OSMO VANREDNO ZASEDANjE, 20.07.2005.

4. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

OSMO VANREDNO ZASEDANjE

4. dan rada

20.07.2005

Sednicu je otvorio: Predrag Marković

Sednica je trajala od 10:10 do 22:35

OBRAĆANJA

...
Srpska radikalna stranka

Stefan Zankov

Srpska radikalna stranka | Predsedava
Replika, narodni poslanik Nenad Bogdanović.
...
Demokratska stranka

Nenad Bogdanović

Demokratska stranka – Boris Tadić
Stvarno nije strašno izgubiti vlast. Uopšte ne razumem, dakle, zašto je za SRS i za SPS toliki problem izgubiti vlast u nekoj opštini i jedino gde vi izgubite vlast postoje problemi. Gde drugi izgube vlast, oni se lepo povuku, prepuste onima koji dobiju i to je potpuno normalno ponašanje.
Sada razumem neke druge stvari, znam da mladi gospodin sa kravatom, koji je ponosan što je danas stavio kravatu, da on ima velikih problema i razumem ga. Ovo što se dešava SRS u Beogradu nije jednostavno, ali to vi morate unutar vaše stranke da rešavate. Mi vam se nećemo mešati u to. Zašto vas toliki odbornici sada napuštaju.
Vi ste prvi uradili u Zemunu ono što drugima zamerate, jer kupili ste dva odbornika jedne druge stranke da bi dobili vlast. Niko nije pravio problem oko toga, rekli su, u redu, kupili ste, neka vam vlast. Vi to stalno, vi kada to uradite to je dobro, to je onako junački, radikalski, a vas napuštaju na Savskom vencu, Obrenovcu, Lazarevcu, više ne znam gde vas napuštaju odbornici. Vi ćete do kraja ovog mandata ostati bez pola odbornika. To je vaš problem.
Nemojte nas da okrivljujete, ljudi, što skupština izabere drugog predsednika opštine, a ne nekog vašeg. Što se mene tiče, ponovo ponavljam, nikada neću biti arbitar. Gospodine Obradoviću, imam zvaničan zapisnik sa skupštine, to imaju službe Skupštine grada i vi to znate, gde je skupština u svom sazivu izabrala novog predsednika i novog potpredsednika.
Oni koji su na silu ušli u neke prostorije, provaljivali u njih, sada su ih zaključali i sada ne dopuštaju nikom živom da uđe. Ne može tako, ne može to tako, molim vas. Pustite ministarstvo da donese odluku, kako ministarstvo donese odluku, mi ćemo to poštovati. Nemam problem te vrste. Dakle, kako ministarstvo donese odluku, to ću poštovati. Dok ministarstvo ne donese odluku koju vi očekujete, pustite one koji su izabrani da vrše vlast, nemojte da nanosite štetu građanima Surčina, molim vas. Više se neću javljati.
...
Srpska radikalna stranka

Stefan Zankov

Srpska radikalna stranka | Predsedava
Po Poslovniku, narodni poslanik Nemanja Šarović.

Nemanja Šarović

Srpska radikalna stranka
Gospodine Bogdanoviću, vi ste i prethodni put rekli da se više nećete javljati, pa ste se, naravno, javili. Možete, naravno, i ponovo, ali opet ste malo zamenili teze.
Dakle, samo tamo gde vi preuzimate vlast, tamo su problemi, a ne tamo gde neko gubi vlast. Zašto? Zato što vi vlast preuzimate divljački, preuzimate mimo poslovnika, preuzimate nedemokratski. Vi ste ti koji vlast preuzimaju po kafanama i po poljanama.
Što se tiče toga gde mi gubimo odbornike, da li nas neko napušta ili ne napušta, nemojte vi da se brinete ko je taj ko napušta nas i gde smo mi izgubili odbornike. Trebalo bi da znate da je to u stranci koja je demokratski unutrašnji uređena, dakle, kao što je to SRS, jedan sasvim normalan i prirodan proces i nema ništa normalnije nego da sa svakog drveta otpadne poneka trula jabuka.
Ono što je ovde suština priče jeste da vi, umesto da bežite od te truleži, vi na tu trulež jurite, uzimate, grlite i hvalite se. Znači, ukoliko vi mislite da će bilo ko od tih ko je otpao iz SRS moći da doprinese DS, ukoliko će tu doživeti neku novu mladost, ukoliko će tu biti jedan od boljih, a kod nas je bio truo, nemam ništa čak ni protiv toga. Vi morate da poštujete poslovnike skupština opština.
Nama, naravno, nije problem i ponosni smo na to što ponegde isključimo nekog odbornika i upravo je to najbolji dokaz da nam nije samo do vlasti, već smo spremni da žrtvujemo jedno ili dva mesta nego da žrtvujemo principe. Ovde ste čak u slučaju Surčina otvoreno priznali da je ovaj gospodin, koga ste poželeli da izaberete za predsednika opštine, da je to bio jedan i jedini uslov.
Tu se najbolje vidi razlika između SRS i DS. Mi smo došli na vlast, ali mi želimo vlast i u narednom mandatu i zbog toga nismo hteli da pogazimo naše principe i da omogućimo dotičnom gospodinu da se lično okoristi. Dakle, nama je to bilo mnogo važnije, a vi ste pristali na to da ispunite njemu želju da bude predsednik opštine, da se lično okoristi, jer vam je najvažnije ono što možete da otmete u ovom trenutku. To je jedina principijelna razlika između vas i nas. Hvala.
...
Srpska radikalna stranka

Stefan Zankov

Srpska radikalna stranka | Predsedava
Po kom osnovu, gospodine Vlahoviću? Prvo po Poslovniku Aleksandar Vlahović.
...
Demokratska stranka

Aleksandar Vlahović

Demokratska stranka – Boris Tadić
Dakle, javljam se za reč po članu 104. novog Poslovnika o radu Narodne skupštine Republike Srbije, a kao ovlašćeni predstavnik DS.
Prethodni govornik je neopravdano optužio DS da vlast preuzima divljački. Mogu da razumem frustraciju koju stranka koju on predstavlja ima i koja je stečena u proteklih nekoliko godina, jer zaista ne razumem da li je divljaštvo glatka pobeda predsednika Tadića na predsedničkim izborima, da li je divljaštvo, uzgred da pomenem, nad kandidatom poslaničke grupe, odnosno stranke koju je prethodni govornik predstavljao, da li je divljaštvo glatka pobeda naših kandidata gospodina Nenada Bogdanovića na gradskim izborima, da li je divljaštvo činjenica to što DS već godinama unazad u protekle dve godine ostvaruje najbolje izborne rezultate.
Žao mi je ako to shvatate kao divljaštvo i ono što će se tek desiti, a to je pobeda DS na vanrednim parlamentarnim izborima. To je najviši stepen demokratije.
DS zna da pobeđuje, ume da podnese poraze, a kada gubi da se ponaša dostojanstveno, zna da sagleda svoje greške, da ih ispravi, ali ne menja suštinu svoje politike i zato građani DS prepoznaju kao jedinu istinsku snagu koja ovu zemlju može da gura snažno ka EU.
Zbog toga, kako god da shvatate demokratsko ponašanje Demokratske stranke, ako smatrate da su redovne pobede Demokratske stranke divljaštvo, to je vaš problem, mogu samo da kažem da ćemo mi to i dalje nastaviti.
...
Srpska radikalna stranka

Stefan Zankov

Srpska radikalna stranka | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Žarko Obradović, replika.
...
Socijalistička partija Srbije

Žarko Obradović

Socijalistička partija Srbije
Ove krupne reči su u stvari namera da se pobegne od suštine, a ovde je suština da se Skupština opštine Surčin zakazana i otkazana u skladu sa odredbama Poslovnika o radu Skupštine opštine Surčin i da se grupa ljudi sastala u kafani, sebe proglasila većinom, napisala jedno pismo gradonačelniku i rekla - mi smo sada većina, a on naravno oberučke jedva dočekao i uzeo on da odlučuje kome će prebaciti sredstva za finansiranje.
Klasičan primer zloupotrebe, klasičan primer licemerja, klasičan primer dvostrukog odnosa i onda priča o velikim principima, o demokratskim vrednostima, o velikim ciljevima, sve to pada u vodu pred jednom prostom činjenicom da je Skupština opštine zakazana i otkazana u skladu sa odredbama Poslovnika. Ta navodna većina nije tražila zakazivanje nove sednice u skladu sa odredbama Poslovnika.
Krajem avgusta, koliko znam, ističe rok od tri meseca kada se Skupština opštine mora održati. Možda će se tada, ako u međuvremenu ta navodna većina ne zakaže sednicu Skupštine opštine u skladu sa odredbama Poslovnika, morati održati sednica i tada će se možda konstatovati ovo o čemu gospodin Bogdanović priča, da su ti ljudi napravili novu skupštinsku većinu. Onda ćemo znati da oni jesu većina.
Postavlja se pitanje šta sa uskraćivanjem sredstava SO Surčin, zaposlenima i svim poslovima koje lokalna samouprava vrši na tom području, šta sa tim ljudima koji će biti uskraćeni zato što sredstva nisu prebačena. Znači, gospodin Bogdanović je uzeo sebi za pravo da tumači odredbe poslovnika, statuta i Zakon o lokalnoj samoupravi.
Čak je upotrebio jednu ružnu insinuaciju da će ministarstvo doneti odluku. Uopšte ne znam šta će ministarstvo odlučiti. Kada bih bio u situaciji predložio bih ministarstvu da stvori uslove da se održi sednica skupštine opštine, pa da se uz prisustvo svih izabranih odbornika SO Surčin utvrdi ko je većina, a ko manjina.
Ne može bilo koji pojedinac uzimati sebi za pravo da tumači odredbe poslovnika, statuta, zakona, a ne može pogotovo Demokratska stranka na ovakav način da uskraćuje funkcionisanje lokalne samouprave u jednoj od beogradskih opština, kao što je Surčin.
...
Srpska radikalna stranka

Stefan Zankov

Srpska radikalna stranka | Predsedava
Povodom amandmana reč ima narodni poslanik Goran Knežević, pa Zoran Krasić.
...
Demokratska stranka

Goran Knežević

Demokratska stranka – Boris Tadić
Dame i gospodo narodni poslanici, pošto smo se lepo ispričali o ovim interesantnim temama, pokušao bih da se vrati na ovo što je manje interesantno izgleda, a to su izmene i dopune Zakona o budžetskom sistemu. Kolega Vlahović je govorio o amandmanu na član 3. Predloga zakona. Podsetio bih na neke opšte stvari, a to je tretman uopšte lokalnih samouprava kod Vlade Republike Srbije.
Naime, Vlada Republike Srbije negde u aprilu u vidu zaključka prihvatila je informaciju o drugom izveštaju o toku sprovođenja akcionog plana za realizaciju prioriteta iz evropskog partnerstva, gde se kaže kod odeljka za Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu da je jedan od osnovnih zadataka i obaveza usvojiti i sprovesti reforme decentralizacije i obezbediti lokalne kapacitete kako bi se omogućilo efikasno obavljanje administrativnih i finansijskih poslova. Znači, to je zaključak Vlade.
U praksi je sve suprotno i sve se čini upravo da bi se lokalne samouprave što više oslabile. Moram da vas podsetim na novembar prošle godine kada smo donosili Zakon o budžetu, kada je praktično prvo usvojen Zakon o budžetu Republike Srbije, sa iznosom transfernih sredstava od tih 13,8 milijardi dinara, da bi se tek nekih desetak dana kasnije pojavio Zakon o učešću gradova i opština u raspodeli tih transfernih sredstava.
Znači, da smo kao lokalne samouprave stavljeni pred svršen čin, da nismo mogli uticati na iznose tih transfera i desilo se još nešto što je bilo, po nama, i to smo pomenuli onda, skandalozno, a to je da se po prvi put posle dugog niza vremena nisu pojavili kriterijumi za raspodelu tih transfernih sredstava. To je upravo ono na šta se naslanja ovaj amandman, naš amandman, i što pokušava da spreči, a to je raspodela sredstava prema političkoj podobnosti.
Ako se sećate, tada se pojavilo nekih 70 amandmana u kojima se tražilo da se transferna sredstva nekim lokalnim samoupravama povećaju na uštrb Beograda, što naravno nije u redu, jer Beograd, kao najveći i kao glavni grad, povlači najveći iznos transfernih sredstava. Tada je ministar obećao kriterijume i rebalans budžeta, što se tiče lokalnih samouprava i to je trebalo da se desi do 31. marta, takvo je bilo obećanje.
U ovom rebalansu, osim podataka da su trezori lokalnih samouprava ostvarili suficit, o tome nema ni reči. Čak i ovaj podatak oko suficita sredstava u lokalnim samoupravama ministar je rekao da od nekih pet milijardi preko četiri milijarde su ostvarili gradovi i to su isključivo izvorna sredstva, to se ne odnosi na druge izvore nego samo izvorna sredstva, pre svega od uređenja građevinskog zemljišta, znači od gradskih renti koje su iskoristili ti gradovi.
Prema tome, sve ostale lokalne samouprave, njih 150 ili 160, ostvarile su svega tu jednu milijardu.
Prema tome, ti podaci po meni nisu relevantni. U 2004. godini takođe nije poštovan budžetski kalendar. To se pokušava u ovoj godini ispraviti. Ove godine se malo zakasnilo sa memorandumom, no u Zakonu o budžetskom sistemu postoji još jedan termin, a to je revidiranje memoranduma tamo negde u oktobru, tako da će se to relativno uskladiti i biće u redu.
Skrenuo bih pažnju na još jedan primer nebrige i nepoštovanja obećanja od strane Vlade prema lokalnim samoupravama. Naime, u proceduri je, kao što ste videli, Zakon o javnim preduzećima i obavljanju delatnosti od opšteg interesa. Osnovni cilj ovog zakona je, pre svega, ograničenje prava lokalnim samoupravama da određuju cene usluga i visinu zarada u javnim preduzećima koja osnivaju, što je totalno jedna decentralizacija.
Ovaj akt predstavlja totalno ignorisanje lokalnih vlasti i Stalne konferencije gradova kao njene asocijacije. Problem može da se pokaže i tamo gde su lokalne samouprave ostvarile kontakte sa donatorima, koji su svoje donacije uslovili praktično povećanjem cena u određenom roku na određeni ekonomski nivo, tako da se mogu i ta sredstva uskratiti.
Ovim predlogom zakona čak su predviđene i sanckije u vidu stopiranja transfernih sredstava, o čemu nema reči u zakonu. Ponovo da se vratim konkretno na ovaj amandman. Sve ovo što se odnosilo na taj amandman regulisano je članom 7. Zakona, gde je predviđeno da ministar može privremeno da smanji, odnosno obustavi sredstva drugim nivoima lokalne vlasti, ukoliko se izvršavanjem sredstava koja su iz budžeta preneta drugim nivoima vlasti ugrozi izvršavanje Ustavom i posebnim zakonom utvrđenih obaveza Republike. O mogućnostima je govorio gospodin Vlahović.
Samo bih rekao da, imajući u vidu redovne poslove koje obavljaju lokalne samouprave, njihove obaveze koje imaju, predložio bih kolegama da usvojimo ovaj amandman.