Gospodine Mihailoviću, izgleda da je nešto pobrkano danas na početku ove sednice. Obavešteni smo da je ova rasprava objedinjena, da imamo u raspravi dva zakona: jedan je Predlog zakona o arbitraži, a drugi je Predlog zakona o posebnim ovlašćenjima radi efikasne zaštite prava intelektualne svojine. Za oba predloga je ovlašćeni predstavnik Vlade...
(Predsedavajući: Gospodine Krasiću, ako insistirate, evo ministar će se izjasniti o drugom predlogu zakona, pa onda vi možete da dobijete reč.)
Ja ništa, gospodine Mihailoviću, ne insistiram, nego samo konstatujem. Nisam ni reklamirao povredu Poslovnika, nisam ni tražio vašu intervenciju, nego sam samo izneo čuđenje da ovde...
(Predsedavajući: Gospodine Krasiću, ministar je upravo pre nego što ste izašli za govornicu tražio, u stvari, da se izjasni o tom drugom predlogu, pa samo zbog vas.)
Gospodine Mihailoviću, ministar danas ima vremena, pošto može da se javlja kad hoće i koliko god hoće, pa neka svoju strategiju prilagodi kako je on zamislio.
(Predsedavajući: Mislio sam da možete da govorite o ministrovom izlaganju. Ako hoćete, govorite sada, ministar će posle vas.)
Gospodine Mihailoviću, izgleda da vi mene od jutros ne razumete. U ponedeljak ste izvršili svojevrsnu torturu ovde, tražili ste da se spoji rasprava. Na silu ste to izglasali, rekli ste – radi efikasnosti itd. Sada mi ne dozvoljavate da dam ocenu uvodnog izlaganja rasprave u načelu o objedinjenoj raspravi dva zakona. Pošto vi imate neko drugo mišljenje, zadržite to svoje mišljenje; ja ću da obuhvatim u načelnoj raspravi onako kako ste i propisali da se radi na ovoj sednici.
U prvom delu ću izneti stavove SRS povodom Predloga zakona o arbitraži. Nije nama ovo prvi predlog jednog ovakvog zakona. Kod nas je arbitraža bila uređena. Samo da vas podsetim, kada je prošle godine usvajan novi Zakon o parničnom postupku, jedna od naših primedbi je bila zašto nema odredbi o arbitraži. Tada je rečeno da će posebnim zakonom da se uredi arbitraža.
Mogu reći da je čak i obećano da će biti uređena na ako ne identičan onda sličan način kako je i postojala u Zakonu o parničnom postupku. Te odredbe i nisu bile neki veliki problem, jer je ta jedna arbitraža koja je postojala radila u skladu sa tim odredbama Zakona o parničnom postupku, a te odredbe su bile stvarno načelne prirode. Druge stvari, vrlo važne za postupak pred arbitražom, rešene su unutrašnjim aktima same arbitraže.
Nije tačna konstatacija da arbitraža ubrzava rešavanje sporova između subjekata. Zašto? Zato što zavisi od stranaka. Neke stranke ugovore arbitražu, pa ne mogu da se dogovore oko arbitraže i, naravno, predmet dođe pred zakonom propisani nadležni sud. Arbitraža je jedna mogućnost koja se zasniva na dobrovoljnosti poslovnih partnera.
Podneli smo jedan broj amandmana na ovaj predlog zakona. Mislim da je to stvarno mali broj amandmana, ali principijelne prirode, jer smo hteli da skrenemo pažnju da ovako široko postavljen koncept arbitraže praktično negira nadležnost države. Vrlo konkretan da budem, mi smo podneli devet amandmana. U načelnoj raspravi od strane predstavnika Vlade nismo dobili informaciju da li je neki amandman usvojen ili nije. Računam da nisu usvojeni, te zadržavam pravo da prokomentarišem šta smo mi to prigovorili i šta smo tražili da se ispravi.
Ne može SRS da prihvati stav Vlade da svako fizičko lice može da ugovori arbitražu u nekim međusobnim privrednim odnosima. Verovatno su oni koji su pisali ovaj predlog zakona zaboravili jednu stvar – da gotovo svi koji ulaze u privredne odnose ne ulaze u privatne odnose povodom nekih stvari. Dva lica – A i B, na pijaci vrše neku razmenu, oni ne mogu da idu na arbitražu, jer ako bi se njima dozvolilo da idu na arbitražu, onda se postavlja pitanje čemu sud, čemu zakon.
U našem konceptu arbitraža je moguća samo između pravnih lica, a povodom nekih spornih odnosa iz međusobnog privrednog odnosa. Dva pravna lica su ugovorila neki posao, imaju svoje obaveze i svoja prava, došlo je do spora oko ispunjavanja obaveza, prava, mogu da traže da se taj spor reši pred arbitražom, ukoliko su unapred ugovorili takav oblik rešavanja spornog odnosa. Ali, između fizičkog lica i pravnog lica, ako nastane spor, ne može da se ugovori rešavanje pred arbitražom, jer onda je to negacija postojećeg pravosudnog sistema. To je prva primedba.
Druga principijelna primedba jeste ko može da formira stalne arbitraže. Predložili ste da stalne arbitražne institucije mogu da osnuju privredna komora, profesionalna i strukovna udruženja, udruženja građana u skladu sa njihovim osnivačkim aktom.
Mi smatramo da udruženja građana ne mogu da formiraju arbitraže koje bi imale tu nadležnost i tu snagu odluka koja se predviđa ovim predlogom zakona. Zašto?
Udruženje građana je jedna nevladina organizacija. Tako je moguće, recimo, da Vojin Dimitrijević i Nataša Kandić, pošto se nalaze u jednom udruženju, formiraju arbitražu, ona bude specijalizovana za neke sporove i onda krene seoba ili podsticanje od njihovih sponzora iz inostranstva – dobićete sredstva za neki posao ukoliko sa svojim poslovnim partnerima ugovorite nadležnost arbitraže na čijem čelu se nalaze Vojin Dimitrijević, Nataša Kandić.
Pa može malo da se promeša, pa da bude neko drugo udruženje, Sonja Biserko, ili neko treće udruženje, ovaj što je naprasno oslabio, Miljenko Dereta, smanjene dotacije i odmah čovek oslabio u kilaži.
Kako bismo mogli da prihvatimo odluke te arbitraže? Vama deluje smešno, ali to je napisano ovde. Ne vrlo konkretno i precizno, ali se krije iza ove dve reči "udruženje građana".
Sva udruženja građana imaju neka svoja pravila, a ona im služe da, između ostalog, reše sporni odnos koji nastane između članova, ali to nije predmet ovog zakona. Ne možete udruženjima građana da date to ovlašćenje da formiraju stalne arbitražne institucije, jer ovi bi, kakvi su drčni, napravili paralelnu strukturu sudstva u našoj zemlji.
Dalje, gubi se smisao dobrovoljnosti, gubi se smisao arbitraže, ako propisujete da u slučaju neslaganja arbitara koje su izabrale stranke u sporu i u slučaju njihovog neslaganja oko izbora onog trećeg zajedničkog, odluku treba da donese nadležni sud. Zašto bi se sud mešao u ono što su stranke same ugovorile?
Nama su potrebne, u stvari, te stalne arbitraže. To vam piše u 17 članova. Uvek gde se javi spor povodom toga što je jedna strana predložila jednog arbitra, druga strana drugog arbitra, ta dva arbitra treba da izaberu zajedničkog trećeg.
Ukoliko se ne slože, trećeg bira nadležni sud. Onda se gubi smisao arbitraže. Mnogo je bolje da ste krenuli od osnovnih principa stalne arbitraže, spoljnotrgovinske, pri Privrednoj komori.
Ne možemo da prihvatimo stav da se smatra da je naknadno ugovorena arbitraža ako stranke u sporu pred sudom kažu – nećemo pred sudom da rešimo, nego se dogovaramo da ćemo da idemo na arbitražu. To ne možemo da prihvatimo.
Arbitraža mora da se ugovori, mora da se predvidi pre nego što nastane spor. Kada nastane spor, kako da se menja, kako da se dogovaramo, kako da isključimo primenu odredbi zakona od nadležnosti državnog organa koji treba da reši određeni spor.
Ovo je poprilično slobodoumno napisano, tako da se opet vraćam na početnu informaciju koju sam dao povodom ovog predloga zakona: stvarno smo se trudili da ograničeno intervenišemo kada je u pitanju ovaj predlog zakona, samo tražimo da se otklone neke principijelne primedbe.
Moram da vam kažem da se ovde ne radi o drugom stavu, o drugom mišljenju. Ne verujem koji bi profesor sa pravnog fakulteta mogao da podrži ovo.
Doduše, mi ovde sa govornice, kada su u pitanju predstavnici Vlade, čujemo različite tvrdnje i različita obećanja da iza nekog predloga zakona stoje banke, stručnjaci itd.
Gospodine Parivodiću, vaš zakon o evidentiranju, ona hipoteka, videli ste pre neki dan šta kažu bankari.
Po tom zakonu ne može da se upiše hipoteka i ono što rekoste za građevinske dozvole – neće niko, a nama ste tvrdili da su bankari rekli da će da prihvate. Reportaža 10 minuta na RTS-u, nijedna banka ne prihvata.
Unapred vas upozoravamo. Tada smo vas upozoravali povodom tog zakona i nekih drugih, niste nam verovali, ali u sudaru sa stvarnošću vidite da naši stavovi preovladavaju.
Kaže – arbitražni sud može da donese odluku na osnovu pravde i pravičnosti. Za našu arbitražu koja je postojala, nekada funkcionisala i bila solidna arbitraža, bile su mnogo značajnije odredbe zakona i uzanse.
Tu delim sa vama mišljenje da ljudi profesionalci, gde jednostavno zakon ne može da prati tehnologiju, tehniku, gde po neki put kasne i uzanse, gde razvoj novih standarda i tehničkih normativa prosto nameće jedno novo shvatanje prava, mora to da se kaže, da je onda vrlo poželjno da profesionalci za rešavanje tog spornog odnosa koriste profesionalce kao arbitre, i to ima opravdanja. I samo u tom delu država želi da prizna arbitražnu odluku.
Ali, ne možemo široko da postavimo Predlogom zakona da svako ko se posvađa oko nečega ide na arbitražu, a tako je otprilike postavljeno.
Tvrdim da na nekim mestima čak i arbitraža može biti zloupotrebljena, jer ugovaranjem arbitraže stranke imaju pravo da raspolažu sa svojim zahtevima, što je osnovni uslov da bi nešto išlo na arbitražu, formalno-pravno stranke su ugovorile arbitražu, jer na taj način je sve praktično ispunjeno da ide na arbitražu, ali mogu da iskoriste te svoje zahteve da izbegnu primenu neke norme iz nekog zakona.
Zato prilikom određivanja šta može da ide na arbitražu, gde treba da bude arbitraža, kako treba da bude sastavljena arbitraža, kakav je značaj odluke arbitraže, treba biti vrlo oprezan i treba pristupiti restriktivno, kako se ne bi desilo da se zloupotrebi to pravo da bi se izbegla primena zakona i nekih drugih obavezujućih normi. Mi smo u tom smislu podneli amandmane. Nismo hteli da idemo sa nekim većim ograničenjima.
To je ono što ćemo povodom rasprave o amandmanima imati prilike da konkretno ispričamo i ukažemo na neke primere iz prakse, ali ovde se već treći dan priča o efikasnosti našeg pravosuđa i o efikasnosti onog organa koji treba da reši sporni odnos. Onda prosto dolazimo do neverovatne situacije da se sve kritikuje, umesto da se pažnja fokusira na dva ili tri pitanja ili problema koja treba da se reše.
Onda se sa ove govornice dolazi sa jednom pričom predstavnika Vlade da samo donošenje zakona rešava taj problem, a da pri tom prosto zaboravljamo da nismo iscrpli sve mogućnosti koje daje postojeći zakon, pre svega mislim na te personalne, lične, subjektivne probleme.
Nismo rešili pitanje sudije i njegovog kvaliteta rada, a onda kažemo, da bi to predupredili, da promenimo zakon, pa trgovinski sudovi nisu efikasni, da damo to na arbitražu, oni će tamo brže da završavaju svoj spor.
Onda ste rekli – čim uđe u neki spor neki privredni subjekt, na neki način je blokirana imovina. Nije blokirana imovina, to je problem. Kamo sreće da je blokirana, da je na neki način obezbeđena kao sredstvo iz koga će da se namiri eventualni dug kada se utvrdi u sudu. Međutim, situacija je potpuno drugačija. Reći ću vam kakva je, neću imena da pričam.
Jedna firma vodi spor od 1992. godine pred Trgovinskim sudom u Somboru. U pitanju je u to vreme društveno preduzeće – tuženo, tužilac privatno preduzeće, obezbedilo je neku robu. Društveno preduzeće delimično platilo, a ostatak nije platilo. Vodila se parnica da se naplati to potraživanje, to se otezalo i otezalo; u međuvremenu preduzeće otišlo nešto malo u stečaj, pa nešto kao da nije u stečaju, pa otišlo u privatizaciju, pa nije otišlo u privatizaciju, pa nešto izuzeto i prodato mimo privatizacije komercijalno.
A ovo privatno preduzeće, sa velikim blokiranim sredstvima, sa ogromnim potraživanjima (dovoljno vam je reći da je od 1992. godine, pa uzmite onu inflaciju, kamatu i da ne ređamo kako je), ni sada ne može da ostvari u sudskom sporu potraživanje, a i kada bi ostvarilo to potraživanje ne bi imalo iz čega da naplati to svoje potraživanje.
Ako taj primer uzmemo i sada neko dođe i kaže – da su oni ugovorili nadležnost arbitraže, ta situacija ne bi bila takva. Ista bi bila.
Ista bi bila, ministre, ali znate zbog čega ista? Upravo zbog toga što vam je rekao Palalić – zato što ste imali u ovom periodu jedan sistem obezvređivanja društvenog kapitala. Kako ga je sud blokirao u ostvarivanju njegovih potraživanja, tako će i arbitraža; te jedno, te drugo ročište, te veštačenje, te superveštačenje, te ovo, te ono.
Naravno, mi jesmo za propis kojim bi se uredio postupak pred arbitražom, sastav arbitraže, značaj i odluka arbitražnog suda itd., na jedan vrlo restriktivan način, da se ne bi desilo, zaklinjemo se u nov zakon, mislimo da će zakon da reši sve naše probleme, a da se nastavi sa praksom koja postoji kod trgovinskih sudova, gde je evidentno da se godinama razvlače neki sporovi i imovina gubi. Zato smo podneli ove amandmane.
Pošto sam disciplinovan poslanik, povodom ovog drugog predloga zakona – on je u suštini inspekcijski propis koji treba da spreči neovlašćeno korišćenje tuđih umetničkih i uopšte stvaralačkih dela i da se nezakonito neko bogati na štetu autora, inovatora itd. Smatramo da za ovo što ste ovim zakonom uredili postoji sasvim dovoljno prostora da se pristupi radu i bez ovog zakona i da to sadrže postojeći inspekcijski propisi.
Ne pravimo vam problem zbog ovog zakona, ali smo jednom grupom amandmana hteli da vam skrenemo pažnju na neke oblasti koje ste ispustili, a takođe se tiču prava autorstva, intelektualne svojine itd. Mislim da usvajanjem tih amandmana može taj zakon da se poboljša.
Ipak će ostati jedna nedorečenost odnosa prema saveznom propisu, dimenzije dokle je ovo samo kontrola prometa i da li se nešto nalazi u prometu, a ne zalazi u samo autorstvo kao pravo. Ostaje ta mrlja. Mislim da nije dobro razrešen vakuum između saveznog propisa, a on će biti propisan na nivou državne zajednice sa primenom na teritoriji Republike Srbije. Tu se javlja jedan vakuum i oni koji su pisali ove propise su, pretpostavljam, ispustili taj deo. Možda bi bilo bolje da je malo otišao taj zakon na doradu, ali podneli smo amandmane, pa ćemo videti, u zavisnosti od tih amandmana.