JEDANAESTO VANREDNO ZASEDANjE, 08.09.2005.

7. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

JEDANAESTO VANREDNO ZASEDANjE

7. dan rada

08.09.2005

Sednicu je otvorio: Vojislav Mihailović

Sednica je trajala od 10:05 do 12:35

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala vam, gospodine Krasiću. Izvolite, gospodine ministre.

Bojan Dimitrijević

U međuvremenu je stigao još jedan amandman koji je podneo Odbor za trgovinu i turizam, slične sadržine. Zapravo, on suštinski izlazi u susret ovome što je gospodin Krasić govorio, pa pošto je reč o predlogu Odbora, a i malo je jednostavnije,  predlažem da se prihvati taj amandman na isti član, odnosno koji je podneo Odbor za trgovinu i turizam.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Zahvaljujem. To je sledeći i vi nas unapred obaveštavate da ćete ga prihvatiti. Vi, dakle, u redu je.
Da li još neko želi reč o ovom amandmanu? Izvolite, Branislav Stevanović ima reč.

Branislav Stevanović

Srpska radikalna stranka
U redu je, samo imam dopunu amandmana. Dame i gospodo, jasno je da je ovaj amandman prihvaćen, ali bih dao nekoliko sugestija gospodinu ministru. Vezane su za glavu osam, koja nosi naziv – "Zaštita primaoca oglasnih poruka".
Već smo govorili o zaštiti maloletnika, ali bih skrenuo pažnju da je neophodno imati u vidu institucije i linije koje se reklamiraju svakodnevno na našim TV kanalima, u mnogim časopisima i dnevnim novinama. Mnogi roditelji su oštećeni telefonskim računima, pa treba imati u vidu taj veoma važan faktor.
Kada je u pitanju oglašavanje u vreme TV serija, govorio sam i u načelu da je nezahvalno i antiproduktivno oglašavanje u vreme TV serija koje naše domaćice gledaju, a sinoć smo imali priliku, kada smo gledali utakmicu SCG–Španija, da to i vidimo.
O tome je govorio gospodin Krasić. To je antiproduktivno, emitovanje oglasnih poruka koje više iritiraju gledaoce nego što doprinose samom oglašavanju.
Vratio bih se na član 68, stav 2. gde se u tački 6) kaže da je zabranjeno otvoreno oglašavanje u javnim parkovima i na javnim sportskim terenima.
Prema tome, hteo bih da skrenem pažnju na to da se u ovom slučaju žele zaštititi TV stanice od konkurencije naših sportskih terena, jer znamo da je naš sport, posebno amaterski, u veoma teškom stanju i poznato je da su pivare svuda u svetu, a i kod nas, glavni sponzori sportskih timova i ekipa i reprezentacija.
Prema tome, smatram da ovde televizija želi da uzme apsolutni primat i da jednostavno i ovo malo sponzorstva koje imaju naši klubovi želi da im uskrati.
Kada je reč o zaštiti građana od političkih stranaka, gospodo, ovde treba imati u vidu još jedan predlog koji bi mogao da bude, a to je da mogu da se odrede posebni TV kanali za reklamu političkih stranaka.
Znači, da prepustimo samim gledaocima da biraju da li će gledati kanal koji je posebno namenjen za reklamiranje političkih stranaka i slično.
Gospodin ministar bi mogao da povede računa i da zaštiti i same kolege ministre, na taj način što bi mogao da uvede alko-test i doping kontrolu za pojedine ministre, koji potpisuju veoma značajne ugovore za našu državu, nažalost na štetu naše države, a što se tiče samih kazni za političke stranke, jedina je kazna od strane naših građana.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Da li još neko želi reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 101. amandman je, na osnovu člana 139. stav 3. Poslovnika, podneo Odbor za trgovinu i turizam. Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Ministar Dimitrijević je malopre prihvatio amandman, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 104. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Ljiljana Nestorović i Meho Omerović.
Vlada i Odbor za trgovinu i turizam nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 107. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Ljiljana Nestorović i Meho Omerović.
Vlada i Odbor za trgovinu i turizam nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 108. amandman je podneo poslanik Bogoljub Pejčić.
Vlada i Odbor za trgovinu i turizam nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 108. amandman je podneo poslanik Meho Omerović.
Vlada i Odbor za trgovinu i turizam nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 108. amandman je podnela Ljiljana Nestorović.
Vlada i Odbor za trgovinu i turizam prihvatili su amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 109. amandman je podneo poslanik Bogoljub Pejčić.
Vlada i Odbor za trgovinu i turizam nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 109. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Ljiljana Nestorović i Meho Omerović.
Vlada i Odbor za trgovinu i turizam nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 109. amandman je podneo Aleksandar Lazarević.
Vlada i Odbor za trgovinu i turizam nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? Reč ima gospodin Lazarević. Izvolite.

Aleksandar Lazarević

G17 Plus
Zahvaljujem.
Poštovani gospodine predsedniče, dame i gospodo narodni poslanici, poštovano ministarstvo, ne ulazeći ovog puta u polemiku koja je vođena, vezano za član 87. gde se, od strane nekih kolega poslanika, traži da se ukine mogućnost političkim strankama da se ne oglašavaju van predizborne kampanje, raduje me što to predlaže politička stranka koja je i donela takav predlog zakona o radio-difuziji, ili ga je bar usvojila u prethodnom periodu.
Moram da podsetim da je Zakon o radio-difuziji, koji propisuje ovo, usvojen 2002. godine. Da podsetim kolege koji su tada bili na vlasti da su glasali za tu odluku, a sada traže drugu odluku. Očigledno se drugačije gleda kada ste u opoziciji i poziciji i na to imate pravo.
Ono što sam želeo ovim amandmanom je, činilo mi se na početku da postoji neko nerazumevanje od strane ministra i ministarstva kada je ova oblast u pitanju, da to popravimo.
Dakle, čuli smo objašnjenje ministra kada je govorio o tome da li treba ili ne da ostane član 87. Pošto sam primetio, ako ostane zabrana, ako ostane član 87, a to je zabrana funkcionisanja, oglašavanja političkih stranaka van predizborne kampanje, onda je nelogično da se ne usvoji amandman koji predlažem, kojim se definiše ono što se zove prekršaj, ako se politička stranka reklamira van predizborne kampanje.
Dakle, ne možete biti nelogični, ili ćete dozvoliti da se političke stranke reklamiraju van predizborne kampanje, što nije predmet mog razgovora, ili ćete to, ako se bude uradilo, sankcionisati. Ovo je, uslovno rečeno, tehnička popravka ovog zakona.
Ne možete dozvoliti da ostane član 87. koji zabranjuje reklamiranje političkih stranaka, a ne dozvoliti da postoji sankcija za one koji prekrše taj zakon.
Gospodin ministar se pozvao na član 113, stav 16. Zakona o radio-difuziji; on definiše kažnjavanje tj. prekršaj ako se politička stranka reklamira.
Moram da napomenem da prelazne i završne odredbe Zakona o radio-difuziji prestaju da važe kada ovaj zakon stupi na snagu. Dakle, ostavljamo jednu nemogućnost, prazninu.
Ne vidim da je logično, ili ćete pristati na to da prihvatite amandman na član 87. kojim se političkim strankama dozvoljava da se reklamiraju, ili ako ostanete pri tome da ne mogu da se reklamiraju van predizborne kampanje, onda će biti logično da postoji prekršaj za onoga ko učini takvo delo.
Samo želim tehnički da ispravimo zakon, u suprotnom čini mi se da će ostati nedorečen i neće biti prekršaja za one koji krše zakon. Hvala.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala, gospodine Lazareviću. O istom amandmanu javio se narodni poslanik Radosavljević.
...
Demokratska stranka

Aleksandar Radosavljević

Demokratska stranka – Boris Tadić
Ne možemo ovaj predloženi amandman da gledamo van konteksta člana 87.
Šta se ovim predlogom amandmana želi postići? Da uvedemo sankciju, to je ideja. Predlagaču ovog amandmana moram da iznesem par argumenata, zbog kojih Demokratska stranka smatra da zaista član 87. Predloga zakona ne treba da postoji. Nemojte i vi, poput ministra, da ulazite u zamku koja je definisana Zakonom o radio-difuziji.
Želim da vas podsetim, ako ste pažljivo čitali zakon, vraćamo se na član 2. – šta definišete oglašavanjem? To nije samo oglašavanjem putem medija. To su i plakati, leci, bilbordi i sve druge aktivnosti koje stranke sprovode.
Znači, praktično ovom odredbom člana zakona proširujete opseg koji postoji, definisan Zakonom o radio-difuziji.
Nakon toga, članom 109. im uvodite sankcije. Pitam vas, kada pogledamo širinu koju treba da definiše ovaj član zakona, da li je to u duhu sa političkim slobodama koje svako od nas promoviše i koje definiše Ustav Republike Srbije? Ili je to potpuno ograničavanje političkih sloboda?
Da li ćete se složiti sa mnom da političke stranke, ono što smo tokom čitavog pre podneva govorili, ne vode kampanju samo kada je izborna kampanja?
Vode kampanju tokom onog perioda, kao što je i sada, do raspisivanja izbora. To su aktivnosti političkih stranaka. Time želite da im ih ograničite.
Želim da vas pitam, a i vi ste bili u toj situaciji, da li će to značiti da nećete moći da imate one bilborde – "G17 plus u Evropu"? Zašto to sebi radite? Zašto to svi zajedno sebi želimo da napravimo?
Ne mogu da prihvatim ni formulaciju koju je rekao ministar, a koja je bila prilično loša, o političkom maltretiranju. To su političke aktivnosti, svako ima pravo na svoju prezentaciju.
Ali, složićete se sa mnom, pojedina pitanja, politička definisanja, stranke, imaju pravo da izađu i da kritikuju. Da li će to raditi letkom, plakatom, na bilo koji drugi način, svojom aktivnošću, pa pozivati građane, zašto im to ograničavati i uvoditi sankciju.
Želim još da vas podsetim, Srbija i političke stranke u Srbiji nemaju samo, u okviru političkog angažmana, svoje skupove. Širom Srbije postoje stranke koje prave humanitarne aktivnosti, pa pozivaju građane, potencijalne sponzore, na taj način ih animiraju da prikupe više sredstava.
To su sve aktivnosti koje stranke mogu da rade, koje su legitimne, definisane Ustavom, zakonom. Ograničavate im to pravo i sada želite da ih kaznite.
Sada ova odredba, a zaista to stoji u Zakonu o radio-difuziji; znači prestaje da važi ta odredba, proširujete opseg. Znači, širite se sa elektronskih medija, prelazimo na sve ostale aktivnosti koje stranke imaju i preko toga uvodimo sankcije.
To sigurno nije demokratski. Zato smo i predložili da se briše član 87. Molim vas, nemojte da nam govorite o tome da nismo dosledni u svojoj politici. Jesmo. Ali, ovo što vi radite je nešto što zaista ne može, ko je demokratski opredeljen u ovoj državi, da se shvati.
Zašto ograničavate pravo političkim strankama da i van izbornih kampanja mogu da sprovode svoje aktivnosti? Zašto želite da ih kaznite?
To je argumentacija sa kojom izlazimo pred poslanike, pred ljude koji vrlo dobro poznaju ovu problematiku, pa i građanima se obraćamo, koji to vrlo dobro znaju. To nije maltretiranje.
Ako je to maltretiranje, dajte da ukinemo političke partije u Srbiji i da praktično to svedemo na nešto što je bilo poznato građanima Srbije mnogo pre nego što je zaživeo parlamentarni život.
Zaista, ne mogu da shvatim i ne mogu da prihvatim argumentaciju sa kojom ste vi izašli. Želite da uvedete sankcije potpuno besmisleno. Još jednom apelujem na ministra, ovaj amandman ne može da se gleda mimo člana 87.
Član 87. je prilično restriktivan. Ako gledate definicije pojmova koje postoje u ovom zakonu, videćete o čemu se zapravo radi.
Svakome kome je stalo do toga da stranke mogu nesmetano da vrše kampanju, da agituju, da sa građanima komuniciraju, svestan je da će biti dovedene u tešku situaciju. Sa ovakvom odredbom doći ćete u situaciju da će zakon biti i neprimenljiv.
Želim da vas pitam, ko će biti taj koji će zbog bilo koje aktivnosti koje stranke preduzimaju, eventualno da izrekne sankciju i da sankciju sprovede?
Zaista vas molim da se uozbiljimo po ovom pitanju. Mislim da je jako važno, još jedanput podsećam, član 87. i predloženi amandman na član 109. je ograničavanje političkih sloboda u Srbiji.
Molim vas da shvatite vrlo ozbiljno argumentaciju Demokratske stranke, koju smo izneli po pitanju člana 87. i po amandmanu koji je kolega Lazarević podneo na član 109. Hvala.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala vama, gospodine Radosavljeviću.

Povodom člana 87. i člana 109, ministar je vrlo precizno rekao da nije u situaciji da odluku o prihvatanju amandmana saopšti do kraja rasprave u pojedinostima. Reč je o tome da je pojam oglašavanja širi od pojma reklamiranja, sasvim jasno.

Dakle, u odnosu na poslovničke mogućnosti, obavestiće poslaničke grupe i naći ćemo način da se taj stav ispravi. U tom smislu svi zajedno podržavamo diskusije svih nas. Hvala vam.

Na ovaj amandman više nema govornika.

Na član 110. amandman je podneo poslanik Bogoljub Pejčić.

Vlada i Odbor za trgovinu i turizam nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.

Da li neko želi reč? (Ne.)

Narodni poslanici Ljiljana Nestorović i Meho Omerović podneli su zajedno amandman kojim predlažu da se posle člana 110. doda član 110a.

Vlada i Odbor za trgovinu i turizam nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.

Da li neko želi reč? (Ne.)

Na član 112. amandman je podneo poslanik Zoran Anđelković.

Vlada i Odbor za trgovinu i turizam nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć. Da li neko želi reč? (Ne.)

Pošto smo završili pretres Predloga zakona u pojedinostima, da li predstavnik predlagača, prof. dr Bojan Dimitrijević, ministar trgovine, turizma i usluga želi završnu reč? (Ne.) Hvala.

Zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.

Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i u celini.

Prelazimo na 5. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O ZAŠTITI POTROŠAČA (pojedinosti)

Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona zajedno podneli narodni poslanici Ljiljana Nestorović i Meho Omerović.

Primili ste izveštaje Odbora za trgovinu i turizam i Zakonodavnog odbora, kao i mišljenje Vlade Republike Srbije o podnetim amandmanima.

Primili ste obaveštenje da su narodni poslanici Ljiljana Nestorović i Meho Omerović povukli amandmane na član 7, 10, 22, 26, 61, 63, 66. i 67. Predloga zakona o zaštiti potrošača.

Otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.

Pošto nema amandmana, jer su povučeni, kao što sam vas upravo obavestio, pitam da li predstavnik predlagača dr Bojan Dimitrijević, ministar trgovine, turizma i usluga želi da da završnu reč? (Ne.) Hvala.

Zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.

Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu i u celini.

Prelazimo na 6. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O CENAMA (pojedinosti)

Primili ste Predlog zakona koji je podnela Vlada Republike Srbije.

Primili ste amandman koji su zajedno podneli narodni poslanici Ljiljana Nestorović i Meho Omerović.

Primili ste izveštaje Odbora za trgovinu, turizam i usluge i Zakonodavnog odbora, kao i mišljenje Vlade Republike Srbije o podnetom amandmanu, ali i obaveštenje da su narodni poslanici Ljiljana Nestorović i Meho Omerović povukli amandman na član 6. Predloga zakona o cenama.

Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 140. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.

Pošto je jedini amandman povučen, pitam da li dr Bojan Dimitrijević, ministar trgovine, turizma i usluga želi da da završnu reč u odnosu na ova tri zakona?

Izvolite, gospodine ministre.

Bojan Dimitrijević

Dame i gospodo narodni poslanici, gospodine predsedniče, na završetku ove rasprave mislim da smo ipak uradili značajan i veliki posao i da smo napravili krupan korak napred u onome što se zove cilj, a to je slobodno tržište, konkurentsko tržište i tržište u kome će biti ostvaren viši stepen blagostanja svih građana.

Zakonom o zaštiti potrošača proširena su i utvrđena, fiksirana mnoga bitna prava koja su vezana za potrošače. Naročito je značajan zakon o zaštiti konkurencije i zaista će nam posle usvajanja zakona predstojati pune ruke posla da brzo konstituišemo komisiju i da ona počne efikasno da radi.

Kada je reč o zakonu o javnom oglašavanju, mislim da uvodimo red i u ovu oblast. Mislim da će sada nekoliko institucija dobiti nadležnost da kontroliše proces javnog oglašavanja. Mislim da ćemo predloženim rešenjima značajno smanjiti obim sive ekonomije u ovoj oblasti i u privredi u celini.

Kada je reč o spornom rešenju, vezano za član 87, mislim da ćemo do kraja glasanja naći odgovarajuće rešenje.

Na kraju, zahvaljujem se svim narodnim poslanicima na učešću u raspravi, na amandmanima i konstruktivnim primedbama.

Whoops, looks like something went wrong.