Ovim amandmanom mi ispravljamo nešto što ne bi smelo da stoji u zakonu. Možda deluje skromno, ali samo tražimo da se promene ove reči "odriču se prava".
Dakle, da se to formuliše na jedan drugačiji način, da ne može neko po dva osnova da ostvari jedno isto pravo. Ali, da se to napiše i opiše rečima "odriče se", to je pravno nemoguće što se tiče naših propisa. To je jasno.
Ono što zabrinjava jeste što Vlada još nije donela mišljenje povodom naših amandmana, a ja garantujem svim poslanicima Narodne skupštine ovde da usvajanje amandmana Srpske radikalne stranke, kao jednog paketa, poboljšava Predlog zakona. Taj zakon se na ovaj način čini jasnijim i efikasnijim.
Samo tvrdim: mi se razlikujemo u tome što Vlada svojim predlogom zakona štiti budžet, promoviše ponovo ministra, a mi amandmanima ispravljamo Predlog zakona i u prvi plan stavljamo osiguranika. Cilj nam je isti - da se poveže radni staž, da se ljudima prizna staž osiguranja zato što neko nije uplatio obavezne doprinose. Mi nismo hteli da otvorimo druga pitanja koja neminovno povlači ovaj zakon.
Jedno od tih pitanja jeste da već postoje rešenja iz perioda kada je Fond penzijskog i invalidskog osiguranja vršio kontrolu uplate doprinosa, gde je na bazi zarada koje su bile osnovica takođe utvrđivano kolike su obaveze poslodavaca. Ne otvaramo to pitanje.
Ne otvaramo čak ni pitanje da je tada osnovica osiguranja verovatno u nekim slučajevima bila viša od ove koja se zakonom propisuje, jer smatramo da u ovoj inicijativi da se svima to prizna to nije toliko bitna stvar. Ali, dva amandmana koja smo podneli su glavna. Oni izražavaju suštinu ovog zakona, i naravno, koncepcijskog neslaganja. To je naš amandman na član 2. i naš amandman na član 7. Predloga zakona.
Molim poslanike da se usvoje ova dva amandmana zbog osiguranika, jer ako ostane ovaj dupli postupak kako ga je Vlada predložila u članu 7, onda se u prvom delu donosi rešenje o utvrđivanju prava na uplatu doprinosa, koja postaje potpuno imaginarna kategorija, i onda pitanje uplate zavisi ne od zakona, nego od ministra finansija. Kada se taj deo završi, onda se donosi rešenje o utvrđivanju staža osiguranja. Kada osiguranik može da ostvari neko pravo iz penzijsko-invalidskog osiguranja? Tek kada se donese ovo drugo rešenje.
Mi predlažemo da se donese samo jedno jedino rešenje i da ostvarivanje prava po tom rešenju ne zavisi od toga da li je ministar finansija preneo sredstva Fondu penzijskog i invalidskog osiguranja ili nije, niti postavljamo pitanje kada će se faktički ta sredstva preneti. Zašto? Jer nam je stalo da taj osiguranik, na bazi tog rešenja, ostvari prava. O tome se radi.
Molim vas da prihvatite ova dva amandmana, da bismo jedinstveno, sto posto, nas 250 poslanika usvojili ovaj zakon, da on bude stvarno primenljiv, da bude jasan, jer je svima u ovoj sali u interesu da ti ljudi ostvare prava.
Ukoliko ne usvojite naše amandmane i tvrdoglavo idete prema ovom konceptu, niti ćete rešiti problem koji postoji, političke poene nikakve nećete da dobijete, jer ćete osiguranicima, kada vide da su dobili jedno rešenje, pa čekaju nekoliko meseci za drugo rešenje, pa da traže da im se prizna neko novo pravo po osnovu tog staža, tada samo napraviti komplikaciju. I onako i ovako pitanje penzijskog i invalidskog osiguranja, deficita tog fonda, popunjavanja tih rupa rešava se putem, zašto ne reći, javnog duga. I ovo je vrsta javnog duga.
Imate čak i dobro opravdanje, kao vlast, prema svim mogućim institucijama - ne sanirate dobrovoljno ili ne znam kako Fond penzijsko-invalidskog osiguranja, nego na osnovu zakona kojim povezujete staž. Imate i opravdanje za te od kojih se vi plašite.
Svi imaju koristi od amandmana Srpske radikalne stranke. Nemojte lično pravo pojedinca da vežete za nahođenje ministra. Nemojte! Kako ste vi formulisali polovinu člana 7, sve zavisi od ministra, ne od stanja finansija i budžeta, nego od ministra - koliko je prebacio i te pare koje spisak prate, po imenima i prezimenima. Nepotreban je spisak. Zašto je nepotreban spisak? Pa, uplata doprinosa je obaveza poslodavca.
I sada, kada poslodavac uplaćuje doprinos, nema te konkretnosti, zbirno se uplaćuje, pa se upoređuju te uplate sa podacima iz M4, pa se onda razgraničava ko je za šta uplatio, ko je obuhvaćen tim uplatama. Zašto sada unosite ovo, kao da se uplata vrši baš uvek po svakom nalogu na ime i prezime? Ne vrši se. Komplikujete posao i ljudima u Fondu, u stručnoj službi Fonda. Treba da vode dva dupla posla: prvo jedna služba pravo na uplatu, pa druga služba pravo na staž. Nepotrebno.
Donošenjem ovog zakona nije problem i da se produži taj rok za podnošenje zahteva. Nije, u krajnjem slučaju, ni problem da se produži rok za donošenje rešenja, ali da se očuvaju ovi prioriteti, da rok ne bude razlog zašto neko ne može da ostvari pravo. Imate kategoriju ljudi koji su već u penziji, a ovaj staž im nije ušao u obračun. Imate kategoriju ljudi koji čekaju da idu u penziju i mogli bi odmah danas da odu u penziju, samo da im se prizna staž. Da bi se priznao, mora da se izvrši ova uplata.
Imate kategoriju koja sa ovim stažom u roku od godinu dana odlazi u penziju. Oni su ta prioritetna grupa. Ovi mlađi ljudi koji imaju još 20, 30 godina, njima rešenje može da se donese i za godinu, godinu i po dana, nije veliki problem, jer nisu uskraćeni u pravu, o tome se radi. Zato smo mi predložili ovaj prioritet, jer znamo koji je problem sa tim stažom i zašto je nastao.
Molim vas da prihvatite ova dva naša glavna amandmana, a slučaj je hteo da se to poklapa sa drugim poslaničkim grupama, kada je u pitanju član 2.
Bilo bi mi mnogo draže da su povodom amandmana na član 7. izašli predstavnici i drugih poslaničkih grupa da daju svoj stav povodom tog amandmana. Očigledno, za osiguranika to je najvažniji amandman.
Ovaj zakon donosimo zbog osiguranika, a ne zbog budžeta Republike Srbije. Ovde nam je neko uvrnuo stvari, pa je jednu dobru ideju, koja treba da se realizuje zbog čoveka, okrenuo da se realizuje zbog budžeta. Više se vodi računa o stanju na budžetu.
(Predsedavajući: Vreme, gospodine Krasiću.)
Ovo je sve fikcija, znate i sami. Ovo je jedna vrsta javnog duga koji država preuzima.