Znate li zbog čega postavljam ovo pitanje? To je u direktnoj vezi sa ovim amandmanom zbog koga sam izašao za ovu govornicu. Ne vidim razlog zbog čega Vlada ne bi prihvatila ovaj amandman.
Pre nego što krenemo sa raspravom u pojedinostima, bilo bi dobro da neko iz Vlade makar pošalje papir, pošto više ne smeju da dođu i da nas obaveste - prihvatamo ovaj amandman, ovaj ne prihvatamo, da znamo kada obrazlažemo dokle da obrazlažemo.
Džaba je da 15 minuta obrazlažem ovaj amandman ovde kada nema nikoga iz Vlade, a možda u danu za glasanje dobijemo obaveštenje da je Vlada prihvatila ovaj amandman. Koja je onda efikasnost i koja je bila svrha promene našeg Poslovnika?
Ali, dobro, pošto ste zaključili da na ovaj način radite, smatraću da Vlada nije prihvatila ovaj amandman.
Za početak da navedemo da se nalazimo na drugoj tački dnevnog reda, to je Predlog zakona o dobrovoljnim penzijskim fondovima i penzijskim planovima. To je u režiji Mlađana Dinkića treći stub PIO.
Član 4. reguliše pravnu formu društva za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondom. Vlada, sudeći po izgledu i tekstu člana 4. Predloga zakona, smatra da to treba biti zatvoreno akcionarsko društvo, da osnivači mogu biti domaća i strana pravna i fizička lica, da domaće pravno lice sa većinskim državnim kapitalom ne može biti osnivač, izuzetno banke i društva za osiguranje sa većinskim državnim odnosno društvenim kapitalom mogu biti osnivači organa društva za upravljanje. Poslednji stav – pravna i fizička lica mogu biti akcionari samo u jednom društvu za upravljanje.
Mi smo podneli amandman i tražimo da se ceo član 4. promeni, da dobije drugačiji izgled, mnogo precizniji, mnogo jasniji. On bi morao da glasi ovako: "Društvo za upravljanje je privredno društvo koje se osniva i posluje kao akcionarsko društvo".
Posle stava 1. dodaju se novi stavovi 2, 3. i 4. koji glase:
"Osnovni kapital društva za upravljanje ne može da se obezbeđuje preko javne emisije akcija.
Akcije društva za upravljanje su obične akcije na ime.
Društvo za upravljanje ne može da izdaje prioritetne akcije."
Tražili smo da se poslednji stav ovog člana, u varijanti Vlade, promeni i da glasi: "Pravno i fizičko lice može biti akcionar samo u jednom društvu za upravljanje."
Kao što vidite, ovo je samo preciziranje onoga što je verovatno bila ideja predlagača, ali mnogo jasnije, ne toliko zbog same sadržine člana 4. Predloga zakona, već zbog pravnog statusa, pravnog položaja društva za upravljanje koje se odslikava u sledećim odredbama ovog predloga zakona.
Siguran sam, da je predstavnik Vlade ovde, i da je kojim slučajem čitao amandmane i da zna tekst zakona, da bi ovaj amandman prihvatio, jer stvarno ne postoji nijedan razlog zašto se ovaj amandman ne bi prihvatio.
Kad sam već ovde za ovom govornicom, moram da ukažem zbog čega je usvajanje ovog amandmana važno, a sa gledišta sledećih članova ovog zakona. Važno je da bi se smanjio uticaj Narodne banke Srbije. Od kad je DOS došao na vlast, bez obzira na izgled, veličinu, suština se nije promenila. Gde su finansije, tu je G17 plus. Narodna banka Srbije dobila je totalni primat u odnosu na banke, apsolutnu vlast u odnosu na osiguravajuća društva, značajno se pita kod hartija od vrednosti, a evo sada, i kod dobrovoljnih penzijskih fondova.
Narodna banka Srbije postala je alfa i omega svega i svačega. Nema tu više ni komisije za hartije od vrednosti, nema više ni Ministarstva finansija, kao nadležnog državnog organa, pa bilo ono direktno, bilo neka njegova uprava.
A, ovde se radi potpuno o poslovima iz nadležnosti državne uprave u onom delu gde se obezbeđuje sigurnost poslovanja ovih društava za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondom.
Vrlo je važno da ti fondovi budu pod rigoroznom kontrolom države, zato što rade sa imovinom fizičkih lica, imovinom koja se izdvaja, uvećava, čuva za onaj dan kada član dobrovoljnog penzijskog fonda treba da bude korisnik svojih sredstava, treba da raspolaže svojim sredstvima koja se privremeno vode na nekom računu dobrovoljnog penzijskog fonda.
Na 20 i nešto mesta u ovom zakonu stoji odredba da je Narodna banka Srbije dužna da bliže propiše, tako da ona propisuje i kada je u pitanju kadrovska politika, i kada su u pitanju pravila poslovanja, pravila investiranja, mogućnosti investiranja, obim investiranja. Sve zavisi od guvernera Narodne banke Srbije.
To bi bilo - što Mlađa propusti, to Jelašić dočeka, ili da to naši ljudi shvate "što ne platiš na mostu, platićeš na ćupriji". Takvo uplitanje, ipak, izvršne vlasti ne može da se odobri u Narodnoj skupštini.
Mi smo podneli vrlo malo amandmana na ovaj predlog zakona zbog dva razloga. Prvi je razlog što sa odgovarajućim brojem amandmana želimo da ukažemo na promašen koncept ovog zakona i da dobijemo vreme da javnost u Srbiji obavestimo šta se dešava sa dobrovoljnim penzijskim fondom. Mi se kao stranka zalažemo za formiranje tog fonda i za taj treći stub osiguranja, ali ne na ovaj način kako je to Mlađan Dinkić osmislio.
On je osmislio sledeći način dobrovoljnog penzijskog osiguranja: da navodno po principu slobodnog izbora svaki građanin može da odluči da li će biti član nekog dobrovoljnog penzijskog fonda, da uđe u sistem tog dobrovoljnog penzijskog osiguranja, da uplaćuje prema svom prohtevu odgovarajući iznos i tako se stvara utisak kod najvećeg broja građana Srbije – pa da, šta to nas briga, to su njihova sredstva, oni ulažu, kako će oni da prođu to nas ne interesuje. To bi otprilike bio rezon kao kod Dafine i Jezde, pa ako su stradali, stradali su i preuzeli onaj rizik, kao što reče onaj Vlatković, guverner: "Pa, niko ih nije terao da na silu idu tamo, nego su dobrovoljno otišli, i to je bio rizik".
Kod publike treba da se stvori utisak: pa, što bismo mi to sad nešto posebno regulisali kad "koliko para, toliko muzike", ko ima para, on će i da ulaže, on će da koristi to pravo, tj. svoju imovinu u određenom trenutku. Zašto bi se država tu toliko petljala?
Onda ima i drugih mišljenja, koja kažu - da, to je dostupno svakome, neko će da ulaže po 200-300 evra, neko će da ulaže 20 evra, kao svoj doprinos; zašto bismo mi sada ulazili u te imovinske stvari pojedinca?
Međutim, ovde se krije jedna velika podvala. Ovde se krije podvala po sistemu da verovatno 11 što fizičkih što pravnih lica, ukoliko obezbedi taj osnivački kapital koji je ove predviđen sa milion evra, formira društvo za upravljanje. To društvo za upravljanje osmišljava dobrovoljni penzijski fond, građani postaju članovi, naravno ukoliko žele, preuzimaju neku obavezu, uplaćuju te doprinose, ali to društvo za upravljanje uzima 5%. Ovde čak postoji jedna odredba da društvo za upravljanje nije čak dužno da vodi evidenciju, može te poslove da poveri nekome drugome.
Prevara se kompletira na taj način što, kada se vidi gde dobrovoljni penzijski fond može da ulaže svoja sredstva, koja obezbeđuje preko doprinosa članova, gde će se pretvoriti pretežno u hartije od vrednosti, državne hartije od vrednosti.
Znači, Mlađan Dinkić je osmislio da ne treba on da se zadužuje kod komercijalnih banaka, ne treba on da se zadužuje kod Međunarodnog monetarnog fonda. On može lepo da se zadužuje emisijom dužničkih hartija od vrednosti, pa da li je to Republika Srbija, Narodna banka Srbije, neka komercijalna banka (doći ćemo i do tog člana koji reguliše poslovanje), a pošto je država najveći garant, najmanji je rizik kada se kupuju hartije od vrednosti čiji je izdavalac država ili neki paradržavni organ, nije to, u krajnjem slučaju, ni bitno. Na taj način ona obezbeđuje finansijska sredstva za ubuduće, da pokazuje, verovatno, sposobnost da prevaziđe probleme likvidnosti tekućeg finansiranja.
Zašto je to spokojno za sledećih desetak godina? Zato što je sasvim sigurno da za sledećih 10 godina niko neće biti korisnik iz tog dobrovoljnog penzijskog fonda, jer pod nekim uslovima se ta sredstva koriste, iako su ona uvek imovina člana dobrovoljnog penzijskog društva, odnosno fonda. To je ta cela matematika.
Ako se imaju u vidu i oni modaliteti kako su zaštićeni podaci o poslovanju, i ako se ima u vidu da nema nikakvih ograničenja, neće u početku, ali verovatno 3-5 firmi ili 3-5 interesnih organizacija već planiraju da se uključe u ovaj sistem, da manipulišu slobodnim sredstvima.
To će uvek biti slobodna sredstva, da znate, dokle god nema neke konkretne obaveze tog dobrovoljnog penzijskog fonda, pa će tu doći pare i sa Kipra, tu će doći i neka druga sredstva.
Praktično će se legalizovati perionica para za pojedince, ne za običnog čoveka koji može ulagati 20, 50 do 100 evra mesečno da uplaćuje za svoje dobrovoljno mesečno penzijsko osiguranje ili invalidsko osiguranje. Ne, nego oni garagani, oni veliki koji primaju po 200-300 hiljada evra mesečno platu, oni će biti zaštićeni ko medvedi.
Dobrovoljni penzijski fond nije pravno lice, on formalno-pravno ne može da odgovara ni za svoje obaveze, jer dobrovoljni penzijski fond i ne ulazi u neke obligacije. U obligacije ulazi društvo za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondom. Tu postoji praktično formalno-pravno zaštita imovine, obezbeđen rudnik i sredstva za finansiranje svih ovih novotarija Mlađana Dinkića, nekih odabranih banaka i nekih budućih odabranih penzionih fondova. To je cela igra.
Stvarno običan građanin može da kaže – pa, to nas uopšte ne interesuje, zašto bismo se mi koji nikada tamo nećemo biti dobrovoljno osigurani sada brinuli kako će da posluje dobrovoljni penzijski fond. E, u tome se ogleda najveća prevara. Osnivački kapital za osnivanje i upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondom je na niskom nivou - samo milion evra.
Koje beneficije stiču osnivači tog društva za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondom ne može ni da se sagleda u ovom trenutku. Sa ovih nekoliko amandmana mi samo želimo da ukažemo na elementarne propuste u ovom zakonu koji ima pogrešnu koncepciju. Vi tačno od odredbe do odredbe koja govori o kadrovima, o organizaciji itd, možete pored svakog člana da stavite ime i prezime nekog čoveka iz Republike...
(Predsedavajući: Prekoračili ste vreme.)
Koji su uslovi u pogledu menadžerstva, koji su uslovi u pogledu banke, sve može da se prevede na ime i prezime i naziv i nije potrebno da se tumači ova ovakva komplikovana opšta norma. Ovde ima čak i preterivanja u odnosu na praksu koja postoji kod drugih zemalja sa ovakvim ili sličnim fondom.