Moram na početku da istaknem da je ovo ravno pravom bezobrazluku da na početku rasprave o zakonu o izmenama i dopunama Zakona o budžetskom sistemu ministar ima nešto preče i neće da sedi ovde. Kako se radi o njegovom ministarstvu, imate prilike, videli ste, juče smo dobili neke amandamne, Vlada menja svoj Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o budžetskom sistemu. Eksperti ispustili jednu kolonu.
Prvi amandman odnosi se na član 1. Zakona o izmenama i dopunama Zakona o budžetskom sistemu i ovde se Ministarstvo finansija dosetilo da promeni stav 3. tog člana. On glasi: "Ovim zakonom osniva se Uprava za javna plaćanja, kao organ uprave u sastavu Ministarstva finansija i ekonomije, (i to što se sada briše reč "ekonomije", to bih mogao da shvatim) i uređuje njena nadležnost i organizacija."
Međutim, to ne zadovoljava potrebe Mlađana Dinkića, njegove stranke. Sada taj stav ima da glasi: "Ovim zakonom osniva se Uprava za trezor, kao organ uprave u sastavu Ministarstva finansija, uređuje njena nadležnost i organizacija i utvrđuje obaveza osnivanja trezora lokalnih vlasti".
To će kasnije u odredbama verovatno 20 članova Predloga zakona da se konkretizuje, a odnosi se na formiranje nove uprave za trezor, koja obuhvata trezor i obuhvata postojeću Upravu za javna plaćanja. Šta je svrha, šta je cilj, šta želi ova grupacija koja je na vlasti da postigne ovom promenom?
Da bi se u potpunosti sagledalo kakva je ova operacija, mi bismo danas morali da dobijemo od ministra – koga nema, a on zna da ću da mu postavim ova pitanja, pa je zato i pobegao – odgovore na nekoliko pitanja.
Prvo pitanje jeste koliko postojeći trezor ima podračuna? Čiji su to podračuni, kako se vode i kakvo je stanje sredstava na tim podračunima? Mi takav odgovor nemamo. Imamo samo dobacivanje šest, sedam, osam. To je ravno nekim licitacijama.
Šta želi da postigne ovim objedinjavanjem? Želi da postigne stvaranje jedne državne, a zašto ne reći banke, koju bi kontrolisao Mlađan Dinkić. Preko te banke bi se vodili svi računi u državi, imao bi uvid u celinu svega što se radi na finansijskom tržištu.
Nekima će delovati to malo i čudno, ali moram da skrenem pažnju na jedan podatak da javna potrošnja u Republici Srbiji prelazi 60%, odnosno ima 60% učešća u ukupnom bruto društvenom proizvodu. Ako se gleda koliko se puta ta sredstva okreću, to je najjača banka. Nju želi da kontroliše Mlađan Dinkić. Ona će biti svojevrsni spoj nekadašnjeg SDK i jedne banke.
Naravno, postavlja se pitanje, a zašto lokalna samouprava ćuti povodom ovoga? Moram da vas podsetim da je kojim slučajem ovo urađeno pre nekoliko godina, ne samo što bi u Srbiji bile demonstracije, nego bi bilo i bombardovanje, samo zbog računa. Sada lokalna samouprava ćuti, zato što je G17 plus poprilično infiltriran u lokalnim organima vlasti i radi se o svojevrsnoj kolaboraciji, te ovo rešenje omogućava Daviniću kada ide na tribinu da kaže - Republika će da 10 miliona investira u opštinu Vlasotince ili neko selo, ili 200.000 da se sredi neki put ili nešto mimo i preko lokalne vlasti.
Na delu je ozbiljna koncentracija finansijskih sredstava koja neće biti pod kontrolom, a znajući ove koji rade sada i koji rukovode Ministarstvom finansija nepogrešivo može da se kaže da će tu biti i tajnih računa i podračuna i sredstava koja neće biti prikazana, jer da se to ne bi desilo, obično se pravi podela u finansijama na onoga ko ima naredbodavnu funkciju i na onoga koji vrši isplate.
Ovde su te dve funkcije objedinjene, zatvoreno je, te očigledno G17 plus prosto žali što nema svoju poslovnu banku, pa onda ajde da napravi najjaču poslovnu banku u Srbiji, a ta poslovna banka će biti praktično budžetska potrošnja Republike Srbije. Mora da se zna da budžet Republike Srbije raspolaže ogromnim sredstvima. U odnosu na 2000. godinu mi danas imamo šest do sedam puta veće opterećenje.
Mora da se zna da je ministar doneo poseban pravilnik kojim reguliše premošćivanje neusklađenosti priliva i odliva sredstava iz budžeta, sam sebe je ovlastio.
Te teoretski je moguće da nekom korisniku sredstava iz budžeta prenese 100.000 dinara, a sebi je dao ovlašćenje da odmah može da povuče 60% na 30 dana, te povuče 60% tih sredstava i na taj način ne samo da uništava privredu, pored onih poznatih ekonomskih mera, koje se rade resorno i sektorski i u okviru drugih ministarstava, ovde i direktno preko Ministarstva finansija.
Uzeću samo jedan primer. Direkcija za puteve je dužna izvođačima radova. Radi se čisto o ugovorima o obligacionim odnosima. Direkcija ne može da ispuni svoju obavezu. Kako nam reče Mlađan Dinkić, prekjuče sa Direkcijom, Ministarstvom za kapitalne investicije i izvođačima radova postignut je sporazum. Oni neće da traže kamate, već samo da namire svoje glavno potraživanje, te na taj način se naša privreda prisiljava, barem taj deo privrede prisiljava da posluje sa gubicima.
A država? Mi još ne znamo po kojoj kamatnoj stopi država naplaćuje svoja potraživanja. Nezvanično to je negde oko 20% i to je ta prava inflacija. Da bi se to prikrilo, onda je potrebno da se ovo objedini u Upravu za trezor. Mi nemamo ovlašćenje da ove stvari radimo, tim pre što pored ove izmene stava 3. u članu 1. Zakona o budžetskom sistemu u tom članu poslednji stav glasi: "Ministar nadležan za poslove finansija i ekonomije donosi akte za sprovođenje ovog zakona, u skladu sa zakonom".
Kune se u zakon, obavezuje se da će da postupa u skladu sa zakonom, a u stvari znamo ko je Mlađan Dinkić i kakav je sastav ovog Ministarstva finansija. On će da sprovodi svoju samovolju. Sada ima sve instrumente moći i ne znam ko je ovde predsednik Vlade. Ne čudim se ovima iz G17 plus što guraju ovo, ali se čudim ovima iz DSS-a, kako vi prihvatate ovo.
Poreski instrumenti u rukama Mlađana Dinkića, carinski instrumenti u rukama Mlađana Dinkića, kompletna energetika i sva javna preduzeća su u rukama Mlađana Dinkića. Ako ne direktno, onda po kasi. Sada je i ceo budžet i sva sredstva su kod Mlađana Dinkića. Narodnu banku Srbije ste odavno prepustili i ko vodi politiku u ovoj zemlji? Za vreme onog DOS-a glavna politička struktura je bio GSS. Za vreme ove vlade glavna struktura G17 plus. Ko ovo kontroliše? Ko može da tvrdi da je ovo namenski?
(Glas iz sale: G17.)
G17 može da tvrdi? Pa dobro, G17 može sve, ali još vrlo kratko. Mora da se i ovde skrene pažnja, a to će vam poslanici SRS u nastavku kada dođu ti članovi na dnevni red da kažu da ste Upravom za trezor vi poništili zakon koji ste doneli pre nekoliko dana. Vi ste tada planirali formiranje uprave za javni dug. Šta će vam uprava za javni dug kad će te poslove da radi i uprava za trezor. Tako ste dali nadležnosti u kasnijim odredbama Predloga zakona.
Na samom kraju da kažem da ideja oko trezora odavno postoji u našem ustavnom sistemu, čak i u ono vreme kada je postojao SDK bila je ideja da se na saveznom nivou formira trezor, pa je bilo različitih razmišljanja i tumačenja. Da li je trebalo ukidati onako dobar SDK, koji je uveče već u 12,00 sati imao stanje, koji je bio vrhunska institucija, koju je između ostalih i Mlađan Dinkić obrukao time što su rekli da je to partijska institucija, da ona vrši neku kontrolu, a mnoge zemlje ni danas nemaju ukupno stanje novčane mase i ukupnog prometa u toku dana, iako imaju razvijene bankarske sisteme.
I tada je postojala ta ideja, pa je rečeno, imamo SDK, nema potrebe da se formira Trezor. Postojao je 1992. i 1993. godine, ali tada je došlo do promene, pa je zbog toga napravljen Trezor. Da nije došlo do te nasilne promene na ovoj teritoriji nikada se ne bi formirao tamo Trezor.
Država treba da ima neku sličnu svoju banku, ali ne može da bude sve u toj banci, i odlučivanje i kontrola i plaćanje, sve, ali to je nemoguće. Na taj način se pravi potpuno nov opasan centar moći, ali vi vidite i sami, G17 plus je zatvorio finansije u Srbiji. Banke su pod kontrolom, carina, porezi, javna preduzeća, budžet.
Ako Mlađanu Dinkiću treba neka privatna banka da nešto radi, neka ide u Nacionalnu štedionicu, neka se preseli tamo. Zašto od ovoga pravi još jednu banku G17 plus? Razmislite vi koji podržavate Vladu, jer glasajući za ovaj zakon, šta vi u stvari formirate i vodite računa, nemojte na sledećim izborima da kažete, mi nismo znali šta radi Mlađan Dinkić ili G17 plus, jer godinu i po dana mi vas upozoravamo šta oni rade.
Znači, taj izgovor nemojte da koristite, jer ćemo onda uzeti stenograme pa ćemo vam reći od tačke do tačke dnevnog reda, od zakona do zakona. Kada smo vam skrenuli pažnju, dakle, mislim na nešto opasno, uvek ćete to videti, a videćete i u sledećim amandmanima, Mlađan Dinkić je napravio fiktivni suficit, a on jadnik ne zna ni šta je deficit ni suficit.