PRVA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 29.03.2006.

3. dan rada

OBRAĆANJA

Radojko Obradović

Demokratska stranka Srbije | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)

Zaključujem jedinstveni pretres.

Pošto smo obavili jedinstveni pretres, Narodna skupština će u danu za glasanje pristupiti glasanju o predloženim kandidatima za članove Nacionalnog saveta za visoko obrazovanje.

Prelazimo na 3. tačku dnevnog reda: – RAZREŠENjE I IZBOR PREDSEDNIKA NACIONALNOG PROSVETNOG SAVETA

Primili ste izveštaj, sa ispravkom, Odbora za prosvetu Narodne skupštine Republike Srbije o razmatranju informacije Ministarstva prosvete i sporta od 24. februara 2006. godine o radu Nacionalnog prosvetnog saveta.

Podsećam vas da, prema članu 160. stav 3, a shodno članu 94. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, ukupno vreme rasprave za poslaničke grupe iznosi pet časova, kao i da se ono raspoređuje na poslaničke grupe srazmerno broju narodnih poslanika članova poslaničke grupe.

Molim poslaničke grupe, ukoliko to već nisu učinile, da odmah podnesu prijave za reč, sa redosledom narodnih poslanika.

Saglasno članu 160. stav 2. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, otvaram jedinstveni pretres.

Da li se izvestilac nadležnog odbora javlja za reč? (Da.)

Reč ima predstavnik Odbora za prosvetu Donka Banović, predsednik Odbora.

Donka Banović

Demokratska stranka Srbije
Poštovani predsedavajući, kolege narodni poslanici, da ne bi kasnije bilo opet primedaba na račun ministra prosvete i sporta gospodina Vuksanovića, ja ću da pojasnim zašto se javljam – zato što su i prethodna i ova tačka nešto što Skupština mora da obavi.

Slažem se da izbor članova Nacionalnog saveta, onog prethodnog, i sada razrešenje i izbor novog predsednika Nacionalnog prosvetnog saveta može da bude povod da otvorimo diskusiju o stanju u visokom obrazovanju, predškolskom, osnovnom i srednjem, međutim, ja sam prilično praktična osoba i mislim da bi trebalo da se koncentrišemo na ovo. Bile su, naravno, opravdane neke primedbe iz ranijih diskusija i od strane poslanika koji čine skupštinsku većinu i od strane opozicije, ali bih vas zamolila da se usredsredimo na ono što se traži da se uradi u ove dve tačke.

Treća tačka, dakle, ovog zasedanja glasi – razrešenje i izbor predsednika Nacionalnog prosvetnog saveta. Opet ću da vas podsetim na nekoliko činjenica, a to je da smo u martu prošle godine izabrali članove Nacionalnog prosvetnog saveta.

Da ne bismo te dve stvari mešali, znači ovaj o kome smo ranije razgovarali je savet koji tek treba da se formira, tu je sve u redu što se procedure tiče. Dakle, imate pred sobom kandidate, odnosno četiri liste za koje je odbor zaključio da su valjani i o njima ćemo odlučivati.

Ovaj Nacionalni prosvetni savet smo izabrali, dakle, u maju 2005. godine, izabrali smo 41 člana. Prema Zakonu o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja se kaže da Skupština bira takođe i predsednika. Mi smo izabrali predsednika, međutim na osnovu izveštaja koji smo primili od Ministarstva se vidi da je to telo u nekoj vrsti blokade, odnosno da iz ličnih razloga izabrani predsednik ne može valjano da obavlja tu funkciju.

U izveštaju ste takođe dobili informaciju da se taj Nacionalni prosvetni savet sastao jednom, međutim zbog nedolaska predsednika mogu da kažem da je više to bila jedna svečana sednica, nije čak usvojen ni poslovnik o radu, prosto zbog nemogućnosti predsednika da dođe.

Znači, moram da priznam, jeste da tu dolazi do nekih loših pojava, ne loših pojava nego možda, što reče jedan kolega, da su malo traljavi, da se to malo traljavo odradilo, međutim ovo su nove metode, nove procedure, nešto što Skupština, koliko ja znam, u prethodnim mandatima i nije radila, tako da je to razumljivo. A ne možemo uvek da predvidimo šta može da se desi nekoj osobi koju, recimo, izaberemo za predsednika.

Ministarstvo, kao i udruženja i članovi koji su izabrani nas mole, odnosno mole Skupštinu da izvrši deblokadu ovog tela, odnosno jedini način je da razrešimo predsednika i da izaberemo novog. Dakle, u danu za glasanje, od 41 člana koji čini Nacionalni prosvetni savet ja vas molim da dobro razmislite i da izaberemo novog predsednika, kako bi ovo telo moglo da funkcioniše.

Radojko Obradović

Demokratska stranka Srbije | Predsedava
Da li se predstavnici poslaničkih klubova javljaju za reč? Da. Gospodin Albijanić.
...
Zdrava Srbija

Miloljub Albijanić

G17 Plus
Gospodine predsedavajući, dame i gospodo narodni poslanici, vrlo kratko što se tiče izbora predsednika Nacionalnog prosvetnog saveta. Tu instituciju smo formirali donošenjem Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja. Značaj izbora predsednika Nacionalnog prosvetnog saveta je ogroman iz razloga što su ingerencije Nacionalnog prosvetnog saveta: donošenje nastavnih planova i programa, predlaganje udžbenika i mnoge druge stvari, kao što su standardi znanja itd. Dakle, temeljne stvari u školstvu, osnovnoj i srednjoj školi, u ingerenciji su Nacionalnog prosvetnog saveta i zbog toga je važno da institucija konačno profunkcioniše.

Ja ću vam sada reći, Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja imamo formirane, dakle: Ministarstvo prosvete i sporta, Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja i Nacionalni prosvetni savet; ili još bolje da sam rekao, obrnutim redom: Nacionalni prosvetni savet kao vrh, zavodi, ministarstva.

I tu zapravo jeste funkcionisanje čitave prosvete, što sve tri institucije treba na međusobno dobar način da koordiniraju i donose ono za šta su nadležni. To je jako važno, a najveća nadležnost, po zakonu, pripada Nacionalnom prosvetnom savetu, a stručno pripremanje materijala za Nacionalni prosvetni savet daje pre svega Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja. Ministarstvo ima funkciju nadzora, kontrole i ostalih stvari, ali ove dve institucije biće nosioci posla u prosveti u Srbiji danas i sutra. Hvala vam lepo.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Hvala. Da li još neko od predsednika, odnosno ovlašćenih predstavnika želi reč? Da, izvolite, narodni poslanik Veselinović, ovlašćeni predstavnik Srpske radikalne stranke.

Milan Veselinović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, kada ovde slušamo predstavnike vlasti kako govore o značaju Nacionalnog prosvetnog saveta obični ljudi mogli bi da shvate kao da do sada nije postojalo ništa u obrazovanju i vaspitanju, kao da sada počinje nešto novo formiranjem ovog Nacionalnog prosvetnog saveta. Pa, pobogu, evo dve godine već ima kako smo formirali Nacionalni prosvetni savet i zbog jednog predsednika, kao, izvršena je blokada rada Nacionalnog prosvetnog saveta. Jednom smo se okupili, to je bila kao svečana sednica i na tome se završilo.

Zar su moguće ovolike slavopojke i ovolike hvale za neko novo telo koje ste vi izmislili pod nalogom Evropske unije ili vaših nalogodavaca, kao da do sada nije ništa dobro postojalo u obrazovanju i vaspitanju, nego od sada nešto novo počinje, posebno izborom predsednika Nacionalnog prosvetnog saveta.

Danas ovde nema ministra prosvete, jer on se svim i svačim bavi, samo se ne bavi svojim poslom. Vama je poznato da sada, zavisno šta mu se i gde ponišani od Vlade Srbije, on to čini u cilju očuvanja ove skupštinske većine. Primer je i slučaj Novog Pazara, Trgovinsko-ekonomska škola, gde je van zakona i svih propisa postavio direktora i, normalno, školski odbor, ne uvažavajući odluke lokalne samouprave, odnosno lokalne skupštine. To čini širom Srbije. Čuli ste sa ove govornice da sada čak preuzima i ingerencije ministra unutrašnjih poslova, preti poterom za generalom Mladićem.

Eto kakvog imamo ministra prosvete, eto kakva je to štetočina, kojeg smo mi izabrali. Pa ne znam, od 2000. godine do današnjeg dana da li je bio gori koji ministar, upoređujući njega i Gašu. Ne znamo dalje šta će se desiti, ali ovo je stvarno kraj za prosvetu i na tom putu moramo stati po cenu da i prosvetni radnici, pedagoške službe i svi oni koji se bave obrazovanjem podignu glas javno protiv ministra prosvete Vuksanovića.

Danas kada govorimo o Nacionalnom prosvetnom savetu dobro smo konstatovali da već dve godine taj savet ne funkcioniše. Nacionalni prosvetni savet ne funkcioniše, ali i dalje se poslovi odrađuju u Ministarstvu prosvete. Normalno da će se velike obaveze i odgovornost koja će pripasti Nacionalnom prosvetnom savetu oduzeti onim sektorima u Ministarstvu prosvete koji su da sada to radili. Pre svega, donošenje plana i programa za sledeću godinu, izrada udžbenika i sve ono što je neophodno za obrazovanje i funkcionisanje školstva u sledećoj školskoj godini.

Sve ove diskusije svode se na to da smo mi srpski radikali bili u pravu kada smo pre gotovo dve godine za ovom govornicom govorili da izbor Nacionalnog prosvetnog saveta, u stvari, jeste balast u obrazovanju, a da ne kažem i novi finansijski izdaci iz budžeta Republike Srbije. Međutim, zbog vaših nalogodavaca ste to usvojili i danas ćete verovatno izabrati predsednika Nacionalnog prosvetnog saveta, ali je dovoljno da on ponovo, ne daj bože, bude sprečen da vrši tu funkciju, da ponovo bude blokiran rad Nacionalnog prosvetnog saveta.

Zato govorim da ovo što radimo, gubeći ovoliko vreme, u stvari jeste uzaludno, a posebno je štetno za obrazovanje i vaspitanje u našoj zemlji. Umesto da smo se posvetili pre svega materijalnom stanju u obrazovanju, opremljenosti škola, da smo se posvetili samom usavršavanju prosvetnih radnika, mi danas idemo unazad, poštujemo nekakve deklaracije koje nisu obavezujuće nigde u svetu, već su samo preporuke. Vezujemo se za te deklaracije ne bismo li se dodvorili nekim vašim mentorima u inostranstvu.

Danas, kad govorimo ponovo o Nacionalnom prosvetnom savetu, sistemu zakona o osnovnom obrazovanju, srednjem obrazovanju i vaspitanju, možemo konstatovati da ove dve godine nije učinjen nikakav pomak u toj oblasti, iako imamo talentovane učenike, iako naši talenti osvajaju i prva mesta širom Evrope i sveta. Možemo slobodno reći da se u toj oblasti vrlo malo učinilo i dosta malo ulagalo u protekle dve godine.

Zato apelujem sa ove govornice da temu sa izbora predsednika Nacionalnog prosvetnog saveta prenesemo tamo gde stvarno problemi postoje, a to je, pre svega, materijalni položaj prosvetnih radnika i uopšte materijalni položaj celog obrazovanja u našoj zemlji. Hvala.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Da li još neko ko nije iskoristio svoje pravo iz člana 93. Poslovnika želi reč? (Ne.)

Zaključujem jedinstveni pretres.

Pošto smo obavili jedinstveni pretres, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o razrešenju i izboru predsednika Nacionalnog prosvetnog saveta.

Prelazimo na 4. tačku dnevnog reda: – IZBOR ČLANOVA SAVETA KOMISIJE ZA ZAŠTITU KONKURENCIJE

Primili ste liste kandidata za izbor članova Saveta Komisije za zaštitu konkurencije, koje su podneli ovlašćeni predlagači: Udruženje pravnika Srbije, Naučno društvo ekonomista Srbije, Vlada Republike Srbije umesto Advokatske komore Srbije, Privredna komora Srbije i Vlada Republike Srbije.

Primili ste izveštaj Odbora za trgovinu i turizam, sa ispravkom.

Podsećam vas da, prema članu 160. stav 3. a shodno članu 94. Poslovnika Narodne skupštine, ukupno vreme rasprave za poslaničke grupe iznosi pet časova, kao i da se ovo vreme raspoređuje na poslaničke grupe srazmerno broju narodnih poslanika članova poslaničke grupe.

Molim poslaničke grupe, ukoliko to već nisu učinile, da odmah podnesu prijave za reč sa redosledom narodnih poslanika.

Saglasno članu 160. stav 2. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram jedinstveni pretres.

Da li želi reč izvestilac Odbora za trgovinu i turizam narodni poslanik Rajko Baralić, predsednik Odbora? (Da.)

Izvolite.