JEDANAESTO VANREDNO ZASEDANjE, 13.09.2005.

8. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

JEDANAESTO VANREDNO ZASEDANjE

8. dan rada

13.09.2005

Sednicu je otvorio: Predrag Marković

Sednica je trajala od 10:05 do 17:10

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Dakle, po istom članu 104. dajem objašnjenje. Narodni poslanici dužni su da se jedni drugima obraćaju sa uvažavanjem. U odnosu na to, posle tri minuta i 36 sekundi, u okviru čega je očito bilo uračunato i citiranje od, kako kažete, 20 sekundi, ja sam vas obavestio da ću morati da vodim računa o tome da po Poslovniku imate na raspolaganju samo tri minuta. Da li ste zadovoljni odgovorom? Narodni poslanik sada i fizički više nije prisutan.
Prelazimo na 7. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O ZAŠTITNIKU GRAĐANA (pojedinosti)
Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici Snežana Lakićević-Stojačić, Milan Marković, Leila Ruždić-Trifunović, Marko Krstin, Milka Silajev, zajedno Ljiljana Nestorović i Meho Omerović, Zoran Krasić, Vjerica Radeta, Nemanja Šarović, Gordana Pop-Lazić, Vojislav Milajić, Momir Marković, Milan Stevović, Petar Jojić, Božidar Koprivica i Ksenija Milivojević i Odbor za pravosuđe i upravu.
Na sednici Odbora za pravosuđe i upravu narodni poslanik Marko Krstin povukao je amandman na član 18. Predloga zakona.
Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 140. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na naziv Predloga zakona amandman je podnela narodni poslanik Leila Ruždić-Trifunović.
Vlada i Odbor za pravosuđe i upravu nisu prihvatili amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Snežana Lakićević-Stojačić.
...
Demokratska stranka

Snežana Lakićević Stojačić

Demokratska stranka – Boris Tadić
Gospodine predsedniče, gospodine ministre, poslanička grupa Demokratske stranke podnela je amandman na naziv Predloga zakona i predložila da se on menja i glasi - Predlog zakona o građanskom braniocu.
Razlozi su višestruki. Obzirom da se na osnovu jednog zakona i jedne odluke u našem pravnom sistemu pojavljuju dva različita naziva, podsetiću vas po Zakonu o lokalnoj samoupravi, član 126, pojavljuje se naziv građanski branilac, a po Odluci o osnivanju ombudsmana, koju je donela Skupština Vojvodine 2003. godine, imamo naziv ombudsman.
Sada ovim zakonom uvodimo treći termin, koji se zove zaštitnik građana, nepoznat termin u našem sistemu, prilično nerazumljiv termin i brinemo se da ćemo u tom slučaju faktički izazvati jednu konfuziju i nemogućnost građana Srbije da shvate kakve su, da li su, da li postoje i koje su nadležnosti organa koji faktički obavljaju identične funkcije u odnosu na oblast kojom se bave, različite u odnosu na regione koje pokrivaju, a zovu se na tri potpuno različita načina.
Ne vidim mogućnost adekvatnog objašnjenja da u Srbiji u jedinstvenom pravnom sistemu onaj ko se bavi osnovnim funkcijama, koje predviđa ovaj zakon, na nivou Pokrajine se zove ombudsman, na osnovu Zakona o lokalnoj samoupravi se zove građanski branilac, a na osnovu ovog predloga zakona se zove zaštitnik građana.
Iz tog razloga poslanička grupa DS predlaže da ovaj zakon promeni naziv i zove se Predlog zakona o građanskom braniocu, kako je to već ova skupština faktički odlučila kada je prvi put uveden institut građanskog branioca usvajanjem Zakona o lokalnoj samoupravi.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Rajko Baralić.

Rajko Baralić

Socijalistička partija Srbije
Dame i gospodo narodni poslanici, ne ulazeći u samu suštinu podnetog amandmana, samo da kažem da veoma lepo zvuči na čistom srpskom jeziku ombudsman, pa se zalažem da tako ostane.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Ovu početnu dilemu oko naziva Predloga zakona rešio je Ustav Republike Srbije. Ustav Republike Srbije ima jedno poglavlje koje počinje sa - republički organi. Tu je dat spisak svih državnih organa.
Na prvom mestu Narodna skupština, predsednik Republike, Vlada Republike Srbije. U tom istom poglavlju kao organi državne uprave ministarstva, u okviru njih uprave, upravne organizacije, inspektorati, sekretarijati, zavodi, kao i direkcije.
Sve su to državni organi, a što se tiče sudske vlasti posebno poglavlje govori o sudovima i javnom tužilaštvu, pa onda posebno poglavlje o Ustavnom sudu Republike Srbije i tu je završen spisak državnih organa.
To što je negde određeno da bude ombudsman nekim zakonom, očigledno je u suprotnosti sa Ustavom Republike Srbije. To što na nekom nivou postoji neko ko štiti građane na sličan način kao taj ombudsman, to nije u skladu sa Ustavom, ali moram da kažem da ni ovaj predlog zakona nije u skladu sa Ustavom. Kada bi mogao da bude u skladu sa Ustavom? Tek onog momenta, ukoliko je u Ustavu Republike Srbije propisano, postoji jasna odredba o zaštitniku građana, ombudsmanu, narodnom tribunu ili kako hoćete da se zove.
Ova dilema oko naziva je iracionalna, jer uopšte ne postoji ustavni osnov za jedan ovakav zakon.
Očigledno da Ustav Republike Srbije iz 1990. godine zaštitu građana predviđa i uređuje na drugi način. Tu su, pre svega, ustavne norme o zabrani diskriminacije, ustavne norme o obavezi svakog građanina i svih organa da se drže zakona, da poštuju Ustav i zakon, tu je i advokatura, tu je i služba pravne pomoći, tu su i druge institucije, a svojevrsna kontrola je i upravna inspekcija i svi inspekcijski organi.
Mi nemamo ustavni osnov za donošenje jednog ovakvog zakona, i to zbog dva razloga.
Prvi je što Ustavom nije propisan zaštitnik građana.
Drugi što je već u članu 1. ovog predloga zakona navedeno da je zaštitnik građana državni organ. On ne može biti državni organ. Ne možemo mi u Narodnoj skupštini nekome da damo svojstvo državnog organa ukoliko u Ustavu za to ne postoji ovlašćenje.
Nije dobar amandman, a nije dobar ni predloženi tekst naziva zakona.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala vam, gospodine Krasiću.
Da li još ko želi reč o ovom amandmanu? Izvolite, gospodine Vučiću.

Aleksandar Vučić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo, poštovani narodni poslanici, gospodine ministre, Srpska radikalna stranka i njeni poslanici u ovom visokom domu više puta su ukazivali na neustavnost odredbi samog zakona, razume se, i na neustavnost samog naziva zakona.
U drugom članu zakona ne može da se govori o tome da će se zaštitnik građana sa svojim ovlašćenjima kretati u okviru Ustava i na osnovu Ustava, kad je suprotno Ustavu i suprotno najvišem pravnom aktu.
Takav institut je smišljen, izmišljen i ovde napravljen, a pitanje je kome će i na koji način da služi.
Ionako živimo u zemlji u kojoj su svakojaka čudesa moguća, u zemlji političkih i pravnih apsurda, pa ovo ne dođe ništa posebno.
Prethodnih dana su neki političari, valjda želeći da iskoriste priliku gde nisam prisutan, jer tada odjednom steknu ogromnu hrabrost da kažu najteže moguće reči i najgore moguće uvrede, govorili o tome kako sam nešto slagao oko reketiranja pojedinih funkcionera Socijalističke partije Srbije, koristili su reči "mahnite lažovčine" i ne znam šta sve.
Tim pomahnitalim lopužama da poručim da je tačno da nisam dao dovoljno preciznu informaciju i zbog toga se izvinjavam građanima Srbije. Oteli su novac, ali ne dva miliona maraka, nego pet miliona maraka. Zato se izvinjavam građanima Srbije, što nisam rekao da je vlast Demokratske stranke otela ne dva nego pet miliona maraka.
Spreman sam, još jednom ponavljam, ako ovo nije istina, ovo što sam izgovarao, neću ni da se izvlačim, niti ću da pokušavam da se sklonim, dobrovoljno idem u zatvor, jer sam zaslužio da idem u zatvor ako ovo nije istina.
Neka te pomahnitale lopuže ućute, neka puste tužioca da radi svoj posao i neka se ne trude da odgovaraju i da to govore na mestu na kojem nema prilike bilo ko da im uzvrati. Znam da su oni kukavice i da su na takav način naučili da koriste i zloupotrebljavaju vlast, ali neka se sada malo umire.
U našoj zemlji je moguće da jedna televizija, po ceo dan, telali protiv Vlade Srbije, ceo dan na BK televiziji slušamo "najgora Vlada", "nesposobna vlast", "samo da promenimo ovu nesposobnu kriminalnu i korupcionašku vlast", a onda u novinama pročitate da kaže Bogoljub Karić "Koštunica je patrijarh srpske demokratije, treba da se ujedinite sa njim".
To je zemlja u kojoj mi živimo, ne zna se ko je luđi. Prosto ne znam šta da kažem i šta građani Srbije da pomisle. Zaista, ne znam šta građani Srbije da pomisle i šta da kažu. I onda treba zaštitnik građana?
Nije loša ona ideja, mislim da je izrekao Trebješanin, mada u krajnjoj liniji i nije bitno ko, "hajde da ljudi da svi odemo i da se vidi da li su ljudi koji se bave ovim poslom sasvim čisti, sasvim normalni", možda ja nisam, neka to lekari kažu, ali neka se to ustanovi i za neke druge.
Meni se čini da jednog dana neko kaže kako je neko najgori na svetu, kriminalac je, a sutradan kaže da je on najlepši, a ne samo da je najlepši, nego je i patrijarh. Šta na to da vam kažem? Šta da vam kažem na to kada svi znaju da govorim istinu o ovim milionima maraka?
Znate i vi, gospodine ministre. Evo, ako ćete vi da izađete i da kažete da ne govorim istinu, ja ću ovog trenutka da kažem da podnosim ostavku na mesto narodnog poslanika, samo kažite da nije istina ovo što sam sada rekao, a znate da je to istina.
Znam da imate službene podatke u Vladi Srbije da je to istina. Znam da to imaju sve službe u ovoj zemlji i da znaju da je to istina.
U čemu je problem? Da li se svi plaše istine? Da li se plaše toga, da se za svece kaže neka reč, zato što su sveci?
Najlakše je da se kaže da su to one mahnite lažovčine ili šta već. Možda sam mahnit. Možda sam lud. Možda sam, ne znam šta sve. Ali, nisam ukrao pet miliona maraka, a oni jesu.
Neka oni traže ovo drugo, a ja tražim da se ustanovi ko je sve ukrao tih pet miliona maraka.
Evo, obaveštavam tužioca, ovako javno, da imam i neka nova saznanja i neke nove podatke i gde se nalaze ogromne količine i nameštaja, ko je otimao, a jedan od tih ljudi je danas u Indijana polisu, neće da se vraća u zemlju, ne pada mu napamet, računa čovek da je uspeo da obezbedi familiju od onog novca koji je na taj način oteo. Verovali ili ne, bio je direktor "Difens Rouda", između ostalog. To je čuvena firma Ljubiše Buhe-Čumeta. Nije se ona toliko bavila putevima, koliko se bavila otimanjem i reketiranjem po putu koga god stigne.
E neko nešto dobaci, izgleda je u pravu. Ali, to ostavite tužiocu da tužilac to ustanovljava, pa da on odlučuje hoće li da podiže optužnicu ili neće da podiže optužnicu.
U svakom slučaju, izvinjavam se što sam oduzeo više vremena, gospodine predsedniče.
Molio bih samo za više pažnje, više korektnosti i mnogo više istine. Hvala vam najlepše.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala vama. Budući da ste govorili o amandmanu, sada bi reč trebalo da dobije gospodin Krstin, kojima ima još pet minuta vremena.
Pre gospodina Krstina će, po Poslovniku, dobiti reč predstavnik Vlade ministar Lončar.
Dakle, shvatio sam da je sve ovo u prilog građanskog pravobranioca. Izvolite, gospodine Lončar.

Zoran Lončar

S obzirom da su malopre za govornicom Narodne skupštine iznete teške optužbe u odnosu na neke ljude, verovatno iz nekih prethodnih vremena, s obzirom i na to da je prozvan ministar, želim da kažem da je u pitanju rasprava o zaštitniku građana.
Ja sam ministar u Vladi Srbije zadužen za državnu upravu i lokalnu samoupravu.
Uvaženi narodni poslanik koji me je pozvao da odgovorim na pitanje da li je istina, kao veoma dobar pravnik zna da je to u nadležnosti jednog sasvim drugog organa - javnog tužilaštva i da je Vlada, u vezi sa tim, potpuno odvojena od pravosudne vlasti.
Prema tome, odgovor na ovo pitanje trebalo bi dobiti od nadležnog organa, a to je Javno tužilaštvo Republike Srbije.