PETA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 23.11.2005.

6. dan rada

OBRAĆANJA

...
Srpska radikalna stranka

Stefan Zankov

Srpska radikalna stranka | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Milisav Petronijević, po Poslovniku.
...
Socijaldemokratska partija Srbije

Milisav Petronijević

Socijalistička partija Srbije
Dame i gospodo narodni poslanici, svaki poslanik ima pravo da traži dodatna obrazloženja da bi mogao da učestvuje u radu. Tražim vrlo precizno, upravo iz razloga što je ovde u ispravci stavljeno 9a, a odnosi se na izmene člana 5, odnosno dodaje se član 5a.
Pitam da li će da bude problema, da li je ta ispravka i uz to postala sastavni deo teksta zakona? Hoću vrlo precizan odgovor, da ne bi bilo situacije, na stranu ovo za šta se ko zalaže. Zoran Anđelković je jasno rekao za šta se zalaže SPS i ona nosi odgovornost za to što se zalaže, ali nas interesuje da li je postao sastavni deo zakona ili nije, imajući u vidu ovu tehničku grešku. Da li podrazumeva otvaranje rasprave ili ne? Ne insistiram, samo pitam i hoću vrlo precizan odgovor. Ako se otvori rasprava, imaćemo dosta toga da kažemo o tome.
...
Srpska radikalna stranka

Stefan Zankov

Srpska radikalna stranka | Predsedava
Gospodine Petronijeviću, nije mogao da postane sastavni deo Predloga zakona, jer se Zakonodavni odbor nije izjasnio o amandmanu. Vladin je amandman. Odbor za razvoj i ekonomske odnose sa inostranstvom je prihvatio amandman, ali Zakonodavni odbor se nije izjasnio i zbog toga ne može da postane sastavni deo Predloga zakona. Ako nije sastavni deo zakona, ide rasprava i izjašnjava se Skupština u danu za glasanje.
...
Socijaldemokratska partija Srbije

Milisav Petronijević

Socijalistička partija Srbije
Mora da se otvori rasprava.
...
Srpska radikalna stranka

Stefan Zankov

Srpska radikalna stranka | Predsedava
Rasprava je otvorena. Dobijam opet informaciju, tada nisam predsedavao, rasprava je otvorena, ali se niko nije javio za reč. Tada nisam predsedavao. Replika, narodni poslanik Aleksandar Vučić.

Aleksandar Vučić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, priznajem, nisam u stanju na istom civilizacijskom i leksičkom nivou da razgovaram sa gospodinom Anđelkovićem, ali sam dužan nekoliko stvari da kažem koje su neistinite.
Dakle, kaže se da nema nijednog amandmana koji bi govorio o nekom procentu manje. Nema, ima zakon, ima predlog zakona SRS, Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o privatizaciji, koji smo podneli krajem februara i početkom marta 2004. godine. Godinu i po dana čekamo da stavite to na dnevni red, gde SRS traži da u javnim preduzećima i preduzećima sa većinskim učešćem državnog kapitala predmet prodaje iznosi najviše 49 procenata državnog kapitala koji se privatizuje.
Kako vas nije sramota da govorite da to nije istina i da takva rešenja ne postoje. Nije, zato što vam je to svejedno, zato što možete da kažete bilo šta.
Čudim se mojim prijateljima iz SRS koji su očekivali da će, ne znam, Vlada da padne ili šta? Nije valjda neko mislio da će ovde da budu neka uslovljavanja Vlade. Siguran sam, slušao sam Vjericu Radetu, znali smo svi, naravno, da će da prođe i budžet, naravno da će sve da im prođe. Gde će svi ovi da idu na izbore, "kud su pošli s' krmeljive oči", da idu na izbore i da niko ne dođe do 5 posto, pa šta onda da rade?! A ovako vladaju! A onda smo krivi mi što nismo baš na ovaj član i ovaj stav podneli amandman, a podneli ceo zakon. Podneli smo ceo zakon, a godinu i po dana ga nema na dnevnom redu.
Ceo zakon smo podneli koji se ne stavlja na dnevni red. Podneli smo im Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o planiranju i izgradnji, popularnog u narodu kao zakon o legalizaciji. To nije stavljeno na dnevni red. Niko ga ne stavlja na dnevni red. Uz to smo predali više od 900 hiljada potpisa. Baš briga većinu u Narodnoj skupštini da to stavi na dnevni red, ne sekira se niko. Onda kažu da nema tih predloga.
Ima predloga, ali su predlozi u fioci, godinu i po dana se iz fioke ne vade i ne idu pred narodne poslanike u Narodnoj skupštini Republike Srbije.
Malopre sam dobio jedno pismo od gospođe koja se potpisala kao Vera Tomanović iz Užica, odnosno iz Sevojna. Pročitaću vam iz tog pisma samo jednu stvar, nije vezana za neko od pominjanih javnih preduzeća. Kaže se: ''Molim vas da u ime manjinskih akcionara Valjaonice aluminijuma Impol Seval pročitate ovaj naš apel da se, bar dok se ne izvrši nova procena kapitala, čuje istina o još jednoj otimačini firme koja je od evropskog značaja. Firma je kupoprodajnim ugovorom, naravno štetnim za nas, prodata za 20 puta manju cenu. Cena za koju je prodata je 6,5 miliona dolara.
U Medija centru u Beogradu bili smo da bi država, odnosno neko ko se bavi ovim problemom, Trgovinski sud, Agencija za privatizaciju, javni tužilac, Narodna skupština, posvetili pažnju ovom velikom problemu. Ali, mediji u Srbiji su strogo cenzurisani. Osim šturih tekstova od nekoliko redaka u dnevnim listovima, nikakav drugi efekat nije izazvao. Problem je ogroman.
Firma Impol Seval, čiji je većinski vlasnik Impol, Slovenska Bistrica, sa demontažom linije za finalizaciju, koji je, i sami znate, rudnik novca u Sevojnu, planiraju da proširuju livnicu. Plan je 100 hiljada tona godišnje samo pretopljenih aluminijskih blokova. Srbiji je zatrovana životna sredina, a Slovencima, naravno, novac.
Gospodine Vučiću, ovo pišem dok gledam prenos skupštinskog zasedanja."
Pa onda idu molbe, pa se kaže: "Tražimo prostor u medijima za nas male akcionare koji imaju 15 posto kapitala u Impol Sevalu. Probali smo da razgovaramo sa članovima poslovnog odbora većinskog vlasnika. Bili smo ismejani i rečeno nam je da smo mi dno dna i da su oni kupili gomilu gvožđa".
Ovo vam je samo jedan primer kako to funkcioniše.
Tačno je da je privatizacija regulisana posebnim zakonom, ali je takođe tačno da vi dobro znate da su vaši ključni potezi, i da već o tome raspravljate, kako i na koji način NIS, kako i na koji način EPS da privatizujete, kako da otmete što više za sebe i kumove mafije, kako i na koji način taj novac da se podeli i to je suština cele priče. Da li će da se dobije milijardu, milijardu i po ili dve milijarde, nešto malo će državi da se vrati, vi ćete da potovarite na kamione, a građanima Srbije od svega toga ništa, a neka naredna vlada izdržavaće se od vazduha. Pošto više neće da bude najvećih prihoda, onoga što danas izdržava državu, ona će da se izdržava od vazduha, a penzije će da se isplaćuju ni od čega.
To ko će koga da podržava, sada kažem, šta god da bude i kako god da bude, podržavaćete se sve dok narod konačno ne bude rekao da to više neće da trpi, dok turbulencije u društvu ne budu toliko narasle i kada narod bude rekao, čak ni zbog Kosova i Metohije nismo spremni sve ostalo da vam opraštamo, lopovluk, kriminal, korupciju i sve drugo, i kad budu rekli da hoće promene. Onda kada budu rekli jasno i otvoreno svuda u Srbiji, a što danas osećaju, onda ćete da vidite kako ćete da budete svi zajedno "počišćeni" sa političke scene i onda ćete ovu Narodnu skupštinu da gledate negde na razglednici i da razmišljate zašto ste i na koji način odgovarali radikalima.
Mi vas podsećamo i žao mi je što izađe Predrag Marković, da bi bilo dobro da ove naše predloge stavi na dnevni red, jer onda ne biste imali mogućnost bilo koje zloupotrebe u postupku privatizacije koje ste do sada imali. Uveren sam da građani Srbije baš čekaju takav zakon na dnevnom redu, jer sve moguće prevare smo predvideli u tom zakonu i direktno im se suprotstavili.
Da li znate da je moguće da, kada idete na javne licitacije do određene sume novca, dovoljno je da isplatite 50 plus jedan posto i da nikada ne isplatite ostatak. Vi ste postali vlasnik većinskog paketa akcija i sami sebi ne morate dalje ni da isplaćujete.
Lažni investicioni ugovori i ostala čuda, ništa vam ne važi od onog trenutka kada ste postali većinski vlasnik 50 posto plus jedan. Građani Srbije to treba da znaju. Zato je vreme da se stane na put ovakvim prevarama, a vi na radikale vičite i govorite da su vam radikali krivi, ali se uporedite negde sa radikalima.
Tamo gde ste za manje od deset puta slabiji od radikala, ja vam odmah čestitam, to je veliki uspeh za svaku od vaših stranaka. Mislim da je takvih mesta u Srbiji veoma malo ali da ih neće biti nijedno do izbora. Mislim da građani Srbije jedva čekaju te izbore i da, baš, zato hoće promene. Hvala.
...
Srpska radikalna stranka

Stefan Zankov

Srpska radikalna stranka | Predsedava
Hvala, gospodine Vučiću.
Prelazimo na sledeći amandman. Na član 16. amandman je podnela Skupština Autonomne pokrajine Vojvodine.
Vlada i Odbor za razvoj i ekonomske odnose sa inostranstvom nisu prihvatili amandman.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 16. amandman je podneo poslanik Veroljub Arsić.
Vlada i Odbor za razvoj i ekonomske odnose sa inostranstvom nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li neko želi reč? Izvolite.
Reč ima narodni poslanik Nataša Jovanović, pa Zoran Krasić.
...
Srpska napredna stranka

Nataša Jovanović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, uvaženi gospodine Zankov, zaista vam se divim sa kakvim dostojanstvom u celom ovom zamešateljstvu, koje naravno ničim niste uzrokovali, dajete primer visoko moralnog čoveka i pre svega čoveka izrazite demokratske sposobnosti i potencijala, kao srpski radikal, dok predsedavate sednicom.
Ovaj haos koji se napravio u poslednjih pola sata je postao toliko uobičajen u Narodnoj skupštini Republike Srbije, kada je u pitanju nesporazum pojedinih sa predstavnicima Vlade, da je stvarno neverovatno kako oni sami sebe izvlače iz tog ambisa u koji svaki dan upadaju sve više i više.
Amandman koji je podneo kolega Veroljub Arsić usklađen je sa Zakonom o lokalnoj samoupravi, republičkim Ustavom i deklarativnim težnjama vas pojedinaca, čak i vas koji ste predsednici opština a pripadate vladajućoj strukturi, 15 godina "ispirate mozak" pričama o navodnoj decentralizaciji, samostalnosti jedinica lokalne samouprave.
Kada pogledate član 22b, odnosno stav 2. koji kolega Veroljub Arsić traži da se briše, odnosno član 16, postojeći član 22, videćete da je to direktni atak koji ćete ovim predlogom zakona dati i neograničenu bahatost Ministarstvu finansija, ministru finansija i Republičkoj vladi u odnosu na jedinice lokalne samouprave.
Kada pogledate član 22b, odnosno stav 2. koji je kolega Veroljub Arsić tražio da se briše, odnosno član 16. postojeći član 22. videćete da je to direktni atak koji ćete ovim predlogom zakona dati i neograničenu bahatost Ministarstva finansija, ministru finansija i Republičkoj Vladi u odnosu na jedinicu lokalne samouprave.
Lako je vama da održavate razne konferencije, da sazivate stalne konferencije opština i gradova, da na njima pojedini predsedavaju i da govorite o projektima za decentralizaciju i za ekonomsko osamostaljivanje jedinica lokalne samouprave, a onda da dođete u Skupštinu i da date ovakva ovlašćenja ministru Dinkiću, to je prosto neverovatno. Da zaređate da pitate predsednike opština iz vladajuće strukture koji su narodni poslanici šta misle o ovome, svi će privatno da vam kažu – to je katastrofa. Dinkić će da vas uništi, to je nenormalno da takav zakon postoji.
Ali kada dođe zakon o budžetu, što reče gospođa Radeta a i gospodin Vučić, kada dođu svi ostali drugi zakoni i ovaj koji direktno atakuje na njih kao izvršne nosioce vlasti, svi će da pritisnu zeleno i da kažu – nema veze, sa radikalskim amandmanima nećemo da imamo ništa, nego ćemo da glasamo za integralni tekst zakona koji nam je Vlada predložila.
Šta kaže ovaj član i ovo što je gospodin Arsić pokušao da ospori amandmanom? To je prosto neverovatno da jedinica lokalne samouprave koja treba da opstaje i uz transferna sredstva, na koja svi imaju primedbe i ja sam kao i svaki predstavnik SRS protiv toga da se neguje neki lokal patriotizam, pa kada dođe zakon o sredstvima koja se upućuju opštinama i gradovima, a vi ste videli da nikada nijedan radikal, čak nijedan predsednik opštine, ne kaže – meni je malo, daj meni više, što si dao Boru i Zaječaru, a nisi dao Požegi ili šta ja znam Užicu. Ne, neverovatno je.
Znate da vodimo takvu raspravu kada su u pitanju ta transferna sredstva. Zato što uvek treba više. I svakoj opštini i svakom gradu treba više. Vi imate gradove koji su potpuno zapušteni, naročito jug Srbije, koji je nerazvijenije područje u odnosu na neki centralni deo ili na severni deo Srbije ili na neke beogradske opštine. Ne radi se ovde o tome.
Ovde se radi o mogućnosti da ministar ako proceni, odnosno program javnih preduzeća čiji je osnivač lokalna samouprava (to je ovaj prvi stav), odnosno AP, kao i preduzeća, odnosno zavisnici društava kapitala, čije je osnivačko javno preduzeće, a na koje je osnivač javnog preduzeća dao saglasnost, dostavlja se ministarstvu nadležnom za poslove trgovine, ministarstvu nadležnom za poslove rada, za poslove finansija i ministarstvu nadležnom za poslove lokalne samouprave radi praćenja kretanja cena i zarada.
Drugi stav kaže – ukoliko je nadležni organ jedinica lokalne samouprave, odnosno AP dao saglasnost na program iz stava 1. ovog člana, a taj program sadrži elemente koji nisu u skladu sa politikom projektovanog rasta cena i zarada koju za tu godinu utvrđuje Vlada Republike Srbije, ministar nadležan za poslove finansija, odnosno gospodin Dinkić, može izdati nalog da se privremeno obustavi prenos transfernih sredstava iz budžeta Republike Srbije jedinici lokalne samouprave, odnosno prenos pripadajućeg dela poreza na zarade i poreza na dobit preduzeća AP, do usklađivanja tog programa sa odredbom člana 22. stav 4. ovog zakona.
Sam ministar Dinkić, jutros, to je glavna vest na svim elektronskim medijima, kao i guverner Narodne banke Srbije, Radovan Jelašić, sebe demantuju kada je u pitanju procenat projektovane inflacije i ono što će da se dešava sa našom domaćom valutom i sa kretanjem cena na našem tržištu.
Ako pogledate, zašto onda da trpi jedinica lokalne samouprave ili koleginica Gordana Pop-Lazić, ili Milan Stevović, ili gospođa Maja Gojković, što su neuporedivo sposobniji, pametniji da projektuju rast cena i zarada, odnosno kretanje na makroekonomskom planu, nego ministar Dinkić. Znači, oni i ta jedinica lokalne samouprave treba da snose konsekvence od ministra zato što je on bio loš u proceni. Možda čak i Veroljub Stevanović, gde smo mi opozicija u gradu Kraguejvcu, možda će on bolje da projektuje sve te parametre i da ima bolju sliku o tome za naredni period nego ministar Dinkić.
Radi se o tome da ovi podaci, koje sam vam ovde više puta pokazivala, jasno pokazuju da je ministar, odnosno Republički zavod za statistiku, u najvećem delu za sve periode iza nas, falsifikovao, odnosno bavio se lošom procenom i prikazom, ali prava reč je falsifikat onoga što su cene na tržištu.
Nesporna je činjenica kolike su cene energenata, kolika je cena gasa, cena električne energije, uz najavljeno povećanje od 10%, ne znam kud ćete više kada je cena jednog kilovat sata, ne govorim o onoj najvišoj zoni, o crvenoj, nego prosečna cena, najveća u okruženju.
Kako sada možete da kažete da je ovo realna projekcija troškova, odnosno potrošačke korpe u Srbiji, kada sam vam više puta rekla i mnogi od vas su klimali glavom, a koleginica Radeta je izračunala da za tu minimalnu potrošačku korpu za juni mesec 2005. godine u Republici Srbiji za četvoročlano domaćinstvo može da se skuva 23 jela, bez mesa i ulja. Da li je to vama jasno? Sve ovo kada pogledate, ove cene ovde, to je čisti falsifikat. Projektovana inflacija je čisti falsifikat, prikazana da je mnogo manja od one koja jeste.
Mi se ne zalažemo za to da jedinice lokalne samouprave budu toliko bahate, i tamo gde su naši predsednici opština, gde je gradonačelnik gospođa Gojković, da se unedogled podižu komunalne takse, cene komunalnih usluga, nego naravno da to sve bude u okvirima i usklađeno sa onim što je danas izuzetno težak standard stanovništva.
Ako je projekcija Ministarstva lokalne samouprave na štetu jedinica lokalne samouprave, što ovde i te kako može da bude slučaj, protiv čega se bune čak i oni koji su u toj tzv. Stalnoj konferenciji opština i gradova, u kojoj gotovo da ne učestvuje SRS, gde se raspravljalo o tim pitanjima, onda je zaista nejasno kako vi možete da date saglasnost na ovaj član zakona i da ne prihvatite ovakvu intervenciju u zakonu, od strane kolege Veroljuba Arsića. Time se direktno zadire u određenu autonomnost, odnosno zagarantovano pravo, i po zakonu i po Ustavu, jedinica lokalne samouprave.
Ministar Dinkić u najvećem broju slučajevima, u to budite sigurni, kada su u pitanju predsednici opština i gradova koji su pre svega iz SRS, reagovaće na ovakav način, što će obustavljati transferna sredstva i osporavaće projekte, odnosno plan programa za javna preduzeća čiji je osnivač SO.
Uostalom, evo, na primeru opštine Aranđelovac, gde je na delu bahatost jedne nelegitimne skupštinske većine i nereagovanje, i Ministarstva lokalne samouprave i Ustavnog suda Srbije, na sve predstavke koje je uputio predsednik opštine, dr Radosav Švabić, i na činjenicu da se na najgrublji način zloupotrebljavaju i odbornici, i da se krši zakon kada je u pitanju poslovanje tih javnih preduzeća.
Ne reaguje ni budžetska inspekcija, koja je više puta pozivana od strane predsednika opštine Aranđelovac, od gospodina Švabića, da dođe ispred Ministarstva, da vidi šta se tu radi, dovoljno govori o tome da je kolega Arsić bio u pravu i ja sa ovom argumentacijom, kada sam vam rekla da je nemoguće da normalno posluju jedinice, odnosno da opstaju jedinice lokalne samouprave, opštine i gradovi, a da ostane ovakav predlog člana 16, odnosno stav 2. u članu 22b ovog postojećeg zakona.
...
Srpska radikalna stranka

Stefan Zankov

Srpska radikalna stranka | Predsedava
Reč ima poslanik Zoran Krasić.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Izvinjavam se što ću se malo vratiti na prethodnu raspravu pre ovog amandmana, jer i ovo što dotiče ovaj amandman i ono malopre što ste pričali o članu 5, odnosno 9a ima zajedničkih dodirnih tačaka.
Predlažem Vladi Republike Srbije, Socijalističkoj partiji Srbije, G17 i DSS-u da nađu kompromis. Kompromis se sastoji u tome što treba poštovati Ustav i zakon. Pitanje privatizacije reguliše se Zakonom o privatizaciji. Zakon o javnim preduzećima i vršenju delatnosti od opšteg interesa je statusni propis koji reguliše status tih preduzeća. U nekim elementima dotiče se imovine tih preduzeća, ali nikada sa namerom da svojim pojedinim odredbama definiše način privatizacije nekog od ovih preduzeća.
Znači, ono što je Vlada predložila, ne ulazim u formu da li kao amandman, da li kasnije kao ispravku, a ministar malopre objasnio da je želja bila da se omogući nekima da dođu do besplatnih akcija.
Ministre, to možete izmenama Zakona o privatizaciji, ali to što želite da ubacite u ovaj zakon nije dozvoljeno. Ne možemo mi ovim zakonom da menjamo nešto drugo.
Potpuno identična je situacija sa članom 22b, stavom 2. gde se u suštini govori o transferu sredstava. Transfer sredstava centralne vlasti prema jedinicama lokalne samouprave je materija koja se reguliše i koja je uređena Zakonom o lokalnoj samoupravi. Nema mogućnosti da se Zakon o lokalnoj samoupravi menja na način što se vrši intervencija u Zakon o javnim preduzećima. Ne sporim ono što je rukovodilo Vladu, ali to ne može u ovom zakonu.
Ako imate nameru da ovo menjate, menjajte Zakon o lokalnoj samoupravi. U ovom zakonu ovoj odredbi nije mesto, iz jednog prostog razloga što ovom odredbom se ne reguliše status javnog preduzeća, nego se reguliše položaj lokalne samouprave kao osnivača prema Vladi Republike Srbije. Kao povod se koristi to što je lokalna samouprava dala saglasnost na neki akt javnog preduzeća. I ta saglasnost i taj akt su prouzrokovali probijanje nekih makroekonomskih pozicija koje je zacrtala Vlada Republike Srbije.
Znači, ovde se javno preduzeće koristi kao povod da bi se nezakonito vršio upliv i regulisanje odnosa i suštine lokalne samouprave. To ne sme da se radi ovim zakonom. Zato predlažem Vladi Republike Srbije da, u dogovoru sa svojim koalicionim partnerima i ovima koji ih podržavaju, odustane od amandmana kojim je propisala i ono kasnije izmenila u pogledu privatizacije i raspodele besplatnih akcija i da takođe Vlada odustane od ovog rešenja koje je dato u članu 22.
Doduše, usvajajući ovaj amandman Veroljuba Arsića i sledeći, povodom koga ću da se javim, Vlada nema potrebe da interveniše i onda se ispravlja ovo što je veliki propust, jer se ovde zaobilazno završava nešto što nije dozvoljeno.