TREĆA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 24.10.2005.

2. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

TREĆA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA

2. dan rada

24.10.2005

Sednicu je otvorio: Vojislav Mihailović

Sednica je trajala od 10:05 do 18:00

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala vam, gospodine Todoroviću na ovom dodatnom pojašnjenju. Izvinjavam se svima, mada formalno nije bilo osnova, ali mislim da je bilo vrlo važno da čujemo ovo pojašnjenje. Još jednom vam mnogo hvala, gospodine Todoroviću.

Zaključujem načelni pretres.

Prelazimo na 3. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O OBELEŽAVANjU DANA ŽALOSTI NA TERITORIJI REPUBLIKE SRBIJE

Primili ste Predlog zakona koji je podnela Vlada.

Primili ste Izveštaj Zakonodavnog odbora.

Pre otvaranja načelnog pretresa podsećam vas, prema članu 94. Poslovnika Narodne skupštine, ukupno vreme rasprave u načelu za poslaničke grupe iznosi pet časova, kao i da se ovo vreme raspoređuje na poslaničke grupe, srazmerno broju narodnih poslanika članova poslaničke grupe.

Pošto ukupno vreme rasprave u načelu za poslaničke grupe iznosi pet časova, konstatujem da je vreme rasprave po poslaničkim grupama sledeće: Srpska radikalna stranka – jedan sat 37 minuta 12 sekundi; Demokratska stranka Srbije – jedan sat tri minuta 36 sekundi; Demokratska stranka - Boris Tadić – 44 minuta 24 sekunde; G17 plus – 37 minuta 12 sekundi; Socijalistička partija Srbije – 26 minuta 24 sekunde; Nova Srbija i samostalnih poslanika 9+9 – 21 minut 36 sekundi i poslanici koji ne pripadaju nijednoj poslaničkoj grupi, četiri poslanika SPO-a, dva poslanika SDP i dva nezavisna poslanika – 5 minuta, na osnovu člana 93. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine.

Molim poslaničke grupe, ukoliko to već nisu učinile, da odmah podnesu prijave za reč, sa redosledom narodnih poslanika.

Saglasno članu 140. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, otvaram načelni pretres.

Ovog trenutka nije prisutan predstavnik predlagača – Dragan Kojadinović, ministar kulture, te neću otvoriti početak rasprave dok ne stigne ministar.

Dajem pauzu od 10 minuta, pošto je ministar pozvan.

Istovremeno obaveštavam, dok pravite raspored svog vremena, kao što smo u četvrtak najavili, danas ćemo raditi do 20,00 časova, raspravljajući u načelu o onoj tački koja je na dnevnom redu do 18,00 časova.

Nastavljamo u 12,45 časova.

(Posle pauze – 13,00)

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Nastavljamo rad posle pauze. Treća tačka dnevnog reda. Da li želi reč, pošto smo saglasno članu 140. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine otvorili načelni pretres, predstavnik predlagača Dragan Kojadinović, ministar kulture? Izvolite.

Dragan Kojadinović

Gospodine predsedniče, dame i gospodo narodni poslanici, kao prvo, želim da kažem da mi je iskrena želja da se ovaj zakon što ređe primenjuje.

Zakon o danu žalosti je novina u našem pravnom sistemu. Do sada ponašanje u danima koji su bili proglašeni za dane žalosti bilo je regulisano različitim podzakonskim aktima, donošenim od strane različitih organa od situacije do situacije, kao što i sami znate.

Smatramo da jedna uređena država mora da ima zakonski propis kojim će se jasno regulisati ponašanje različitih subjekata u danima koje nadležni organ proglasi za dane žalosti.

Iz tih razloga, Vlada Republike Srbije obavezala je tri ministarstva kojima je ova problematika najbliža da izrade tekst zakona. Pored Ministarstva kulture, u izradi ovog predloga zakona, učestvovalo je Ministarstvo unutrašnjih poslova i Ministarstvo prosvete i sporta.

Predlog koji imate pred sobom je Predlog zakona o obeležavanju dana žalosti, koji su izradila tri ministarstva i koji je Vlada Republike Srbije uputila Narodnoj skupštini na razmatranje u martu 2005. godine.

Zakonom su vrlo široko utvrđeni subjekti na koje se on odnosi, a to su državni organi i organizacije, organi teritorijalne autonomije i lokalne samouprave, javne ustanove, javna preduzeća, kao i druga pravna i fizička lica.

Ovim zakonom regulisano je da Vlada Republike Srbije svojim aktom proglašava dan žalosti i da on ne može da traje duže od tri dana, a utvrđene su i situacije u kojima se dan žalosti proglašava.

Za različite subjekte na koje se ovaj zakon primenjuje zakonom su propisane različite obaveze, kao što su spuštanje zastave na pola koplja, odavanje pošte minutom ćutanja, medijsko informisanje i komemoracija.

Zakonom je regulisan način obeležavanja dana žalosti u obrazovnim ustanovama, ustanovama kulture i na sportskim manifestacijama. Takođe su utvrđene i određene obaveze za pravna i fizička lica koja se bave ugostiteljskom, turističkom i delatnostima koje su slične ovima.

Nadzor nad sprovođenjem ovog zakona u najvećem delu vršiće Ministarstvo unutrašnjih poslova, dok će nadzor nad pojedinim odredbama ovog zakona obavljati Ministarstvo kulture i Ministarstvo prosvete i sporta. Za neprimenjivanje ovog zakona utvrđene su novčane kazne.

Na kraju, ukoliko državna zajednica SCG proglasi dan žalosti, s obzirom na to da ne postoji savezni propis koji ovu materiju reguliše, na teritoriji Republike Srbije primenjivaće se ovaj zakon za koji, podvlačim još jedanput, izražavam iskreno uverenje da se neće često primenjivati.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Da li izvestilac nadležnog odbora želi reč? (Ne.)

Da li predsednici, odnosno predstavnici poslaničkih grupa žele reč?

Reč ima narodni poslanik Tomislav Nikolić, predsednik poslaničke grupe SRS.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, pošto država treba da uređuje svaku oblast života, tako nam se ponekad učini da raspravljamo o bizarnim problemima. Ovo ne bi spadalo u takvu vrstu da zaista nije loše vreme izabrano za stavljanje ovog predloga zakona na dnevni red.

Toliko toga u Srbiji treba da se obavi i toliko važnih državničkih poslova imamo, a ljudi u Vladi koji određuju redosled, zajedno sa predsednikom Skupštine, predloga zakona koji će se naći na dnevnom redu očigledno ili ne umeju da procene delikatnu situaciju u Srbiji ili nas namerno uvode u priče o temama koje nisu previše zanimljive, niti su previše važne u ovom trenutku za politički i bilo kakav drugi život u Srbiji.

Ali, ako ste već naumili da pričamo o bilo čemu u vreme kada se raspravlja o tome hoće li Srbija imati Kosovo i Metohiju, samo se nadam da je ministar zaboravio da kaže da se nada da neće biti primenjen na sudbinu Kosova i Metohije. Onda bih bio potpuno uveren u ono što pričate.

Naime, previše je bitno to što se dešava na sednici Saveta bezbednosti da bismo pričali o tome kako ćemo još neku nesreću dodatno obeležavati. Šta tu nama smeta?

Na kraju krajeva, kada se pojavi ovakav zakon ne možete mnogo toga da zamerite, jer to je zakon čovečnosti, zakon humanosti, zakon pripadanja zajednici i ovakve mere se čak, podsetiću na izuzetke, ali nisu im ni potrebne kaznene mere.

Jednostavno, ne možete da budete mimo ljudi kada se sećaju ili kad obeležavaju ćutanjem ili neemitovanjem određenih programa nekakvu nesreću.

Voleo bih da ste bili konsekventni do kraja. Nisam video odredbe za sve organizacije i posebno kaznene odredbe za sve organizacije koje su dužne da se pridržavaju zakona, a vrlo dobro se sećam u vreme kada je ko zna koliko vlasti bilo po Srbiji, kao i dan-danas, samo što su sada obično u lokalnim samoupravama na vlasti preširoke koalicije, pa jedni druge ne žele da ljute, tako da i oni koji su na vlasti u Republici nemaju previše zamerki na ono što se radi u lokalnoj samoupravi. Uvek je neki njihov član u toj lokalnoj samoupravi.

Vrlo dobro znam da u određene dane pojedine lokalne samouprave, pa i ona naša u Kragujevcu, kada sam baš intenzivno boravio u Kragujevcu, iz inata nisu isticali državne simbole, inatili se sa republičkom vlašću, dokazivali da su hrabri, da su opozicija, da su demokrate, slobodan grad, pa tako mislim da je trebalo predvideti za takve slučajeve šta tada radi država. To je jedna stvar.

Druga stvar, ima ovde reči koje bi trebalo da se izbace iz javne upotrebe, na primer reč: "komemoracija", za koju postoji odgovarajuća zamena. Mi smo vam je predložili amandmanom, dakle, reč: "sećanje" bi bila ona odgovarajuća reč, mogli biste lako da je uklopite u ovaj zakon, pa opet da vas svaki građanin Srbije razume, možda vas ne bi razumeo neko na Zapadu, ali on vas ne razume ni kada kažete vlada.

Niste napisali zakon o government, nego ste napisali Zakon o Vladi, pa tako i ovde, manite se toga da nam ubacujete reči koje samo dokazuju kako ste vi školovani.

To izgleda da znate samo vi i vaši saradnici, te reči, a to što će da se primenjuju u Srbiji i što će teško moći u nekoj mesnoj zajednici da se shvati, vas to ne interesuje.

U principu – odbaci sve što pišu radikali, niste se upuštali u naše amandmane. Nisam video ni izveštaj Vlade. Nema gospodina predsednika, a gospodin Zankov zaista nije odgovoran ako sednica teče bez mišljenja Vlade o amandmanima, a pošto je veoma delikatna politička situacija u zemlji, naravno da vam nećemo glasati za ovaj zakon.

Sve bliže smo tome da se delimo koliko će biti za, koliko protiv i jednog dana, prevagnuće ono što je protiv i zakoni neće biti donošeni, ali sada kažem da u principu protiv ovog zakona čovek ne može da bude previše, izuzev toga da smo toliko suprotstavljeni i da toliko očekujemo vanredne parlamentarne izbore da jedva čekamo da padne i ovaj zakon za koji bi u drugoj državi – u Nemačkoj gde su danas svi koji se bave politikom formirali vladu, jer znaju da je inflacija od 5%, da je to nešto teško što Nemačka može da izdrži. Da smo u takvoj normalnoj zemlji i SRS bi glasala za ovakav zakon. Ovako, mi ćemo biti protiv, a vi obezbeđujte većinu. Hvala.
...
Srpska radikalna stranka

Stefan Zankov

Srpska radikalna stranka | Predsedava
U pravu ste, gospodine Nikoliću, mišljenje Vlade o ovim amandmanima nema.

Da li još neko od predsednika ili ovlašćenih predstavnika poslaničkih grupa želi reč? (Ne.)

Obaveštavam vas da nismo dobili prijave za reč poslaničkih grupa narodnih poslanika.

Pre zaključivanja načelnog pretresa, pitam da li žele reč predsednici, odnosno predstavnici poslaničkih grupa ili još neko ko nije iskoristio svoje pravo iz člana 93. Poslovnika? (Ne.)

Zaključujem načelni pretres.

Saglasno odluci Narodne skupštine da se obavi zajednički načelni pretres o predlozima zakona iz dnevnog reda pod tačkama 4, 5, 6, 7. i 8, a pre otvaranja zajedničkog načelnog pretresa, podsećam vas da, shodno članu 94. Poslovnika Narodne skupštine, ukupno vreme rasprave u načelu za poslaničke grupe iznosi pet časova, kao i da se ovo vreme raspoređuje na poslaničke grupe srazmerno broju narodnih poslanika članova poslaničke grupe.

Pošto ukupno vreme rasprave u zajedničkom načelnom pretresu za poslaničke grupe iznosi pet časova, konstatujem da je vreme rasprave po poslaničkim grupama sledeće: Srpska radikalna stranka –jedan sat 37 minuta 12 sekundi, Demokratska stranka Srbije – jedan sat tri minuta 36 sekundi, Demokratska stranka - Boris Tadić – 44 minuta 24 sekunde, G17 plus – 37 minuta 12 sekundi, Socijalistička partija Srbije –26 minuta 24 sekunde, Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 – 21 minut 36 sekundi i poslanici koji ne pripadaju nijednoj poslaničkoj grupi, u skladu sa članom 93. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine.

Molim poslaničke grupe, ukoliko to već nisu učinile, da odmah podnesu prijave za reč, sa redosledom narodnih poslanika

Pošto nema predstavnika predlagača, određujem pauzu od pet minuta.

(Posle pauze – 13,25)