Dame i gospodo, jutros vidim u medijima da ministar Lalović obećava reformu socijalne zaštite, kaže, iz najmanje dva razloga: prvo, da socijalna zaštita bude u interesu korisnika i da korisnici budu oni kojima je ona potrebna. Ovde se postavlja više pitanja. Ako ministar Lalović priprema neku reformu, zašto onda mi trošimo vreme na izmene i dopune postojećih zakona, jer valjda reforma podrazumeva neke nove zakone, neko sistemski potpuno drugačije rešavanje, mada ne znam na koji način misli to da reši.
Drugo pitanje koje se postavlja je – kakva to saznanja ministar Lalović ima ako kaže da će ubuduće ta reformisana, posle njegove reforme, socijalna zaštita da bude u interesu korisnika i da korisnici budu oni kojima je ona potrebna. Da li to znači da do sada socijalna davanja nisu bila u interesu korisnika i da korisnici nisu bili lica kojima je ta zaštita potrebna?
Zaista očekujem od ministra da to objasni, jer je on inače poznat kao biserko, jer toliko bisera u medijima iznosi da to prosto nije moguće. Nikad ne može čovek da shvati šta on to kaže, a ovde izađe sa nekom sasvim drugom pričom i opet u svom maniru, kad mi završimo, on priča sat vremena, valjda da dopuni i ono što bi trebalo kao poslanik, pošto je on narodni poslanik.
A zaključak, moj i naše poslaničke grupe, odnosno odgovori na ova pitanja na koja ministar neće da nam da odgovor su baš u ovom članu 9. Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o socijalnoj zaštiti i obezbeđivanju socijalne sigurnosti građana.
U članu 9. ste predvideli nešto što smo već videli i u Zakonu o državnoj upravi i u Zakonu o državnim službenicima. Vlada Vojislava Koštunice predlaže, a skupštinska većina donosi, zakone koji, u stvari, znači produžavanje vlasti ovih koji su sada na vlasti i posle narednih izbora, bez obzira na izborni rezultat, naravno, zato što su svesni da će izborni rezultat biti takav da mnogi neće ni sedeti u ovim klupama, pogotovo neće upravljati, hvala Bogu, državom Srbijom.
Zato je i u ovom članu 9. predviđeno da, kada su u pitanju centri za socijalni rad, u nekom neodređenom roku, dok se ne imenuje, u skladu sa zakonom, direktor centra za socijalni rad, može da se postavi vršilac dužnosti do imenovanja, kaže, u skladu sa zakonom, a to znači na neodređeno vreme.
To znači upravo ono što sam već rekla, kako ste predvideli za ove državne sekretare i za razne funkcije po ministarstvima, Vladi, da vi, kad budete odlazili, postavite neke svoje ljude i da onda, na osnovu zakona, oni moraju i dalje da vrše određene funkcije, kao da se ništa nije desilo, kao da neće biti izbora i kao da neće biti promene izbornih rezultata.
Zato sam u ime poslaničke grupe SRS predložila da se u članu 9. posle stava 1. doda novi stav 2. koji bi trebalo da glasi: "U stavu 10. reči "imenovati vršioca dužnosti direktora do imenovanja u skladu sa zakonom" zamenjuju se rečima "produžiti mandat direktoru do imenovanja u skladu sa zakonom, koje se mora obaviti u roku najdužem od šest meseci".
Znači, ovim amandmanom je oročeno koliko duže od onog zakonskog roka neko može biti direktor centra za socijalni rad. Ovo rešenje koje postoji u zakonu, da se neko postavi za vršioca dužnosti, da to radi na neodređeno vreme, znači da može da bude još jedan mandat vršilac dužnosti.
Imamo mi mnogo loših iskustava sa tim postavljenjima raznih vršilaca dužnosti na neodređeno vreme. Najviše je to prisutno u sudovima. Svi znamo, svi znate i o tome govorite, naravno ne za ovom govornicom, šta znači postaviti nekoga za vršioca dužnosti i držati ga bukvalno na uzdi, jer onaj ko je vršilac dužnosti zna da mora da sluša, jer od njegovog odnosa zavisi da li će taj vršilac dužnosti postati i direktor. U slučajevima predsednika sudova imamo tu "igranku" već nekoliko godina, da neki sudovi u Srbiji imaju, umesto predsednika, vršioce dužnosti predsednika. To negativno utiče na rad tih sudova i uopšte na stanje u pravosuđu.
Dakle, poučeni tim iskustvom, predložili smo ovaj amandman kada su u pitanju direktori centara za socijalni rad. Prvo, ne znam zašto u vašem predlogu zakona, i to što ste predvideli da imenujete vršioca dužnosti, zašto to niste oročili? Da li je moguće da skupština opštine ili skupština grada neće u tom roku moći da odredi nekoga ko će biti direktor centra za socijalni rad? Ako to ne može u roku od šest meseci, onda niti je sposobna da radi svoje poslove predviđene zakonom, niti treba da postoji u tom sastavu i u takvom sazivu.
Naravno, ne očekujem da ovaj amandman bude prihvaćen, a zaista bi trebalo. Ne znam zašto je ministar napustio salu. Trebalo bi da bude prihvaćen ovaj amandman.
Jer niti koncepcijski ugrožava zakon, niti je u suprotnosti sa nekim ministrovim stavom, jer se zaista radi o jednom rešavanju tehničkog pitanja na mnogo normalniji i logičniji način.
Dakle, s jedne strane bismo obavezali skupštinu opštine, odnosno skupštinu grada da mora u roku od šest meseci da izabere direktora ustanove za socijalni rad, a s druge strane bismo imali čoveka koji bi bio odgovoran, jer bi vršio određenu funkciju, odgovarao bi skupštini koja ga postavlja. Ovako, imenovanjem vršioca dužnosti, niti se zna ko će kome biti odgovoran, niti se zna kako će se sredstva za socijalnu zaštitu deliti.
To je problem i sada, to će biti problem i posle ovog zakona, pogotovo ako ne prihvatite ovaj amandman i neke druge amandmane Srpske radikalne stranke. Za taj problem i uopšte za probleme u centrima za socijalni rad znaju građani Srbiji, jer je, nažalost, svaki dan sve više građana Srbije koji ispunjavaju uslove da budu korisnici socijalne zaštite. Ne znam da li iz tog razloga ministar najavljuje reformu, svestan da pogubna tzv. demokratska vlast u ovih pet godina sve više ljudi dovodi u situaciju da postaju korisnici socijalne zaštite.
Mene su danas zvali predstavnici firme "Zorka" iz Subotice. Zamolili su da pitam ministra i ja ga pitam, iako nije tu. Kada sam razgovarala sa tim ljudima rekla sam: izneću vaš problem, ali vam garantujem da od ministra neću dobiti odgovor, jer on nema pojma o čemu se radi. Očigledno je da je tako, jer ga nema ni da bar sasluša ovo što ću da prenesem.
Dakle, fabrika "Zorka" iz Subotice je imala nekoliko hiljada zaposlenih, a sada je tamo negde 640 radnika na platnom spisku. Tih 640 radnika već dve godine nisu primili ni jedan jedini dinar na ime plate. Potpuno svesno, ta fabrika je dovedena do prosjačkog štapa. Sada je tamo u toku stečaj; ti ljudi kažu, s vremena na vreme dođe neko ko na crno doveze određenu supstancu, onda traže po kućama nekoga od tih 640 radnika koji su kao zaposleni, koji bi trebalo da prime platu, njih angažuju da rade desetak dana, plate ih po ugovoru o delu, plati ih neki mafijaš iz svog džepa koji se inače time bavi.
Ovi ljudi, njih 640, imaju pravosnažne i izvršne presude nadležnog suda da im se isplati određeni iznos, iznosi su poveliki i različiti, zavisno od toga ko je imao koliko radnog staža u momentu raspadanja firme. Očigledno, neka sredstva postoje, jer ako mogu da se plaćaju ljudi po ugovoru o delu za neki posao koji urade, znači da bi mogle da se izmire obaveze koje "Zorka" iz Subotice ima prema tih 640 zaposlenih, odnosno 640 porodica.
Kada su me zvali predstavnici tih bivših zaposlenih, rekli su mi – danas će vas, gospođo Radeta, gledati 640 porodica.
Svi će željno čekati da čuju šta će ministar Lalović da kaže, da li ima nameru da na bilo koji način zaštiti 640 porodica u Subotici, ili će da prepusti da ti ljudi nemaju šta da jedu, pokušavaju da rade najteže poslove, ako mogu da dođu do bilo kakvog posla, a to je sve teže, kao što svi znamo.
Ja sam svoju obavezu prema tim ljudima ispunila tako što sam obavestila javnost o tom problemu. Nadam se da ministar u nekoj kancelariji sedi i gleda ovaj prenos i možda će da dođe sa nekim podacima ovde. Volela bih da me demantuje u onome što sam rekla tim ljudima, da ne očekujem da će ministar Lalović da odgovori na njihovo pitanje, niti bilo koji ministar u Vladi Republike Srbije, jer su to neodgovorni ministri, neodgovorna Vlada, nezainteresovani za stvarne probleme građana Srbije.
Oni se bave rešavanjem, verovatno, nekih svojih ličnih problema, baš njih briga za zaposlene i za one koji su ostali bez posla, za penzionere, jer da vode računa, da su iole ozbiljni i odgovorni ljudi, državni funkcioneri, sigurno da ne bismo danas imali ovakve zakone na dnevnom redu.
Sve ovo što govore predstavnici SRS kroz ove amandmane koje smo podneli na ove zakone govori u prilog tome koliko ova vlada zaista loše radi. I, onda se pojavi onaj ministar, koji je pokušao incidentom da spreči ove rasprave, ali mu nije uspelo, pa kaže – iako SRS sprečava Vladu u njenom radu, mi ćemo, eto, ipak da podelimo zaostale penzije penzionerima. Dakle, najveću laž koju je mogao da izgovori predstavnik Vlade je upravo taj ministar izgovorio. Niti je Srpska radikalna stranka na bilo koji način ikada opstruisala podelu penzija, niti će on da podeli zaostale penzije, jer to što on nudi je tek jedna šestina napravljenog duga. Taj dug je napravljen od 2000. godine do danas.
Laž je i juče u jednim novinama, da ih ne reklamiram, "Pisma čitalaca", predstavnik jednog opštinskog odbora G17 piše kako srpski radikali opstruišu ministra da podeli zaostale penzije, a dugovi su nastali još u vreme kada su srpski radikali bili u Vladi. To je laž. Naravno da je laž. Istina je da je Vlada mogla svoj posao da uradi i bez donošenja novog zakona, kao što ni ovi zakoni, ova dva socijalna zakona, nemaju nikakvog smisla. Ove izmene ništa ne znače. Suština je da konačno Vlada Republike Srbije počne da radi svoj posao, ili da shvati da zaista za to nisu sposobni, da se lepo zahvale i da se sklone sa grbače građana Srbije.