Gospodine predsedniče, poštovani poslanici, mislim da ćemo se svi složiti da je današnje zasedanje Narodne skupštine čin koji ima poseban istorijski značaj. Mi razmatramo Predlog rezolucije koja se odnosi na budućnost Srbije i život svih naših građana.
Kosovo i Metohija je deo Srbije, i to ne samo deo njene istorije, nego i njene sadašnjosti i njene budućnosti. Reč je, dakle, o Kosovu i Metohiji, o našem narodu, o našoj teritoriji, našem predanju i kulturi, zapravo, o samim našim korenima i identitetima.
Zato danas, poštovani poslanici, odlučujemo o samoj Srbiji i sebi samima. Odluke ove težine i ove ozbiljnosti postavljaju se pred najviše predstavničko telo jedne države samo u presudnim časovima u životu te države. Ne sumnjam da svi na ovaj način danas shvatamo prirodu trenutka u kom smo i značaj odluke pred kojom danas stoji Narodna skupština Republike Srbije.
Na samom početku, poštovani poslanici, mislim da je važnije od svega da usvajanjem ove rezolucije jasno istaknemo svoj cilj. To, pre svega, znači da utvrdimo dve suštinske stvari. Prvo, da je Srbija spremna, sposobna i odlučna da pronađe kompromisno istorijski pravično rešenje za Kosovo i Metohiju. Drugo, Srbija je podjednako odlučna da bezrezervno i trajno odbaci svaki pokušaj nametanja rešenja i otimanja dela naše zemlje. (Aplauz.)
To znači da se Srbija nepokolebljivo zalaže za kompromis, za pravičnost i za poštovanje načela međunarodnog prava i poretka. Mi čvrsto verujemo da su ta načela neoboriva i nadmoćna u poređenju sa bilo kojim oblikom primene pravnog nasilja ili pribegavanjem sili, kao argumentu uopšte.
Kao što pravno nasilje i sila nisu i ne mogu biti nikakvi argumenti, načela na koja se pozivamo, bez izuzetka, jesu ona načela koja se nalaze u temeljima međunarodnog poretka i koja sve demokratske države u svetu, kada je reč o njima samima naravno, dosledno zastupaju i beskompromisno brane. Ubeđen sam da Narodna skupština Republike Srbije nikada ne bi ozakonila rešenje u čijoj bi osnovi bilo pravno nasilje, bilo koji oblik nametanja i prisile.
Kao što vam je svima poznato, Savet bezbednosti je pre izvesnog vremena, 24. oktobra ove godine, doneo odluku da započnu pregovori o budućem statusu Kosova i Metohije. Ovu odluku Savet bezbednosti je doneo, naravno, kao legitimni organ UN, sprovodeći svoju Rezoluciju 1244, kojom je juna 1999. godine uspostavljeno međunarodno civilno i vojno prisustvo na Kosovu i Metohiji pod upravom UN.
Pomenuta rezolucija, podsećam, utvrdila je tri osnovne stvari. Prvo, da je osnovni cilj međunarodnog prisustva na Kosovu i Metohiji uspostavljanje mira i stabilnosti u Pokrajini. Drugo, da se potvrđuje suverenitet i teritorijalni integritet nekadašnje Savezne Republike Jugoslavije, a sada Srbije i Crne Gore. Treće, da Kosovo i Metohija treba da ostvari status suštinske autonomije u okviru međunarodno priznate Savezne Republike Jugoslavije, sada Srbije i Crne Gore.
Pošto sam ukazao na suštinske elemente Rezolucije 1244, uveren sam da upravo na ovom mestu treba u potpunosti razjasniti i utemeljenost pozivanja na princip prava na samoopredeljenje, kada je u pitanju Pokrajina Kosovo i Metohija. Do sada se u evropskoj i svetskoj istoriji dešavalo da pravo na samoopredeljenje ostvaruju narodi, ali se još nikada nije desilo da pravo na samoopredeljenje i stvaranje nezavisne države dobije nacionalna manjina.
Osim toga, danas u Evropi jednostavno nema nijednog primera da jedan isti narod, pozivajući se na pravo na samoopredeljenje, stvara drugu državu pored jedne već postojeće.
U pozitivnom međunarodnom pravu, u svim važećim međunarodnim dokumentima, nosilac prava na samoopredeljenje je narod, a ne nacionalna manjina. Albanci su u Jugoslaviji i Srbiji, u ustavno-pravnom smislu, oduvek bili nacionalna manjina, a ne narod. Albanci svoju nacionalnu državu imaju u Albaniji skoro čitav vek i ne mogu stvarati drugu na račun bilo koje države u susedstvu Albanije. Jedino što bi današnja teorija i praksa države i međunarodnih odnosa mogli da prihvate jeste njihovo pravo na političku i teritorijalnu autonomiju u okviru Srbije.
Neosporno je da Rezolucija 1244 predstavlja osnov za rešenje budućeg statusa Kosova i Metohije i zbog toga je posebno važno što se u tom dokumentu, sa jedne strane izričito potvrđuje suverenitet i teritorijalni integritet naše države na Kosovu i Metohiji, a sa druge strane što se nijednom rečju ne pominje pravo na samoopredeljenje pokrajine.
Što je još važnije, u Rezoluciji 1244 ne postoje reči koje bi makar i nagoveštavale nezavisnost Kosova, ni uslovnu ni bezuslovnu. U Rezoluciji, da vas podsetim, pominje se u nekoliko navrata teritorijalni integritet i suverenitet Srbije, Srbije i Crne Gore, pominje se nekoliko puta suštinska autonomija, ali reči koje nema u Rezoluciji 1244 jeste - nezavisnost, bilo kakva nezavisnost.
Zato danas, posle više od šest godina od donošenja ove rezolucije, Savet bezbednosti je, kao što rekoh, odlučio da se pristupi razgovorima o budućem statusu Kosova i Metohije. Podsetiću da su državni organi Srbije i državne zajednice više puta najozbiljnije upozoravali da nije ispunjena osnovna svrha prisustva međunarodne zajednice u pokrajini, koja je imala jasnu obavezu i mandat Ujedinjenih nacija da obezbedi punu sigurnost i poštovanje ljudskih prava na Kosovu i Metohiji.
Ona se posebno obavezala, međunarodna zajednica, da stvori uslove za održiv povratak što većeg broja nasilno proteranih Srba i nealbanaca. Nažalost, međunarodna zajednica, pre svega oličena u civilnom i vojnom prisustvu u pokrajini, ni izbliza nije ispunila svoj deo preuzetih obaveza. Za pravo nam je u dobroj meri u tom pogledu dao izveštaj, po prvi put, specijalnog izaslanika generalnog sekretara za standarde Kai Eidea, gde se potpuno nedvosmisleno kaže da su standardi formulisani od strane kontakt grupe krajem 2003. godine faktički neispunjeni, a stanje na Kosovu i Metohiji se ocenjuje, citiram Eideove reči, kao "sumorno i mračno".
Usvajajući Eideov izveštaj, Savet bezbednosti je ipak otvorio proces definisanja budućeg statusa Kosova i Metohije, ali sasvim sigurno nije doveo u pitanje preostala dva elementa Rezolucije 1244, a to su garantovanje suvereniteta i teritorijalnog integriteta Srbije i Crne Gore i određenje suštinske autonomije kao okvira za budući status Kosova i Metohije.
Uz to, Savet bezbednosti je utvrdio da razgovor o budućem statusu Kosova i Metohije ne može da zaustavi, ne može da obustavi, raspravu o standardima, tačnije rečeno, o neispunjenosti standarda ljudskih i manjinskih prava. Na sam taj razgovor o statusu moraće da utiče, i te kako će uticati, stvarno stanje standarda, pre svega kada je reč o pravima Srba i drugih nealbanaca u pokrajini. Pri tome, naravno, za našu zemlju od suštinske je važnosti da se razgovori o Kosovu i Metohiji vode pod isključivim pokroviteljstvom i mandatom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija.
Imajući sve ovo u vidu, mi možemo da prihvatimo odluku Saveta bezbednosti i uključimo se u ovaj proces, polazeći pri tome od jasnog osnovnog okriva razgovora određenog Rezolucijom 1244.
Imamo jake razloge da u ovaj proces uđemo kao država koja brine o svojoj budućnosti i o budućnosti regiona.
Period koji je za nama, ovaj najkraći period u proteklih šest i po godina, bio je dovoljno dug da pokaže pravu prirodu i smisao politike albanskih secesionista. Reč je jednostavno o korišćenju svih sredstava za postizanje njihovog krajnjeg i isključivog cilja, a to je nezavisno Kosovo. Ova politika nebiranja sredstava dolazi do posebno jasnog izražaja od trenutka uspostavljanja međunarodne civilne i vojne misije u Pokrajini 10. juna 1999. godine.
Od tada je u Pokrajini na delu svesna, planska i organizovana politika etničkog čišćenja Srba sa područja Kosova i Metohije, pri čemu se na njenom udaru ne nalaze samo Srbi, nego i pripadnici svih drugih nealbanskih zajednica. O tome nemilosrdno svedoče same činjenice.
Želim da podsetim na njih. Iz pokrajine, kao što znamo, mahom već prvih meseci posle uspostavljanja međunarodnog protektorata, nasilno je proterano preko 200 hiljada ljudi, među njima najviše Srba ili oko 60 posto srpske populacije koja je pre juna 1999. godine živela na Kosovu i Metohiji, preko hiljadu Srba je ubijeno, a njihova imovina uništena ili prisvojena. To se odnosi na njihove kuće, stanove, zemlju i ostalu nepokretnu imovinu.
Uništeno je ili oštećeno 150 srpskih pravoslavnih crkava i manastira, preostalo srpsko, pa većim delom i drugo nealbansko stanovništvo živi u neljudskih uslovima, bez posla, bez slobode kretanja, u stalnom strahu za goli život, sem u tri većinske srpske opštine, koje se u teritorijalnom kontinuitetu oslanjaju na centralnu Srbiju, gde je još jedino zadržan slobodan multietnički život, ima ga samo u tim opštinama.
Na većem delu kosovsko-metohijske teritorije posejani su pravi rezervati. Rezervat je prava reč za Srbe, gde ljudi žive u nedostojnim uslovima, neprekidno strepeći za sam opstanak. Na te rezervate je 17. i 18. marta prošle godine izvršen napad promišljeno vođene razularene mase, sa planom da se posao etničkog čišćenja konačno završi. O takvom planu svedoči ne samo činjenica da je četiri hiljade ljudi iz ovih savremenih geta bukvalno prognano i da su njihove kuće popaljene, već i tragičan podatak da je za samo ta dva dana uništeno 35 pravoslavnih crkava i manastira.
Biser naše tradicije i svetskog kulturnog nasleđa, Bogorodicu Ljeviška u Prizrenu, onako oštećenu ni danas ne ostavljaju na miru, srušili su krov da kiša i snegovi dovrše ono što su neljudi započeli. Jasno je da je sve ovo, zapravo, rezultat nasilja albanskih secesionista i njihovog nauma da primenom stalnog terora izvrše otcepljenje Kosova i Metohije od Srbije i državne zajednice Srbija i Crna Gora.
Zarad cilja stvaranja nezavisnog Kosova vrši se etničko čišćenje Srba, što najjasnije govori da se kod albanskih secesionista ideja o nezavisnom Kosovu u potpunosti poistovećuje sa idejom o monoetničkoj i isključivo albanskoj državi. Svakome ko nema predrasuda i predubeđenja na osnovu svega što se u Pokrajini događa od juna 1999. godine, mora biti jasno da se u osnovi stvaranja nezavisnog Kosova ne nalazi ništa više od ideje o etnički čistoj državi.
Dakle, sve drugo su samo obična zavaravanja. Iz svega ovoga sledi da će zadatak naše zemlje u predstojećim političkim razgovorima o budućem statusu Kosova i Metohije biti višestruk. U tim razgovorima, nema sumnje, naši predstavnici moraju, pre svega, da brane interese naše zemlje Srbije i državne zajednice Srbija i Crna Gora. Braneći Kosovo i Metohiju, međutim, oni će braniti i osnovna načela na kojima se zasniva naša država, njeni odnosi sa susedima, njena aktivna politika evropskih integracija, ali će istovremeno braniti načela na kojima počiva čitav međunarodni poredak.
Jednostavno rečeno, nezavisno Kosovo obesmislilo bi i poništilo sva ova načela i izazvalo veliki poremećaj u regionalnim, ali i u širim međunarodnim okvirima. Nezavisno Kosovo bi, pre svega, značilo da se u ime postizanja jednostranih i isključivih ciljeva isplate i nasilje, i bezobzirno kršenje ljudskih prava, i etničko čišćenje i kulturni genocid. Samim tim, ono bi dovelo u pitanje mnoge opštepriznate vrednosti i podrilo same noseće temelje svetskog poretka. Niko ne bi trebalo da se zavarava u pogledu ozbiljnosti mogućih posledica jednog ovakvog presedana, koji bi mogao nastati sa realizacijom ideje o nezavisnom Kosovu.
Evo šta hoću time da kažem i idem redom doslovno. Za Srbiju i državnu zajednicu Srbija i Crna Gora nezavisno Kosovo bi zapravo značilo da demokratizacija i sporazumno rešavanje unutrašnjih sporova, pa i sukoba, nisu odgovarajuća sredstva za postizanje opšte saglasnosti oko osnovnih pitanja, makar ta pitanja bila i najteža.
Za područje Balkana to bi bila poruka da državne granice mogu da se menjaju jednostrano, a to bi opet za posledicu imalo da se zemlje regiona stalno bave pitanjem granica, umesto da unapređuju dobrosusedsku saradnju i relativizuju značaj granica u interesu ekonomije, bezbednosti, kulture i opšteg kvaliteta života čitavog područja.
Za evropski kontinent i posebno EU nezavisno Kosovo bi značilo usporavanje integracije i stvaranje novih bezbedonosnih, a to znači i životnih linija podele. To nadalje ne bi moglo ostati bez posledica za čitav vrednosni sistem posleratne Evrope, na kome su ustrojene i ideja i praksa svih evropskih integracija.
Najzad, za današnji međunarodni poredak u celosti nezavisno Kosovo bi značilo otvoreno dovođenje u pitanje principa na kojima taj poredak počiva. Ne bi pri tom bilo reči jedino o kršenju samog načela suverenosti i teritorijalnog integriteta država, već i o kršenju onih osnovnih normi o ljudskim i manjinskim pravima, koje su sadržane u mnogim važećim međunarodnim dokumentima.
Prelaženje preko takvih drastičnih ogrešenja značilo bi zaista opasan presedan za čitavu međunarodnu zajednicu. Zato, pristupajući političkim razgovorima o budućem statusu Kosova i Metohije, naša zemlja računa sa principijelnim stavovima koje će međunarodni posrednici, oličeni u pregovaračkom timu specijalnog izaslanika generalnog sekretara UN, kao i Kontakt grupi, zastupati tokom ovog procesa. Nemamo razloga da unapred sumnjamo da će se oni rukovoditi osnovnim načelima međunarodnog prava i delovati u okvirima obavezujućih stavova, koji su sadržani u Rezoluciji 1244.
Rezolucija koju ova skupština danas treba da usvoji jasno ističe ova načela i stavove i zato nema potrebe da ih sada ponavljam. Ono što mi je dužnost da u ovoj prilici istaknem jeste realno očekivanje da će, i pored snage naših argumenata, razgovori biti krajnje složeni i teški. Rezultat do kojeg svi treba zajedno da dođemo morao bi da predstavlja doprinos sveobuhvatnom rešenju ovog teškog i dugotrajnog problema.
Pošto nam nema druge nego da u budućnosti živimo jedni sa drugima, moramo učiniti sve kako bismo postigli ništa manje nego istorijski sporazum o načinu i uslovima zajedničkog budućeg života. Ako je sporazum zaista ključna reč, onda obe strane moraju da učestvuju u njegovoj gradnji, ali isto tako i u njegovom zaključivanju. To je jedini način da se garantuje spremnost i Srba i Albanaca da preuzmu odgovornost za život budućih generacija na prostoru koji nam je istorijska sudbina dodelila kao zajednički.
Možemo li da zamislimo da ovaj vek započne tako što će sa prostora zajedničkog življenja, a to je Kosovo i Metohija, jedna nacionalna zajednica odagnati drugu i tako čitav ovaj prostor prisvojiti samo za sebe. Onaj koji tako zamišlja početak veka, ne shvata najviše vrednosti na kojima počiva današnji svet.
Srbija je u ovaj vek zakoračila demokratskim preobražajem. Ona je, kao konstitutivni deo državne zajednice sa Crnom Gorom, najpre regulisala svoje međudržavne odnose sa svim državama i uspostavila svoj status u svim međunarodnim organizacijama. Proces unutrašnje demokratizacije, institucionalne i državno-pravne konsolidacije kreće se uzlaznom putanjom, što odlučujuće olakšava razvoj unutrašnjih, privrednih i socijalnih reformi.
Priznanje koje nam Evropa i svet odaju za ovakav tok unutrašnjih promena nedvosmisleno se ogleda kroz kontinuirani proces približavanja EU i regulisanja našeg statusa u međunarodnim institucijama i organizacijama. Nije manje važno što Srbija i Crna Gora postaju pouzdani oslonac regionalne stabilnosti i činilac dobrosusedskih odnosa.
Zbog svega toga međunarodna zajednica, kada je u pitanju konkretni slučaj definisanja budućeg statusa Kosova i Metohije, može računati da u našoj zemlji ima pouzdanog partnera, spremnog i sposobnog da doprinese ne samo donošenju konstruktivnog rešenja, nego i njegovom sprovođenju u realni život.
Poštovani poslanici, rezolucija o kojoj danas treba da se izjasni ova skupština u osnovi oslikava, da i to istaknem, iste koordinate rešavanja budućeg statusa Kosova i Metohije koje su utvrđene još u Rezoluciji 1244. To su suverenost i teritorijalni integritet Srbije i Crne Gore, s jedne strane, i suštinska autonomija za Kosovo i Metohiju, s druge strane. Konkretno rešenje treba naći unutar ovih jasno određenih čvrstih koordinata.
Podsećam ovom prilikom da su mnoge evropske zemlje, mogu slobodno reći sve one koje su tragale za mirnim, trajnim i sporazumnim rešenjima, slične probleme rešavale polazeći upravo od ovih istih koordinata. Za to u evropskoj istoriji ima mnogo i opštepoznatih primera.
Takva utvrđena i razvijena praksa promovisala je nešto što bi s punim pravom mogli nazvati evropskim rešenjem. Evropa, osim toga, još uvek ima jedan nemali broj nerešenih problema slične vrste, za koje smo uvereni da će se u bliskoj budućnosti rešavati na evropski način, a nikako putem secesije dela međunarodno priznatih država.
Naravno, zaključak glasi da ni u sklopu evropskog iskustva, ni u širem međunarodnom kontekstu nije moguće naći uporište ili opravdanje zahteva za nezavisnost Kosova i Metohije. Da i to dodam, neretko se kao razlog u prilog nezavisnosti Kosova i Metohije može čuti navodni argument da bi izostanak ovakvog rešenja doveo do novog talasa nasilja u Pokrajini, i to nasilja koje bi izazvalo razočarano i ozlojeđeno albansko stanovništvo.
Svako se tim povodom zapravo može zapitati, može sebi postaviti jedno jedino pitanje: na šta bi ličio svet kada bi počele da nastaju, da niču preko noći nove države, utemeljene na otvorenim ucenama ili razobručenom nasilju pojedinih manjinskih grupa?
Zbog toga mi s pravom insistiramo da je najviši oblik autonomije Kosova i Metohije jedina forma u kojoj je sadržano kompromisno, trajno i mirno rešenje.
Takva autonomija, koju bi garantovali ne samo Srbija, odnosno Srbija i Crna Gora, već za određeno vreme i međunarodna zajednica, omogućila bi dovoljan broj samostalnih nadležnosti i pouzdane institucionalne mehanizme preko kojih bi Pokrajina upravljala svojim privrednim i socijalnim životom.
Pri tome, imajući u vidu pogubne posledice stanja na Kosovu i Metohiji za srpski narod, neophodno je takođe unutar nove kosmetske autonomije zasnovati autonomni status Srba. To je sadržano, podsetiću vas, a to i nije potrebno, dobro znate, u dokumentu koji je ova skupština pre godinu i po dana jednoglasno usvojila kao Plan Vlade Srbije za rešenje političke situacije na Kosovu i Metohiji, jer cilj opšteg rešenja za ovu pokrajinu nije samo zadovoljenje interesa većinske zajednice, već i stvaranje sigurnih uslova za opstanak i život svih brojno manjih zajednica, od kojih je srpska najugroženija. U predstojećim razgovorima neće biti reči samo o budućem statusu Kosova i Metohije, već i o statusu Srba i ostalih nealbanaca u ovoj pokrajini.
Ovde se zapravo radi o ideji decentralizacije na Kosovu i Metohiji, koja je afirmisana u izveštaju Kai Eidea. Najzad, poštovani poslanici, naši temeljni stavovi o ovim pitanjima su dobro poznati. Ne bih hteo za ovu priliku da pominjem sve reči koje su u opticaju, sve termine koji se upotrebljavaju, politika Srbije, i pored razlika u terminologiji koje se mogu čuti, sadržana je najjednostavnije rečeno u stavu da srpska zajednica mora imati autonomiju unutar suštinske autonomije za Kosovo i Metohiju.
Razume se da naša strana ima u vidu institucionalne i pravne elemente tog konkretnog sadržaja, koje će izložiti, argumentovati i braniti tokom predstojećih razgovora. Skupštinska rezolucija o kojoj ćete se danas izjasniti ima u vidu i opravdanost postojanja različitih modaliteta tog rešenja, polazeći od jasnog, čvrstog, nepromenljivog okvira za razgovore koji obavezuju Vladu. Postojanje i prihvatanje takvih modaliteta pruža mogućnost za fleksibilno traženje najboljih mogućih odgovora na pojedina pitanja, pod uslovom da su svi učesnici razgovora na tako nešto spremni.
Imajući u vidu jednostran pristup kosmetskih Albanaca, mi možemo razumeti zahtev međunarodnog posrednika o primeni tzv. "šatl diplomatije", ali jedino kao pripremu za stvarne razgovore koji se, po našem viđenju, mogu voditi samo u formi neposrednih razgovora. Takav stav smo jasno izneli u više navrata.
Poštovani poslanici, tokom dosadašnje aktivnosti naših državnih organa i predstavnika, svi relevantni činioci međunarodne zajednice, uključeni u problem Kosova i Metohije, upoznati su sa našim principijelnim stavovima i konstruktivnim predlozima za rešavanje ukupnog problema u Pokrajini.
Uz to, može se reći da oni sami sve više stiču poverenje u sposobnost naše zemlje da odlučno doprinese pozitivnom raspletu kosmetskog čvora.
Stoga je i u ovakvoj prelomnoj situaciji, zapravo, pitanje šta je naš posao ili, tačnije rečeno, šta je naša odgovornost, šta je naš dug? U ovakvoj prelomnoj situaciji, od gotovo presudne važnosti je da naša zemlja, svi njeni građani i posebno odgovorni državni predstavnici iskažu neophodnu mudrost, strpljenje i iznad svega jedinstvenu volju.
Siguran sam da će usvajanje predložene rezolucije snažno doprineti stvaranju ovih preduslova za uspešno obavljanje presudno važnog državnog zadatka koji stoji pred nama.
Na samom kraju, stalo mi je da još jednom izrazim svoje najdublje, iskreno uverenje da Srbija danas ne brani samo svoje nacionalne i državne interese, već da zastupa i brani načela i vrednosti od kojih zavise mir, stabilnost i bezbednost savremenog sveta. To nam daje pravo da očekujemo da će Savet bezbednosti i sve demokratske države i u ovoj prilici podržati ta načela, ista ona na koja se čvrsto i nepopustljivo pozivaju kada se radi o njihovim državama.
Sasvim je jasno da se, u suštini, ovde radi o izboru između prava i sile. Zaista mislim da je dobro što Srbija danas, saglasno većem delu svoje istorije i tradicije, stoji na strani prava i pravde, a ne sile i nepravde. To, gospodine predsedniče i poštovani poslanici, ubeđen sam, znači da će Narodna skupština Republike Srbije i njena Vlada, braneći pravo od svake sile, biti jedinstveni i saglasni da je Kosovo i Metohija sastavni deo Srbije, da je tako bilo i da tako mora ostati. Hvala vam. (Aplauz.)