj od država članica, ako one nakon isteka roka od tri godine, kako je to predviđeno Ustavnom poveljom, to žele; i da se moraju poštovati međunarodno priznati demokratski standardi, kao i da regulativa mora biti zasnovana na njima; a ona država članica koja se odluči za raspisivanje tog referenduma, mora u okviru poštovanja tih evropskih demokratskih standarda sarađivati sa Evropskom unijom. Ovakvim predloženim izmenama koje se čine danas u formi ova dva, odnosno tri amandmana na Ustavnu povelju i zakonom o sprovođenju Ustavne povelje, faktički se ostvaruju dva cilja: s jedne strane, obezbeđuje se očuvanje državne zajednice Srbije i Crne Gore, a s druge strane to je brži ulazak u Evropsku uniju i Srbije i Crne Gore.
Svi mi, koji učestvujemo u političkom životu, dobro pravimo razliku među strankama. Postoje različiti programi, različiti politički interesi i opredeljenja u pogledu tvorevine koja se zove državna zajednica Srbije i Crne Gore i ovog istorijskog pitanja pred kojim se našla naša generacija političara. Na ovoj generaciji političara je, čini mi se, osnovni zadatak – da zaustavi dalje razbijanje države i da sačuva njen teritorijalni integritet i suverenitet.
Bez obzira na mnogobrojne razlike koje postoje među nama, čini mi se da će neke nove generacije političara posle nas imati novi i drugačiji zadatak, a to će biti – da pokušaju da tu zajedničku državu učine boljom i funkcionalnijom. Ovog trenutka je naš osnovni zadatak, a i prioritetan državni i nacionalni interes, da se po svaku cenu sačuva dalje razbijanje države. Stoga, da bi nešto moglo da se sutra popravi, da bude bolje i funkcionalnije, prethodni i neophodni uslov je da se ono danas sačuva.
Ceneći vašu dobru nameru, potpuno sam uveren da prepoznajete ove osnovne državne interese, a to je opstanak državne zajednice Srbije i Crne Gore i u okviru toga očuvanje teritorijalnog integriteta Republike Srbije kada je u pitanju Kosovo i Metohija; verujem da ćete, kao i Vlada Republike Srbije koja je jednoglasno usvojila predloge ova tri amandmana i zakona za njihovo sprovođenje, danas, uz sve naše političke, partijske razloge, ogromnom većinom glasova prihvatiti i amandmane za izmenu Ustavne povelje i sam zakon za njihovo sprovođenje. Zahvaljujem se.